Miksi teinejä kiinnostaa niin kovasti kasarin nostalgisointi ha hypetys?
Ihmettelen tätä kovasti kun nykyteinit eivät olleet vielä kasarilla syntyneetkään vaan heidän vanhempansa olivat vasta itse teinejä 80-luvulla. Onko tälle ilmiölle jotain selitystä?
Kommentit (22)
En tiedä...
Itse hypetän 70-lukua, edelleen, vaikka olen kasarilla syntynyt.
Jotenkin mielessäni näen 70-luvun rauhallisena, viattomampana, aidompana, yksinkertaisempana kuin esim. nykyajan.
Kaihoan sellaista vaatimattomampaa elämäntapaa.
Kun olin nuori kasarilla niin jotain 50-lukua katsottiin vähän samoin. Ei toki ihan sellaisenaan, mutta esim. 70-luku oli hirveintä ikinä. Nolointa olisi ollut näyttää hipiltä.
Ihan sama ilmiö, mikä vaan tuntuu hassulta kun itse oli teini silloin neonvärien ja olkatoppausten aikaan.
Olen vähän kateellinen niille jotka kuulee nyt vasta ekaa kertaa 80-luvun ihania hittejä. On varmaan monelle teinille WAU-elämys.
Omaa lapsuuttaan ja nuoruuttaan on mukavaa nostalgisoida. Siihen liittyy Taianomainen kaipuu takaisin aikaan jota ei enää saa koskaanhan takaisin.
Aika kultaa muistot. Ihmisillä on taipumus muistaa hyvät asiat ja unohtaa huonot. Muuten kai vieläkin useampi olisi ahdistunut ja masentunut.
Vierailija kirjoitti:
90-luku on nyt muotia
Milleniaalien keskuudessa. Teinit fanittaa edelleenkin kultaista 80-lukua eikä välttämättä edes sitä uudempia biisejä kuunnella.
Nykyteinit ovat niin fiksuja, terveisiä 80-luvun teini
Olisi ihanaa itsekin elää ajassa jonka täyttäisi optimismi, kasvu, jupit, powermusiikki, actionleffat ja taivaisiin asti kohoavat permanentit.
Minun sukupolvellani kun on työttömyys- ja pätkätyöpaskaelämä, korona, ilmastonmuutos, eläkepommi, lomautukset, ylikalliit asunnot ja saastunut maapallo. Kaikkea pitäisi tehdä vähemmän ja vastuullisemmin, ei matkustaa, kuluttaa, elää. Meille jäi kulutusjuhlista vain lasku.
Itse katson usein 90-luvun leffoja ja huokailin niiden hidastahtisuutta. Ollapa vielä lapsi, telkkarissa pari kanavaa, koulun jälkeen lukea heppakirjoja ja unelmoida kirkkaasta tulevaisuudesta.
T.millenniaali 1994
Koska ne reppanat kuvittelevat että silloinkin oli älypuhelimet. Onhan se varmaan ihan kiva vetää joku kauhtunut farkkuliivi päälleen ja kuvitella että sitä oli 80-luku.
Vierailija kirjoitti:
Koska ne reppanat kuvittelevat että silloinkin oli älypuhelimet. Onhan se varmaan ihan kiva vetää joku kauhtunut farkkuliivi päälleen ja kuvitella että sitä oli 80-luku.
Ei silloin ollut älypuhelimia, kaikki oli silloin tuhat kertaa paremmin. Ihmiset olivat iloisia, huolettomia ja optimistisia, ei stressiä, ei perheväkivaltaa, ei mielenterveysongelmia, ei työttömyyttä, ei kodittomuutta, ei saasteita eikä ilmastonmuutosta.
Edellinen 80-luvun teini jatkaa, että ns. onnellisesta 80-luvusta puhuttaessa usein unohtuu eräs tärkeä asia. Kyllä, se tiedetään että silloin elettiin kuin viimeistä päivää, koska irtorahaa oli viimeinkin tarjolla, mutta myös siksi, että myös 80-luvulla maailma oli tuhoutumassa kokonaan. Ei tosin minkään hitaasti pihahtavan ilmastokatas trofin takia, vaan ydintuhon. "Total nuclear holo caust" teki tuloaan, kun USA ja Neuvostoliitto saattoivat painaa mannertenvälisten ydinohjusten laukaisunappeja sekunnilla millä hyvänsä, ja se olis ollut sitten "hyvää yötä, maailma".
Ydinangsti heijastui moniin 80-luvun hittien sanoituksiinkin ("Two Tribes", "99 Luftballons"), mutta kappaleet olivat silti ihanan melodisia. Jos olen oikein ymmärtänyt, niistä on helppo irrottaa 15 sekunnin pätkä Tiktokin taustalle, sitä kai nykyteinit käyttävät.
Vierailija kirjoitti:
Edellinen 80-luvun teini jatkaa, että ns. onnellisesta 80-luvusta puhuttaessa usein unohtuu eräs tärkeä asia. Kyllä, se tiedetään että silloin elettiin kuin viimeistä päivää, koska irtorahaa oli viimeinkin tarjolla, mutta myös siksi, että myös 80-luvulla maailma oli tuhoutumassa kokonaan. Ei tosin minkään hitaasti pihahtavan ilmastokatas trofin takia, vaan ydintuhon. "Total nuclear holo caust" teki tuloaan, kun USA ja Neuvostoliitto saattoivat painaa mannertenvälisten ydinohjusten laukaisunappeja sekunnilla millä hyvänsä, ja se olis ollut sitten "hyvää yötä, maailma".
Ydinangsti heijastui moniin 80-luvun hittien sanoituksiinkin ("Two Tribes", "99 Luftballons"), mutta kappaleet olivat silti ihanan melodisia. Jos olen oikein ymmärtänyt, niistä on helppo irrottaa 15 sekunnin pätkä Tiktokin taustalle, sitä kai nykyteinit käyttävät.
Juuri monet teistä 80-luvulla eläneistä puhuu tästä ydinsodan pelosta, mutta koulussa ja historian kirjoissa tästä ei mainita sanaakaan. Vähän epäilen että koko uhka taitaa vain olla teidän omaa mielikuvitusta ja keksintöä eikä totista totta.
No vähän sama kuin vuosina 2013-2014 hypetettiin ysärii ja yritettiin pukeutua mahdollisimman grungeksi.
Ei ollut nykyajan ahdistusta vielä 80-luvulla.
Joo, olen ihmetellyt, kun tyttäreni sanoo usein, että olisinpa elänyt 80-luvulla.
Itse ajattelin onnen päiviä katsoessani, että 50-luku olisi ollut mukava aikaa. Myös sen ajan muoti oli mielestäni hienoa.
Olen ollut nuori 80-luvulla.
Kasarilla piti pelätä vain ydinsotaa ja koska sille ei mitään henk koht voinut niin tuskaa saattoi lieventää lähinnä pitämällä hauskaa, ostamalla leluja kuten moottoripyöriä ja veneitä tms. Ei tarvinnut koko ajan huolehtia planeetasta ja omista kulutustottumuksista, ydinsodan pelko riitti.
Mun teini on laittanut pitkän soittolistan 80-luvun kappaleista.
1980-luku oli ylivoimaisesti ihmiskunnan parhainta ja onnellista a7kaa, sitten alkoi alamäki joka jatkuu edelleen. Ei siis ole mikään ihme että nuoret kaipaa takaisin paluuta 80-luvulla ja ihmiskunnan kultaiselle ajalle.
No kyllä muistan, että omassakin teiniajassa oli jonkinlaista 70-luvun hypetystä. Olen syntynyt 80-luvulla. Muodin trendit kiertää ympyrää. Ehkä se tulee sitä kautta.