En tule koskaan saamaan penniäkään eläkettä.
Suvussani on perinnöllistä sairautta, jonka vuoksi voin odottaa päätyväni hautaan ennen eläkeikääni. Olen vielä melko nuori ja eläkeikänihän on sidottu elinajan odotteeseen. Olen tästä melko katkera, maksan jatkuvasti eläkettä poliitikkopapoille jotka varmistivat oman eläköitymisensä mukavasti, enkä itse pääse siitä koskaan nauttimaan. Oma vikani, mitäpä kehtaan olla elämättä työurani loppuun saakka.
Oletteko itse sujut jatkuvasti pakoon juoksevan eläkeiän kanssa?
Kommentit (26)
harvempi saa kun markoista ja penneistä luovuttiin 1.1.2002
No mikähän se eläkeikä itselläkin tulee olemaan, varmaan 70v. Vaikka sinne asti pääsisinkin, niin en kyllä montaa vuotta tule tuota kauempaa elämään. Sama kai se kun nyt jo nelikymppisenä alkaisi nautiskelemaan.
Olisi tosiaan hyvä huomioida tällaiset ihmiskohtalot jotenkin, mutta en osaa sanoa mikä olisi oikea tapa. Jos jollekin maksettaisiin eläkettä jo 50v eteenpäin, mitä jos hän sitten eläisikin vastoin odotuksia vaikka ysikymppiseksi? Vaikea paikka, mutta Suomessa on paljon kaikennäköisiä sairauksia ja ehkä asennevammaa lääkärille hakeutumisen suhteen, joten keski-iän jälkeen väki alkaa tipahdella ties mihin sydän- ja verisuonisairauksiin.
Sinuna jäisin yhteiskunnan elätiksi.
Lisäksi eläke, jos sitä ikäluokkani enää saa tällä systeemillä, on todella pieni. En ota asuntolainaakaan siksi että ehtisin sen juuri ja juuri maksaa ennen kuin kuolen. En välttämättä ikinä siis omistaisi asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
takuueläke kai sentään
Sitä saa vain jos mielipuoliset vakuutuslääkärit niin armossaan tai tylsyydessään päättävät.
Eipä tuota tiedä. Markka takaisin yms. Jos käytettäisiin samaa konvertiokerrointa kuin markasta euroon siirryttäessä, markkamääräinen eläke olisi ihan siedettävä. Megaeuron takuueläkekin olisi markkoina kuus donatsua.
Syyttömiähän me toiset ollaan , sun tilanteeseen. Jokaisella on taakkansa kannettavana. Ei kaikkea voi aina saada , vaan valittamalla.
Olen joskus ajatellut, että mihin katoavat maksetut eläkerahat, jos ei koskaan ehdi eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus ajatellut, että mihin katoavat maksetut eläkerahat, jos ei koskaan ehdi eläkkeelle.
Eläkeyhtiöiden pomojen ylisuuriin palkkoihin ja typeriin sijoituksiin joita heidän ei tarvitse korvata takaisin.Lyödään toisten keräämiä rahoja minne sattuu ja sitten venytetään ikää koska voit joskus päästä eläkkeelle ja saada omat rahasi takaisin.
Samasta syystä en tee töitä ollenkaan. Nautin elämästäni niin kauan kun voin.
Ollos huoleti. Ei eläkettä tule saamaan kymmenen vuoden päästä kukaan mukaan Suomessa, kun koko eläkesysteemi romahtaa. Se on sitten voivoi vaan jos ei onnistunut säästämään mitään vanhuuden päivien varuiksi.
Vierailija kirjoitti:
Sanna Marinilla on tähän vastauksia.
Sama homma meillä pakkoyrittäjillä. YEL minimissä eikä puhettakaan SYT-kassan jäsenyydestä: jo 12 €/kk sitä on liikaa.
Vierailija kirjoitti:
takuueläke kai sentään
Ei tule kukaan saamaan sitäkään. Suomen eläkejärjestelmä romahtaa vuoteen 2030 mennessä. Rahat eivät yksinkertaisesti riitä.
Voithan jäädä yhteiskunnan elätiksi jo aiemmin, niin saat "omasi" takaisin.