Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia olettamuksia ihmisillä on teistä ammattinne takia?

Vierailija
19.01.2014 |

Eli otsikossahan tuo jo tuli...

Itseäni ottaa välillä kovastikkin pattiin Se, että koska olen kyllä lapsirakas ja työskentelen päiväkodissa niin jostain syystä ihmiset olettavat, että haluan vapaa aikanakin vain tyyliin viihdyttää ja hoitaa kaverettenkin lapsia. Joiskus sitä vain miettii kyläillessään yms. että ystäviänihän minä tulin tapaamaan enkä lapsia viihdyttämään...

Eräs perheellinen ystäväni kerran kummasteli kun oli lapsineen kylässä, että ihme kun mulla ei ole kotona mitään virikkeellistä tekemistä lapsille, kuten vesivärejä yms että olisi lapsille jotain tekemistä :D Itselläni ei siis vielä ole omia lapsia, niin oli aika huvittavaa olettaa että ammattini puolesta olisin vapaa aikanakin valppaana järjestämässä lapsille puuhaa :D

Kommentit (90)

Vierailija
1/90 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen LVI-insinööri ja monet ihmiset tuntuvat kuvittelevan että ymmärrän kaikesta tekniikasta kaiken. Sitten ihmetellaan miksi en osaa pistää rikkoutunutta televisiota kuntoon tai tilata autoosi varaosaa ja vaihtaa sitä. Monet heittävät myös jotain että "Maija varmaan poraa noille teidän uusille hyllyille reiät seinään ja Mikko katselee vierestä, hahhah." Meille ei opetettu koulussa reikien porausta tai kylpyhuoneen laatoittamista.

Jotkut ihmiset eivät oikein ymmärrä sitäkään, että työpäivääni isossa yrityksessä kuuluu lähinnä erilaiset kokoukset, yhteydenpito sidosryhmiin, projektin etenemisen seuranta, neuvottelut yms. Varsinkin vanhemmat miehet ajattelevat automaattisesti että piirtelen suhdeviivain kädessä vesijohtoja ja viemäreitä aamusta iltaan ja sitten kypärä päässä marssin piirrustusteni kanssa työmaalle.

Vierailija
2/90 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 21:47"]

Minulta kysellään neuvoja alkaen parkkisakkojen maksamattomuudesta ja päättyen valituksen tekemiseen viranomaisten toiminnasta ja oletetaan minun joko muistavan ulkoa kaikki asiaan liittyvät lakipykälät tai ottavan niistä selvää välittömästi kysyjän tuijottaessa odottavasti. Parasta tässä on se, että kestää vielä pari vuotta ennenkuin olen edes valmistunut oikiksesta.:D Lähipiiri (ja vähän kaukaisempikin..) on toki ilmaissut innostuksensa siitä, että heidän käytettävissään on ilmainen asiantuntija jokaisessa halvatun ongelmassa.

[/quote]

Tervetuloa vaan joukkoon. Kun olet päässyt työelämään, saatat huomata, että sinulta odotetaan työyhteisössä selvännäkijän kykyjä sekä valmiutta palvelukseen 24/7. Joku porukka organisaatiossa on viikkokaupalla neuvotellut jotain sopimusta, ja päivää (tai ehkä kaksi tuntia) ennen kuin paperi pitäisi allekirjoittaa, joku muistaa, että voisihan tätä juristillekin näyttää. Siinä sitten kommentoit kiireessä jotain yksittäisiä sopimusklausuuleja, vaikket tunne asian taustoja lainkaan; mistä tässä oltiinkaan sopimassa ja mitkä seikat ovat erityisen tärkeitä. Ja jos joku myöhemmin mättää, niin syyllinen löytyy lakiasioista. "Kun meidän juristit katto tän sopparin."

Onneksi tästä hommasta sentään saa kohtuullisen korvauksen - kuten yleisesti kai oletetaankin.

t. eräs isossa organisaatiossa työskentelevä juristi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/90 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
4/90 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletetaan, että olen jotenkin huisin taiteellinen ja luova, sekä kaupan päälle vielä boheemikin. Lisäksi haluan tietysti tehdä yritysilmeet, esitteet, ym. ilmaiseksi, kun kyseessä on sukulainen/tuttu. Oletetaan, että on vain pikku juttu suunnitella esimerkiksi logo, vaikka todellisuudessa taustatyöhön, ideointiin, suunnitteluun, korjauskierroksiin ja valmiin ohjeiston tekoon uppoaa monen monta tuntia.

Työprojekteissa ajatellaan, että olen valmiustilassa 24/7, eikä mulla ole ollenkaan omia menoja. Asiakas on oikeutettu soittamaan vaikka kello yhdeksän lauantai-illalla, että josko voisinkin muuttaa sen esitteen reunasävyn...! Olen siis graafisen suunnittelun opiskelija/yrittäjä.

Vierailija
5/90 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen gynekologi ja minulle levitellään yhtenään. Harmittaa.

Vierailija
6/90 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 17:02"]

Olen IT-alalla, ja minulta kysellään usein tietokoneongelmista. En ole niistä pätkääkään kiinnostunut enkä harrasta tietokoneita, kotonakin mies hoitaa niitten säätämisen (hän  on ihan muun alan ihminen)

[/quote]

Ööh, mitä IT-alalla oleva sitten tekee? Luulin, että tietokonehommia.

Vierailija
7/90 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen rakennuspiirtäjä (suunnitteluassistentin perustutkinto, ammattikoulu) ja ihmiset kyselee että sinä kun olet SUUNNITTELIJA, niin kerrotko sopisiko jos ottaisi tuon seinän pois ja siirtäisi tähän ja sitten tekisi noin ja noin.. Ja miten se tehdään?

Piirtäjä = arkkitehti (ihmisten mielestä) :D

Vierailija
8/90 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vakuutusalalla töissä. Ja juu voi hyvin arvata mitä kysellään ja mitä kerrotaan kun tämä käy ilmi. "MItes kun PirkkoPetterille korvattiin kotivakuutuksesta se ja se, mutta naapurin AnttiJanikalle ei korvattukaan...? Kysytään neuvoja että mitä mihinkin vakuutukseen kuuluu ja mitä korvataan milloinkin ja miksi ei korvata ja mikä paikka olisi paras. Tai sitten saan kuulla stooreja siitä miten KimiJouni ei ollut saanut eläkettä vaikka sillä oli sitä ja sitä vaivana...Usein vältän ammattini ja työpaikkani kertomista juuri siksi että en ihan aikuisten oikeasti tiedä kaikista vakuutuksista ja eläkkeistä kaikkea (itse asiassa vain lähinnä omaan erikoisalaani liittyen). En aina jaksa kuunnella pitkiä tarinoita ja jopa vihanpurkauksia asioista, jotka eivät liity minuun mitenkään. Olen kyllä kuitenkin kohtelias enkä ikinä ole sanonut pahasti...vielä.

Vierailija
9/90 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokki ja aina ystävät kyselevät jotain reseptejä, tai muuten vaan olettavat että vapaa-aikanikin vietän kokkailen. Totuus: kotona syön useimmiten eineksiä tai haen jostain valmista ruokaa ;)

Vierailija
10/90 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 16:54"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 15:36"]

Eipä nuo vielä mitään, mutta vävyni on lääkäri. Keski-ikäiset naisystäväni ja työtoverit aivan pokkana sanovat MINULLE, että "kysyisitkö siltä Makelta näistä minun oireista, kun ne nyt kuitenkin viikonloppuna tulee teille käymään".

Siis haloo! Ei tulisi mieleenkään kysellä edes omista tai miehen oireista, ja nuo ihmiset aivan tosissaan ehdottavat moista. En edes tunne vävyäni niin hyvin, tapaamme muutaman kerran vuodessa. He asuvat melko kaukana ja vaikka tyttö ja lapset tulisivat meille, mies päivystää paljon saadakseen lainoja lyhennettyä.

Lisäksi nämä kyselijät ovat usein hyvin toimeentulevia ihmisiä, joilla luulisi olevan varaa mennä lääkäriin. Onko tuo sitten lääkäripelkoa, en tiedä.

[/quote]

Haha, näin se menee. Olen lääkäri ja kerran eräs vanha lapsuudenkaverini soitti joulunpyhinä hiukan vaivautuneen oloisena, emme olleet tavanneet aikoihin. Hänen äitinsä oli pyytänyt soittamaan minulle ja kysymään jotain heille käymään tulleen vanhan sukulaisen ei-akuuttia, pientä vaivaa (tyyliin ihonäppylät). Että olisinko voinut kirjoittaa reseptin tälle sukulaiselle, jota en ole koskaan nähnyt. Se oli ehkä hauskin tämäntyyppinen lähestyminen. En oikein voi ruveta määräämään lääkkeitä puhelimitse tyypeille, joita en ole ikinä tavannutkaan. Enkä toisaalta ollut hirveän innostunut myöskään vaihtoehdosta, jota tarjottiin: nimittäin, että tämä sukulainen voisi tulla nopeasti käväisemään vanhempieni luo (missä olin joulunvietossa) tutkittavaksi.

[/quote]

Joo, aina mietityttää, että miten nää ihmiset kertakaikkiaan kehtaa.

Minä olen yleislääkäri, ja mua ei kyllä ihan hirveästi kiinnosta sairaskertomukset ja diagnoosiarpajaiset vapaalla. Varsinkin kun ne on usein aika tavallisia eikä niistä oikein opi mitään. Jos on joku vähän eksoottisempi juttu, kiinnostaa toki eri tavalla kun saa näköaloja omaankin työhön. Parasta on sukujuhlissa esitetyt "mikähän sillä kumminkaiman anopilla on, kun kaikki kokeet on otettu ja mitään ei oo löytynyt, ettei vaan olis syöpää"-kyselyt ja pirtun vonkaus.

Vierailija
11/90 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 17:40"]

Olen IT-alalla, ja minulta kysellään usein tietokoneongelmista. En ole niistä pätkääkään kiinnostunut enkä harrasta tietokoneita, kotonakin mies hoitaa niitten säätämisen (hän  on ihan muun alan ihminen)

[/quote]

[/quote]

On erikseen softa ja laitepuoli. En ole tuo lainattu, mutta tunnen ihmisiä, jotka ovat hyviä ohjelmoijia, mutta laitepuoli on täysin vieras, ihan vaan pakolliset perusasiat tiedetään. 

Vierailija
12/90 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luokanopettaja.

Sukulaisten ja ystävien olettamuksia:

- pystyn soittamaan pianoa tuosta noin vain harjoittelematta (en osaa)

- olen todella hyvä laulaja (kasin luokkaa)

- hoidan innolla juhlien juonnot ja puheet (inhoan keskipisteenä olemista aikuisseurassa)

- työaikani on sama kuin pitämäni oppitunnit  (aikaa menee myös ns. virallisiin paperihommiin, kokouksiin, tuntien suunnitteluun ja valmisteluun yms. niin, että kyllä siitä ns. normityöviikko tulee tehtyä)

- minulle voivotellaan, kuinka huonopalkkainen olen (itse olen tyytyväinen palkkaani)

Oppilaiden vanhempien olettamuksia:

- muutan opetusjärjestelyjä yms., jos joku vanhempi käskee (eihän minulla ole kuin 25 perhettä esittämässä omia vaatimuksiaan ja ehdotuksiaan)

- olen kiinostunut juttelemaan lapsen asioista kaupassa, uimahallissa, usean viikon sairauslomalla, iltaisin (jopa klo 24), viikonloppuisin tai jopa kesälomalla  

- vastaan soittopyyntöihin ja tekstiviesteihin ympäri vuorokauden (minulla ei ole työnantajan maksamaa puhelinliittymää, joten kaikki vapaa-ajan puheluni ja tekstailuni maksaisin omasta pussistani - no thanks!)

- toimin myös parisuhdeterapeuttina (minua kiinnostaa vain ja ainoastaan lapsen koulunkäyntiin liittyvät asiat, tarvittaessa voin ohjata lapsen/perheen esim. koulupsykologille, perheneuvolaan tai koulukuraattorille, mutta en tee heidän töitänsä)

Vierailija
13/90 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Varsinaisesti tietokoneongelmia korjaa vain osa. On paljon enemmän muuta porukkaa, kuten myynti, asiakashallinta, projektipäälliköt, koodarit, suunnittelijat, järjestelmäarkkitehdit, konsultit, prosessimanagerit ym.

Vierailija
14/90 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen puheterapeutti ja ihmiset eivät ollenkaan tiedä mitä työni sisältää. Aika moni katsoo kieroon, kun kuulee että olen opiskellut yliopistossa. Että miksi jotain ärräkoulun vetämistä pitää opiskella viisi vuotta. Ylipäänsä ihmisten käsitys on se, että pheterapeutin työ on r-opetusta ja hardcoretapauksissa l- ja s-opetusta myös.

Vierailija
15/90 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 17:58"]

[/quote]

[/quote]

On erikseen softa ja laitepuoli. En ole tuo lainattu, mutta tunnen ihmisiä, jotka ovat hyviä ohjelmoijia, mutta laitepuoli on täysin vieras, ihan vaan pakolliset perusasiat tiedetään. 

[/quote]

Ja lisäksi on palvelun tuottaminen ja sen prosessit, joka on minun aluettani ja kiinnostuksenkohteeni.

Vierailija
16/90 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen suomen kielen parissa. Kun aloitin opiskelut, vanhat sukulaiset kysyivät, että miksi ihmeessä, osaathan sinä jo suomea:) Lisäksi saatetaan kysyä, mistä joku sana on tullut tai mitä joku (murre)sana tarkoittaa. En tiedä kaikkien sanojen merkitystä, en ole kotoisin ko. murrealueelta eikä tutkintovaatimuksiin kuulunut Nykysuomen sanakirjan ulkoaopettelu. Joiltakin tutuiltani saan kuittia, jos tekstarissani on jokin kirjoitusvirhe.

Vierailija
17/90 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua pidetään vähän huonompana ihmisenä kun kuulevat että olen laitoshuoltaja.

No en mikään järjen jättiläinen olekaan.

Vierailija
18/90 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 17:11"]

Akateeminen loppututkinto ja vakituisessa työpaikassa.

Nettopalkkani on noin 1900 euroa kuukaudessa. Se ei ole paljon tällä tutkinnolla.

Minun koulutustani (ja työkokemustani) vastaava "oikeansuuruinen" palkka olisi noin 4000-6000 euroa (Bruttopalkka) kuukaudessa.

[/quote]

No tää on sitten aivan sun omaa TYHMYYTTÄSI, jos tyydyt hyvällä tutkinnolla noin surkeaan palkkaan! Ja sitten viitsit vielä itkeä siitä täällä. Ei muuta kuin työnhakuun, vai menikö juna jo...

Vierailija
19/90 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on ollut jo pari vastaavaa, mutta olen sairaanhoitaja, ja ihmiset kyselevät vaikka sun mitä omaan vointiinsa liittyen ("mikähän minua vaivaa, kun...") Itse olen vieläpä koko työurani tehnyt päihdesairaiden ihmisten parissa, joten tietämykseni mistä tahansa sisätautipuolen asioista on kaukana somatiikan puolella työskentelevien tiedoista. (Jos eivät sitten jollain tavalla liity päihdekäyttöön :)

Vierailija
20/90 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siivooja. Tämä itse asiassa on vain tapa ansaita elantoa opintojen ohessa. Jatkuvasti oletetaan, että tiedän kaiken kaikista mahdollisista pesuaineista. Meillä on ne tietyt aineet, joita käytetään eikä minulla ole mitään tietoa siitä, voiko pinkkiä Cillit bangiä käyttää induktiolieden puhdistamiseen. Ja en edes tiedä onko pinkkiä Cillit bang-pulloa olemassa.

Sitten ikävää todeta, mutta on olemassa sellaisia tahroja ja jälkiä, joille minäkään en mahda yhtään mitään. 25 vuotta vanhat pinttyneet tahrat keittiön kaapissa saattavat ehkä lähteä, kun niitä on hinkuttanut ikuisuuden pesuaineella, joka vaatii maskin käyttöä, mutta uutta siitä kaapista ei valitettavasti saa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kahdeksan