Raivokohtaus Prisman kassalla.
Prisman kassalla jonotti pieni, siro ja kaunis nuoren näköinen tyttö. Pukeutumistyylikin viittasi nuoreen. Hän otti tupakka-automaatista askin tupakkaa ja lisäsi sen ostamiensa oluiden kanssa hihnalle.
Tullessaan maksamaan hän kaivoi taskustaan passin, läimäisi sen voimakkaasti kassaneidin eteen ja huusi: "Tässä on, perkele! Kato nyt saatana, minkä ikänen mä oon!".
Vähän kauempana seisoi vartija, jolle tyttö huusi: "Tuu nyt taas estämään mulkku! Tuu, kusipää! Mä oon kolkytvuotias!".
Lähtiessään hän vielä jupisi: "On se kumma et tässä holhousvaltiossa pitää aina kytätä ihmisii ja laittaa järjettömii sääntöi, vittu mä muutan pois Suomesta!"
Johtopäätös: asiakkaalle ei aiemmin oltu myyty olutta ja tupakkaa koska häntä luultiin alaikäiseksi eikä hänellä ollut henkilöllisyystodistusta mukana. Vartija oli ilmeisesti estänyt ostotapahtuman. Hän oli käynyt hakemassa kotoa passin ja tullut uudelleen ostoksille.
Miksi kolmekymppisestä naisesta on nöyryyttävää, että häntä luullaan alaikäiseksi? Nainenhan aina pitää siitä, että häntä luullaan ikäistään nuoremmaksi.
Ja nyt sitten vain odotellaan, koska minun värikäs, sujuva ja tarkka kirjoitustyylini kirvoittaa ketjuun ensimmäiset epäluuloiset vastaukset tyyliin "Mä luulen et tää on provo...". Se on hyvien kirjoittajien osa. Kyseessä ei kuitenkaan ole provo. Tapahtui joku aika sitten Tikkurilan Prismassa ja olin itse viereisessä jonossa näkemässä tapahtuneen.
Kommentit (88)
Oisko ollut bipolaarisesta mielialahäiriöstä kärsinyt ihmispoloinen? Siis jakomielitautinen.
Olen rauhallinen ihminen ja yleensä en hermostu mistään, mutta meinasin kyllä kiehahtaa kun ärrän myyjä ei myynyt minulle lottoa. Oli henkkarit jääneet kotiin kun en ajatellut, että minua luullaan ala-ikäiseksi.
Tuli mieleen että myyjä halusi vaan päteä tai olla vittumainen.
No otin lottolapun ja kävelin toiselle ärrälle. Vitutti vaan että olin jonottanut pitkään.
Terveisin 33-vuotias lottoaja.
[/quote]
Silti se ärsyttää kun sama kyllästyneen näköinen myyjä kyselee niitä kuukaudesta toiseen, vaikka tasan tarkkaan tietää myyneensä mulle kymmeniä kertoja. Tai sitten saa olla erittäin huono muisti, koska olen myös melko persoonallisen näköinenkin. Joo asennekysymys, tiedän.
[/quote]
Myyjän pitää kysyä vaikka myyjänä olisi se naapurin Liisa joka on tuntenut sinut lapsesta asti.
Itseäni on vastaavassa tapauksessa lähinnä ottanut päähän se, että en ole saanut sitä haluamaani tupakkaa, koska paperit ovat jääneet kotiin. Nykyään vielä poltan niin harvoin, ettei ole tarvetta yleensä kanniskella henkkareita, ja kun sitten kerran olin niin stressissä ja päätin että nyt sitä tupakkaa on saatava, eikä myyty, niin kyllä meinasin räjähtää. (En siis järjestänyt mitään kohtausta, kihisin vain sisäisesti.)
Nainen, 29 v.
Kassan tehtävä on tarvittaessa kysyä paperit ja siinä ei raivoaminen auta.
Just. Mä kai nimenomaan asioin aina myös yhdessä tietyssä alkossa, koska siellä kysytään aina paperit. Ikää 35. Tulee tosi hyvä mieli aina, kun kysytään paperit.
Tarviiko tarinan työtön käytöksen perusteella ihmetellä miksi ei ollu myynty? Hänhän vaikuttaa angstiselta teinipenikalta.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 22:24"]
Itse työskentelen kassalla ja kysyn paperit myös inttipojilta. Armeijavaatteet eivät todista, että olet yli 18v. Olen ajatellut, että voihan joku alaikäinen pukea toisen inttivaatteet päälle. Aina kun inttipojilta kysyn paperit, niin saan kuulla valitusta: "Eikö pitäisi vaatteista tajuta??"
[/quote]No eihän pukeutuminen ole mikään henkilöllisyystodistus. Myyjänhän pitää tarkastaa ikä kaikilta mielestään alle 30 vuotialita ja intipojat on 100% varmudella alle 30 vuotiaita.
Mulle kävi pari vuotta sitten näin:
Oltiin muutaman kaverin kanssa Alkossa. Kaikki samanikäisiä, vähän päälle kolmekymppisiä. Huomasin ostoksia tehdessä, että lompakko oli jäänyt kotiin, joten sovittiin kaverin kanssa, että hän maksaa ostokseni. Mentiin kassalle. Keltään muulta ei kysytty papereita, mutta minulta myyjä päätti kysyä! :O Sanoin, että ei ole lompakkoa mukana, ja että en osta mitään. Ei suostunut myyjä myymään kaverille, kun minulla ei ollut papereita mukana. Tuo kyllä ärsytti, kun hän oli varmaan kuullut, että puhuin lompakon unohtumisesta! Ja huomasi tilaisuuden päästä pilaamaan toisten päivä, grrr. Ja olisi sitten muiltakin kysynyt. Heillä paperit oli! Enkä ollut muita nuoremman näköinen. Noh, ei siinä mitään, bensaa ja aikaa siinä kului, ja paperit löytyi. Mutta kyllä ärsytti, kun myyjä oikein kiusallaan kysyi juuri minulta paperit! >:/
Koittakaa jo itsekeskeiset pikku paskat tajuta ettei kassat kysy niitä teiltä 'vittuillaksenne' teille. Meillä on ihan oikea varoituksen/potkujen pelko persuksissa jos ei toimita sääntöjen mukaan. Typerät on säännöt omastakin mielestäni, eikä todellakaan tee mieli kysyä siltä joka päivä kaupassa käyvältä 28 veeltä papereita, mutta kun on PAKKO. JOKA KERTA. Ei poikkeuksia vaikka kuinka tietäisin oikean iän, jos ulko-olemus näyttää alle 30v. Ja jos alatte mulle huutaa sen takia että yritän parhaani mukaan tehä duunini niin joo, siitä lähtien varmaan alankin vittuilemaan. Tahallani. Senkus äänestätte jaloillanne, huomattavasti ilosempia työpäiviä luvassa mulle :)
Pitkäksi venyneen teini-iän oireyhtymä. Aika tavallista nykyaikuisilla, vertaa 60-vuotiaat heavy rock-fanit.
Ymmärtäkää nyt: JOS myyjä kysyy teiltä paperit, se EI TARKOITA että hän luulee teitä alle 18-vuotiaaksi, vaan HÄN ARVIOI teidät alle 30-vuotiaaksi. SIIS 30!!!! Ymmärrättekö?? ei 18!!!
Että ei kannata hirveenä imarrella itseään kun joku kassapimu kysyy paperit...
Mutta katsos kun se kyllästyneen näköinen kassaneiti näkee teitä "persoonallisen" näköisiä akkoja 1542 kappaletta joka ikinen työvuoro, viitenä päivänä viikossa, 11 kuukauden aikana vuodessa viimeiset 10 vuotta. Sori, mutta harva röökinostaja oikeesti jää mieleen...
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 01:40"]
[ se ärsyttää kun sama kyllästyneen näköinen myyjä kyselee niitä kuukaudesta toiseen, vaikka tasan tarkkaan tietää myyneensä mulle kymmeniä kertoja. Tai sitten saa olla erittäin huono muisti, koska olen myös melko persoonallisen näköinenkin. Joo asennekysymys, tiedän.
[/quote]
Minulta kysyttiin paperit viime kesänä festivaalin kalja-alueen portilla ja olen 45. Onneksi oli ajokortti mukana :D
Meillä on kans noita chekkejä, et kysytään jokaiselta paprut, vaikka se ois oma isoisä :) Kun kaikki pitää kirjata ylös.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 22:09"]
Minulta kysyttiin paperit viime kesänä festivaalin kalja-alueen portilla ja olen 45. Onneksi oli ajokortti mukana :D
[/quote]
Itse työskentelen kassalla ja kysyn paperit myös inttipojilta. Armeijavaatteet eivät todista, että olet yli 18v. Olen ajatellut, että voihan joku alaikäinen pukea toisen inttivaatteet päälle. Aina kun inttipojilta kysyn paperit, niin saan kuulla valitusta: "Eikö pitäisi vaatteista tajuta??"
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 17:16"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 16:48"]
Suomi tosiaan on holhousvaltio.
[/quote]
Höpö höpö. Amerikassakin, vapauden onnelassa, pitää olla jotain 20 saadakseen alkoholia. Moni suomityttö olis kauhuissaan kun miliisit häätäis puistonpenkeiltä dokaamasta.
Muuta johonkin kehitysmaahan. Niissä saa ihmiset tehdä mitä tahtoo.
[/quote] naiden riehujien ja narkastyjen on paras jattaa Amerikan matkailu valiin.
Alkoholin ostoon ikaraja on 21v. ja jos mukana on kavereita kaikilta kysytaan paperit, jos kavereista yksikin on alle 21v. viinaa ei myyda.
Paperit voidaan kysya vaikka satavuotiaalta eika siita kannata ryppyilla.
Kaduilla ja puistonpenkeilla ei saa ryyppailla, jotuu syytteeseen ja jos hoipertelee yleisella paikalla joutuu tutustumismatkalle sheriffin tiloihin ja USAlaiseen oikeusjarjestelmaan.
tuttuni ajaa Helsingissä bussia ja on kertonut, ettei kuskeilla ole oikeutta pyytää esittämään henkilöllisyystodistusta jos joku haluaa ostaa lasten lipun. Olettaisin, etteivät lasten lippua kuitenkaan kenellekään tarja halosen ym. ikäiselle myy, mutta jos joku nuorennäköinen 3-4-kymppinen haluaa ostaa niin on kuulemma pakko myydä.