Raivokohtaus Prisman kassalla.
Prisman kassalla jonotti pieni, siro ja kaunis nuoren näköinen tyttö. Pukeutumistyylikin viittasi nuoreen. Hän otti tupakka-automaatista askin tupakkaa ja lisäsi sen ostamiensa oluiden kanssa hihnalle.
Tullessaan maksamaan hän kaivoi taskustaan passin, läimäisi sen voimakkaasti kassaneidin eteen ja huusi: "Tässä on, perkele! Kato nyt saatana, minkä ikänen mä oon!".
Vähän kauempana seisoi vartija, jolle tyttö huusi: "Tuu nyt taas estämään mulkku! Tuu, kusipää! Mä oon kolkytvuotias!".
Lähtiessään hän vielä jupisi: "On se kumma et tässä holhousvaltiossa pitää aina kytätä ihmisii ja laittaa järjettömii sääntöi, vittu mä muutan pois Suomesta!"
Johtopäätös: asiakkaalle ei aiemmin oltu myyty olutta ja tupakkaa koska häntä luultiin alaikäiseksi eikä hänellä ollut henkilöllisyystodistusta mukana. Vartija oli ilmeisesti estänyt ostotapahtuman. Hän oli käynyt hakemassa kotoa passin ja tullut uudelleen ostoksille.
Miksi kolmekymppisestä naisesta on nöyryyttävää, että häntä luullaan alaikäiseksi? Nainenhan aina pitää siitä, että häntä luullaan ikäistään nuoremmaksi.
Ja nyt sitten vain odotellaan, koska minun värikäs, sujuva ja tarkka kirjoitustyylini kirvoittaa ketjuun ensimmäiset epäluuloiset vastaukset tyyliin "Mä luulen et tää on provo...". Se on hyvien kirjoittajien osa. Kyseessä ei kuitenkaan ole provo. Tapahtui joku aika sitten Tikkurilan Prismassa ja olin itse viereisessä jonossa näkemässä tapahtuneen.
Kommentit (88)
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 17:01"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 16:50"]
Missä kaupoissa asiakas saa yhä itse ottaa tupakkansa hyllystä? Kyselen vaan, kun kaikissa niissä paikoissa, joissa itse käyn, tupakat pitää pyytää kassalta. En tosin itse polta, joten en erityisemmin ole kiinnittänyt asiaan huomiota.
[/quote]
Kyllä kaikissa suurissa marketeissa on kassahihnan vieressä automaatti, jossa numeroita. Jollei tiedä minkä numeron takana oma merkki on täytyy kysyä kassalta, jotta osaa painaa oikeaa nappulaa. Hetken päästä haluttu aski tulee hihnaa pitkin kassahihnalle. Jos haluaa useamman, täytyy jokainen aski painaa eriskeen. S-ryhmällä on eri kaupoissa yhtenäinen numerointi.
[/quote]
K-kaupoissakin on yhtenäinen numerointi. 45 on aina LM Extra Menthol.
Nämä uudet säännöt on todella naurettavia. 30v. Kysellään papereita ja monella ei niitä ole mukana. Tupakat piilotetaan. Suomi on naurettava maa, kun holhotaan ja vahditaan.
Kyllä pitäisi HÄVETÄ jos tuollaisesta pitää alkaa huutamaan. Henkilökunta on toiminut ihan asiallisesti ja ohjeiden mukaisesti. Tai sitten pullaperseen pitäisi mennä jonnekin kokemaan oikeasti vaikeaa elämää, jos noin pienestä pinna menee.
Olipa _lapsellista_ käytöstä, ihan aiheesta olivat kysyneet ikää tuolla lailla käyttäytyvältä :D
Todennäköisesti kyseinen eukko oli raivonnut jo ensimmäisellä käynnillään, koska tuskin muuten olisi tarvittu vartijan puuttumista. Ja jos nainen kerran oli 30-vuotias, niin silloinhan myyjän arvio ei edes mennyt metsään. Mutta varmasti asiakkaalla on jokin diagnoosi.
Ihmettelen ihmisiä, joilla ei ole henkkarit mukanaan. Mulla on aina. Poikkeuksena pikkujoulut, joissa oli vain iltalaukku riisutulla sisällöllä. Olen 50v ja sain viiniä ilman henkkareitakin :-)
38-vuotias mies vastailee.
Kyllä se vituttaa ja nöyryyttää. Ymmärrän täysin tuota naista.
Toisaalta sitä on tottunut siihen, kun on koko ikä kyselty ikää.
Parhain oli, kun pelikoneen luona tultiin tarkistamaan paperit.
Naurattaa toi papereiden kassalla valmiiksi näyttäminen.
Ihan sama, kun yks mun 30 v kaveri ostaa aina bussilipun: "Espoon sisäinen, aikuinen". Siis haloo, kuka bussikuski sille lapsen lipun möisi? Ei takuulla kukaan, kuvittelee ihan itse olevansa teinin näköinen. Tunnen suurta myötähäpeää tämän kaverin käyttäytymisestä.
Todella huonostihan nainen käyttäytyi, mutta antakaa nyt armoa vähän, me emme tiedä, mitä kaikkea on jo päivän aikana mennyt pahasti pieleen tms...
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 18:21"]
Todella huonostihan nainen käyttäytyi, mutta antakaa nyt armoa vähän, me emme tiedä, mitä kaikkea on jo päivän aikana mennyt pahasti pieleen tms...
[/quote]
Pilalle mennyt päivä ei siltikään oikeuta ketään huutamaan ja riehumaan ihmisille, jotka tekevät työtään.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 18:21"]
[/quote]
Eli 30-vuotias saa jo mesota ja käyttäytyä huonosti, mutta hyvänen aika jos kyseessä olisi 20-25 vuotias. Silloin olisi pentu, teini ja epäkohtelias.. Raivoaminen kaupassa ei ole hyväksyttävää kenellekään.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 18:14"]
Ihan sama, kun yks mun 30 v kaveri ostaa aina bussilipun: "Espoon sisäinen, aikuinen". Siis haloo, kuka bussikuski sille lapsen lipun möisi? Ei takuulla kukaan, kuvittelee ihan itse olevansa teinin näköinen. Tunnen suurta myötähäpeää tämän kaverin käyttäytymisestä.
[/quote]
Kerran junassa yksi nuori nätisti meikattu aikuseltakin ehkä jo näyttävä nainen osti konnarilta lipun. Sanoi vain konnarin tullessa kohdalle: sisäinen lapsi ja ojensi rahaa. Konnari katsoi vähän pitkään, myi kuitenkin lasten lipun. Mua nauratti kyllä tuo sisäinen lapsi.
Raivoaminen kaupassa ja tunteiden ilmaisu kaupanteossa on tärkeää asiakaspalautteen vuoksi.
Ei ole mitään sääntöä miten kaupassa tulisi käyttäytyä.
Kyllä elämässä pitää saada joskus raivota! Hemmetti, tämä on elämää!
Minua ei ainakaan tuntemattomien ihmisten raivoamiset hetkauta suuntaan eikä toiseen...
Ehkä sillä oli kovat vierotusoireet tupakasta.
Multa on kysytty myös paperit 30-vuotiaana, kun yritin ostaa miehelle tupakka-askin. Mua tilanne vain huvitti kun menin autoon ja kerroin ettei mulle myyty tupakkaa, kun henkkarit eivät olleet mukana.
[/quote]
Miksi? Nopeuttaahan se. Itsekin joskus kaivan paperit valmiiksi kun kassatädin/-sedän eleistä sen välillä huomaa jo etukäteen, että varmaan kysyy papereita. Ja yleensä olen oikeaan osunutkin.
Ja ei se iän arvioiminen ole niin helppoa. Minäkin olen kaupassa töissä ja ainakin yhden sellaisen kerran muistan, kun oli hieman hankalaa pitää pokkaa. Taisi olla viime vuonna, kun herra ysikakkonen tuli ostamaan tupakkia, kysyin toki paperit ja hän ne sitten näytti ja alkoi ihmettelemään, että hänhän on kuitenkin ihan selvästi täysi-ikäinen, ei sen iän arvioiminen todellakaan ole niin hankalaa. Ja seuraavaksi kysäisi, että eikö se tunnu yhtään nololta, että kysyt papereita ja sitten ootkin ite nuorempi, niinkun todennäkösesti tässäkin tilanteessa. Ei sitten oikein sen jälkeen osannut sanoa mitään kun kerroin olevani häntä yli seitsemän vuotta vanhempi.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 18:31"]
[/quote]
Kerran junassa yksi nuori nätisti meikattu aikuseltakin ehkä jo näyttävä nainen osti konnarilta lipun. Sanoi vain konnarin tullessa kohdalle: sisäinen lapsi ja ojensi rahaa. Konnari katsoi vähän pitkään, myi kuitenkin lasten lipun. Mua nauratti kyllä tuo sisäinen lapsi.
[/quote]
Toi oli HYVÄ!
[/quote]
Ai, olen tottunut ostamaan itselleni aina liput eri paikoissa sanomalla "yksi aikuinen". Johtuu siitä, että perheessä on myös "kaksi lasta" ja "yksi opiskelija". Ei se kaverisi todellakaan tarkoita, että joku luulisi hänen olevan lapsi, vaan hän ilmaisee, että haluaa tavallisen aikuisten lipun, eikä opiskelijalippua.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 16:48"]
Suomi tosiaan on holhousvaltio.
[/quote]
Höpö höpö. Amerikassakin, vapauden onnelassa, pitää olla jotain 20 saadakseen alkoholia. Moni suomityttö olis kauhuissaan kun miliisit häätäis puistonpenkeiltä dokaamasta.
Muuta johonkin kehitysmaahan. Niissä saa ihmiset tehdä mitä tahtoo.