Raivokohtaus Prisman kassalla.
Prisman kassalla jonotti pieni, siro ja kaunis nuoren näköinen tyttö. Pukeutumistyylikin viittasi nuoreen. Hän otti tupakka-automaatista askin tupakkaa ja lisäsi sen ostamiensa oluiden kanssa hihnalle.
Tullessaan maksamaan hän kaivoi taskustaan passin, läimäisi sen voimakkaasti kassaneidin eteen ja huusi: "Tässä on, perkele! Kato nyt saatana, minkä ikänen mä oon!".
Vähän kauempana seisoi vartija, jolle tyttö huusi: "Tuu nyt taas estämään mulkku! Tuu, kusipää! Mä oon kolkytvuotias!".
Lähtiessään hän vielä jupisi: "On se kumma et tässä holhousvaltiossa pitää aina kytätä ihmisii ja laittaa järjettömii sääntöi, vittu mä muutan pois Suomesta!"
Johtopäätös: asiakkaalle ei aiemmin oltu myyty olutta ja tupakkaa koska häntä luultiin alaikäiseksi eikä hänellä ollut henkilöllisyystodistusta mukana. Vartija oli ilmeisesti estänyt ostotapahtuman. Hän oli käynyt hakemassa kotoa passin ja tullut uudelleen ostoksille.
Miksi kolmekymppisestä naisesta on nöyryyttävää, että häntä luullaan alaikäiseksi? Nainenhan aina pitää siitä, että häntä luullaan ikäistään nuoremmaksi.
Ja nyt sitten vain odotellaan, koska minun värikäs, sujuva ja tarkka kirjoitustyylini kirvoittaa ketjuun ensimmäiset epäluuloiset vastaukset tyyliin "Mä luulen et tää on provo...". Se on hyvien kirjoittajien osa. Kyseessä ei kuitenkaan ole provo. Tapahtui joku aika sitten Tikkurilan Prismassa ja olin itse viereisessä jonossa näkemässä tapahtuneen.
Kommentit (88)
kysymyksessä saattoi olla harhainen mt-kuntoutujakin.
Voi hitto, että teillä joillakin riittää raivoa yhtä proppunsa polttanutta nuorta naista kohtaan. Tikkurilan Prisma on ihan oma lukunsa, kierrän kaukaa. On asiallisia vartijoita, esimerkiksi opiskelijoita, jotka tekevät työtä rahoittaakseen opiskelut. Ja sitten on persoonallisuushäiriöisiä vartijoita, jotka nauttivat saadessaan käyttää oikein natsimaisia otteita.
Niin että jospa vähän varoisitta niiden leimojenne lyömistä jonkun satunnaisen ihmisen päälle. On teillä otsaa (eikä sen alla mitään - meillä muilla on tunnekeskus)!
Maailmaan mahtuu huonosti käyttäytyviä sekopäitä. Näkeehän sen kirosanoja tulvivista palstakommenteistakin.
Olen reilusti yli kolmekymppinen ja minulta kysytään paperit aina silloin jos selvästi näkee ettei niitä ole mukana. Ihan vittuillakseen kysyvät. Jos on lompakko mukana, niin eivät kysy. Ei siinä mitään. Kannan rahani sitten toiseen kauppaan. Mitään pelkoa että myisivät alaikäiselle ei minun tapauksessani ole. En sentään niin nuorelta näytä.
Yksinkertainen ratkaisu henkilöille, joilta tingataan papereita: älkää ostako alkoholia tai tupakkaa. Jättäkää pelaamatta.
Tämän kun pidätte pienissä mielissänne, niin elämänne helpottaa kummasti.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 17:38"]
Kyllä pitäisi HÄVETÄ jos tuollaisesta pitää alkaa huutamaan. Henkilökunta on toiminut ihan asiallisesti ja ohjeiden mukaisesti. Tai sitten pullaperseen pitäisi mennä jonnekin kokemaan oikeasti vaikeaa elämää, jos noin pienestä pinna menee.
[/quote]
Komppi tälle. Luulisi, ettei alkuperäisen kuvaamalle naiselle tullut yllätyksenä, että henkkarit kysytään. Tuskin hän ensimmäistä kertaa oli ostoksilla. Lakihan on ollut jo pitkään voimassa. Kun ottaa paperit valmiiksi mukaan, niin tuollaisia tilanteita ei tule.
Jos on kyseessä nuorehko nainen jolla on tapana ostaa tupakkaa ja alkoa, niin luulisi hänen olevan hyvin tietoinen siitä, millaisin ohjeistuksin papereita pitää kysyä... Tällöin on hänen omaa typeryyttään olla ottamatta papereita mukaam noille ostoksille, eikä silloin auta kiukkuilla ihmisille jotka tekevät työtään. Itselleen korkeintaan, eikä sekään tarkoita että julkisella paikalla raiottaisiin tuolla lailla...
veljen vaimo ollut viikonlopun ruokaostoksilla.
Olin 19-vuotiaana aina raivona kun kysyttiin paperit. Sekä edelleen 25-vuotiaana. En ota kohteliaisuutena, vaan vittuiluna. Ehkä kassalla (jossa olen 3v käynyt viikottain) nautitaan ärsyttämisestäni. Joo en voi tälle asenteelleni mitään.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 01:09"]
Olin 19-vuotiaana aina raivona kun kysyttiin paperit. Sekä edelleen 25-vuotiaana. En ota kohteliaisuutena, vaan vittuiluna. Ehkä kassalla (jossa olen 3v käynyt viikottain) nautitaan ärsyttämisestäni. Joo en voi tälle asenteelleni mitään.
[/quote]
Joo, olet todennäköisesti heidän elämänsä keskipiste ;DDDDD
Minä olen 152centtinen yli 50v. nainen. Prismassa en pysty tupakkaa ostaa, kun ne automaatit on tehty niin, etten ylety painaa sitä numeroo.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 01:20"][quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 01:09"]
[/quote]
[/quote]
No tältä joskus tuntuukin.. prkl näitä suomen lakejakin.
Myyn irtokarkkeja, joten yleisin vastaus ehdottomasti on kun ojennan ja kysyn haluatko kuitin niin vastaus;
"En halua todistusaineistoa tästä."
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 01:27"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 01:20"][quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 01:09"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No lakkaa ottamasta asiaa niin henkilökohtaisesti, kun lait ja muut säännöksethän ne määräävät miten kussakin työssä asiat hoidetaan ja silloin ei asiaan hirveästi tulkinnanvaraa jää.
Minua harmitti 19-vuotiaana kun kävin joka päivä pienessä lähikaupassa ja juuri silloin kysyttiin henkkareita kun olin ottanut mukaan vain käteistä,en lompakkoa. En kyllä silti alkanut riehua kassalla,käväisin vaan kotona ja palasin kauppaan. Nyt 26-vuotiaana suunnilleen hypin riemusta kun pari kertaa vuodessa Alkossa kysytään henkkareita(alle 30v näköisiltä pitäisi kysyä => ei juuri kysytä =>näytän myyjien mielestä vanhalta ja rupsahtaneelta).
Vaikka Prisman raivottarella olisi ollut millainen päivä tahansa,luusisi aikuisen osaavan käyttäytyä julkisella paikalla.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 16:43"]
Myyjä ja vartijat olivat toimineet oikein ja sääntöjen mukaan kun eivät antaneet alaikäisen näköiselle kaljaa ja röökiä ilman papereita. Laki on kova mutta tiukka. Toisaalta niin oli nuori nainenkin.
[/quote]
Kyse ei suinkaan ole laista, vaan kaupan omista, idioottimaisista säännöistä.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 01:33"][quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 01:27"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No lakkaa ottamasta asiaa niin henkilökohtaisesti, kun lait ja muut säännöksethän ne määräävät miten kussakin työssä asiat hoidetaan ja silloin ei asiaan hirveästi tulkinnanvaraa jää.
[/quote]
Silti se ärsyttää kun sama kyllästyneen näköinen myyjä kyselee niitä kuukaudesta toiseen, vaikka tasan tarkkaan tietää myyneensä mulle kymmeniä kertoja. Tai sitten saa olla erittäin huono muisti, koska olen myös melko persoonallisen näköinenkin. Joo asennekysymys, tiedän.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 01:38"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 16:43"]
Myyjä ja vartijat olivat toimineet oikein ja sääntöjen mukaan kun eivät antaneet alaikäisen näköiselle kaljaa ja röökiä ilman papereita. Laki on kova mutta tiukka. Toisaalta niin oli nuori nainenkin.
[/quote]
Kyse ei suinkaan ole laista, vaan kaupan omista, idioottimaisista säännöistä.
[/quote]
Miksi se on idioottimaista varmistaa, ettei alaikäisille myydä?
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 01:40"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 01:33"][quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 01:27"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Silti se ärsyttää kun sama kyllästyneen näköinen myyjä kyselee niitä kuukaudesta toiseen, vaikka tasan tarkkaan tietää myyneensä mulle kymmeniä kertoja. Tai sitten saa olla erittäin huono muisti, koska olen myös melko persoonallisen näköinenkin. Joo asennekysymys, tiedän.
[/quote]
No jos vuodesta toiseen kysyy, niin sitten taitaa olla aika tarkka täti. Kyllä minä itsekin saatan kysyä useampaankin kertaan samalta ihmiseltä papereita...saatan muistaa, että olen nähnyt kyseisen ihmisen aikaisemminkin, mutta ei ole hajuakaan oliko tällä tarpeeksi ikää. Kun kassallakin näkee päivittäin niin monta ihmistä, että se yksittäinen maksaja kyllä hukkuu siihen massaan.
Olen kaiken kokenut ja nähnyt aikuinen mies, ja luulin tuntevani hieman naista. Sitten tutustuin tyttöön, jota kuvittelin ensin 18-vuotiaaksi. Hän oli 30-vuotias. Nyt hän on vaimoni. Eli jopa ihmistuntija voi erehtyä.