Raivokohtaus Prisman kassalla.
Prisman kassalla jonotti pieni, siro ja kaunis nuoren näköinen tyttö. Pukeutumistyylikin viittasi nuoreen. Hän otti tupakka-automaatista askin tupakkaa ja lisäsi sen ostamiensa oluiden kanssa hihnalle.
Tullessaan maksamaan hän kaivoi taskustaan passin, läimäisi sen voimakkaasti kassaneidin eteen ja huusi: "Tässä on, perkele! Kato nyt saatana, minkä ikänen mä oon!".
Vähän kauempana seisoi vartija, jolle tyttö huusi: "Tuu nyt taas estämään mulkku! Tuu, kusipää! Mä oon kolkytvuotias!".
Lähtiessään hän vielä jupisi: "On se kumma et tässä holhousvaltiossa pitää aina kytätä ihmisii ja laittaa järjettömii sääntöi, vittu mä muutan pois Suomesta!"
Johtopäätös: asiakkaalle ei aiemmin oltu myyty olutta ja tupakkaa koska häntä luultiin alaikäiseksi eikä hänellä ollut henkilöllisyystodistusta mukana. Vartija oli ilmeisesti estänyt ostotapahtuman. Hän oli käynyt hakemassa kotoa passin ja tullut uudelleen ostoksille.
Miksi kolmekymppisestä naisesta on nöyryyttävää, että häntä luullaan alaikäiseksi? Nainenhan aina pitää siitä, että häntä luullaan ikäistään nuoremmaksi.
Ja nyt sitten vain odotellaan, koska minun värikäs, sujuva ja tarkka kirjoitustyylini kirvoittaa ketjuun ensimmäiset epäluuloiset vastaukset tyyliin "Mä luulen et tää on provo...". Se on hyvien kirjoittajien osa. Kyseessä ei kuitenkaan ole provo. Tapahtui joku aika sitten Tikkurilan Prismassa ja olin itse viereisessä jonossa näkemässä tapahtuneen.
Kommentit (88)
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 01:52"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 01:46"][quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 01:38"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 16:43"]
Myyjä ja vartijat olivat toimineet oikein ja sääntöjen mukaan kun eivät antaneet alaikäisen näköiselle kaljaa ja röökiä ilman papereita. Laki on kova mutta tiukka. Toisaalta niin oli nuori nainenkin.
[/quote]
Kyse ei suinkaan ole laista, vaan kaupan omista, idioottimaisista säännöistä.
[/quote]
Miksi se on idioottimaista varmistaa, ettei alaikäisille myydä?
[/quote]
Luuletko itse tosissasi lähes kolmekymppistä alaikäiseksi? Eiköhän 17v ja 25v ole joitakin ulkonäöllisiä eroja tullut jo.
[/quote]
Ei välttämättä nyt alaikäiseksi, mutta siinä rajoilla olevaksi. Minä olen huomannut, että ikävälillä 17-24 on kaikkein hankalin lotota se oikea ikä, varsinkin tytöistä ja jos on nuoren näköinen kolmekymppinen, niin hyvin voi katsojan silmästä näyttää tuohon väliin sopivalta, jolloin on parempi kysyä paperit kuin saada mahdolliset sanktiot siitä, että onkin ollut alaikäinen.
Mä olen 25 ja aina kysytään paperit kun tupakkaa ostan. En ole imarreltu siitä, ennemmin mietin että olenko teinin näköinen/oloinen jota en mielellään olisi.
Mutta silti mä näytän ne paperit joka kerta enkä riehu kaupassa. Ei se nyt oo niin vaikeeta pitää ne mukana ja näyttää ne. Ihan itse on vajokki jos ei osaa kantaa niitä matkassa kun aikoo ostaa jotain mikä on k-18. Tuollaiset prinsessat vaan kuvittelee olevansa maailmannapoja.
Nykynuoret eivät osaa enää käyttäytyä. Asiat ratkaistaan raivoamalla tai lyömällä.
Vierailija kirjoitti:
Prisman kassalla jonotti pieni, siro ja kaunis nuoren näköinen tyttö. Pukeutumistyylikin viittasi nuoreen. Hän otti tupakka-automaatista askin tupakkaa ja lisäsi sen ostamiensa oluiden kanssa hihnalle.
Tullessaan maksamaan hän kaivoi taskustaan passin, läimäisi sen voimakkaasti kassaneidin eteen ja huusi: "Tässä on, perkele! Kato nyt saatana, minkä ikänen mä oon!".
Vähän kauempana seisoi vartija, jolle tyttö huusi: "Tuu nyt taas estämään mulkku! Tuu, kusipää! Mä oon kolkytvuotias!".
Lähtiessään hän vielä jupisi: "On se kumma et tässä holhousvaltiossa pitää aina kytätä ihmisii ja laittaa järjettömii sääntöi, vittu mä muutan pois Suomesta!"
Johtopäätös: asiakkaalle ei aiemmin oltu myyty olutta ja tupakkaa koska häntä luultiin alaikäiseksi eikä hänellä ollut henkilöllisyystodistusta mukana. Vartija oli ilmeisesti estänyt ostotapahtuman. Hän oli käynyt hakemassa kotoa passin ja tullut uudelleen ostoksille.
Miksi kolmekymppisestä naisesta on nöyryyttävää, että häntä luullaan alaikäiseksi? Nainenhan aina pitää siitä, että häntä luullaan ikäistään nuoremmaksi.
Ja nyt sitten vain odotellaan, koska minun värikäs, sujuva ja tarkka kirjoitustyylini kirvoittaa ketjuun ensimmäiset epäluuloiset vastaukset tyyliin "Mä luulen et tää on provo...". Se on hyvien kirjoittajien osa. Kyseessä ei kuitenkaan ole provo. Tapahtui joku aika sitten Tikkurilan Prismassa ja olin itse viereisessä jonossa näkemässä tapahtuneen.
Ehkä naisella oli mt-ongelmaa mukana tai sitten muuten liikaa stessiä? Itse ainakin ilahdun, jos minulta kysytään paperit. Suurempi pettymys on, jos niitä ei kysytä.
En ole vuosiin työskennellyt kaupassa, mutta stooreja riittää.
Kerran tuli kolme sellaista rokkarin näköistä kundia ostamaan kaljaa. Pukeutumisesta päättelin että kyseessä oli parikymppisiä tyyppejä, joten kysyin paperit. Ei ollut mukana, sanoin et sori, en voi myydä. Jotain alkoivat sanomaan että en voi olla tosissani - ja kun siinä heidän kanssaan juttelin ni tajusin et ei saatana, kundit on selkeästi yli kolmekymppisiä miehiä. Siinä vaiheessa kun on papereita kuitenkin kysynyt eikä niitä ole, en voi enää myydä. :D Naurattaa edelleen, eivät asiakkaat siitä mitään raivostuneet, olivat vaan nyreissään.
Oon tosi huono myös arvioimaan ikää, monesti joku kolmekymppinen naureskellen näytti ajokorttiaan. En mä aina katsonut asiakkaita edes naamaan tarpeeksi pitkään arvaillaakseni ikää ennen kuin kysyin. Ei mua varsinaisesti kiinnostanut keneltäkään kysellä papereita, mutta koska tiesin että esimies tarkkailee tilastoja niin mielummin kysyin kuin jäin arvailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Koittakaa jo itsekeskeiset pikku paskat tajuta ettei kassat kysy niitä teiltä 'vittuillaksenne' teille. Meillä on ihan oikea varoituksen/potkujen pelko persuksissa jos ei toimita sääntöjen mukaan. Typerät on säännöt omastakin mielestäni, eikä todellakaan tee mieli kysyä siltä joka päivä kaupassa käyvältä 28 veeltä papereita, mutta kun on PAKKO. JOKA KERTA. Ei poikkeuksia vaikka kuinka tietäisin oikean iän, jos ulko-olemus näyttää alle 30v. Ja jos alatte mulle huutaa sen takia että yritän parhaani mukaan tehä duunini niin joo, siitä lähtien varmaan alankin vittuilemaan. Tahallani. Senkus äänestätte jaloillanne, huomattavasti ilosempia työpäiviä luvassa mulle :)
TÄMÄ!!!
Pointtinahan on myös se jos kauppa todistettavasti myy alaikäiselle kiellettyjä tuotteita nii kauppa saa siitä sanktioita eli myyntikieltoa tietyn ajan yleensä viikon tms. jonka johdosta kauppias on hyvin tyytyväinen...
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 01:46"][quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 01:38"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 16:43"]
Myyjä ja vartijat olivat toimineet oikein ja sääntöjen mukaan kun eivät antaneet alaikäisen näköiselle kaljaa ja röökiä ilman papereita. Laki on kova mutta tiukka. Toisaalta niin oli nuori nainenkin.
[/quote]
Kyse ei suinkaan ole laista, vaan kaupan omista, idioottimaisista säännöistä.
[/quote]
Miksi se on idioottimaista varmistaa, ettei alaikäisille myydä?
[/quote]
Luuletko itse tosissasi lähes kolmekymppistä alaikäiseksi? Eiköhän 17v ja 25v ole joitakin ulkonäöllisiä eroja tullut jo.