Urheilen kolme kertaa päivässä, haluatko kysyä jotain?
Kommentit (90)
Tajuatko nyt kuitenkin, että kunto kasvaa nimenomaan levossa? Treeniä tarvitaan antamaan "virikkeitä" kunnon kasvamiselle, mutta jos lepoa ei ole tarpeeksi, niin elimistölle ei jää tarpeeksi aikaa tehdä kunnon kasvamiseen tarvittavia muutoksia. Minusta näyttää siltä, että sinulla on iso riski ylikunnon kehittymiseen tai ainakin kuntosi kasvaisi selvästi nopeammin, jos malttaisit ottaa vähän rennommin.
Terv. kolme puolimaratonia juossut
Haluisin nähdä sun päivän aikataulutuksen.
Tapahtuvatko kaikki treenit samassa kuntokeskuksessa? Siis kuntosali, jumppa, jooga... Kuinka pitkä matka sinulla on kotoa treenipaikkaan? Itse voisin kuvitella treenaavani kolme kertaa päivässä, jos a) aikaa olisi riittävästi ja b) treenipaikka olisi lähellä. Sen sijaan jos pitää erikseen matkustaa johonkin treenaamaan kolmesti päivässä, niin lähtemisen kynnys nousisi turhan korkeaksi.
Montako tuntia treenaat viikossa?
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 15:45"]Lasketko esimerkiksi puolen tunnin juoksun ja siihen heti perään tehdyn 30 minuutin salitreenin kahdeksi treeniksi?
[/quote] näinnähtävästi tekee. Itselleni eri lajit peräkkäin on yhdistelmätreeni. Mutta kuuloistaahan kolmne treeniä päivässä hienommalta
Aika paljon liikuntaa... En lukenut kokonaan joten sorry jos tulee toistoa.
Porrastatko? Mä treenaan lihasryhmät portaittain, niin että jollain lihasryhmällä on menossa aina se kevyempi viikko ja muilla teen täysillä. Voiks laittaa vaikka viikon treeniohjelman tähän, että nähdään miltä se näyttää?
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 17:35"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 15:45"]Lasketko esimerkiksi puolen tunnin juoksun ja siihen heti perään tehdyn 30 minuutin salitreenin kahdeksi treeniksi?
[/quote] näinnähtävästi tekee. Itselleni eri lajit peräkkäin on yhdistelmätreeni. Mutta kuuloistaahan kolmne treeniä päivässä hienommalta
[/quote]
Mä en laske treeniksi edes työmatkafillarointia, vaikka oikeesti sen kyllä vois ihan hyvin laskea. Työmatkajuoksunkin oon laskenu yhdeksi treeniksi, vaikka juoksisin molemmat suunnat, koska toinen juoksu on aina palauttava... Ja sit koirien kanssa reipas kävely... Mikä treeni sekään on? En siis treenaa yhtään, jos en lähde oikeasti pitkälle fillarilenkille/juoksulenkille tai tee jotain kuntopiiriä. Vai onko sittenkään niin? Voisinko sanoa treenaavani joinain päivinä 4 kertaa, jos fillaroin töihin ja takas yhteensä 36km, kävelen koirien kanssa reippaasti 7 km ja vielä illalla käyn juoksemassa 9 km? Mulle toi juoksu on siis ainoa treeni (omasta mielestä).
Niin no, urheilisinhan minäkin aika paljon jos kaiken laskisin. Kävelen töihin, yksi (vajaa 4 km). Kävelen takaisin, kaksi, toinen samanlainen. Salille kävellen kolme. Salitreeni ja jos vielä jumppa perään, neljä, viisi. jos vielä lasketaan kävellen takaisin, kuusi. Mutta en minä oikeasti laske urheiluksi näistä mitään. Minä sanon vain, että kuntoilen aktiivisesti. Mulla tulee jotain liikuntaa joka päivä, mutta koetan kahtena päivänä viikossa (yleensä perjantai ja sunnuntai) ottaa rauhallisesti, mutta reippaan kävelylenkin teen silloinkin.
kuka treeniohjelmasi on suunnitellut? Ovatko viikkosi rasitustasoltaan samanlaisia? Kuinka monijakoinen saliohjelmasi on? Kuinka pitkään olet treenannut näin? Missä pt:si on koulutettu?
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 14:49"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 14:45"]
Juoksu- ja hyppylajit. -ap
[/quote]
Pikamatkat? Kestävyys?
Mikä paras saavutus? Miks lopetit?
Voisitko harkita et viel rupeet juoksee?
Me halutaan sust tähti!
[/quote]
Ap, voitko vastata viel näihin kysymyksiin?
Ei lapsia. Kysymykseni kuuluu: voisitko poistua VAUVA-palstalta, tai vaihtoehtoisesti esitellä tulevan treeniohjelmasi synnytyksen jälkeiselle viikolle?
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 15:13"]
Miksi? Kaikissa kuntoilulehdissä väitetään, ettei noin kovasta treenistä ole hyötyä. Itse käyn kolmesti viikossa salilla, lenkkeilen sunnuntaisin ja kävelen työmatkan arkisin, menee 1,5 tuntia yhteensä.Sen lisäksi käyn pari kertaa viikossa kesällä uimassa, talvella hiihtämässä, saattaa olla salipäivänä tällainenkin treeni. Kuulemma liikaa.
[/quote]
Koska noi ei ole urheilua. Joku rauhallinen sunnuntai uinti ei ole mitään liikuntaa. Tai joku kilometrin kävely. Liikunnalla tarkoitetaan tuollaisessa tilanteessa sitä kun oikeasti treenataan. Eli vedetään lihakset maitohapoille ja naama punaiseksi.
Mitä saa kutsua "treeniksi" ? Kuka määrittelee mikä on liikunnan / kuntoilun / treenaamisen ero?
Käyn kaksi kertaa päivässä suihkussa, se taisi jäädä tuosta päiväohjelmasta. Teen töitä mieheni firmassa.
Liikunnasta/kuntoilusta/treenaamisesta on kaikilla vähän eri käsitys, kuten tässäkin keskustelussa kävi ilmi. -ap
Eli teet duunia noin 4 h? Mistä rahat salimaksuihin, esim. joogassa käyt varmaan eri paikassa kuin muut treenit (missään peruspaikassa ei ole joogaa joka päivä)? Ja miten olet jo klo 11 syömässä lounasta, jos lähdet salille tekemään kertomaasi tunnin treeniä klo 9-10 aikaan + matkat päälle? Tuolla työnteolla ei voi olla varaa liikkua esim. autolla. Missä vaiheessa koira käy lenkillä (jos muistan oikein ja sulla oli koira)? Sori vaan mutta en usko tätä, just tämän oudon aikataulutuksen takia.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 23:17"]En laske mitään koiran kanssa tehtyjä lenkkejä, kauppareissuja tai muuta tähän, vaan ne kolme kertaa päivässä on kaikki erillisiä kertoja ja ihan eri lajeja.
Päivän aikataulu: herään seitsemän aikaan, kevyt aamupala, laittautuminen ja töiden tekoa. 9-10 aikaan tekemään salille aamutreeni, tykkään eniten treenata aamuisin. Kotiin ja töiden tekoa. Yhdentoista aikaan lounas. Töitä. Välipala ja kolmen aikaan jumppaan tai juoksemaan. Illallinen viideltä. Illalla seitsemän aikaan fiiliksen mukaan, yleensä joogaa/pilatesta. Iltapala ysin aikaan, suihku ja kymmeneltä nukkumaan. Suurinpiirtein tähän tyyliin arkipäivät menee :)
Kaikki on samassa kuntokeskuksessa, matkaa on noin kaksi kilometriä. En osaa sanoa paljonko treenaan viikossa, sillä se vaihtelee saliohjelmien ja muiden mukaan. Kaksi lepopäivää pidän viikossa, mutta niilläkin käyn vähintään kunnon lenkin koiran kanssa.
Kyllä porrastan. En valitettavasti jaksa kirjoittaa saliohjelmaani tähän, mutta tiettyinä päivinä keskityn tiettyihin kehon osiin. -ap
[/quote]
Mikä työ tää on missä pärjää noin vähällä työnteolla?
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 10:08"]
Mitä saa kutsua "treeniksi" ? Kuka määrittelee mikä on liikunnan / kuntoilun / treenaamisen ero?
[/quote]
Sehän on ihan omantunnon asia. Kyllä moni koirankusettajakin puhuu treeneistä. Jos joku haluaa parin kilometrin työmatkakävelyn sanoa treeniksi, se ei ole keneltäkään pois.
Itse en laske treeneiksi, kuin tavoitteellisen liikunnan, millä on tavoite ja mikä tähtää määränpäähän. Eli palauttavat liikunnat eivät ole treeniä, eivätkä kehonhuolto, eikä arkiliikunta. Vain etukäteen suunnitellut oikeat treenit, mitkä tähtäävät mahdollisimman hyvään tulokseen tavoitteessa.
Mutta ei näistä kannata hernettä nenään vetää, jos joku ei itse treeninä pidä venyttelyä tai työmatkapyöräilyä. Joku toinen saa pitää ja onko se nyt keneltäkään pois. Ihmiset liikuu niin erilaisilla tavoitteilla. Pääasia, että liikkuu
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 10:43"]
Eli teet duunia noin 4 h? Mistä rahat salimaksuihin, esim. joogassa käyt varmaan eri paikassa kuin muut treenit (missään peruspaikassa ei ole joogaa joka päivä)? Ja miten olet jo klo 11 syömässä lounasta, jos lähdet salille tekemään kertomaasi tunnin treeniä klo 9-10 aikaan + matkat päälle? Tuolla työnteolla ei voi olla varaa liikkua esim. autolla. Missä vaiheessa koira käy lenkillä (jos muistan oikein ja sulla oli koira)? Sori vaan mutta en usko tätä, just tämän oudon aikataulutuksen takia.
[/quote]
No onhan tuo päivän selvää, että pikkurouva vähän tekee kirjanpitoa miehen firmalle ja mies maksaa pikkurouvan kuntoilukulut, vaatteet, meikit ynnä muut kulut. Ja pikkurouva jää puille paljaille kun mies löytää uuden mimmin.
tavalliset työssäkävijät eivät tuohon pysty, kun niitä töitäkin pitää tehdä.
En laske. Mutta joskus menen suoraan salilta joogaan tai spinningiin ja sen lasken kahdeksi treeniksi. -ap