Oon lastentarhanope. Kysy niin vastaan.
Kommentit (81)
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 23:26"]
Mikä on paras ja mikä huonoin ikä mennä päiväkotiin?
[/quote]
Jos maailma olisi täydellinen paikka, jossa esimerkiksi rahallinen tilanne ei rajoittaisi perheen tekemiä päätöksiä, niin asia olisikin yksinkertainen. Sanoisin näin, että lapsella on hyvä olla laadukkaassa päivähoidossa iästä riippumatta, jos vanhemmilla ei ole muuta mahdollisuutta kuin laittaa hänet päivähoitoon. Henkilökohtaisesti kuitenkin ajattelen, että paras ikä mennä hoitoon olisi 2-3 vuotta lapsen kehityksen kannalta. Itsekään en kuitenkaan aivan tähän oman lapsen kanssa ole pystynyt, joten se on siis ajatuksen tasolla paras ikä!
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 23:27"]
Paljonko palkkasi on? Montako tuntia teet töitä viikossa? Miksi halusit lto:ksi?
[/quote]
n. 2150e. 38,5h. Mielestäni lasten kanssa työskentely on antoisaa ja virkistävää, jokainen päivä on erilainen. Vaikka olen koulutukseltani myös luokanopettaja, näen että tässä työssä saan vapaammin toteuttaa itseäni, sillä opetussuunnitelma ja tulostavoitteet eivät ole yhtä sitovia kuin peruskoulussa. Lisäksi koen että lastentarhanopettajana saan luotua lapsiin luokanopettajaa helpommin hyvän ja avoimen lapsi-aikuinen suhteen, sillä päivittäinen vuorovaikutus on pidempiaikaisempaa ja tiiviimpää.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 23:32"]
Miten huolissaan pitäisi olla lapsen hoitopaikassa olevasta homeesta. Asiaa peitellään ja vatvotaan, ja remontteja lykätään. Lapsella on ollut nyt nuha 2 kk ja itkee usein, että silmiin sattuu. Mitä voimme tehdä? Hoitopaikka on muuten ihana enkä haluaisi, että lapsi joutuisi taas aloittamaan alusta, kun asiat eivät ole ihan helpoimman kautta menneet.
[/quote]
Kuulostaapa ikävältä ja hankalalta tilanteelta! Kunnan työntekijänä tiedän, että homekouluissa ja homepäiväkodeissa vaan työskennellään, kun rahaa ei ole, vaikka miten oireiltaisiin. Lastentarhanopettajat eivät tilanteelle mitään mahda, eikä päiväkodin johtajilla ole muuta mahdollisuutta kuin olla yhteydessä päivähoidon päällikköön. Tämä taas on yhteydessä kunnan ylempiin tahoihin....Ja lopulta todetaan että rahat on loppu. Ikävää myös työntekijöiden, mutta toki kaikista ikävintä pienten lasten kannalta. Kannattaa vain hanakasti kaikkien vanhempien olla yhteydessä ylempiin tahoihin jos se jotain auttaisi!
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 23:34"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 23:24"]
Miten työsi ryhmässä eroaa lastenhoitajan työstä?
[/quote]
Minulla on täysvastuu opetuksellisesta ja pedagogisesta puolesta. Eli suunnittelen ja huolehdin opetuksellisen puolen toteutumisesta. Eskarissa pidän myös esiopetuskeskustelut ja seuraan tiettyjen tavoitteiden saavuttamista. Toki teen paljon samoja juttuja kuin hoitajat, mutta hoitajat työnkuva on perushoidosta huolehtiminen, minulla työnkuvana on kasvatuksesta, kehityksestä ja oppimisesta vastaaminen. Käytännössä tämä näkyy esim siinä, että lastenhoitaja saattaa valvoa nukkuvia lapsia minun tehdessäni suunnitelmia eskarituokioihin liittyen.
[/quote] Onko teillä niin, että lastenhoitajat eivät saa ohjata ollenkaan?
[/quote]
Meidän lastenhoitaja on musiikillisesti todella lahjakas ja myös innokas. Eli tietenkin hänen kykynsä on hyödynnetty arjessamme ja hän saa olla mukana ohjaamassa. Vastuu eskarituokioista on toki lastentarhanopettajalla, mutta koska itse en mikään huippu laulaja ole, niin mielelläni otan avun vastaan ja teemme juttuja yhdessä :) !
Opiskelitko siis alunperin luokanopettajaksi, vai oletko ensin kouluttautunut lastentarhanopettajaksi? Teitkö lo:n töitä valmistuttuasi? Oletko yksityisellä vai kunnalla töissä?
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 23:46"]
Opiskelitko siis alunperin luokanopettajaksi, vai oletko ensin kouluttautunut lastentarhanopettajaksi? Teitkö lo:n töitä valmistuttuasi? Oletko yksityisellä vai kunnalla töissä?
[/quote]
Ensin lastentarhanopettajaksi ja sitten heti putkeen lukanopettajaksi. Ajattelin, että kaksoispätevyys on aina hyödyksi ja nuorena on intoa ja aikaa opiskella. Olen tehnyt sekä lo:n että lto:n töitä sekä ollut myös yläkoulun aineenopettajana puolenvuoden ajan. Kokemuksia eri kouluasteilta siis on, vaikkakin vielä aika lyhyt aikaisia nuoren ikäni vuoksi. Olen kunnalla töissä.
Mitä mieltä olet sosionomeista jotka käyvät myös lastentarhan opettajan "pätevyyden" ja ilmoittavat joka paikassa olevansa LASTENTARHANOPETTAJIA?
Ärsyttääkö asia sinua koskaan?
Mitä asioita seuraat ulkoiluissa ja vapaassa leikissä?
Tiedätkö, että vanhemapana on tosi rasittavaa se, ettei voi luottaa siihen mikä pätevyys lastentarhanopettajaksi itseään tituleeravalla on. Mielestäni nimenomaan yo-lto:t ovat lastentarhanopettajia, muut eivät. Ja on asioita, joista en halua keskustella kuin näiden oikeiden lastentarhanopettajien kanssa heidän koulutustasonsa tietäen.
Nyt sekoilee kone jotenkin, enkä saa lainattua, mutta tämä siis VASTAUS 22:lle :).
Oikeastaan minua ei ärsytä se henkilö, joka näin sanoo, sillä asetusten mukaan hän on lastentarhanopettaja ja voi toimia ryhmässä lastentarhanopettajana. Enemmän minua ärsyttää se että aikanaan on avattu sosionomeille tällainen mahdollisuus saada nimike lastentarhanopettaja, vaikkeivat he opettajankoulutusta sen kokonaisuudessa ja laajudessa ole saaneet. Mielestäni tämä heikentää lastentarhanopettajien julkikuvaa ja arvostusta. Tämä taas heijastuu muun muassa palkkaukseen.
Moikka. Täällä kirjoittaa lto-opiskelija, jolla opiskeluja vielä puolitoista vuotta jäljellä. Mitä vinkkejä antaisit minulle, mihin tulisi erityisesti valmistautua? :)
Lisäksi haluaisin tietää, onko sinulla kokemuksia erityislto:n ammatista, työkavereina tai muuta kautta? Teen sivuaineena erityispedaa, ja erityislto:n ammatti tulevaisuudessa on vahva vaihtoehto.
Ihana lukea asiallisia (ja asiantuntevia!) vastauksiasi, kiitos siitä!
Ja luulisi, että sosionomitkin menisivät siistimpiin ja mukavampiin töihin mielummin. Mutta ilmeisesti sosionomeja aika paljon opeina on. Meidän yksiköissä ei tosin taida tällä hetkellä olla ollenkaan sosionomeja:O
Kone temppuilee, en saa vieläkään lainattua. VASTAUS 22:LLE (eli mitä seuraan ulkoilussa ja vapaassa leikissä).
Ulkoilu on hyvä tilanne seurata muun muassa vuorovaikutustaitoja ja motorista kehitystä. Vapaassaleikissä on hyvä seurata kielellistä kehitystä, vuorovaikutustaitoja sekä esimerkiksi hienomotorisia taitoja (esim rakenteluleikeissä). Tällaiset vapaat tilanteet ovat oivia monen kehityksellisen asian seuraamiseen ja siten antoisia.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 00:00"]
Ja luulisi, että sosionomitkin menisivät siistimpiin ja mukavampiin töihin mielummin. Mutta ilmeisesti sosionomeja aika paljon opeina on. Meidän yksiköissä ei tosin taida tällä hetkellä olla ollenkaan sosionomeja:O
[/quote] Enkä tarkoita mitään pahaa, vaan tosiaan monesti itse mietin tätä työtämme, että ehkä helpommallakin voisi palkkansa ansaita :) Mutta sitten taas pienet asiat ovat niitä suuria tässä työssä.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 23:53"]
Tiedätkö, että vanhemapana on tosi rasittavaa se, ettei voi luottaa siihen mikä pätevyys lastentarhanopettajaksi itseään tituleeravalla on. Mielestäni nimenomaan yo-lto:t ovat lastentarhanopettajia, muut eivät. Ja on asioita, joista en halua keskustella kuin näiden oikeiden lastentarhanopettajien kanssa heidän koulutustasonsa tietäen.
[/quote]
On mukava kuulla että vanhemmissakin on niitä, jotka osaavat arvostaa yliopistollista lastentarhanopettajan koulutusta! :)
Mitä sanoisit niille vanhemmille joiden lapset ovat kotona kouluikään asti? Missä vaiheessa tuo "varhaiskasvatus, lasten kielellinen kehitys" ja muu vastaava diipadaapa tuli niin tärkeäksi, eikös päiväkodin ensisijainen tehtävä ole valvoa ja hoitaa lapsia kun vanhemmat ovat töissä? Anteeksi mielipiteeni, mutta mielestäni melkein kuka tahansa osaa pyyhkiä räkäisen nenän, valvoa ettei kukaan töni kiipeilytelineellä, leikellä saksilla pahvista enkeleitä yms muuta mukavaa. Ehkäpä tämän vuoksi teidän akateemisten palkkakin on siivoojan tasoa..
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 23:56"]
Mitä gradusi käsitteli?
[/quote]
Opettajan ja vanhempien välistä kommunikaatiota ja yhteistyötä. Esimerkiksi Wilmaa kommunikaation välineenä.
22 vastaa.
Olen samaa mieltä. Itseäni ärsyttää se, että olen Ensihoitaja amk. Virallisesti olen valviraan kuitenkin laillistettu sairaanhoitajan nimikkeellä, koska opetushallitus ei ole hyväksynyt viralliseksi ammattinimikkeeksi Ensihoitaja amk:ta. Olen opiskellut 240op (joista suurin osa akuuttihoitotyötä) ja sairaanhoitaja 210op (nykykoulutus sisältää paljon liirumlaarumia kuten monikulttuurisuutta, asiakaspalvelua jne, kun taas kliininen puoli jää vähemmälle). ((Uskallan näin sanoa koska olen opiskellut sairaanhoitajakoulusta puolet ennenkuin vaihdoin Ensihoitajapuolelle :) )).
Koska Ensihoitaja ei ole laillistettu ammattinimike, saa kuka tahansa kutsua itseään ensihoitajaksi. Kun kerron olevani Ensihoitaja, ajattelevat useimmat automaattisesti että olen se "sairaankuljettaja" tai "lähihoitaja". Monet yllättyvät kun kuulevat että olen korkeammin koulutettu mitä sairaanhoitajat ja tutkintonimikkeeni sisältää myös tuon sh tutkinnon.
No, ehkä pinnallista tälläinen tittelitopic mutta tulipa vaan mieleen tästä sosionomi-lto asiasta.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 23:24"]
Miten työsi ryhmässä eroaa lastenhoitajan työstä?
[/quote]
Minulla on täysvastuu opetuksellisesta ja pedagogisesta puolesta. Eli suunnittelen ja huolehdin opetuksellisen puolen toteutumisesta. Eskarissa pidän myös esiopetuskeskustelut ja seuraan tiettyjen tavoitteiden saavuttamista. Toki teen paljon samoja juttuja kuin hoitajat, mutta hoitajat työnkuva on perushoidosta huolehtiminen, minulla työnkuvana on kasvatuksesta, kehityksestä ja oppimisesta vastaaminen. Käytännössä tämä näkyy esim siinä, että lastenhoitaja saattaa valvoa nukkuvia lapsia minun tehdessäni suunnitelmia eskarituokioihin liittyen.
[/quote] Onko teillä niin, että lastenhoitajat eivät saa ohjata ollenkaan?