Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekan sijoistusasunnon hankintaan vinkkejä!

Vierailija
18.02.2014 |

Saatu myönteinen lainapäätös ensimmäisen sijoitusasunnon hankinnalle, jipii! Kohde on myös suurinpiirtein kartoitettu mitä haemme, mistä, millainen taloyhtiö, kohteen hinta jne. Osaisitteko antaa vinkkejä vuokralaisen hankintaan ja muihin huomioitaviin asioihin. Mitä kautta te olette hankkineet sijoitusasunnon vuokralaisen? Takuuvuokra aivan ehdoton panttina, samoin vähintään vuoden sopimus josta sopimussakko päälle, mikäli vuokralainen lähtisi ennen vuotta. Onko muuta huomioitavaa? Asunnolle oma tili, jonne pesämuna ja jonne vuokrat ohjataan sekä josta lainat ja asunnon muut mahdolliset kulut maksetaan. Kiitän asiallisista kommenteista jo etukäteen!

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäkää löytää asunto sellaisesta talosta jossa on myös liikehuoneistoja. Tuottavat mukavasti taloyhtiölle ja se näkyy edullisempana vastikkeena.

Vierailija
2/30 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitusasunto lainarahalla kuulostaa tyhmältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kanssa kiinnostaa koska todennäköisesti lähitulevaisuudessa ostamme isomman asunnon ja toinen vaihtoehto nykyisen asunnon myymiselle olisi sen vuokraaminen. Meillä nykyinen koti on velaton ja sopisi esimerkiksi useamman opiskelijan kimppakämpäksi aika mukavasti.

Omilla vanhemmillani on sijoitusasunto ja heillä on ollut tosi hyvä onni vuokralaisten kanssa, yksi jätti jotain sähkö- tai vesilaskuja maksamatta muuten ei ollut ongelmia vaikkeivat ole koskaan luottotietoja tarkistaneet (enkä nyt tällä tarkoita, ettei saisi tarkistaa mutta ilmankin ehkä pärjää jos on silmää itsellä). Joku on joskus pyytänyt maksuaikaa mutta on aina hoitanut vuokransa. He ovat suositelleet nimenomaan opiskelijalle vuokraamista (ainoa heidän vuokralaisistaan joka oli ei opiskelija jätti noita laskuja hoitamatta, ei mitään isoa tappiota tästäkään tullut, lähinnä mielipahaa) mutta en tiedä olisiko se haastavaa että meidän asunto olisi tosiaan ideaali kolmelle (ehkä neljällekin jos mukana olisi pariskunta tai kaksi pariskuntaa) opiskelijalle. Mitään vuoden sitoumuksia asumisesta en itse lähtisi vaatimaan koska periaatteessa uskoisin uudenkin vuokralaisen löytyvän kohtuullisen nopeasti kun vuokra-asunnoista on kuitenkin pulaa. Toisaalta yksi ystäväni sai asua opiskeluaikana pitkään vastaavalla tavalla vuokraamassaan asunnossa yksin kun kämppäkaveri muutti pois niin, että maksoi vain oman osuutensa vuokrasta. Tähän meillä ei kyllä olisi varaa ja tämä ehkä mietityttää itseäni että miten estää tällainen tilanne. Jos ei sopimuksessa ole mitään yhteisvastuullisuudesta vuokran osalta tms. on vuokralaisella tietenkin motivaatio asua halvassa kämpässä yksin.

Perheellekin meidän asunto tosiaan hyvin kävisi mutta on varmaan ihan kiinni siitä, mihin sen pistäisin tarjolle millaisia vuokralaisehdokkaita olisi niin että pitkälti vuokraajan tyypin voi etukäteen valikoida riippuen missä asuntoa tarjoaa. Voisin itse harkita vuokraamista myös esim. virolaisille koska tiedän, että heidän on tosi vaikea saada asuntoja ja kuitenkin iso osa heistä hoitaa asiansa ihan hyvin.

Vierailija
4/30 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkistakaa vuokralaisen luottotiedot www.asiakastieto.fi .

Vierailija
5/30 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ollu viisi vuotta sama vuokralainen. Virolainen rakennusmies. Vaikka näyttäs paperilla pahalta, niin käytännössä ihmisistä aika usein huomaa kannattaako luottaa vai ei.

Vierailija
6/30 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ollu viisi vuotta sama vuokralainen. Virolainen rakennusmies. Vaikka näyttäs paperilla pahalta, niin käytännössä ihmisistä aika usein huomaa kannattaako luottaa vai ei.

Vierailija
7/30 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankitteko vuokralaiset välittäjän kautta, lehti-ilmoituksella vai miten? Ap

Vierailija
8/30 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaako ap sijoitusasunnon lainarahalla?

Vierailija
9/30 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asunto yliopistokaupungista läheltä yliopistoa. Vuokralaiset otin opiskelijoiden nettipalstan kautta. Omaa ihmistuntemusta käytin valinnassa. Emme tehneet mitään määräaikoja. Vuokra kohtuullinen ja siitä johtuen vuokralaiset pysyvät ilman mitään uhkasakkoja. Vuokrasuhde jatkunut jo pidemmän aikaa. 

Vierailija
10/30 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välittäjän kautta. Välittäjän kauttahan saa luotettavampia vaihtoehtoja kuin villisti. T.3

ps. Välittäjän käyttö maksaa, mutta helpottaahan se ja sen laskun voi laittaa tulonhankkimiskulujen verovähennykseen

Vierailija
11/30 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista tarkistaa luottotiedot. Älä suotta käytä välittäjää, vaan ilmoitus oikotielle ja näytätte asuntoa itse ja teette sopimuksen itse. Turhaan maksatte välittäjälle välissä. Välittäjiäkin on jos jonkinlaista ja tiukan paikan tullen hekin osaavat nostaa kätensä pystyyn ja vetäytyä vastuusta. Kokemusta on. 

Laatikaa vuokrasopimus huolella ja tarkastuttakaa se juristilla tai vertailkaa valmiita sopimuspohjia. Kun sidotte vuokran indeksiin, muistakaa laittaa päälle vielä jonkin prosentin automaattinen korotus. Näin vältytte siltä, että vuokra ei joskus nousisikaan indeksin vuoksi. 

Vierailija
12/30 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hommasin vuokralaisen ihan ilmoittamalla Oikotiellä. Haastattelin jokaisen hakijan näytön aikana kysymällä perustiedot ja juttelemalla muutenkin yleisesti. Valitsin hakijoista sen, jonka kanssa tunsin tulevani hyvin toimeen (näin asioista on helppoa neuvotella, jos tulee jokin hankala tilanne), ja joka vaikutti eniten asunnon "tyyliseltä". Eli sen, jolle juuri kyseinen asunto sopi parhaiten. Tein hänen kanssaan sopimuksen, vaikka jouduin tinkimään vuokrapyynnöstänikin jonkin verran ja vaikka moni muu olisi maksanut sen, mitä pyysin. 

Sopimus oli ensiksi vuoden määräaikainen ja jatkunut sen jälkeen toistaiseksi voimassaolevana. Vuokralainen on viihtynyt hienosti, eikä ole kuulemma aikeissa lähteä kulumallakaan.

Itse en missään tapauksessa käyttäisi välittäjää, koska tiedän varmasti itse paremmin millaisen vuokralaisen haluan, mutta ymmärrän että joku muu voi haluta niin tehdä.

Vinkit, jotka olisin antanut, ovatkin sinulla jo näemmä tiedossa. Yhden lisään vielä: älä koskaan vuokraa kämppääsi kaverille tai sukulaiselle! Itse tein sen virheen ja jouduin sekä hämmentymään että pettymään todella rankasti, sen lisäksi että taloudellisesti tuli pahasti takkiin.

Vierailija
13/30 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja takuuvuokra kannattaa laittaa erilliselle vuokravakuustilille. http://www.nordea.fi/henkilöasiakkaat/päivittäiset+raha-asiat/tilit+ja+maksut/vuokravakuustili/1121112.html

Vierailija
14/30 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista, että se uhkasakko menee helposti nurin oikeudessa, jos opiskelija saa opiskelupaika toiselta paikkakunnalta. Ja muista, että se vuoden määräaika sitoo myös sinua: jos vuokralaisesta tulee pientä valitusta, et pääse hänestä eroon, koska se vuosi on yhteinen sopimus. Muutama tuttu opiskelija on edelleenvuokrannut asuntonsa, koska määräaikana ovat muuttaneet toiselle paikkakunnalle, joten et oikeasti voi tietää, asuuko siellä Kaisa vai Miia.

Kannattaa muistaa, että vuoden määräaikaiseen sopimukseen ei voi laittaa korotusta, ja että määräaikaisilla sopimuksilla vuokralaiset vaihtuvat vuoden välein - kuka haluaa uuden määräaikaisen sopimuksen kohonneen vuokran kera? Viitsitkö sitä esittelyrumbaa ja joka kerta luvan kysymistä vuokralaiselta? Hänen kun ei tarvitse suostua siihen, että viikon jokaisena iltana on esittely.

Muistathan, että kun vuokrasopimus tehty vuodeksi ja se päättyy esim. 31.7., niin vuokralaisen täytyy muuttaa pois vasta 2.8. Tätä harva vuokranantaja muistaa.

Vierailija
15/30 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista, että myös vuokralainen voi vaatia sopimukseen sopimussakon vuokranantajalle.

Vierailija
16/30 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyisikö joku iso yritys tai julkinen laitos, joka vuokraisi asuntosi  henkilökuntansa edustajalle työsuhdeasunnoksi? Saisit asioida ammattilaisten kanssa, eikä vuokranmaksussa todennäköisesti tule ongelmia. Kysele seudun sairaaloista, korkeakouluista  ja isoista firmoista.

Vierailija
17/30 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea matkaan.

Vierailija
18/30 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa seuraavat seikat:

- välitysfirma ottaa sen vuokralaisen, jolta luulee saavansa vuoden rahat  - sitä ei taas kiinnosta, että pistääkö vuokralainen asunnon paskaksi

- välitysfirma maksaa yleensä 1,22 kuukauden vuokran eli 2-3 tunnin työstä (ilmoitus + vartin näyttö + luottotietojen tarkistus)maksaa paikkakunnasta riippuen useita satasia, jopa yli tonnin

- ei kannata tehdä vuokravakuutta vaan vakuus

- hommaa asuntosijoittamisesta kirja, josta saat hyvän mallipohjan, johon voit lisätä tarvitsemiasi tietoja

- jos teet 11 kk määräaikaisen sopimuksen niin se sitoo myös sinua, mitä teet, jos vuokralainen on hankala?

Vastakysymykseksi heitän:

- millainen kämppä kiikarissa?

- millainen hintataso siellä on?

- paljonko saatte vuokraa?

- paljonko otatte velkavipua?

Keltanokka itsekin kyllä vielä näissä sijoitusasunnoissa.

Vierailija
19/30 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on mieheni kanssa kaksi sijoitusasuntoa. Sijaitsevat keskisuuressa kaupungissa Suomessa. Opiskelijakaupunki on kyseessä. Kipinän asuntosijoittamiseen saimme vanhemmiltani, jotka ovat tehneet sitä pitkään. Itse olemme mieheni kanss omistaneet sijoitusmielessä viisi eri asuntoa ja osan myyneet jossain vaiheessa sitten pois. Olemme ostaneet halvalla huonokuntoisen hyvästä taloyhtiöstä, rempanneet ja myyneet sitten jossain vaiheessa pois.

Aina olen valinnut vuokralaisen itse, esim. nettisaitteja olen käyttänyt aika paljon. Vaikka millaisia vuokralaiseksi pyrkiviä olen nähnyt, ehkä huonoimmassa tapauksessa omalta kantiltani mutsi etsi asuntoa vankilasta vapautuvalle pojalleen. "Ei ole paha poika, ajautunut vain huonoon seuraan..." Niinhän ne kaikki :) No, sillä kertaa parikymppinen sairaanhoito-opiskelija meni tämän ex-vangin ja monen muunkin ohitse ja asuikin sitten melkein viisi vuotta.

Kyllä vuokralaiseksi pyrkijän käytös paljastaa aika monen heti alkuun. Ja luottotiedotonta emme ota koskaan, eikä sellaista jolla on soskun takaus vuokranmaksulle, sijoittakoot kaupunki asumaan heidät omiin asuntoihinsa.

Emme tee koskaan määräaikaista sopimusta, vuokra kohtuullinen, yritän väh. kerran vuodessa kysellä vuokralaisilta että onko kaikki ok. Itse hoidan yhteydenpidon, mieheni korjaus tms. asiat. Paikat kunnostetaan aina vuokralaisen vaihtuessa ja jos jotain ongelmaa ilmaantuu, siihen reagoimme heti. Tarvittaessa joustamme vuokranmaksussa.

Toinen vuokra-asunnoistamme on velaton, toisesta on lainaa. Ehkä seuraavan osto on sitten ajankohtainen kun oma lapsi tarvitsee opiskelijaboksin. Joku tuolla kyseli että ostaako ap sijoitusasunnon lainarahalla. Niinhän se juuri kannattaa tehdäkin, koska asuntosijoittamisessa kaikki kulut saa verovähennyksiin eikä tällöin pääomaveroa jää niin paljon maksettavaksi!

Vierailija
20/30 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 19:28"]

Löytyisikö joku iso yritys tai julkinen laitos, joka vuokraisi asuntosi  henkilökuntansa edustajalle työsuhdeasunnoksi? Saisit asioida ammattilaisten kanssa, eikä vuokranmaksussa todennäköisesti tule ongelmia. Kysele seudun sairaaloista, korkeakouluista  ja isoista firmoista.

[/quote]

Joo, vuokrasopimus firman kanssa, jolloin muuttopäivänä huomaat, että kukaan ei aio sitä kämppää siivota. Eikä kukaan katso olevansa vastuussa hajonneesta ovesta jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä