Oon lastentarhanope. Kysy niin vastaan.
Kommentit (81)
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 01:22"]
Nämä henkilöt jotka täällä toitottaa että heiän lapset on kasvaneet hyvin ilman yliopisto lastentarhanopeakin ja että teille riittää että teiän lapsen nenä niistetään ja vaippa vaihdetaan, niin sääliks käy teidän lapsia. Saavatpahan ruokaa ja kuivan vaipan, mutta kyllä minä henkilökohtaisesti toivoisin omille lapsilleni vähän enemmänkin! On yhteiskuntamme onni ja rikkaus että tällainen pyyteetöntä työtä tekevä ammattikunta on. Arvostetaan me vanhemmat heitä ja ollaan onnellisia että joku muukin kantaa kanssamme huolta pienistämme.
[/quote]
Eli lapset pois vanhemmilta mahdollisimman aikaisin yliopistotason hoitajan koulutettaviksi. Kun se sama työ on hienompaa siellä päiväkodissa, kuin kotona.
Voi, kun tietäisit totuuden....
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 01:32"]
ennen kuin minulla oli lapsia, luulin ihan oikeasti että ompas turha joku lto...ajattelin tosiaan että minä nekin itseään pitävät ja heidän työnsä voisi tehdä kuka tahansa. No, en luule enää! olen saanut kaksi lasta ja nyt ovat olleet päiväkodissa kohta vuoden. Tämähän on nimenomaan sitä tärkeintä aikaa lapsen elämässä! Olen osapäivätöissä koska en halua pitää lapsiani vielä pitkää päivää hoidossa. Kuitenkin pidän todella tärkeänä sitä että lastani hoitaa ammattitaitoinen ihminen, joka on koulutettu työskentelemään lasten kanssa, ymmärtää lasten kehityksestä, psykologiasta...paljon paremmin kuin minä, äiti! olen todella kiitollinen siitä että lapsilla on tälläinen mahdollisuus ensimmäisinä vuosinaan. Sosiaalisesti, kehityksellisesti...vaikka itse olenkin se lasteni läheisin ja tärkein ihminen niin kyllä niillä ihmisillä jotka lapseni kanssa viettävät näinkin ison osan päivästä on todella iso merkitys!
[/quote]
Tähän on siis menty. Äidit on saatu uskomaan, että he eivät osaa kasvattaa omia lapsiaan, vaan sen osaa paremmin palkan edestä työtä tekevä henkilö.
Aika surullista oikeastaan. Kun kuitenkin katson lapsieni yläastetta, niin ei se siellä oikein näy, että päiväkodissa ammattihenkilökunnan kasvattamat lapset niin erityisesti loistaisivat. Nuuskakauppa käy ja opettajille huudetaan vittua ja huoritellaan. Onko vähän ammattihenkilöstön varhaiskasvatus epäonnistunut.
Vaikea uskoa että palkka olisi tosiaan noin pieni 2150 euroa??? Onko näin? Olet koulutukseltasi kuitenkin luokanopettaja ja koulutus on pitkä.
Minä olen mielestäni alipalkattu ja palkka juuri tuo sama, ja olen tradenomi eli ihan ammattikorkeakoulun käynyt. Työvuosia tosin vasta 1,5 vuotta takana nykyisessä työssä.
Nouseeko teidän palkka kokemuksen myötä? Tuntuu epäreilulta jos palkka ihan oikeasti on tuota tasoa.
Vaikea uskoa että palkka olisi tosiaan noin pieni 2150 euroa??? Onko näin? Olet koulutukseltasi kuitenkin luokanopettaja ja koulutus on pitkä.
Minä olen mielestäni alipalkattu ja palkka juuri tuo sama, ja olen tradenomi eli ihan ammattikorkeakoulun käynyt. Työvuosia tosin vasta 1,5 vuotta takana nykyisessä työssä.
Nouseeko teidän palkka kokemuksen myötä? Tuntuu epäreilulta jos palkka ihan oikeasti on tuota tasoa.
Tuntuu, että näitä vanhempia löytyy aina, jotka syyllistävät niin sossun tätejä, tarhan tätejä kuin lasten opeja. Todennäköisesti ei ole heillä itsellään puhtaat jauhot pussissa, kun pelkäävät sitä että joku vieras aikuinen pääsee näkemään heidän lapsensa kehityksen ja arvioimaan sitä. Lapsi saattaa jopa vahingossa lipsauttaa kotioloistaan tälle turvalliselle aikuiselle. Menkääpä itseenne.
Sosionomi vai yliopisto? Mitä mieltä olet sosionomi-lastentarhaopettajista ja heidän koulutuksestaan?
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 23:16"]
Miksi pidät työstäsi?
[/quote]
Lasten kanssa ei ikinä ole tylsää, ovat oivaltavia, avoimia ja spontaaneita. Saan ulkoilla, leikkiä, laulaa ja mikä tärkeintä, olla tukemassa näiden pienten ihaninen lapsosten kasvua ja kehitystä omalta osaltani.
Uskotko kaikki mitä lapset kertoo kotioloistaan?
Minkä ikäinen olet? Millaisessa päiväkodissa/ ryhmässä opetat? Pääseekö lto toteuttamaan ammattitaitoaan kaikessa laajudessaan ihan pienten lasten ryhmässä? Joskus mietin, että onko vähän lto-resurssien "hukkaamista" jos lto työskentelee vauvaryhmässä. Juu, totta kai heidänkin kanssaan voi leikkiä ym, mutta käytännössähän se työ on sellaista pyllyn pesua ainakin isoissa yksiköissä, joiden arkea olen seuraillut...
Vertaatko työtäsi koskaan luokanopettajien työhön?
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 23:19"]
[/quote]
Mitä lapset kertovat kotioloistaan?
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 23:17"]
Sosionomi vai yliopisto? Mitä mieltä olet sosionomi-lastentarhaopettajista ja heidän koulutuksestaan?
[/quote]
Yliopisto. Tämä on sellainen aihe joka varmasti puhuttaa kentällä ja herättää kärkkäitäkin mielipiteitä. Olen sitä mieltä, että koulutuksesta riippumatta löytyy molemmat koulutukset saaneista loistavia lastentarhanopettajia ja toisaalta työhönsä soveltumattomia. Kuitenkin olen sitä mieltä, että mielestäni ammattinimikettä lastentarhanopettaja ei olisi pitänyt avata sosionomeille, sillä he eivät ole opettajankoulutusta saaneet. Ryhmään tuo rikkautta se, että siellä on yliopisto lto, sosionomi ja lastenhoitaja. Kaikilla on jotain annettavaa, mutta mielestäni nimikettä lto ei tulisi sosionomista käyttää. Tiedän että tämä herättää osassa kauhistusta, muttä näin itse ajattelen, koska yliopistossa koko 3v kuitenkin keskitytään pieniin lapsiin ja erityisesti opettajuuteen. Sosionomien koulutus on taas sisällöltään aivan erilainen.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 23:19"]
[/quote]
En usko, mutta jokainen lapsilta tullut huolta herättävä asia on otettava tosissaan ja harkinnan mukaan seurattava tilannetta, keskusteltava vanhempien kanssa tai ilmoitettava asiasta eteenpäin. Tämä on velvollisuuteni, enkä ole oikea ihminen arvioimaan puhuuko lapsi totta ja milloin on oikea hätä kyseessä.
Miten työsi ryhmässä eroaa lastenhoitajan työstä?
Mikä on paras ja mikä huonoin ikä mennä päiväkotiin?
Paljonko palkkasi on? Montako tuntia teet töitä viikossa? Miksi halusit lto:ksi?
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 23:20"]
Minkä ikäinen olet? Millaisessa päiväkodissa/ ryhmässä opetat? Pääseekö lto toteuttamaan ammattitaitoaan kaikessa laajudessaan ihan pienten lasten ryhmässä? Joskus mietin, että onko vähän lto-resurssien "hukkaamista" jos lto työskentelee vauvaryhmässä. Juu, totta kai heidänkin kanssaan voi leikkiä ym, mutta käytännössähän se työ on sellaista pyllyn pesua ainakin isoissa yksiköissä, joiden arkea olen seuraillut...
Vertaatko työtäsi koskaan luokanopettajien työhön?
[/quote]
Olen 27v ja eskariope. Olen koulutukseltani myös luokanopettaja, joten työnkuvia tulee vertailtua paljonkin. Itse koen mieluisimmaksi pienten lasten opettajuuden, mieluiten eskarissa tai ekatokaluokilla. Mielestäni lastentarhanopettajalla on pedagogista annettavaa kuitenkin myös aivan pienten lastenkin ryhmissä. On tärkeää että ryhmässä ajatellaan myös pedagogista puolta. Esimerkiksi kielellisen puolen kehitys on huimaa 1-3 vuotiailla ja sen tukeminen loruttelemalla ja leikkimällä on tärkeää myös päivittäisissä perushoitotoimenpiteissä, kuten vaipanvaihdossa. Vaikka kuka vaan tällaista osaa tehdä, on tärkeää, että ryhmässä on aikuinen joka näitä asioita pohtii ja huolehtii että pedagogiikka on osa arkea, vaikka tällaiset pikkujutut yksinkertaisilta tuntuvatkin. Lisäksi on tärkeää, että joku seuraa lasten kasvua ja kehitystä ja tarvitaessa antaa erityistä tukea sitä tarvitseville. Olipa epäselvä ja pitkä vastaus mutta kuitenkin :D.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 23:24"]
Miten työsi ryhmässä eroaa lastenhoitajan työstä?
[/quote]
Minulla on täysvastuu opetuksellisesta ja pedagogisesta puolesta. Eli suunnittelen ja huolehdin opetuksellisen puolen toteutumisesta. Eskarissa pidän myös esiopetuskeskustelut ja seuraan tiettyjen tavoitteiden saavuttamista. Toki teen paljon samoja juttuja kuin hoitajat, mutta hoitajat työnkuva on perushoidosta huolehtiminen, minulla työnkuvana on kasvatuksesta, kehityksestä ja oppimisesta vastaaminen. Käytännössä tämä näkyy esim siinä, että lastenhoitaja saattaa valvoa nukkuvia lapsia minun tehdessäni suunnitelmia eskarituokioihin liittyen.
Miten huolissaan pitäisi olla lapsen hoitopaikassa olevasta homeesta. Asiaa peitellään ja vatvotaan, ja remontteja lykätään. Lapsella on ollut nyt nuha 2 kk ja itkee usein, että silmiin sattuu. Mitä voimme tehdä? Hoitopaikka on muuten ihana enkä haluaisi, että lapsi joutuisi taas aloittamaan alusta, kun asiat eivät ole ihan helpoimman kautta menneet.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 00:31"]
Hyvä ystäväni oli päiväkodissa töissä. Kyllä siellä vain kuulemma katsettiin lasten perään ja pyyhittiin niitä nenuja. Ei siinä ainaisessa sijaispulassa ehtinyt paljon havainnoida motorista kehitystä tai muuta. Ja valitettavasti osaa vanhemista ei edes kiinosta vaikka jotain viivästystä olisikin huomattu.
Se että AMK:kin käyneet ovat nykyisin LTO:den kanssa samalla viivalla taitaa johtua vain siitä, että tulevaisuudessa tarvitaan hoitajia lisää päiväkoteihin. Eikös se ollut demarien unelma, että lähes kaikilla suomalaisilla olisi korkeakoulututkinto??
[/quote]
Olen itsekin ollut päiväkodissa töissä ja luin kyllä ap.n tekstit kyllä hirnuen. Kun työkaveri sairastuu ja sijaisia ei saa ottaa, oli aamulla joskus kahden ryhmän välillä vain yksi hoitaja ottamassa lapsia vastaan. Laillisesti tämä saatiin menemään läpi, kun laskettiin kaikki mahdolliset talosta henkilökunta kapasiteettiin.
Kyllä siinä jonossa kävelytettiin potalle ja ei ehditty seurailla motoriikkaa ja muuta. Moni lukihäiriöinen ja muu jäi kyllä jalkoihin ja huomaamatta. Tiedän tämän, koska koulusta tuli palautetta, että miksi ei päiväkodissa koulutettu henkilökunta ole huomannut näitä asioita ja miksi ne aina jätetään koulun niskoille.
Ja tämä ikuisuusasia pihalla. Kyllä siellä ei sitä motoriikkaa todellakaan seurattu jatkuvasti, vaan juteltiin ringissä ihan omia asioita.
Naisvaltaisella alalla oli monessa paikassa henki todella huono. Aika meni kanatappeluihin ja vallanhimoisiin juoruajiin. Kahvihuoneissa juoruttiin vanhemmista aika paskaa välillä.
Yksi erityislapsi ryhmässä sekoitti koko ryhmän toiminnan ja aika meni vain siihen, että kytättiin, ettei se pääse puremaan ketään.
Ja 2 vuotiaat ei todellakaan ole ihanteellisia päiväkotiin :)
Ihan oikeasti, ne ei tee päiväkodilla vielä yhtään mitään. Ei 2 vuotias ole (kuten eräs sanoi koekaniini) koekaniini, jota tarkkaillaan varhaiskasvatuksen suurennuslasin alla ja yritetään kehittää mahdollisimman hyödyllinen aikuinen. 2vuotias tarvitsee syliä ja kotia ja lämpöä ja rakkautta.
Suomessa ollaan kuin kohta jossain Neukkulassa oltiin ennen, että vanhemmat ei ole omien lasten parhaita asiantuntijoita. Jokaisesta lapsesta etsitään jotain erityistä ja yritetään keksiä yliopistossa hienoja paperijuttuja, millä voisi kehittää tavallisesta ihmisenlapsesta superlasta.
Muistan vielä ajat 70-luvulla, kun kaikki vilkkaat pojat olisi haluttu MBD-lapsiksi. Ja ne virikkeet.
Ei, en halunnut jatkaa sitä työtä ja vaihdoin muihin hommiin. En vain kestänyt sitä valheellisuutta ja näytelmää, mitä esitettiin ja mitä todellaisuus on.