Onko auton renkaiden vaihto vaikeaa?
Pitäisi tunkkikin ostaa. Auton saanut teinin voisi yrittää, jos uskaltaa.
Juu ja tiedän että on liikkeitä jotka vaihtavat neljälläkympillä.
Kommentit (103)
Jos alat vaihtamaan itse, laita ne edes oikein päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö autossa ole omaa tunkkia? Kyllä silläkin renkaan vaihto sujuu.
Se on tarkoitettu vain vararenkaan vaihtamiseen. Ei välttämättä kestä mikäli renkaita vaihdetaan kaksi kertaa vuodessa neljä nostoa kerta.
Missä autossa niin huono tunkki?
Kaikissa sellaisissa, joissa on vakiotunkki. Tosin nykyään kun vararengas on harvinainen, ei myöskään tunkkeja tule enää auton mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vaikeaa mutta oikeanlaiset välineet auttavat. Auton omat tunkit on yleensä hieman vaivalloisia käyttää koska ne on tarkoitettu vain hätävaraksi tienpäälle. Paremman tunkin lisäksi kannattaa ostaa kumivasara ja lenkkiavain teleskooppivarrella. Niillä saa renkaan irti varmemmin. Itse pulttien kiristykseen kannattaa käyttää vain sitä ristikkoavainta. Toki jos on paineilmavehkeet niin niillä pulttien avaaminen ja kiristäminen onnistuu vielä helpommin. Renkaiden paikka kannata merkita ja seuraavalla kerralla vaihtaa edessä olleet renkaat taakse ja päinvastoin (OE<->OT, VE<->VT). Renkaiden pyörimisuunnalla on myös väliä. Alumiinivanteissa hyvä muistaa myös jälkikiristys tai ainakin tarkistus n. 100 km jälkeen.
Mihin sitä kumivasaraa tarvitaan? Muuten samankaltaiset välineet kuin itselläni. Tuo teleskooppivarsi on tosi hyvä, kun aukaisee pultteja hiukan ensin koko homman aluksi.
Ja ei ole vaikeaa, kunhan katsoo sen tunkkauskohdan tarkkaan. Otsalamppu on hyvä pimeään vuodenaikaan. Aika raskaat on kyllä pyörät nostaa paikalleen näin ei-bodaajalle. Lisäksi renkaista irtoaa sellaista katulikaa, mikä ei ehkä lähde vaatteista.
No siihen, jos rengas ei meinaa irrota vaikka pultit on jo irroitettu. Käyttävät kyllä sitä myös ihan rengasliikkeissäkin.
Okei, kiitos tiedosta, mulle eole koskaan tullut tuollaista vastaan omissa autoissa. Pikemminkin rengas alkaa jo irrota kun pultteja kiertää auki, jos en ole löytänyt ihan tasaista paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On raskasta. Moni sanoo, että ihan helppoa. No ei se hirveän vaikeeta ollut, katsoin utubesta ohjeet. Mutta se oli liian raskasta. Renkaat painoi ja pultit ruosteessa enkä meinannut saada auki niitä ja hermot meni ja sormet jäätyi.
Aikaa tuhrautui varmaan 2h kun piti pitää taukoja. Tein siis itse ja säästin. Never again. Nyt maksan mieluusti rengashotellista ja vaihdosta. Olen siis laiska naisihminen.Alle puoleen tuntiin menee kevyesti sitten kun rutiini kehittynyt vuosien varrella.
No ei siihen kerkiä mitään rutiinia tulla kun kaksi kertaa sen vuodessa tekee.
Ja siis jos tekee, itse tein kerran ja se riitti.
Tuleehan niitä kertoja vuosien mittaan aika monta ja samalla kaavalla menee. Jos siis haluaa itse vaihtaa jatkossakin. Itsellenikin eka kerta oli vaikein, oli kaveri apuna ja silti siihen tarvittiin toinenkin mies, ystävällinen pappa naapurista, joka oli sivusta katsellut, kun ei saatu pulttia auki.
Kannattaa ostaa asianmukainen tunkki, esim bilteman 2t tunkki 30e. Ei mitään ammattilaatua mutta ajaa asiansa. Auton oma tunkki tarkoitettu lähinnä hätätapauksiin, hutera eikä välttis kovin kestävä.
Itse renkaan vaihto ei ole kovin hankalaa, mutta jos autossa on ilmanpaineenvalvontajärjestelmä, saattaa se vaatia vaihdon jälkeen kalibrointia. Helppo tehdä itse, mutta vaatii kalibrointilaitteen.
Renkaanpaineet on helpointa säätää sopivaksi ennen kiinnitystä. Sitten tarkistetaan pyörimissuunta ja yhtä paljon kuluneet renkaat samalle akselille. Pultit kiristetään ristissä, ja lopuksi varmistetaan kireys. Kun on ajettu ehkä 500km on hyvä tarkistaa rengaspulttien kireys, saattaa joskus löystyä laiton jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on tarkoitettu vain vararenkaan vaihtamiseen. Ei välttämättä kestä mikäli renkaita vaihdetaan kaksi kertaa vuodessa neljä nostoa kerta.
Se on lähinnä hätätapausta varten, turha laittaa mitään kallista ja painavaa tunkkia mukaan jos omistaja joutuu kerran tai pari auton elinkaaren aikana laittamaan vararenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Renkaanpaineet on helpointa säätää
sopivaksi ennen kiinnitystä.
Onko tosiaan? Ite kuskailen takakontissa ja takapenkin edessä renkaat ja tulisi mielestä ylimääräistä nostelua ja siirtelyä, jos kävisi huoltoasemalla ennen kuin renkaat on alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vaikeaa mutta oikeanlaiset välineet auttavat. Auton omat tunkit on yleensä hieman vaivalloisia käyttää koska ne on tarkoitettu vain hätävaraksi tienpäälle. Paremman tunkin lisäksi kannattaa ostaa kumivasara ja lenkkiavain teleskooppivarrella. Niillä saa renkaan irti varmemmin. Itse pulttien kiristykseen kannattaa käyttää vain sitä ristikkoavainta. Toki jos on paineilmavehkeet niin niillä pulttien avaaminen ja kiristäminen onnistuu vielä helpommin. Renkaiden paikka kannata merkita ja seuraavalla kerralla vaihtaa edessä olleet renkaat taakse ja päinvastoin (OE<->OT, VE<->VT). Renkaiden pyörimisuunnalla on myös väliä. Alumiinivanteissa hyvä muistaa myös jälkikiristys tai ainakin tarkistus n. 100 km jälkeen.
Mihin sitä kumivasaraa tarvitaan? Muuten samankaltaiset välineet kuin itselläni. Tuo teleskooppivarsi on tosi hyvä, kun aukaisee pultteja hiukan ensin koko homman aluksi.
Ja ei ole vaikeaa, kunhan katsoo sen tunkkauskohdan tarkkaan. Otsalamppu on hyvä pimeään vuodenaikaan. Aika raskaat on kyllä pyörät nostaa paikalleen näin ei-bodaajalle. Lisäksi renkaista irtoaa sellaista katulikaa, mikä ei ehkä lähde vaatteista.
Kumivasaraa käytän susien karkoittamiseen renkaiden vaihtopaikalta, sillä voi myös refleksit testata ja hippejä pamputtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Renkaanpaineet on helpointa säätää
sopivaksi ennen kiinnitystä.Onko tosiaan? Ite kuskailen takakontissa ja takapenkin edessä renkaat ja tulisi mielestä ylimääräistä nostelua ja siirtelyä, jos kävisi huoltoasemalla ennen kuin renkaat on alla.
Tarkoitin jos on oma kompura tallissa.
Kommentin ap
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan ei saa enää itse vaihtaa.
En vaihtanutkaan. Tyttäreni teki sen puolestani. Väitti jopa, etten ole muka kertaakaan ollut mukana kun hän on niitä renkaita vaihtanut. No, ekalla kerralla isänsä oli "vammainen", joten me vaihdoimme naisenergialla ne renkaat. Nyt en kuitenkaan "saanut" osallistua siihen hommaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja tässähän on se hyvä puoli, että kun vaihdat auton renkaat, vapautat itsesi loppuvuodeksi kotitöistä, miehen logiikalla. Kun se on niiin raskasta se renkaanvaihto. Vastaa nimittäin kevyesti puolen vuoden päivittäistä ruuanlaittoa, pyykkäystä ja siivousta.
Talvirenkaat alle ja loppuvuodeksi sohvalle!
Kunpa toimisikin noin. Menisin heti vaihtamaan mieheni autoon talvirenkaat.
Vierailija kirjoitti:
Tavallisella rengasraudalla en saa pultteja irti. Ei vaan voima riitä. Pitkävartisella rengasraudalla on onnistunut.
Pitää olla melko fakiiri, jos saa rengasraudalla pultin auki.
https://suomenkorjaamokoneet.com/tuote/car-bending-type-lever-20-rengas…
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Täältä vinkkejä jos harkitsee renkaiden vaihtoa itse: https://www.renkaatnetista.com/autohuolto/renkaan-vaihto/
Vierailija wrote:
Ei suositella. 2 tolloa on tänäkin syksynä tappanut itsensä siinä puuhassa.
Renkaanvaihto edellyttää
1. Taitoa asettaa tunkki tukevasti oikeaan kohtaan ja
2. Kykyä avata ja kiertää kiinni 4-5 pulttia per rengas.
Se jää sitten kotivaihtajalla herran haltuun, että renkaat on kunnossa, tasapainossa, ilmanpaine oikea ja pultit oikeassa kireydessä.
Rakas ex mieheni, jolla oli ollut ajokortti yli 30 vuotta, onnistui käyttämään aluvanteissa peltivanteen pultteja. Uudesta autosta irtosi rengas kesken ajon. Kotivaihtajilla harvoin on rengasasiat kunnossa.
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Mä vaihdoin tänään autoni autoni polttimon. En osannut asiaa eilen mutta katsoin youtubesta videon ja tänään tein homman itsen säästäen muutamia kymppejä.
Youtubesta löytyy lukuisia videoita auton helppoihin korjaustöihin ja ostamalla tunkin saat helposti tunkin hinnan maksettua vuodessa.
Onnittelut autosta johon itse pystyi vaihtamaan polttimon.
Kaikissa uusissa se(kään) ei välttämättä onnistu enää.
Robottiko ne sitten vaihtaa ne polttimot vai ihminen.
Vierailija wrote:
Ei, kunhan pystyt laittamaan riittävän tiukalle pultit , ettei rengas irtoa.
Momenttiavain on keksitty juuri tätäkin käyttöä varten.
Hyvä tunkki ja momenttiavain ovat käteviä. Itse nostan koko auto perän tai keulan kerralla, taka-akselipalkissa nostokohta ja etupalkin keskellä nostokohta. Nostokohdat löyty ohjekirjasta. Tunkin ostossa kannattaa huomioida että se myös mahtuu auton alle, monet tunkit aika korkeita. Momenttiavaimella saa tarpeeksi kireälle muttei kuitenkaan ylikireäksi, 120Nm aika sopiva.
Kannattaa myös puhdistaa jollain liinalla kierteet ettei jää roskaa, samoin vanteen ja pyörännavan väli jos siellä likaa.
Auton oma tunkki periaatteessa käy mutta kyllä kunnon tunkilla on helpompaa ja nopeampaa.
Vierailija wrote:
Renkaiden vaihtoon tarvitaan rengaskone ja mielellään myös tasapainotuskone. Kompressori tai muu pumppu.
Puhumattakaan hiukkaskiihdyttimestä D: