Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko auton renkaiden vaihto vaikeaa?

Vierailija
17.10.2020 |

Pitäisi tunkkikin ostaa. Auton saanut teinin voisi yrittää, jos uskaltaa.
Juu ja tiedän että on liikkeitä jotka vaihtavat neljälläkympillä.

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tarkoitettu vain vararenkaan vaihtamiseen. Ei välttämättä kestä mikäli renkaita vaihdetaan kaksi kertaa vuodessa neljä nostoa kerta.

Juuri näin. Se auton oma tunkki on samaa sarjaa kuin kapea vararengas. Se on tarkoitettu käytettäväksi hätätilassa. Kerran.

Kunnon hallitunkki ei paljoa maksa jos kustannukset jakaa useammalle vuodelle ja renkaanvaihdolle sun muille itse tehdyille helpoille remonteille kuten jarrupalojen vaihdolle tms.

Pelkästään yhtä renkaanvaihtoa varten hankittu tunkki tulee tietenkin älyttömän kalliiksi.

Vierailija
82/103 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Se on tarkoitettu vain vararenkaan vaihtamiseen. Ei välttämättä kestä mikäli renkaita vaihdetaan kaksi kertaa vuodessa neljä nostoa kerta.

Juuri näin. Se auton oma tunkki on samaa sarjaa kuin kapea vararengas. Se on tarkoitettu käytettäväksi hätätilassa. Kerran.

Kunnon hallitunkki ei paljoa maksa jos kustannukset jakaa useammalle vuodelle ja renkaanvaihdolle sun muille itse tehdyille helpoille remonteille kuten jarrupalojen vaihdolle tms.

Pelkästään yhtä renkaanvaihtoa varten hankittu tunkki tulee tietenkin älyttömän kalliiksi.

Ei se nyt älyttömän kalliiksi tule, kun halvimmillaan hydraulisia tunkkeja saa kolmella kympillä jostain Biltemasta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auton renkaiden vaihto ei todellakaan ole vaikeaa jos on oikeat työvälineet ja -tavat. Niitä eivät ole rimpula tunkki ja joku mikälienee huono pyöränmutteriavain, niillä ei saa aikaan kuin itselle harmia ja mutterit pyöreiksi kun avain lipsuu miten sattuu. Ja jos ei ole hajua mitkä vanteet on pyörissä tai mitä tarkoittaa pyörimissuunta, niin kannattaa ottaa selvää. Paras kombo on hallitunkki, akkukäyttöinen mutterinväännin ja momenttiavain - todella nopeaa ja helppoa. Tietty jos ei noita käytä muuten kuin renkaanvaihtoon, niin lienee turha investointi.

Renkaanvaihto ei ole sukupuolesta riippuvainen, sen pystyy tekemään kumpi vain - se on ainoastaan yksi opittava asia muiden joukossa jos siihen on kiinnostusta tai pakkoa. Mutta varmaan monelle sukupuolesta riippumatta on huomattavasti helpompi ja varmempi tapa viedä se auto jonnekin renkaanvaihtoon.

Vierailija
84/103 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ei, kunhan pystyt laittamaan riittävän tiukalle pultit , ettei rengas irtoa.

Pitää olla momenttiavain.

Vierailija
85/103 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeus riippuu autosta. Jos on pyöränpultit niin se on vähän tuskaista kun rengas ei pysy oikealla paikalla.

Vierailija
86/103 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä mitään vaikeaa ole. Aikoinaan nuorena likkana pyysin isääni opettamaan sen mulle ihan sen takia jos rengas puhkee mökkimatkoilla. Ja niin se kerran muuten puhkesikin. Onneksi ei mökkimatkani tyssännyt siihen.

Kun huomasin kuinka älyttömän helppoa renkaiden vaihto on, vaihdoin aina renkaat itse. Nyt nelikymppisenä vasta olen tullut niin mukavuudenhaluiseks, etten enää vaihda itse. 

Ainoa vaikeus siinä on arvioida se vanhempien renkaiden kunto, että meneekö ne vielä vai pitääkö jo uusia. Mitään muuta vaikeuksia en ole siinä huomannut.

Vierailija
87/103 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija kirjoitti:

Lain mukaan ei saa enää itse vaihtaa.

Mitä ihmettä?

Kyllä kai tuokin on tulossa. Joku kuukausi sitten joku kuoli auton alle kun tunkki petti tai jotai sellasta.

Vierailija
88/103 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä?

Kyllä kai tuokin on tulossa. Joku kuukausi sitten joku kuoli auton alle kun tunkki petti tai jotai sellasta.

En ymmärrä miksi pitää mennä auton alle, kun vaihtaa renkaita? Ja muutenkin, jos haluaa sinne väkisin itsensä vängätä, aina pitää laittaa kunnolliset pukit. tunkki on nostolaite, eikä riitä  auton ylhäällä pitämiseen.

Vierailija
89/103 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu autosta. Jos on vaikka traktori niin renkaat on aika painavat. Eikä halvimmalla kiinatunkilla uskalla nostaa.

Vierailija
90/103 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunkki petti renkaiden vaihdossa!

Audin alkuperäinen tunkki petti ja "kaatui" autoon päin painaet oveen lommolle.

Ensimmäinen ja viimeinen kerta, kun itse vaihdan renkaita. Ylipäätään nuo merkkikohtaiset tunkit ja Bilteman haitaritunkit täyttä roskaa, iso hallitunkki se olla pitää. Kalliksi tuli renkaan vaihto:)

Vierailija
91/103 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa kai se on, mutta joskus voi tulla todella ongelmia. Meidän auton rengas joskus jumittui. Neuvottiin että käyppä ajelemassa pikku lenkki ja tee äkkijarrutus. Momenttiavaimella ei voi kiristää pulttia liian kireälle. Hommaa akkukäyttöinen mutterinväännin. Se helpottaa hommia.

Vierailija
92/103 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sole mikhää

än

Vierailija
93/103 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska palsta rikkoo lainaukset, lainaan itse yhden kommentin:

"Voi, jos osaa. Hankalaa, kun pitää purkaa puolet konepellin alta ja sitten pitää olla kätilön kädet, mutta Bull Mentulan voimat, jotta saa rimpuiltua paskan paikoilleen. Nice. Ja mikä olisi ratkaisu: polttimon voisi vaihtaa etukautta, jos lasi olisi vaikka saranoilla tai muuten irrotettavissa järkevästi. Saa käyttää."

Mun autossa ajovalopolttimon vaihto vaatii koko umpion irrottamisen että polttimon kantaan pääsee sitten käsiksi sieltä umpion takapuolelta kun ruuvaa ensin suojakotelon auki.

Vierailija
94/103 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä?

Mä tiesin tuon viimeksi lehdissäkin olleen tapauksen henkilön. Tunsin myös toisen henkilön joka aikoinaan kuoli jäätyään tunkin päältä pudonneen auton alle.

Vierailija
95/103 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskapuhetta

Vierailija
96/103 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaikeaa silloin kun perehtyy ensin asiaan niin että tietää mitä on tekemässä.

Vierailija
97/103 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inhoon renkaiden vaihtoa. Kaiken lisäksi vaihdan ne aina liian aikaisin tai liian myöhään. 

Tähän ei ole olemassa oikeaa aikaa. Jos vaihdat, kun ensilumet/ yöpakkaset tulee, niin ne sulaa pois ja lauhtuu niin, että ainakin 2 kuukautta on plussa kelit. Jos taas et vaihda, niin ne perkeleen pakkaset kiristyy ja lumet lisääntyy. Näin mulla ainakin:D

Vierailija
98/103 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Ei, kunhan pystyt laittamaan riittävän tiukalle pultit , ettei rengas irtoa.

Momenttiavain on keksitty juuri tätäkin käyttöä varten.

99% kansalaisista ei ymmärrä siitä mitään eikä osaa sitä käyttää.

Vierailija
99/103 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin Yh-rouva siideripäissään takavuosina kysyi, vaihdanko hänelle renkaat ja hän korvaa sen suikkarilla. Diili tuli,

Vierailija
100/103 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurin Yh-rouva siideripäissään takavuosina kysyi, vaihdanko hänelle renkaat ja hän korvaa sen suikkarilla. Diili tuli,

Oliko wöörtti?