Onko auton renkaiden vaihto vaikeaa?
Pitäisi tunkkikin ostaa. Auton saanut teinin voisi yrittää, jos uskaltaa.
Juu ja tiedän että on liikkeitä jotka vaihtavat neljälläkympillä.
Kommentit (103)
Ja tässähän on se hyvä puoli, että kun vaihdat auton renkaat, vapautat itsesi loppuvuodeksi kotitöistä, miehen logiikalla. Kun se on niiin raskasta se renkaanvaihto. Vastaa nimittäin kevyesti puolen vuoden päivittäistä ruuanlaittoa, pyykkäystä ja siivousta.
Talvirenkaat alle ja loppuvuodeksi sohvalle!
Ei ole vaikeaa mutta pultit voi olla joskus lujassa. Rengasliikkeeseen kun vie ja viitsii maksaa niin helpolla pääsee. Hätinä kerkeää kahvin ja pulla syödä kun renkaat vaihdettu 👍
Ei ole vaikeaa mutta oikeanlaiset välineet auttavat. Auton omat tunkit on yleensä hieman vaivalloisia käyttää koska ne on tarkoitettu vain hätävaraksi tienpäälle. Paremman tunkin lisäksi kannattaa ostaa kumivasara ja lenkkiavain teleskooppivarrella. Niillä saa renkaan irti varmemmin. Itse pulttien kiristykseen kannattaa käyttää vain sitä ristikkoavainta. Toki jos on paineilmavehkeet niin niillä pulttien avaaminen ja kiristäminen onnistuu vielä helpommin. Renkaiden paikka kannata merkita ja seuraavalla kerralla vaihtaa edessä olleet renkaat taakse ja päinvastoin (OE<->OT, VE<->VT). Renkaiden pyörimisuunnalla on myös väliä. Alumiinivanteissa hyvä muistaa myös jälkikiristys tai ainakin tarkistus n. 100 km jälkeen.
Jos laitat teinin hommiin niin anna joku puupölkky auton alle varatueksi, jos sattuu vahinko käymään niin ei rojahda päälle. Ei ole pakko mutta ei sitä ikinä tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Mä vaihdoin tänään autoni autoni polttimon. En osannut asiaa eilen mutta katsoin youtubesta videon ja tänään tein homman itsen säästäen muutamia kymppejä.
Youtubesta löytyy lukuisia videoita auton helppoihin korjaustöihin ja ostamalla tunkin saat helposti tunkin hinnan maksettua vuodessa.
Polttimon vaihto maksaa 5 €. Miten voit säästää kymppejä vitosen työstä?
https://www.motonet.fi/fi/sivut/motomaatti
sieltä katsomaan....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, kunhan pystyt laittamaan riittävän tiukalle ” pultit” , ettei rengas irtoa.
Väitän että puolet porukasta jotka vaihtaa renkaat itse kiristää pultit/mutterit aivan liian kireälle.
Kokeilin momenttiavaimella laittaa pultin kiinni siihen oikeaan 100 newtoniin ja vertasin käsinkiristämiseen, niin ristikkoavaimella vastaa sellaisin kohtalaisin käsivoimin kiinni vedetyn kireyttä se renkaan pultti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan ei saa enää itse vaihtaa.
Mitä ihmettä?
Eikö uusi talvirengaslaki kiellä?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vaikeaa mutta pultit voi olla joskus lujassa. Rengasliikkeeseen kun vie ja viitsii maksaa niin helpolla pääsee. Hätinä kerkeää kahvin ja pulla syödä kun renkaat vaihdettu 👍
Helpolla pääsee juu, mutta kannattaa katsoa missä käy vaihdattamassa kun on monen näköistä yrittäjää alalla. Joskus on vanteet saaneet outoja naarmuja ja mutterit vedetty pulttimopolla ns. "momenttiin".
Ei ole vaikeaa. Juuri äsken vaihdoin omaan autoon. N45
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö autossa ole omaa tunkkia? Kyllä silläkin renkaan vaihto sujuu.
Se on tarkoitettu vain vararenkaan vaihtamiseen. Ei välttämättä kestä mikäli renkaita vaihdetaan kaksi kertaa vuodessa neljä nostoa kerta.
Näin on nykyään. Aivan hulluksi mennyt.
Eli ei ajatella mita, joissa joutuu renkaita vaihtamaan.
Motomaatti kertoo seuraavaa.... Pidätämme oikeuden vaihtoon, mikäli polttimon vaihto on hankalaa ja vaatii auton purkamista.
ja koska autoni ilmansuodatin tulee irroittaa eli se vaatii auton purkamista niin se saattaa maksaa hieman enemmän kuin 5 e
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä vaihdoin tänään autoni autoni polttimon. En osannut asiaa eilen mutta katsoin youtubesta videon ja tänään tein homman itsen säästäen muutamia kymppejä.
Youtubesta löytyy lukuisia videoita auton helppoihin korjaustöihin ja ostamalla tunkin saat helposti tunkin hinnan maksettua vuodessa.
Polttimon vaihto maksaa 5 €. Miten voit säästää kymppejä vitosen työstä?
https://www.motonet.fi/fi/sivut/motomaatti
sieltä katsomaan....
Renkaiden vaihtoon tarvitaan rengaskone ja mielellään myös tasapainotuskone. Kompressori tai muu pumppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnittelut autosta johon itse pystyi vaihtamaan polttimon.
Kaikissa uusissa se(kään) ei välttämättä onnistu enää.
Uskon kyllä. Kokki on tehty hankalaksi, mutta mikä on syy, ettei uusiin voi itse vaihtaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon kyllä. Kokki on tehty hankalaksi, mutta mikä on syy, ettei uusiin voi itse vaihtaa?
Voi, jos osaa. Hankalaa, kun pitää purkaa puolet konepellin alta ja sitten pitää olla kätilön kädet, mutta Bull Mentulan voimat, jotta saa rimpuiltua paskan paikoilleen. Nice. Ja mikä olisi ratkaisu: polttimon voisi vaihtaa etukautta, jos lasi olisi vaikka saranoilla tai muuten irrotettavissa järkevästi. Saa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Polttimon vaihtotyön hinta autokorjaamolla on tavallisesti noin 5 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon kyllä. Kaikki on tehty hankalaksi, mutta mikä on syy, ettei uusiin voi itse vaihtaa?
Syy on uuden auton bi-xenon tai LED-ajovaloissa, joiden hajotessa on edessä isompi työ. Mutta toisaalta ne uusien autojen valot ovat paljon kestävämpiä kuin perinteiset halogeenit.
On vaikeaa naisille. Likaista ja voimaa vaativaa. Miesten hommia. Ei ole myöskään kovin naisellinen taito. Turn off.
M37
Tavallisella rengasraudalla en saa pultteja irti. Ei vaan voima riitä. Pitkävartisella rengasraudalla on onnistunut.
On vaikeeta, siksi vaihdan koko pyörät.
Paljon helpompaa kuin että alkaisin irroittelemaan kesärenkaita vanteilta ja asentamaan
talvirenkaita vanteille.
No ei siihen kerkiä mitään rutiinia tulla kun kaksi kertaa sen vuodessa tekee.
Ja siis jos tekee, itse tein kerran ja se riitti.