Olenko alkoholisti? Juon kuusi pulloa heinekensiä 3 päivänä viikossa
En tule humalaan, mutta minulle tulee varmasti hyvä olo. En juo väkeviä alkoholijuomia, aja autoa humalassa enkä aiheuta ongelmia. Yleensä juon itsekseni, kun pelaan videopelejä tai katson televisiota. Loput viikosta teen töitä ja hoidan normaalit päivittäiset asiat. Olen tehnyt sitä yli 10 vuotta, mutta nyt vaimo sanoo, että olen alkoholisti. Olenko alkoholisti?
Kommentit (74)
Jos joku, johon luotat ja jota rakastat, sanoo että sinulla kasvaa häntä, niin on ehkä parasta kääntyä ympäri ja katsoa.
Et ole. Et ole edes alkoholin suurkuluttaja.
Eihän se määrä. Mutta jos et kykene olemaan ilman - olet ainakin jonkin sortin riippuvainen. Helposti ne määrät joillakin nousee toisinaan.
Pelaat, juot, käyt töissä - entäpä se perhe-elämä? Roikutko vaan mukana vaan oletko aktiivinen tekijä? Ehkä vaimosi haluaa tasavertaisen kumppanin, eikä jotakuta joka on joka toinen päivä lomalla suhteesta?
Alkoholistia ei määritä juotu määrä. Se ei ole mikään matemaattinen ongelma.
Päihdelinkistä:
Ongelmakäytöstä puhutaan, kun riskikäytön rajat ylittyvät. Ongelmakäyttäjällä ei välttämättä ole vielä haittoja, mutta niiden ilmaantumiseen on suuri todennäköisyys. Siitä syystä näiden rajojen ylittyminen ilman haittojakin edellyttää ehdottomasti juomisen vähentämistä. Jos tämä ei omin voimin, läheisten tai vertaistuen avulla onnistu on syytä hakeutua hoitoon. Suomessa korken riskin taso terveelle, keskikokoiselle miehelle on 23-24 alkoholiannosta viikossa tai noin kolme annosta säännöllisesti päivittäin juotuna. Vastaavat luvut naisille ovat 12-16 viikossa tai 2 annosta säännöllisesti päivittäin. Kohtalaisen riskin taso miehillä on 14 annosta ja naisilla 7 annosta viikossa. Suomessa yksi alkoholiannos vastaa 33 cl keskiolutta, 12 cl mietoa viiniä tai 4 cl väkeviä. Riskikäyttö on kyseessä silloin, jos nämä rajat ylittyvät säännöllisesti.
Miksi juot noin monta? Heineken ei ole kovin hyvää, varsinkin sen ensimmäisen jälkeen, maku nautintoa ei saa millään, varsinkaan kuudesta. Etkä saa edes pientä nousua..? Niin, miksi?
Toki eri asia juodaano nämä pitkin päivää, mitä alkuviesti ei kerro. Vaatii myös järjestelmällisyyttä muistaa ostaa koko ajan olutta, että 6*3 tulee täyteen.
Olet alkoholisti. Työssäkäyminen ei ole mitta sille, että asiat olisivat jotenkin hyvällä mallilla.
Oisin huolissani jos 18 kaljaa menis joka ilta
Kerropa ensin rehellisesti koko määrä ja monenako päivänä viikossa sitä meneekään.
Alkoholistin ajattelutapa sinulla ainakin jo on. Käyn töissä, hoidan asiani..
Isän omasta mielestä hän ei ollut alkoholisti. Meidän muiden mielestä hän oli. Kävi vaativissa töissä ja hoiti ne hyvin. Vapaa-aika olikin kosteaa.
Jos joisit ne kaljat kerralla niin saisit edes kännin. Huolestuttavaa tuollainen alkoholinkäyttö missä juodaan niin vähän ettei siitä tule humalaan.
Motorheadin Lemmy K joi joka päivä litran vodkaa 40 vuoden ajan. Eikä se äijän menoa haitannut lainkaan.
Suhteellisuudentaju on oleellista.
Puolustukseni on "en tee mitään pahaa" mutta etpä tee muutakaan. Vaimosi näkökulmasta katoat olemasta.
Itse kipuilin alkoholistin kanssa pitkään, kun yritin selvittää miksi se juominen oli niin kamalaa. Eihän hän pettänyt, ei lyönyt, ei pelannut rahoja.
Kamalaa oli se, että minä en kuulunut tärkeysjärjestyksessä millekään sijalle.
Et ole. Näiden läheisten "asiantuntemusta" ei kannata ottaa tosissaan. Heille kyse on tunnepitoisista analyyseistä.
Olet alkoholisti jos et pysty olemaan juomatta vaikka seuraavat 6 kuukautta.
Olet alkoholisti jos vaimosi on huolissaan asiasta.
Olet alkoholisti jos et tässä kertonut koko totuutta ja vähättelit todellista juomamäärää.
Olet alkoholisti jos määrä meinaa kasvaa ja haluaisit juoda vielä hiukan enemmän.
Olet siis alkoholisti.
Outoa tuollainen järjestelmällisyys. Mitä tapahtuisi jos joisitkin vain viisi pulloa tai vain kahtena iltana viikossa? En sylje lasiin itsekään ja rakastan ounaviiniö, mutta ei se ole minulle mikään säännöllinen osa viiko-ohjelmaa. Välillä voi mennä viikkoja etten nauti viiniä tipan tippaa.
Niin kuin joku sanoikin, jos on vaikea olla ilman, pitää huolestua.
Olet tietenkin, koska olet tullut aineesta riippuvaiseksi. Onko huumeiden käyttäjä narkomaani, jos käyttää huumeita kerran viikossa? Voiko olla huumeiden kohtuukäyttäjä?
En sanois että olet.