Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko auton renkaiden vaihto vaikeaa?

Vierailija
17.10.2020 |

Pitäisi tunkkikin ostaa. Auton saanut teinin voisi yrittää, jos uskaltaa.
Juu ja tiedän että on liikkeitä jotka vaihtavat neljälläkympillä.

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopuksi pitää muistaa kaksi asiaa, tarkastaa rengaspaineet ja suorittaa jälkikiristys.

Vierailija
42/103 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa sinänsä, mutta voi olla yllättävän raskasta. Siinä kuitenkin voi mennä vikaan että laittaa väärään pyörimissuuntaan renkaat, ei kiristä sopivaan momenttiin ja laittaa tunkin väärään kohtaan autoa nostaessa (silloin voi saada ikävän painauman autoon tai hyvässä lykyssä tunkki pettää ja jarrulevy iskee maahan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
44/103 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lain mukaan ei saa enää itse vaihtaa.

ja samalla kieltolistallahan oli myös:

- ei saa vaihtaa polttimoita itse, ei edes sisätilan lamppua

- ei saa puhdistaa tuulilasia koska uusissa autoissa se on rungon kantava osa, likainen tuulilasi on vietävä auton mukana merkkihuoltamoon

- eikä kääntää sivu- tai sisäpeliä koska sen voi kääntää väärään asentoon eikä vakuutus enää sitten korvaa mahdollisesti syntynyttä kolarivauriota jos peili oli väärässä asennossa

Tämä uudistus parantaa liikenneturvallisuutta oleellisesti

Vierailija
45/103 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja samalla kieltolistallahan oli myös:

- ei saa vaihtaa polttimoita itse, ei edes sisätilan lamppua

- ei saa puhdistaa tuulilasia koska uusissa autoissa se on rungon kantava osa, likainen tuulilasi on vietävä auton mukana merkkihuoltamoon

- eikä kääntää sivu- tai sisäpeliä koska sen voi kääntää väärään asentoon eikä vakuutus enää sitten korvaa mahdollisesti syntynyttä kolarivauriota jos peili oli väärässä asennossa

Tämä uudistus parantaa liikenneturvallisuutta oleellisesti

Älä alapeukuttaja riko lakia

Vierailija
46/103 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä?

Eikö uusi talvirengaslaki kiellä?

Kuka sitten saa uuden lain mukaan vaihtaa renkaat? Pitääkö olla jonkin sertifikaatti?

Vierailija
47/103 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä vaihdoin tänään autoni autoni polttimon. En osannut asiaa eilen mutta katsoin youtubesta videon ja tänään tein homman itsen säästäen muutamia kymppejä.

Youtubesta löytyy lukuisia videoita auton helppoihin korjaustöihin ja ostamalla tunkin saat helposti tunkin hinnan maksettua vuodessa.

Polttimon vaihto maksaa 5 €. Miten voit säästää kymppejä vitosen työstä?

https://www.motonet.fi/fi/sivut/motomaatti

sieltä katsomaan....

Niissä autoissa joissa polttimon vaihtaminen vaatii renkaan/puskurin ja akun/pissapojan irroittamista et kyllä 5€ selviä.

Vierailija
48/103 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä?

Eikö uusi talvirengaslaki kiellä?

Kuka sitten saa uuden lain mukaan vaihtaa renkaat? Pitääkö olla jonkin sertifikaatti?

Tuosta kiellosta en tiedä mutta asia liittynee rengaspaineita tarkkailevan järjestelmän mahdolliseen sotkemiseen.

Näissä hieman vanhemmissahan renkaissa tai itse asiassa venttiileissä ei ole mitään elektroniikkaa.

Vierailija
49/103 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne opiskelijoiden ym. ryhmien tempaukset ovat toisinaan mitä sattuu. Siellä tunkataan mistä sattuu ja helmapellit/pohja voivat olla sen jälkeen aika ruvella.

Vierailija
50/103 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, ellei tyssää siihen ettei pultteja saa auki. Hallitunkki biltemasta tai motonetistä, kunnollinen varrellinen avain. Pulttien jälkikiristys. Hyvin on onnistunut vaikka on vikaa ranteissa ja polvissa.

Vierailija
51/103 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vaikeaa mutta oikeanlaiset välineet auttavat.  Auton omat tunkit on yleensä hieman vaivalloisia käyttää koska ne on tarkoitettu vain hätävaraksi tienpäälle. Paremman tunkin lisäksi kannattaa ostaa kumivasara ja lenkkiavain teleskooppivarrella. Niillä saa renkaan irti varmemmin. Itse pulttien kiristykseen kannattaa käyttää vain sitä ristikkoavainta. Toki jos on paineilmavehkeet niin niillä pulttien avaaminen ja kiristäminen onnistuu vielä helpommin. Renkaiden paikka kannata merkita ja seuraavalla kerralla  vaihtaa edessä olleet renkaat taakse ja päinvastoin (OE<->OT, VE<->VT).  Renkaiden pyörimisuunnalla on myös väliä. Alumiinivanteissa hyvä muistaa myös jälkikiristys tai ainakin tarkistus n. 100 km jälkeen.

Mihin sitä kumivasaraa tarvitaan? Muuten samankaltaiset välineet kuin itselläni. Tuo teleskooppivarsi on tosi hyvä, kun aukaisee pultteja hiukan ensin koko homman aluksi.

Ja ei ole vaikeaa, kunhan katsoo sen tunkkauskohdan tarkkaan. Otsalamppu on hyvä pimeään vuodenaikaan. Aika raskaat on kyllä pyörät nostaa paikalleen näin ei-bodaajalle. Lisäksi renkaista irtoaa sellaista katulikaa, mikä ei ehkä lähde vaatteista.

Vierailija
52/103 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt oikeasti itse alkako vaihtamaan. Lakikin se jo sanoo, että pitää jättää ammattilaisille.

Vierailija
53/103 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa, mutta likaista ja hikistä hommaa.

Antaa siis Jylpyn tehdä, itse voi sillä välin vaikka juoda kupposen kahvia.

Vierailija
54/103 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, kunhan pystyt laittamaan riittävän tiukalle ” pultit” , ettei rengas irtoa.

Ja muistat kiristää ne tarvittaessa vielä uudelleen sadan kilsan jälkeen.

Vierailija
55/103 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vaikeaa mutta oikeanlaiset välineet auttavat.  Auton omat tunkit on yleensä hieman vaivalloisia käyttää koska ne on tarkoitettu vain hätävaraksi tienpäälle. Paremman tunkin lisäksi kannattaa ostaa kumivasara ja lenkkiavain teleskooppivarrella. Niillä saa renkaan irti varmemmin. Itse pulttien kiristykseen kannattaa käyttää vain sitä ristikkoavainta. Toki jos on paineilmavehkeet niin niillä pulttien avaaminen ja kiristäminen onnistuu vielä helpommin. Renkaiden paikka kannata merkita ja seuraavalla kerralla  vaihtaa edessä olleet renkaat taakse ja päinvastoin (OE<->OT, VE<->VT).  Renkaiden pyörimisuunnalla on myös väliä. Alumiinivanteissa hyvä muistaa myös jälkikiristys tai ainakin tarkistus n. 100 km jälkeen.

Mihin sitä kumivasaraa tarvitaan? Muuten samankaltaiset välineet kuin itselläni. Tuo teleskooppivarsi on tosi hyvä, kun aukaisee pultteja hiukan ensin koko homman aluksi.

Ja ei ole vaikeaa, kunhan katsoo sen tunkkauskohdan tarkkaan. Otsalamppu on hyvä pimeään vuodenaikaan. Aika raskaat on kyllä pyörät nostaa paikalleen näin ei-bodaajalle. Lisäksi renkaista irtoaa sellaista katulikaa, mikä ei ehkä lähde vaatteista.

Tuo sama ihana katulika menee myös keuhkoihin kun lenkkeilee pk-seudulla.. vtuttaa huolella koko tienoo tätä nykyä.

Vierailija
56/103 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto ylös, rengas irti, talvirengas paikalleen, pultit kiinni. Sama × 4. Renkaiden pyörimissuunta pitää varmistaa, pieni nuoli näyttää sen. Kannattaa myös tarkistaa, käytetäänkö samat pultit kesä-ja talvirenkaisiin.

Vierailija
57/103 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo sama ihana katulika menee myös keuhkoihin kun lenkkeilee pk-seudulla.. vtuttaa huolella koko tienoo tätä nykyä.

Pienhiukkaset ja varmaan katupöly menee keuhkoihin, mutta vaatteisiin jää sellaista sitkeämpää mönjää, tai ainakin omaan renkaanvaihtotakkiini on jäänyt.

Vierailija
58/103 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tuo musta pöly on jarrupaloista irronnuta ns. jarrupölyä, joka todellakin tarrautuu kiinni käsiin, vaatteisiin ja varsinkin vanteisiin. Olen kokeillut useampaakin vanteille tarkoitettua pesuainetta laihoin tuloksin.

Vierailija
59/103 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, ai jarruistako se lika tulee. Joka tapauksessa kannattaa laittaa jotkut muuten loppuun käytetyt päällysvaatteet. Kerran menin epähuomiossa Citymarketin renkaanvaihdon lopuksi, nolotti kun aloin kaupassa katsella takkiani 😁.

Vierailija
60/103 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siihen, jos rengas ei meinaa irrota vaikka pultit on jo irroitettu. Käyttävät kyllä sitä myös ihan rengasliikkeissäkin.