Sairaalan laihdutusryhmä
Kokemuksia? Kuinka helppoa tuollaiseen on päästä, onko auttanut painonpudotuksessa?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri ei päästä lihavousleikkaukseen kun kuulemma pitäisi paino saada ensin alle 150 kilon en ymmärrä miksi kiusataan näin ylipaino ei ole mikään hauska asia eikå voi ymmärtää jos on aina ollt itse joikka olen jo laihduttanut 10kg sen ei ole helppoa ilman tukea
Kiusataan? Tiedätkö mikä riski on laittaa noin iso ihminen leikkauspöydälle? Ja lisäksi tällä kartoitetaan sitä, että laihdutusleikkauksen jälkeenKIN jatketaan terveellisiä elämäntapoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse välttämättä olla nimenomaisesti ryhmä. Nutrilett kuurin voi toteuttaa itsekseenkin lääkärin valvonnassa. Omin päin voi olla vain joitakin viikkoja, on hyvä ottaa kokeita ym. jos tarvetta pitempään.
Lääkkeet kannattaa myös kokeilla. Nykyisin on tullut uusia esim Saxenda piikki jolla ruokahalu laskee ja pääsee alkuun.Lääkkeet vähän epäilyttävät terveydellisestä näkökulmasta. Onko nuo ns. todella vähäkalorisia dieettejä, sellainen taitaa olla aika rankka ja riski repsahduksesta kuurin jälkeen suuri. Täälläkin mainittu lihavuusleikkaus on yksi vaihtoehto, mutta niihinkin pääseminen taitaa olla aika vaikeaa.
Ap
Jossain joku lihavuusleikkauksen läpi käynyt kertoi, että hänen edellytettiin ensin pudottavan riittävästi painoa juuri tuon Nutriletin kanssa (lääkärin valvonnassa )
Mun mies laihdutti 30kg nutriletilla, ja toki, riski paluulihomiseen on suurempi koska ei 'ole oppinut syömään oikein' mutta kun sen tiedostaa niin ei se lihominen 'tyhjästä' nutrinkaan jälkeen seuraa.
Aivan sama on tuon lihavuusleikkauksen kanssa - jos et ole oppinut syömään oikein niin syöt itsesi sen jälkeen entistä sairaammaksi.
Ja mun mies siis laihdutti Sillä nutrilla n 2v sitten ja 'takaisin on tullut' n 3kg. Eli hän teki suht täyden elämäntapamuutoksen kun keventynyt paino mahdollisti taas paremmin liikunnasta nauttimisen. Ja luopui grillimätöistä ja kaljasta, karkeista ja pullasta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen mitään ryhmiä tarvita. Riittää että syö vähemmin.
Onko sinulla itselläsi kokemusta laihduttamisesta? Painoon vaikuttavat myös perintotekijät ja aineenvaihdunnalliset seikat. Syyllistäminen ei ainakaan johda hyviin tuloksiin.
Olen laihduttanut 22 kiloa ja laihdutan edelleen, ihan tuolla esittelemälläni konstilla, ilman ryhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri ei päästä lihavousleikkaukseen kun kuulemma pitäisi paino saada ensin alle 150 kilon en ymmärrä miksi kiusataan näin ylipaino ei ole mikään hauska asia eikå voi ymmärtää jos on aina ollt itse joikka olen jo laihduttanut 10kg sen ei ole helppoa ilman tukea
Ei se ole mitään kiusaamista vaan todennäköisesti leikkausriskit ovat liian suuret noin vakavasti ylipainoisella, siksi pitää vähän ensin laihduttaa
En ymmärrä kuinka suuri riski voi olla kyllä hätäleikkauksia joudutaab lihavillekin tekrmäön ja amerikasa leikataan jatkuvasti yli 200 kiloisia ja jopa isompia
Kyllä se suuri riski on. Hätäleikkaus on aina hätäleikkaus. Myös on hyväksi, että ennen leikkausta on jo hyvää vauhtia laihdutus menossa, jotta saadaan laihdutusleikkauksen todellinen hyöty. Moni lihoo leikkauksen jälkeen vieläkin suuremmaksi ja se vasta vaarallista on. Ehkä pitäisi paneutua enemmän näihin henkisiin ongelmiin ja pyrkiä saamaan pääkoppa kuntoon, jotta elämäntaparemontti onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen mitään ryhmiä tarvita. Riittää että syö vähemmin.
Onko sinulla itselläsi kokemusta laihduttamisesta? Painoon vaikuttavat myös perintotekijät ja aineenvaihdunnalliset seikat. Syyllistäminen ei ainakaan johda hyviin tuloksiin.
Itseasiassa tuo on yksilöllistä. Joillekin syyllistäminen/ilkeily toimii, tulee näyttämisen halu, uho ja sisua niin että menee läpi vaikka harmaan kiven. Mutta toki vain pienelle osalle ihmisistä tuo toimii.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tehdään n 900- 1000 lihavuusleikkausta vuodessa ja Ruotsissa 7500. Siinä on iso ero.
Niin, Suomessa yhä lääkäritkin luulevat, että leikkaus muka päästää liian helpolla.
Ap, oletko töissä vai et? Jos olet, saat apua varmaan työterveyden kautta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on elämäntapamuutosryhmät kaikkialla, mehiläiseltä tuli sähköpostia että uusiin valmennusryhmiin voi liittyä nyt alennuksella - oli liikunta, stressinpoisto sekä terveellinen ravinto-ryhmää. Mutta oletan että aloitus ihan julkisen puolen ryhmästä. Jonot ovat pitkät mutta yrittänyttä ei laiteta. Painota (heh) miten painosi vaikuttaa kokonaisvaltaisen negatiivisesti elämääsi ja ilmaise vahva motivaatiosi niin mahdollisuutesi kasvavat.
Julkisen puolen ryhmästä kyselen. En ole niin perehtynyt aiheeseen, onko noissa joku ravitsemusterapeutti ja lääkäri mukana, julkisella puolella ei varmaan mitää personal trainereita ym. hienompaa. Entä yksityisen, missä hintahaarukassa liikutaan?
Ap
Personal trainer ei vielä tarkoita että olisi joku ammattilainen, esim julkisuuden fitnessnaiset ja bodarit harvoin vaikuttavat miltään terveellisen laihduttamisen asiantuntijoilta.
Älkää silpoko itseänne. Joudutte joka tapauksessa opettelemaan uudet syömisrutiinit, vaikka sitten menisittekin leikkaukseen. Mutta leikkaukset on isoja riskejä ja raskaita operaatioita etenkin lihaville. Ei ole mitään helppoa oikotietä onneen. Pitää saada oma asennoituminen muuttumaan, muuten paino tulee takaisin leikkauksen jälkeen.
Tämä nainen laihdutti viisikymppisenä 65 kiloa eli puolet painostaan ilman leikkausta.
%21Leikkauksen jälkeen painonpudotus on yleensä niin nopeaa, että ihoa jää roikkumaan huomattavasti enemmän kuin perinteisesti laihduttamalla. Sitten pitää käydä useammassa isossa nahanpoistoleikkauksessa.
Sairaaloiden laihdutusryhmät ovat aina näitä rankkoja pussikuureja. Tuskin muunlaista on tarjolla.
Helpointa aloittaa ruokavaliosta ja ottaa lääkkeet avuksi.
Jos ei auta niin vaihtaa sitten keinoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse välttämättä olla nimenomaisesti ryhmä. Nutrilett kuurin voi toteuttaa itsekseenkin lääkärin valvonnassa. Omin päin voi olla vain joitakin viikkoja, on hyvä ottaa kokeita ym. jos tarvetta pitempään.
Lääkkeet kannattaa myös kokeilla. Nykyisin on tullut uusia esim Saxenda piikki jolla ruokahalu laskee ja pääsee alkuun.Lääkkeet vähän epäilyttävät terveydellisestä näkökulmasta. Onko nuo ns. todella vähäkalorisia dieettejä, sellainen taitaa olla aika rankka ja riski repsahduksesta kuurin jälkeen suuri. Täälläkin mainittu lihavuusleikkaus on yksi vaihtoehto, mutta niihinkin pääseminen taitaa olla aika vaikeaa.
Ap
Jossain joku lihavuusleikkauksen läpi käynyt kertoi, että hänen edellytettiin ensin pudottavan riittävästi painoa juuri tuon Nutriletin kanssa (lääkärin valvonnassa )
Mun mies laihdutti 30kg nutriletilla, ja toki, riski paluulihomiseen on suurempi koska ei 'ole oppinut syömään oikein' mutta kun sen tiedostaa niin ei se lihominen 'tyhjästä' nutrinkaan jälkeen seuraa.
Aivan sama on tuon lihavuusleikkauksen kanssa - jos et ole oppinut syömään oikein niin syöt itsesi sen jälkeen entistä sairaammaksi.
Ja mun mies siis laihdutti Sillä nutrilla n 2v sitten ja 'takaisin on tullut' n 3kg. Eli hän teki suht täyden elämäntapamuutoksen kun keventynyt paino mahdollisti taas paremmin liikunnasta nauttimisen. Ja luopui grillimätöistä ja kaljasta, karkeista ja pullasta :)
Olen ymmärtänyt että lihavuusleikkauksessa vatsalaukku jotenkin kiristetään, että sinne ei mahdu niin paljon ruokaa kerralla? En usko että tasapainoinen laihduttaminen ja elämäntapamuutos välttämättä vaatii mistään luopumista kokonaan. Tiukemman aloituskuurin jälkeen kaikkea kohtuudella.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavuusleikkauksen ei pääse jos ei etukäteen pysty osoittamaan sitoutumista siihen painonhallintaan. Siitä ehkä tuo tavoite sulle?
Se on suorastaan hengenvaarallista jos tuon leikkauksen jälkeen jatkaa vanhoilla ruoka yms terveystavoilla.
Sinällään, minusta olisi ihan paikallaan, että helpostikin pääsisi jonkun laihdutusryhmän mukaan - totta kai se 'vetäjä' maksaisi jonkin verran (joku fysioterapeutti/sh joka perehtynyt myös ruokavalioon) mutta ei kai se olisi kuin 1/2pvä työ per ryhmä? Sen verran vähäinen kuitenkin tuo palkkakulu että jos sillä saataisiin edes yhden asiakkaan terveys kestämään niin säästö voisi olla yhteiskunnalle ihan merkittävä.
Riski se on seki jos en pääse leikaukdeen ja joudyn jatkamaan elämää yöipainousena
Pienennetyn mahalaukun pystyy kyllä venyttämään isommaksi syömällä. Sen takia lihavuusleikatut ihmiset lihoo takaisin. Tosi raskas homma kropalle kaiken kaikkiaan! Eli ei ole mitään bulletproof-menetelmää, jonka avulla kilot pysyisi automaattisesti poissa. Jokaisen laihduttajan pitää ITSE tehdä se mentaalinen työ. Ja kohtuudella syömisen voi opetella ilman leikkaustakin.
On myös Orbera menetelmä, jossa vatsaan laitetaan vedellä täytetty pallo puoleksi vuodeksi. Riskit ovat paljon pienemmät kuin leikkauksessa. Tottakai jotain riskiä aina kaikessa hoidossa on.
Jos pussikuurien, lääkkeiden tai leikkauksen riskit pelottavat niin tietenkin on vaihtoehtona pitää ne muutamat kymmenet ylikilot. Riski sekin.
Vierailija kirjoitti:
On myös Orbera menetelmä, jossa vatsaan laitetaan vedellä täytetty pallo puoleksi vuodeksi. Riskit ovat paljon pienemmät kuin leikkauksessa. Tottakai jotain riskiä aina kaikessa hoidossa on.
Jos pussikuurien, lääkkeiden tai leikkauksen riskit pelottavat niin tietenkin on vaihtoehtona pitää ne muutamat kymmenet ylikilot. Riski sekin.
Niin, tai vaihtoehtona voisi olla ohjattu elämäntapamuutos, jos ohjaamaton ei onnistu. Erilaisia laihdutusleirejä jne, joissa ohjataan liikkumaan turvallisesti ja löytämään etäisyyttä asioihin, jotka sitovat syömään, ja tarjotaan terapiaa jos syömisen taustalla on henkinen kipu. Ei kuulosta järkevältä se, että rajusti ylipainoiset opetetaan palvomaan leikkausta pelastuksena, joka se ei ole.
Tilanne muistuttaa eutanasiakeskustelua. Epäitsenäisyyteen ripustautuvat yksilöt melskaavat, että heillä pitää olla oikeus tulla jonkun muun leikkaamaksi /lopettamaksi, koska itsehän ei voi ratkaisujaan tehdä. Minkäänlaista mielenkiintoa ei löydy asian huonojen puolien vakavaan pohdintaan, päin vastoin kaikki yritykset johtavat vielä raivokkaampaan yksisilmäisyyteen.
Nykypäivänä työ vie kaiken ajan ja palkat ovat monilla pienet. Kumpa olisikin aikaa ja rahaa tehdä jotain tai varaa palkattomaan laihdutusleirejä ym varten. Terapeutit ja muut asiantuntijat ovat niin kalliita että satasia palaa jo kättelyssä, ja yhden kerran lisäksi pitäisi olla seurantaa.
Jos olisi mahdollisuus irrottautua näistä arkisista kuvioista ja elää vain itselleen, niin ehkä uudet elämäntavatkin saisi eri tavalla toteutettua, kuin nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
Nykypäivänä työ vie kaiken ajan ja palkat ovat monilla pienet. Kumpa olisikin aikaa ja rahaa tehdä jotain tai varaa palkattomaan laihdutusleirejä ym varten. Terapeutit ja muut asiantuntijat ovat niin kalliita että satasia palaa jo kättelyssä, ja yhden kerran lisäksi pitäisi olla seurantaa.
Jos olisi mahdollisuus irrottautua näistä arkisista kuvioista ja elää vain itselleen, niin ehkä uudet elämäntavatkin saisi eri tavalla toteutettua, kuin nykyisin.
Meillä kaikilla on tekosyitä ettei tartti itse tehdä mitään.
Ei se laihtuminen vaadi enempää rahaa kuin lihominen, vaan vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino on aika iso riski leikkauksessa, selällä maatessa rasvavarastot painaa hengityselimistöä kasaan ja aiheuttaa tukehtumisriskin. Lisäksi tulehdusten riski huomattavasti korkeampi. Myös tuo edellä mainittu sitoutuminen uusiin elämäntapoihin on tärkeää, ja sitä katsotaan usein kyvyllä pudottaa painoa ennen leikkausta.
Lääkkeet vähän epäilyttävät terveydellisestä näkökulmasta. Onko nuo ns. todella vähäkalorisia dieettejä, sellainen taitaa olla aika rankka ja riski repsahduksesta kuurin jälkeen suuri. Täälläkin mainittu lihavuusleikkaus on yksi vaihtoehto, mutta niihinkin pääseminen taitaa olla aika vaikeaa.
Ap