Haluan oppia ompelemaan, vaikka on peukalo keskellä kämmentä, antakaa neuvoja!
Olen tehnyt muutamia tyynyliinoja, lakanoita ja hameen. Hame onnistui, ihme kyllä, aika hyvin, mutta käytin siihen paljon aikaa ja malli oli yksinkertainen. Tyynyliinoissa ja lakanoissa näkee, että en ole mikään taituri, saumat on vinoja ja ommel menee vähän miten sattuu, mutta kun kukaan ei näe, voi niitä käyttää.
Minulla on jo hyvät kangassakset ja perusompelukone. Lähinnä olisi kiva tehdä housuja ja puseroita, koska kaupoista tällaisena 155 cm pitkänä omppuvartaloisena on vaikea löytää sopivia. Mistä alottaisin ja miten saisin tehtyä hyvin? Housujen (farkkujen) lahkeita olen joskus lyhentänyt - se onnistui, no joten kuten. Koneella saa kyllä ommeltua niin paksua kangasta hyvin.
Kommentit (27)
Kutista kangas pesemällä se ensin.
Lue ompeluohje tarkasti läpi ja selvitä sanat, joita et ymmärtänyt, vaikka googlen avulla.
Mittaa itsesi, jotta osaat valita oikean kokoisen kaavan. Isompaa voi aina pienentää, valitse se,jos olet epävarma.
Älä hosu.
Piirrä kaikki merkit, jotka kaavassakin on, myös kankaaseen.
Neulaa kiinni ja sovita jos mahdollista jo nyt.
Ompele hitaasti. Tarkista ja pura, jos meni vinoon.
Sovita usein ja muokkaa itsellesi sopivaksi.
Silitä saumat auki aina välissä.
Jatka ompelua, kun et ole väsynyt tai nälkäinen, silloin tulee virheitä.
Tiedän pari naista jotka ompelevat lähes kaikki vaatteensa itse eivätkä ole ammattilaisia. Seuraavaksi haluaisin ommella villa kankaasta maxi hameen.
https://www.zalando.fi/max-mara-leisure-emerson-maksihame-schwarz-m1x21…
100 % villaa ja kamalan kallis. Saisikohan sen halvemmalla jos ostaisi villa kangasta ja ompelisi itse.
Vierailija kirjoitti:
Huomioi langansuunta. Varsinkin halvoissa kankaissa se voi olla valmiiksi kiero, joten syy ei aina ole ompelijassa. Kalliskin kangas on kannattavaa verrattuna valmisvaatteisiin, vaikka kuinka joku väittäisi muuta. Hienoja villakangashousuja ei tosiaan saa 40 eurolla valmiina.
Tämä siis tarjoushinta 60 e metri normaalisti. Tuo 60 / metri hyvälaatuinen housuvilla noin yleensä.
Otin valokuvia kännykällä ja siirsin omiin kuviin, tekstin kera.
Koneen ohjekirja kannattaa säilyttää.
Youtubessa on tosi paljon erilaisia ohjeita. Suomalaisia kanavia ei oikein ole, tai en ole löytänyt. Suomalaisia verkkokursseja, missä opetetaan tekemään omien mittojen mukaan kaavat, sen sijaan on. Itse ajattelin jossain vaiheessa ostaa sellaisen, jahka aikaa löytyy opetteluun. Ompelu on mukavaa! Nim. Ekan kerran ommellut 6veenä, nyt 47vee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiks ois mitään kurssia, kansalaisopisto tai jotain?
Kerran kokeilin ja jätin kesken, sillä aloittelijoiden kurssilla oli miltei ammattiompelijoita, jotka katselivat pitkin nenän varttaan, opettajaa myöten, kun en tajunnut mitään. Siitä on kyllä monta vuotta. Ap.
Tästä olisi pitänyt antaa palautetta opistolle. Sitä sattuu, että kurssikuvaus on väärä. Olisi kannattanut kysyä, olisitko voinut vaihtaa paremmin sinulle sopivalle kurssille.
Varsinkin pienten paikkakuntien sivukylien ryhmissä on hyvin sekalaista seurakuntaa. Tulee eläkkeellä oleva käsityöammattilainen, joka odottaa nyt oppivansa jotain uutta, jota ei ole ennen tehnyt ja hänen lapsenlapsensa, joka ei ole koskaan tehnyt mitään eikä haluakaan tehdä, mutta tulee mukaan, jotta kurssi toteutuu ja mummo pääsee harrastamaan. Ja monta muuta siitä väliltä.
Huomioi langansuunta. Varsinkin halvoissa kankaissa se voi olla valmiiksi kiero, joten syy ei aina ole ompelijassa. Kalliskin kangas on kannattavaa verrattuna valmisvaatteisiin, vaikka kuinka joku väittäisi muuta. Hienoja villakangashousuja ei tosiaan saa 40 eurolla valmiina.