Pärjäisitkö pelkillä kesärenkailla Suomen talvessa jos sulla olisi nykyaikainen nelivetoauto etkä olisi mikään kaahari
Kommentit (56)
Jos on todella varovainen ja ennakoiva kuski niin voisi pärjätä.
Nelivetoauto kyllä lähtee liikkeelle huonoillakin renkailla mutta pysähtymisen kanssa jäällä on vähän niin ja näin.
Asun Kajaanin korkeudella joten en pärjäisi.
En pärjäisi. Täällä on tiet peilijäällä monta kuukautta. Lisäksi painava maasturi lähtee helposti liukkaassa mutkassa luisuun, jolloin ei ole mitään tehtävissä
En. Täällä monet tiet ovat lumi- ja jääkerroksen peitossa talvisin.
Pärjäisin, jos ei tarvitsisi töihin ajaa kelissä kuin kelissä. Näin korona-aikana pärjää hyvin.
En. Asun maalla ja teiden auraus vähän niin ja näin. Aika mäkisiä on myös maastot täällä.
En tiedä nelivedosta, mutta takavedolla pärjää, koska takaveto on ennakoitava ja hallittava.
En pärjäisi. Asun stadissa ja voin kertoa pienen salaisuuden: täälläkin on jäätä ja loskaa ja hui kun yllättävää: MUITA tielläliikkujia. Vaikka minä olenkin varovainen kuski ja aniharvoin ajan ylinopeutta, se ei riitä, koska en voi varoa muiden puolesta. Muita autoilijoita on ajoittain väistettävä aika nopeastikin ja loskalla ei kesärenkaat pelitä. Hyvät kitkat on alla ja nekin on ajoittain vähän turhan liukkaat.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä nelivedosta, mutta takavedolla pärjää, koska takaveto on ennakoitava ja hallittava.
Jos on siis keskimääräistä parempi kuski, ja kenenpä mies ei olisi.
Se neliveto ei pysähdy yhtään helpommin kuin vajaavetoinenkaan.
Ap ja muutama muu ketjussa on juuri niitä idareita, joiden mielestä turvavöitäkään ei tarvitse, kunhan on itse varovainen ja auto on kallis citymaasturi.
Vierailija kirjoitti:
Asun Kajaanin korkeudella joten en pärjäisi.
Totta, tosin siellä se olisi varmaan melkeinpä helpointa tässä maassa, kun liikennettä ei ole niin paljon ja on luntakin eikä VAIN jäätä.
Miten nuo pelastaa sut ap ruuhkassa? Edelläajava jarruttaa ja sulla on ne kesärenkaat...
Toivottavasti et oikeasti aja autoa.
Työmatka 80km päivässä, suurin osa valtatietä ja se on lähes aina suolattu. Viimeiset 12km onkin mutkaista, pimeää ja kapeaa tietä, joka urautuu heti, kun yksikin hiutale laskeutuu. Lisäksi tätä tietä käyttää päivittäin 500 muutakin autoa ja nopeus letkassa on 80, joten en todellakaan uskaltaisi sitä ajaa slikseillä... Ärsyttää ruopia nastoilla valtatietä, mutta minkäs teet... Kitkoilla ei täällä länsirannikolla tee mitään, kun sää vaihtelee koko ajan nollan molemmin puolin. Sitä lumen pakkautumista ei tapahdu vaan tiet on aina peilinä
En pärjäisi. Täällä etelässä on tiet pelkkää jäätä, pakko olla nastat, etenkin pikkuteillä joita ei edes aurata ihan ekana. En halua jättää elämääni, töitä ja harrastuksia sen varaan että ehkä seuraavalla viikolla pääsee taas kulkemaan.
En halua myöskään kohdata liikenteessä näitä, joiden mielestä kesäläskeillä pärjää. Tarttee varmaan joku Hummeri hankkia, ihan vaan omaksi ja läheisten suojaksi.
Vierailija kirjoitti:
Miten nuo pelastaa sut ap ruuhkassa? Edelläajava jarruttaa ja sulla on ne kesärenkaat...
Toivottavasti et oikeasti aja autoa.
Sama tuli mieleen. Luulisi olevan vaikeaa ajaa autoa ja katsoa samalla kristallipallosta, miten kaikki muut siinä ruuhkassa ajattelee ja aikoo käytäytyä 😂
Pärjäisi tai ei , niin talvirengas = 1. 11 alkaen.Pakko Suomessa. Paitsi jos on kitkat.
oletteko kokeilleet ajaa kesärenkailla jäällä?
minä olen
sen jälkeen ei ollut mitään epäselvää miksi nastarenkaat on keksitty
Vierailija kirjoitti:
Se neliveto ei pysähdy yhtään helpommin kuin vajaavetoinenkaan.
Mutta on hallittavissa
On nykyaikainen neliveto ja pärjäisin, mutta on se vain mukavampi olla kelin mukaisesti sopivat renkaat. Muutenhan ei ongelmaa ole, mutta jos joutuisi hätäjarrutuksen tekemään, niin ei pysähdy kovin nopeasti. Vastaavasti sitten ei huvita ajella kokoajan huomattavaa alinopeutta, jolla voisi tuon jarrutusmatkan kuroa kiinni ja pienentää riskiä siihen että joutuu "täysillä" jarruttamaan.