Onko meitä monta - paljon treenataan ja silti ylipainoa?
Käyn itse noin 4 kertaa viikossa kävelylenkillä, spinningtunnilla ja lesmillsin tunnilla (bodypump). Aloitin 4v sitten kunnolla jolloin vuoden aikana lähti 15 kiloa (100--->85). Siihen se sitten on jäänyt. Syön normaalisti, ei karkkia lainkaan eikä keksejä. Nyt yritän olla ilman pastaa, perunaa, riisiä ja valkoista leipää....Onko muita samanlaisia?
Kommentit (23)
Luitko ihan oikeasti tuota listaa niin, että "minuutin liikuntaa harrastavat hei, tämän verran kulutatte"?!
Jos ui esim. kilometrin rintauintia (puoli tuntia) kolme kertaa viikossa, kuluttaa ehkä 1000kcal. Yhden kilon laihtumiseen tarvitaan tuo tuhannen kilokalorin vaje PÄIVITTÄIN (= yhteensä -7000kcal) viikon aikana. Se vaatii kovaa työtä, jos pelkällä urheilulla meinaa vajeen saada aikaan. On pakko vähentää myös syömistä alle sen mitä elimistö oikeasti tarvitsisi.
Joo, eihän laihtuminen mitään rakettitiedettä ole, ja taas käytännössä toteuttaminen on paljon vaikeampaa kuin teoriassa.
Itsellä tulee liikuttua kohtuullisen paljon jo palloiluharrastusten kautta (3-6 krt viikossa) mutta tämä ei ole enää vuosiin oikein vaikuttanut painoon. Toki sen on huomannut, että jos vaikka jonkun pienen loukkantumisen takia on tuota joutunut vähentämään, niin äkkiä nousee painokin.
Mutta mulla siis huono kontrolli painoon tulee muista elintavoista, kuten ryyppäämisestä, syömisestä, nukkumisesta jne. Mikään näistä kun ei ole balanssissa, saa liikkua aika paljon ja silti tuota painoa kertyy.
Painon pudottaminen nopeasti on loppujen lopuksi vielä aika helppoa ja yksinkertaista, joten olen siinä onnistunutkin. Lisäsin harrastuksiin päälle pitkiä kävely-/hölkkälenkkejä siten että kuukauden liikkumisen kokonaismäärä kasvoi jopa yli 3000 minuutin eli yli 100 minuuttia per päivä. Paino tippui ensimmäisen kuukauden aikana 99:stä 94:ään kiloon ja edelleen seuraavan kuukauden aikana 90:ään kiloon. Tietysti tästä oli aluksi suuri osa nestettä, mutta noilla pitkillä lenkeillä alkoi rasvakin kadota. Jossain vaiheessa sitten loppui kiinnostus ja puolen vuoden päästä painoa alkoi tulla taas takaisin. Pointtina tässä siis se, että painon pudottaminen on vielä suhteellisen helppoa, mutta sen ylläpitäminen ei enää olekaan.
Energiankulutuksesta vielä: itsellä (nyt noin 105 kg) kuluu noin 100 kcal /km riippumatta vauhdista ja näinhän se pitäisi teorioiden mukaan ollakin. Mutta mulle sopii paremmin kävellä 2:ssa tunnissa 12 km kuin juosta tuo matka tunnissa. Toisaalta reipasta pallopeliä 90 minuuttia vie jo 1500-2000 kcal. Näitä kun kerää viikolle riittävästi, saa sen 7000 kcal kyllä kasaan. Eli kilon pudotus viikossa on kyllä ihan mahdollista, pitää vaan tosiaan liikkua aika paljon. Tavalla tai toisella.
Perusaineenvaihduntaa moni ei osaa myöskään yleensä laskea. Se on kuitenkin merkittävä tekijä, ja vaihteleekin mm. aktiivisuudesta riippuen. Tuolla on hyvä perussivu asiasta http://www.opeura.com/perusaineenvaihdunta.htm
Summa summarum, itselläni suurin tekijä painon kertymiseen ovat elintavat, ei liikunta. Liikunnan poisjättämisellä olisi toki aika radikaalit vaikutukset, joten toistaiseksi hyvä näin. Pääasia, että itse tiedän ja tiedostan mistä on kysymys.
T: M40
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 22:15"]Urheilu kuluttaa erittäin vähän kaloreita.
Energiankulutus eri toimissa ja liikuntamuodoissa
Normaalivauhtinen kävely: 5 kcal/min.
Reipas kävely tai piha- ja puutarhatyöt: 8 kcal/min.
Hölkkä tai pyöräily n. 20 km/h,
rauhallinen rintauinti: 11 kcal/min.
Juoksu tai krooli: 14 kcal/min.
Reipasvauhtinen juoksu tai portaiden nousu reippaasti kävellen: 17 kcal/min.
Rankat urheilusuoritukset, kuten kovatehoinen juoksu, hiihto tai pyöräily: yli 20 kcal/min.
[/quote]
Harvemmin sitä kai vaan minuuttia liikkuu... Kun mitä vaan noista tekee tunnin, niin saakin taas syödä vähän enemmän. Unohtamatta liikunnan tuomia järjettömän monia hyviä puolia.