Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä asioista olet katkera omille vanhemmillesi?

Vierailija
16.01.2014 |

Itse olen katkera näistä:

- todella uskonnollinen kasvatus

- epäterveellinen ruokavalio lapsuudessa

- en saanut tuoda kavereita kylään

Lapsuuttani kuvaa melko hyvin se, että oman lapseni kohdalla paras kasvatuksellinen ohjenuora on toimia lähes kaikessa toisin kuin omat vanhempani toimivat.

Mistä te olette katkeria vanhemmillenne?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen katkera päiväkirjani luvatta lukemisesta. -kyllä nyt sen verran voisi toisen yksityisyyttä kunnioittaa ettei lue päiväirjaa! Tosin se tapahtui 4 vuotta sitten kun olin 14, että pääen siitä varmaan yli joskus.

Vierailija
2/39 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä nyt ole varsinaisesti katkera. Asioiden kanssa on opittava elämään, mutta se muo vähän harmittaa, että vanhemmat eivät olleet tiukkoja hampaiden hoidossa.

Monestakin asiasta olisi voinut katkeroitua, mutta se on mun mielestä ihan turhaa. Mä oon "märehtinyt" lapsuuden traumat aikoinaan kavereiden/veljen/miehen kanssa enkä halua jatkuvasti palata niitä mietiskelemään. Yritän itse toimia toisin kuin omat vanhempani ja tiedostan, että moni asia käytöksessäni johtaa juurensa sinne lapsuuteen. On kuitenkin mahdollista kääntää kelkan suuntaa ja päästä irti lapsuuden jutuista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa, että mikään pakko ei ole katkeroitua, eikä se missään tapauksessa "kuulu asiaan", vaan on siinä määrin valinta kuin vanhempiennekin vääryyden teitä kohtaan. Niinkun moni kirjoittaa, "tästä (esim. alistavista kasvatusmetodeista) olen katkera koska se johti tähän (huono itsetunto)". Teidän vanhemmillanne voi hyvinkin olla, ja mitä pahemmat synnit, sitä todennäköisemmin onkin juuri samanlaisia tai vastaavia kokemuksia omasta lapsuudestaan - eivät he huvikseen tai laiskuuttaan ole olleet epätäydellisiä vanhempia.

Siispä jos teistä tuntuu, että teillä on oikeus olla rikkinäisiä (= katkeroituneita), teidän tulisi hyväksyä että vanhemmillannekin on oikeus olla rikkinäisiä (= epätäydellisiä vanhempia). Kun sen ymmärrätte, ei katkeruus voi enää viedä tilaa teissä. Vieläpä suurin osa palstalaisista lienee sitä ikäluokkaa, että meidän vanhempiemme nuoruudessa ilman muuta lisäännyttiin, eikä vapaaehtoinen lapsettomuus ollut läheskään aina todella varteenotettava vaihtoehto.

Vierailija
4/39 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ku eivät pistäneet mua väkisin balettiin. Siks oon nyt pulska ja laiska vaik oisin voinu olla vaikka mikä sorjasäärinen hoikka prima ballerina. Äiteen vika.

Vierailija
5/39 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

huonojen ruokailutottumusten opettamisesta eli ei säännöllistä ruokarytmiä, paljon herkkuja ja "huonoa ruokaa". ylipaino on ollut riesanani lapsuudesta saakka eikä uusien tottumusten oppiminen aikuisiällä tahdo onnistua, sillä huonot tavat ovat juurtuneet syvälle. itsehän olen vastuussa itsestäni nyt aikuisiällä, mutta omille lapsilleni en halua samaa.

Vierailija
6/39 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksuaalisesta häpeästä, jonka sain turhan ylisuojelevan ja seksuaalisesti rajoittuneen äidin avustuksella. 18-vuotiaanakaan ei olisi ollut ok seurustella (= harrastaa seksiä). Äitini myös käytti täälläkin kuoliaaksi ilkuttua etupylly-sanaa. En uskaltanut kertoa hänelle kuukautisistani enkä saanut mitään tukea naiseksi kasvamisessa, paitsi että kaikki siihen liittyvä piti vain piilottaa ja hävetä olemattomaksi. Koen olevani hyvin seksuaalinen ihminen, mutta seksuaalisuuteni on jotenkin koteloitunutta. Vaikka kuinka haluaisin seksiä ja haaveilen siitä mitä teemme kun mies tulee kotiin, kaikki muuttuu sillä hetkellä kun ulko-ovi käy. En uskalla tehdä yhtään mitään viestiäkseni halua miehelle, enkä myöskään uskalla kiihottua hänen kosketuksestaan. Nyt elettyäni kymmenen vuotta yhdessä erittäin kärsivällisen miehen kanssa, alan hiljalleen avautua. Mutta parhaat vuoteni naisena menivät kyllä aivan hukkaan.

En voi väittää ettenkö olisi yhtään katkera tästä.

Vierailija
7/39 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 22:30"]

Seksuaalisesta häpeästä, jonka sain turhan ylisuojelevan ja seksuaalisesti rajoittuneen äidin avustuksella. 18-vuotiaanakaan ei olisi ollut ok seurustella (= harrastaa seksiä). Äitini myös käytti täälläkin kuoliaaksi ilkuttua etupylly-sanaa. En uskaltanut kertoa hänelle kuukautisistani enkä saanut mitään tukea naiseksi kasvamisessa, paitsi että kaikki siihen liittyvä piti vain piilottaa ja hävetä olemattomaksi. Koen olevani hyvin seksuaalinen ihminen, mutta seksuaalisuuteni on jotenkin koteloitunutta. Vaikka kuinka haluaisin seksiä ja haaveilen siitä mitä teemme kun mies tulee kotiin, kaikki muuttuu sillä hetkellä kun ulko-ovi käy. En uskalla tehdä yhtään mitään viestiäkseni halua miehelle, enkä myöskään uskalla kiihottua hänen kosketuksestaan. Nyt elettyäni kymmenen vuotta yhdessä erittäin kärsivällisen miehen kanssa, alan hiljalleen avautua. Mutta parhaat vuoteni naisena menivät kyllä aivan hukkaan.

En voi väittää ettenkö olisi yhtään katkera tästä.

[/quote]

Ai niin, ja myös siitä että äitini salakuunteli puheluitani toisessa luurissa.

Vierailija
8/39 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Passiivisesta tupakoinnista ja ruumiillisesta kurituksesta. Myös siitä että veljeni on korotettuna ja minä sisareni kanssa emme ole mitään. Vieläkin. Kiltin tytön syndroomasta.

Vierailija
9/39 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole katkera mistään, mutta joskus olen toivonut, että painooni ja syömiseeni olisi suhtauduttu jotenkin eri tavalla. Lapsena olin pullea ja hurjan perso makealle, söin kaapeista kaikkia mahdollisia herkkuja luvan kanssa ja ilman lupaa. Kuulin joskus, kuinka syömistäni herkuista puhuttiin ihmettelevään/moittivaan sävyyn, mutta minulle ei koskaan kasvotusten puhuttu herkkujen rajoittamisesta. Huono omatunto ja syyllinen olo kyllä jäi, ei nyt siis pelkästään yhdestä ihmettelevästä kommentista, mutta ylipäätään.

Paino-ongelmien kanssa olen paininut koko ikäni, enkä tiedä olisiko vanhempien toiminnalla ollut paljoakaan vaikutusta suuntaan tai toiseen. Jos itse saisin makealle person lapsen, yrittäisin varmaan vältellä herkkujen tuomista kotiin ja valvoa muutenkin syömistä, jos se meinaa riistäytyä käsistä. Helpommin sanottu kuin tehty, toki..

Vierailija
10/39 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole katkera koska ei ne olis pystyneet parempaan. Mutta surullinen olen siitä että en ole kyennyt juuri mihinkään niistä asioista jotka kuuluvat ns. normaalien ihmisten elämään. Olen syrjäytynyt työelämästä täysin, en pysty seksiin, rakkauteen, luottamaan ihmisiin.

Vierailija
11/39 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. No siitä, kun ne eivät suojelleet minua pedarilta, vaan ovat vieläkin sen miehen kanssa (20 v myöhemmin) parhaita ystäviä. Oli siitäkin harmia, että minut syötettiin läskiksi ja opin vasta reilusti yli parikymppisenä syömään oikein. Minuakin kiusattiin tupakanhajuisista vaatteista ja tietty siitä ylipainosta. Ei tässä mitään, persoonallisuushäiriö on mukava elämänkumppani ja jatkuvasti epäonnistuvat parisuhteet kivaa vaihtelua harmaaseen arkeen.

Vierailija
12/39 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 15:44"]

Itse olen katkera näistä:

- todella uskonnollinen kasvatus

- epäterveellinen ruokavalio lapsuudessa

- en saanut tuoda kavereita kylään

Lapsuuttani kuvaa melko hyvin se, että oman lapseni kohdalla paras kasvatuksellinen ohjenuora on toimia lähes kaikessa toisin kuin omat vanhempani toimivat.

Mistä te olette katkeria vanhemmillenne?

[/quote]

en mistään. ihan turhaa, äitini teki parhaansa  tai enemmän, ruoka oli terveellistä ja sitä oli riittävästi, uskonnollista kasvatusta ei tyrkyttänyt, ihan itse kävelin pyhäkouluun ja mummo vei ompeluseuroihin kun siellä kävin, kavereita ei kielletty

Vierailija
13/39 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä että olin kolmas, kun äitini olisi halunnut vain kaksi lasta. Siitä etten ole poika. Poikalapset huomattiin ja tyttö ei ollut mitään.

Vierailija
14/39 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mistään, vie vaan energiaa...

Vierailija
15/39 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enää mistään. Katkeruudentunteet käsittelin terapiassa, jossa kävin masennuksen takia. Aikoinaan olin katkera siitä, että koin vanhempieni hylänneen minut henkisellä tasolla. Terapian myötä ja varsinkin nyt itse äitinä olen ymmärtänyt, että vanhemmilta vain loppui jaksaminen ja osaaminen todella haastavan teinin ja muiden iman elämän ongelmien kanssa.

Vierailija
16/39 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

iman = oman

t.4

Vierailija
17/39 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosta itsetunnosta. Mun yli voi kävellä miten päin vain ja muutenkin punastelen ja änkytän vielä melkein nelikymppisenä.

Mut kasvatettiin alistamalla ja kehumalla kuinka kaikki muut osaavat tehdä asiat paremmin kuin mä. Ei tosin suoraan, mutta niin, että tyhmempikin ymmärsi.

Niin ja pojat oli aina parempia kuin tytöt.

Vierailija
18/39 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä että he polttivat (molemmat väh aski mallua per pv) ja joivat kaikki juhlapyhät kuin olisivat ostaneet meille neljälle lapselle kunnon vaatteet. Me siis kuljimme rikkinäisissä ja tupakalta haisevissa vaatteissa, koska ei ollut varaa ostaa edes markettivaatteita. Tosin tupakanhaju nyt olisi ollut vaikka merkkivaatteissa. Mukavahan se oli olla kiusattavana ala astewn kun ei ollut ehjää vaatetta ja haisi pahalta :(

Vierailija
19/39 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mistään. En ole ollut enkä ole nyt. Lämmöllä muistelen heitä.

Vierailija
20/39 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistähän mä en olis?

äitini on teiniäiti ja kehittyvä alkoholisti

isäni oli rapajuoppo, kuoli siihen

kasvatti-isä kauhea natsi, josta seuraksena syömishäiriöni ja aristelen aikuisia miehiä.. yms.

YMS

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi