Kysy hammaslääkäriltä.
Kommentit (280)
Kiitokset, hyvin oot jaksanut vastailla!
Vierailija kirjoitti:
Kiitokset, hyvin oot jaksanut vastailla!
Ei kestä! On ilo selventää asioita.
Kysyn vielä nyt jos vielä jaksat vastata. Minulla on poistettu kaksi "viisaudenhammasta" ( tai miten niitä kutsutaankin) ja toiset kaksi poistamatta. Ne eivät kuitenkaan ole puhjenneet vaan tavallaan tuntuvat siellä ikenen alla. Pitäisikö ne silti poistaa, kun vähän painavat ikeniä kuitenkin ja tekevät suusta ahtaamman? Selvästi siis tuntuvat siellä ja on kuin olisi jokin myökky siellä takana. Toisaalta ne täytyisi sitten leikata sieltä ja ihan avata ikenet. Samalla mietin sitä, että onko hampaiden kulumiseen ja niiden reunojen halkeiluun syynä juuri narskuttelu? Minulla on hammaslääkäri sanonut, että aika kuluneet hampaat ikääni nähden. Ja ajattelen juuri tämän narskuttelun olevan syy siihen. Muuten hoidan kyllä hampaita ja reikiä ei hirveän paljon ole. Mietin myös sitä, että voiko narskuttelu sitten heikentää hampaiden kuntoa ja tulee reikiäkin enemmän jos hampaat halkeilevat. Minulla on purentokisko, mutta sen käyttäminen on tunne kovin mukavalta ja mietin teenkö nyt väärin jos jätän käyttämättä ja hampaat kärsivät. Sitten vielä kysymys, että kuinka usein pitäisi hammaslääkärissä käydä jos ei muuten mitään särkyä yms epätavallista? Kiitos jos vielä jaksat vastata.
onko tod. näk. että vältyin viisaudenhampaoden poistolta, jos niistä ei ole tullut ongelmaa 21v mennessä?
Toinen kysymys, mistä tietää onko kyse hampaiden vihlonnasta vai reikiintymisestä? Jos sensodyne tms hammastahna vaikuttaa auttavan kipuun, onko silti käytävä tarkastuksessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla poistettiin viisaudenhammas alhaalta ja tikit irtosi melkein heti. Nyt mulla näkyy se kuoppa siinä. Ei ole kipeä. Milloin tuo kuoppa kasvaa umpeen ja voiko sinne kertyä kaikkea töhnää syödessä? Sitä suuhuuhteluainetta käytin ohjeiden mukaan, mutta en enää.
Normaalisti poistokuoppia ei ommella umpeen ja vaikka laitettaisiin ompeleet, niin kuoppa menee harvoin täysin kiinni. Verihyytymä muodostuu kuoppaan ja siihen alkaa kasvaa uutta kudosta. Yleensä menee 1-2 viikkoa niin kuoppa on hyvin kiinni. Tietenkin hyytymä voi lähteä kuopasta ennen aikaisesti ja silloin parantuminen viivästyy ja kuoppa alkaa särkeä erittäin kovin.
Kuoppaan voi mennä ruokaa, joten sitä on varottava. helpommin sanottu kuin tehty.
Kiitos. Kuva että jaksat vastailla. Pieni juttu mutta oli kiva saada tieto, että ei ole vaarallista vaikka ne pari ompeletta lähtikin.
Onko pillillä juomisesta mitään hyötyä hampaille?
Minulla meni hampaan poistokuoppa vasta vuoden jälkeen umpeen ja myös 3 juurihoitoa epäonnistui peräkkäin. Luotto Hmlääkäreihin todella hukassa.
Kuinka usein antibioottien aiheuttamia kiillevaurioita tulee vastaan? Minulla on sellaisia ja sen lisäksi muutenkin ahdistaa kun olen vasta vähän päälle parikymppinen ja hampaat ovat jo näin kuluneet, kärjistä kuultaa läpi. Sitten kielletään syömästä sitä ja tuota ja kasvissyöntikin on pahasta. Mitä nyt ylipäänsä sitten saa syödä ja miten näiden kuuluis muka kestää hyvinä koko loppuelämän ajan? Tupakkaa en polta
Vierailija kirjoitti:
Kysyn vielä nyt jos vielä jaksat vastata. Minulla on poistettu kaksi "viisaudenhammasta" ( tai miten niitä kutsutaankin) ja toiset kaksi poistamatta. Ne eivät kuitenkaan ole puhjenneet vaan tavallaan tuntuvat siellä ikenen alla. Pitäisikö ne silti poistaa, kun vähän painavat ikeniä kuitenkin ja tekevät suusta ahtaamman? Selvästi siis tuntuvat siellä ja on kuin olisi jokin myökky siellä takana. Toisaalta ne täytyisi sitten leikata sieltä ja ihan avata ikenet. Samalla mietin sitä, että onko hampaiden kulumiseen ja niiden reunojen halkeiluun syynä juuri narskuttelu? Minulla on hammaslääkäri sanonut, että aika kuluneet hampaat ikääni nähden. Ja ajattelen juuri tämän narskuttelun olevan syy siihen. Muuten hoidan kyllä hampaita ja reikiä ei hirveän paljon ole. Mietin myös sitä, että voiko narskuttelu sitten heikentää hampaiden kuntoa ja tulee reikiäkin enemmän jos hampaat halkeilevat. Minulla on purentokisko, mutta sen käyttäminen on tunne kovin mukavalta ja mietin teenkö nyt väärin jos jätän käyttämättä ja hampaat kärsivät. Sitten vielä kysymys, että kuinka usein pitäisi hammaslääkärissä käydä jos ei muuten mitään särkyä yms epätavallista? Kiitos jos vielä jaksat vastata.
Jos puhkeamaton viisaudenhammas oireilee, niin kannattaa harkita ennakoivaa poistoa. Naapurihampaan ientaskusta voi olla yhteys puhkeamattoman viisaudenhampaan "ienpussiin", jonne voi ientaksun kautta mennä likaa johtaen tulehdukseen. Minkä ikäinen olet? Viisaudenhmapaat puhkeavat keskimäärin noin 25 ikävuoteen asti. Tieteinkin on mahdollista, että sen jälkeen voivat myös puhjeta enemmän tai vähemmän.
Hampaan kuluvat mahdollisesti erittäin voimakkaasti narskutuksesta johtuen. Ohuet kiillereunat kuluvat isolla osalla myös ihan tavallisesta käytöstä eli syöminen ja puhuminen.
Purentakisko suojaa hampaita etenkin yöllä ja rentouttaa puremalihaksia. Suosittelen yrittämään sen käyttöä. Jos kisko ollut kauan käyttämättä, niin se ei enää välttämättä sovi suuhun. Joillekin kisko ei tosin sovi vaikka kuinka yrittäisi, mutta suosittelen antamaan vielä mahdollisuuden. Käyttöön tottuminen vaatii hetken aikaa tahdonvoimaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko pillillä juomisesta mitään hyötyä hampaille?
Niin on sanottu, että limpparien ja mehujen juonti säästäisi hieman hampaita.
Hampaan poiston jälkeen ei saa juoda pillillä, koska paineen muutos suussa voi nostaa verihyytymän pois kuopasta jonka jälkeen verenvuoto voi pahentua tai poistoalue kipeytyä erittäin paljon.
Vierailija kirjoitti:
onko tod. näk. että vältyin viisaudenhampaoden poistolta, jos niistä ei ole tullut ongelmaa 21v mennessä?
Toinen kysymys, mistä tietää onko kyse hampaiden vihlonnasta vai reikiintymisestä? Jos sensodyne tms hammastahna vaikuttaa auttavan kipuun, onko silti käytävä tarkastuksessa?
Vaikea sanoa, pitäisi nähdä suu livenä ja röntgenkuvat. Keskimäärin viisaudenhmapaat puhkeavat 25. ikävuoteen asti, mutta voivat ne vielä sen jälkeenkin tulla näkyviin.
Reikiintyminen voi aiheuttaa vihlontaa, eli ei pysty varmasti sanomaan. Jos sensodyne auttaa, niin todennäköisemmin kyse paljastuneen hammaskaulan tms. vihlonnasta.
Milloin olet käynyt edellisen kerran tarkastuksessa? Jos aikaa mennyt 3-4 vuotta tai enenmmän, niin suosittelen varaamaan tarkastusajan. Yksilöllinen tarkastusväli määritellään potilaskohtaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Minulla meni hampaan poistokuoppa vasta vuoden jälkeen umpeen ja myös 3 juurihoitoa epäonnistui peräkkäin. Luotto Hmlääkäreihin todella hukassa.
Monet eri tekijät voivat vaikeuttaa poistokuopan paranemista. Vuosi kuulostaa pitkältä ajalta. Yleensä verihyytymä on tiiviisti suleknut kuopan muutamassa viikossa ja ien kasvaa päälle muutamassa kuukaudessa. Tapahtuiko paranemisessa jotain?
Juurihoito on vaativa toimenpide eikä yksikään hammaslääkäri voi luvata, että silla saa hampaan varmasti kuntoon. Juurihoidettava hammas on lähtökohtaisesti huonossa kunnossa. Sanon aina potilaalle, että en voi taata juurhoidon onnistumista ja että hammas voidaan joutua poistamaan monista er syistä juurhoidon aikana tai jälkeen. Kommunikaatio ja potilaan informointi tärkeää näissä asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein antibioottien aiheuttamia kiillevaurioita tulee vastaan? Minulla on sellaisia ja sen lisäksi muutenkin ahdistaa kun olen vasta vähän päälle parikymppinen ja hampaat ovat jo näin kuluneet, kärjistä kuultaa läpi. Sitten kielletään syömästä sitä ja tuota ja kasvissyöntikin on pahasta. Mitä nyt ylipäänsä sitten saa syödä ja miten näiden kuuluis muka kestää hyvinä koko loppuelämän ajan? Tupakkaa en polta
Kiilteen kehityshäiriöitä näkee usein, mutta en teidä nähneeni antibioottien aiheuttamia vaurioita. Kiinnostava aihe, josta näemmä tiedetään melko vähän. Pitääkin ottaa asiasta lisää selvää.
Kaikkea saa syödä, jos tekee sen kohtuudella. Oleellista ei ole mitä syö vaan miten syö.
Sokeripitoiset ruuat tietenkin hammasterveyden kannalta huonoja, samoin happamat ja emäksiset (kasvikset) ruuat.
Heti ruuan jälkeen ei saa pestä hampaita, koska happohyökkäys yhdistettynä hankaamiseen kuluttaa voimakkaasti kiillettä. Ruuan jälkeen tulisi odottaa 30 min ennen pesua tai syödä purkkaa tms., joka pysäyttää happohyökkäyksen.
Napostelu on huono asia jatkuvien happohyökkäyksien takia.
Harjaustekniikkaan on syytä kiinnittää huomiota: liian voimakas harjaus kuluttaa kiillettä ja saa ikenet vetäytymään.
Hampaat kuultavat monesti kärkien alueelta läpi ihan luonnostaan joillakin ihmisillä.
Suosittelen varaamaan tarkastusajan, jos et ole käynyt lähiaikoina.
Olen kuullut hammaslääkäreiltä sellaisia kommentteja kuin ”puret poskiasi”, ”narskuttelet ilmeisesti hampaitasi” tai ”leukasi naksuu”. Näiden lisäksi ei tule kuitenkaan mitään hoito-ohjetta tai muuta ratkaisuehdotusta. Pitäisikö minun itse jotenkin tarttua näihin huomioihin? En minä tiedä voiko näitä hoitaa jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut hammaslääkäreiltä sellaisia kommentteja kuin ”puret poskiasi”, ”narskuttelet ilmeisesti hampaitasi” tai ”leukasi naksuu”. Näiden lisäksi ei tule kuitenkaan mitään hoito-ohjetta tai muuta ratkaisuehdotusta. Pitäisikö minun itse jotenkin tarttua näihin huomioihin? En minä tiedä voiko näitä hoitaa jotenkin.
Hampaiden narskuttelu voi aiheuttaa poskiin ns. puruvallit, joka on valkoinen viiva poskessa. Kyseessä on siis limakalvon paksuuntuminen hankauksen takia.
Hoito-ohjeena kireisiin puremalihaksiin voi käyttää hierontaa, joka voi lieventää myös narskuttelua: https://www.kaypahoito.fi/khp00069
Narksuttelu on yhteydessä stressiin. Purentakisko suojaa hampaita ja leukaniveliä kulumiselta ja rentouttaa puremalihaksia.
Jos tupakoi pari kertaa kuussa , 10 savuketta, niin voiko hammasimplantit irrota?
Te hammaslääkärit ootte kaikki sadisteja. Te haluatte kiduttaa ja satuttaa ihmisiä joka päivä, aamusta iltaan. Olen sata prosenttia varma, että te idiootit nautitte ihmisten kärsimyksestä. Jos mä saisin päättää mä lähetän parhaan sonic hahmon Shadow the hedgehogin hakkaamaan teidät kaikki.
Kärsin hampaiden eroosiosta ja olen miettinyt syytä. Purentakisko minulla on ollut jo kauan. Juon paljon S-marketin Kotimaista-tuoteperheen Sitruunavissyä. Jossain lehtiartikkelissa varoitettiin makuvesistä. Jos niissä on sitruunahappoa, ne kuluttavat hammaskiillettä. Mahtaako tuossa sitruunavissyssä olla? Olisiko siinä syy eroosioon?
Selvä, kiitos! :)