Mihin muuttaisit? Lahti, Salo, Riihimäki vai Hämeenlinna?
Pääkaupunkiseutu on nyt nähty ja muutto ajankohtainen. Meillä on 2 yläkoululaista ja meillä vanhemmilla etätyöt, joten työ ei ole valintakriteerimme. Tunti pääkaupungista max. 2h olisi ehtona, sekä julkinenliikenne (teinien liikkuminen omatoimisesti ehdoton). Luonto tärkeä (kävelymatka) sekä nuorille turvallinen ympäristö. Myös olisi kiva jos viitsii eritellä hyvät asuinalueet ja huonot, mikäli sellaisia on.
Huom. Laitamme oman talomme vuokralle ja itse olisi tarkoitus muuttaa myös vuokra-asuntoon, jotta voimme tunnustella kaupunkia "turvallisesti"
Kommentit (83)
Kiinnostaisi tietää onko teillä kokemuksia Salon tai Lahden huumeongelmasta? Ainakin Lahdesta olen lehdistä lukenut (vähän myös Salosta). Itseäni ei pelota huumehörhöt, mutta lasten puolesta pelkään. Ei ole pelkoa, että he alkaisivat käyttää huumeita, vaan heidän turvallisuutensa lähinnä.
Muutin perheineni 3v sitten Saloon. Olemme olleet tyytyväisiä. On varaa asua väljästi ja mukavasti, koulut ovat hyviä ja harrastusmahdollisuuksia löytyy. Lapset kulkevat harrastuksiinsa pyörällä. Palveluja sopivasti. Huumeongelmiin en ole törmännyt, tosin en Salon yössä juuri pyörikään.
Olen asunut Salossa lapsuuteni ja nuoruuteni, nykyään asun Espoossa. Salossa tulee käytyä vanhempien luona useasti. Liikuntamahdollisuudet on kyllä tosi hyvät, urheilupuiston alue uimahalleineen todella kiva. Musta palvelut on ihan hyvät ja aina lyhyt matka kaikkialle. Julkinen liikenne lienee miinuspuoli. Itse jos muuttaisin takaisin niin voisin kuvitella muuttavani parin kilometrin säteelle keskustasta. Asuntojen hinnat on kyllä alhaalla, useasti tulee itsekin mietittyä että hullu olen kun täällä kitkuttelen ison lainan kanssa tili tyhjänä. Huumeongelmasta minulla ei ole tietoa. Mutta ylipäänsä Salon sijainti on hyvä. Reilu tunti motaria pitkin Helsinkiin ja puoli tuntia Turkuun. Ulkoilumahdollisuuksia vaikka ja kuinka, puolen tunnin matkan päässä mm ihan Mathildedal ja Teijo.
Vierailija kirjoitti:
Noista valitsisin varmaan Hämeenlinnan.
Itse muutimme pieneen kaupunkiin (10 000 as) ja olemme aivan ihastuneita tällaiseen maalaiselämään. Talo oli uskomattoman halpa ja tontti iso, kilometri kaupungin keskustaan, josta löytyy kaikki perusjutut, jotka meille riittävät mainiosti. Harrastaminen on halpaa ja lapset voi kulkea kaikkialle itsekseen, on kavereita ja ihan samat harrastukset kuin entisessä kotikaupungissamme oli. Kaikki on täällä niin helppoa. Alle 2 km on kaupat, pankit, postin palvelupiste, koulut, työpaikkamme, uimahalli, kirjasto, tk, hammashoitola. Toiseen suuntaan 1 km ja tulee järvi uimarantoineen vastaan. Siltaa järven yli, niin onkin jo metsässä. Ihana luonto kaikkialla ympärillä. Kesämökki on haaveissa vielä pienemmästä kunnasta n. 40 km:n päästä, siellä vasta upea luonto onkin.
Tämä olisi mielestäni just idylli!
Oon asunut Hämeenlinnassa ja ihan kiva kaupunki se on. Varmaan sopisi teille jos tykkäätte luonnosta ja ette halua asua pääkaupunkiseudulla.
Hanko. lapset kulkevat joka paikkaan jalkaisin ja Jopo-pyörillä. Isot kaupat ihan vieressä. Mrenrantaa riittää kaiklle. ihmiset ytävällisiä kuin maalla. Ei ruuhkaa terveyskeskuksessa. Ihmise elävät ovet auki kuin ennenvanhaan. Hyvä harrastaa veneilyä ja luontopolkuja.Vanhoja rakennuksia on säilytetty. Monenlaisia ihmisiä, lisänä monet vaihtuvat etäasunnossa tai loma-asunnossa asuvat PK-seutulaiset.Hyviä r uokapaikkoja ja kahviloita. Juna kulkee Helsikiin ja linja-auto. Espooseen noin runsas tunti. Jorvaksen tie eli Länsiväylä vie Espooseen. Asuntoja on tosi halpoja ja siitä eteenpäin kalliisiin asti. Turvallista on. Monenlaiset tyypit hyväksytään.Kansaivälinen ilmapiirikesällä.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää onko teillä kokemuksia Salon tai Lahden huumeongelmasta? Ainakin Lahdesta olen lehdistä lukenut (vähän myös Salosta). Itseäni ei pelota huumehörhöt, mutta lasten puolesta pelkään. Ei ole pelkoa, että he alkaisivat käyttää huumeita, vaan heidän turvallisuutensa lähinnä.
En ole törmännyt Lahdessa mihinkään huumehörhöilyyn. Ehkä olen jotenkin sokea, tai liikun vain tätialueilla? :)
Keskusta on pieni ja olo on ihan turvallinen. Katukuva on tavallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espoo? Ette selviä päivääkään Salossa.
Olemme asuneet Espoossa ja sukulaiset asuvat myös. Espoossa on liikaa ihmisiä ja rakennusbuumin myötä on ainakin Etelä-Espoo revitty luontorippeistään. Miksi emme selviäisi Salossa, voisitko vähän perustella?
-AP
No koska se on surkea kuollut kaupunki, nokia lähti, jäljellä on vain persuja. Jos haluat muuttaa maalle, muuta maalle. Mutta älä muuta surkeaan kaupunkiin.
Meillä on tulopuoli kunnossa, koska teemme töitä etänä. Maalle muuttaisinkin jos olisin yksin, vaan en. En todennäköisesti huomaa kaupassa käydessäni onko kassajonossa persu, kepu vaiko demari, en tee sen perusteella muuttopäätöstä. Kiitos kuitenkin mielipiteestäsi.
AP
No kyllä sen huomaa jos kassajonossa ei ole muita kuin persuja. Olet elänyt pkseutu kuplassa.
Voitko kertoa miten sen huomaa? Mistä tiedät, että he ovat persuja?
Mä tykkään asua Riihimäellä. Luonto on lähellä, joka suunnasta löytyy metsää ja monipuolisia polkuja monipuolisissa maastoissa. Vesistön puuttuminen toki vähän miinus. Julkiset toimineet ihan ok ainakin pari vuotta sitten kun itse niitä käytin. Ihmiset mukavampia kuin Hämeenlinnassa, tai sitten olen siellä törmännyt vain niihin käytöstavattomiin ja riksussa niihin mukaviin. Aikanaan erot asuntojen vuorissa riksun ja hyvinkään välillä aika huimat, siksi päädyin tänne kymmenisen vuotta sitten ja tälle tielle jäin. Missään kovin isossa kaupungissa en viihtyisi hetkeäkään.
Polkupyörät täällä kyllä pöllitään varmasti jos hetkeksikin helppoon paikkaan tarjolle jätät, mutta se ongelma taitaa olla muuallakin.
Hämeenlinnassa on se vika, että kuppikuntaista on, porukka jäyhää, kyräilevää, hitaastilämpiävää ja muutenkin hidasta. Tämä on jännä kulttuuriero, mutta en tunne juuri ketään, kuka ei hämeenlinnalaisten mielenmaisemaa myöntäisi. Eli siis Riihimäellä ja Hyvinkäällä vaikuttaa olevan heti avoimempaa ja rennompaa porukkaa, vaikka nekin on periaatteessa monen mielestä pieniä ja juntteja paikkoja. Tosin nuoret voi olla sen verran uudempaa sukupolvea täälläkin, että heissä se perushämeenlinnalaisuus ei ole niin valloillaan.
Ai niin ja julkista terveydenhuoltoa ei Hämeenlinnassa myöskään voi kehua.
Hämeenlinnassa ollaan käyty paljon. Mökki on lähellä. En ole huomannut mitään kyräilyä.
Salossa asuu varsinaissuomalaisia. Heidän helmasyntinsä on pihiys.😂
Riihimäestä en osaa sanoa mitään.
Lahti on ehkä eniten urbaani. Aika tyly jopa.
Lahti!
Mutta kävisin kaikissa noissa kaupungeissa pyörimässä ja kokeilemassa miltä tuntuu, mikä tuntuu omalta. Onnea matkaan!
Vierailija kirjoitti:
Hämeenlinnassa ollaan käyty paljon. Mökki on lähellä. En ole huomannut mitään kyräilyä.
Lahti on tosiaan eniten kaupunkimainen. Lahti ja Hämeenlinna on molemmat meidän mökkikaupungit (Tuuloksella mökki). Molemmat on kivat kaupungit. Lahdessa käydään enemmän, mutta Aulanko on joka kesän juttu ja kiipeeminen sinne torniin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä analyysi!
Vierailija kirjoitti:
Ei Espoo ole mitenkään merellinen. Suurin osa on ihan umpimetsää ja peltoa.
Hehe. Yleensä tätä mieltä on aina ne muualla kuin Espoossa asuvat. Pohjois-Espoo = peltoa + metsää + järviä. Etelä-Espoo = merellistä. Omaa rantaviivaa Espoolla on 58 kilometriä alkaen itä-Espoossa Tarvaspäästä/ Laajalahdesta ja päättyen Kallvikiin lännessä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä Ap näistä?
Lahdessa olen käynyt, keskustassa, tosin viime käynnistä taitaa olla jo 7 vuotta. Lahti on mäkinen, yhtä ruma kuin Helsinki (anteeksi), mutta en tiedä elämästä siellä mitään. Sukulaiseni asui Lahdessa nuorena, mutta 70-luvun Lahtea ei voi verrata nykypäivään.
Riihimäki, en tiedä siitä mitään ja menee sekaisin aina Hyvinkään kanssa.
Hämeenlinnan ohi on ajettu monta kertaa autolla ja junalla. Serkkuni asuu siellä ja hän viihtyy hyvin. Tosin hän muutti Hämeenlinnaan maalta, eikä ole koskaan käynyt missään toisessa kaupungissa.
Salossa olen käynyt kiikalan lentokentällä, mutta Salon Salossa en ole koskaan käynyt. Mieheni taas on käynyt Salossa kaupassa, hänestä se muistutti Lohjaa.
Riihimäen ehkä jättäisin pois, se on jopa liian lähellä Helsinkiä, sekä se vesistön puute on miinus.
Lahden miinus on se, että se on ehkä turhan iso ja ne huumeet. Siellä tosin on metsää.
Hämeenlinna taas ei herätä minussa oikeastaan mitään tunnetta ei hyvää, ei pahaa.
Salo taas saattaisi olla liian etelessä, liikaa peltoja ja mahdolliset huumeet mietityttää. Salo kuitenkin vaikuttaa mielikuvissani "tutuimmalta", en osaa tätä selittää.
-AP
1. Hämeenlinna
2. Lahti
3. Riihimäki
4. Salo
Kaikista kaupungeista kokemusta
Lahden Tonttilalle ylapeukku! Kivaa aluetta ja hyvin edullista. Lahti muutenkin on mielestäni todella kiva kaupunki. Juuri sopivan kokoinen.
Hämeenlinna on enemmän pikkukaupunkimainen mutta hyvin kaunis ja rauhallinen. Voisin hyvin asua sielläkin.