5v haluaisi korvakorun. Minkä ikäiselle laitattaisit?
Olen sen luvannut jossain vaiheessa laittaa, mutta onko 5v liian pieni päättämään? Kyllähän se reikä tietenkin umpeutuu, jos se joskus alkaa harmittamaan...
Kommentit (27)
Mä sain omani 2v, en tosiaankaan edes muista tapahtumaa, pikkusiskoni ei saanut ennenkuin muutti kotoa 18v. meillä aika epätasa-arvosta muutenkin, mä sain merkkivaatteita, kalliita harrastuksia eikä mun menoja kyttäilty. sisko sai mun vanhat vaatteet ja koko suku kyttää selän takana tekemisiä:(
Minä ymmärrän yleensä, että nuorten ilmaus kyttääminen viittaa vanhempien osoittamaan mielenkiintoon ja huolehtimiseen.
Nyt olen vähän kahden vaiheilla, en ole vielä päätöstä tehnyt, suostunko...
Kompromissi on tällä hetkellä 10 v, jos sitten vielä tahtoo. Tai kouluunmeno, jos saa isin taivuteltua.
Mutta ihmettelen moraalia, jos jo 1-vuotiaalle laitetaan korvikset. Lapselta lupaa kysymättä...!
Äitinsä luvalla käytiin synttärilahjaksi laittamassa.
Kerroin etukäteen monta kertaa ,että se sitten sattuu. Ja jos rupeaa itkettämään ensimmäisen reiän jälkeen ei ole pakko laittaa toista.
Mutta eipä tyttö inahtanutkaan, silmät vaan räpsähti kun reiitettiin.
Ja voi sitä hymyä kun peilistä näki itsensä sen jälkeen uudet korvikset korvissa.
Minä sain korvikset ollessani 6-vuotias ja pitkään muistan niitä jo siihen mennessä pyytäneeni ennen kuin vanhemmat suostuivat.
on tosi kipuherkkä tyttö. halus korvikset, mentiin ottamaan,laitettiin toinen, teki niin kipeetä että toista ei sitten antanut millään laittaa, kunnes sain parin tunnin kaupoissa kiertelyn jälkeen suostuteltua et laitetaan se toinenkin..
(laitettiin siis kaukana kotoa ja molemmista jouduin jokatapauksessa maksamaan, ja ois harmittanu jos toinen ois jääny laittamatta sit kokonaan)
Nyt tyttö jo koululainen ja reiät menneet umpeen koska ei antanut ikinä vaihtaa korviksia jne. jäi niin traumat siitä laittamisesta..
täytti tammikuussa 5v. Yhdessä mentiin serkkutytön kanssa (täytti juuri 6v.) Itse halusi korviksia ja kun juteltiin siitä laittamisesta, kerroin että se sattuu, mutta vain hetken ja sanoin myös että jos mennään laittamaan, niin toinen laitetaan myös vaikka ensimmäinen olisi sattunut.
Reippaasti hyppäsi tyttö tuolille istumaan kun kysyttiin että kummalle ensiksi, otin kyllä sitten tytön syliin ja silmät vain räpsähtivät kun laitettiin. Pikku itkut tirautti kun molemmat oli laitettu, sanoi että sattui, mutta sitten meni jo katsomaan korviksiaan peilistä :o)
Nykyhoito-ohjeet on sellaiset, että ei puhdistella mitenkään, mutta täytyy puhtain käsin pyöritellä korviksia vähintään kerran päivässä ja uimaan ei saa mennä kolmeen viikkoon.
Meillä myös pienempi (3v) tyttö tahtoisi korvikset kun siskollakin on, mutta tämä tyttö on niin paljon raisumpi leikeissään, että en kyllä hänelle laita ennen kun on vähän vanhempi, ehkä tuo 5v. on hänellekin hyvä ikä, jos on vähän rauhoittunut menemisiensä kanssa :o)
Oma tyttäreni 5 v enkä hänelle laitattaisi. Hän on niin kipuherkkä että hyvä jos laastarin saa häneltä nypätä irti, joten en usko että edes haluaisi, kun tietää että se hiukan sattuu. Itse olin 11 v ja myöhemmin 15 v:nä rei' itin korviani vielä lisää, joten ehtiihän sitä...
Viisivuotiaat haluavat aina jotain, joten katselisin vähän aikaa onko tuo tahtotila pysyvä :)
mutta olen kieltänyt...
Muistan vielläkin kun sain omat korvikset ja reijät. Olin kuudennella. Sattui sit niin, että muistan vielläkin....
Viisi vuotias ei mielestäni ymmärrä että reikien laittaminen sattuu, vaikka siitä etukäteen sanotaankin, eikä sitä että niitä on aluksi hoidettava ja puhditettava
Itse sain saman ikäisenä enkä ole katunu.. Niin moni tyttö haluaa ne joka tapauksessa jonkin ikäisenä joten ajattelin että on ihan sama vaikka ne laittaa jo tässä iässä. Onpahan tyttö saanu ainakin näytellä ja koreilla niillä kavereilleen, joiden vanhemmat ei anna ottaa korviksia ennen kun muuttaa kotoa pois.
Ei ole aikomusta laitattaa ennenkuin uskaltaa istua molempien laiton ajan paikoillaan ja osaa itse hoitaa ne.
Itse olen laittanut kaikki 6 reikää itse korviksella läpi painaen. Eka joskus yläaste iässä.
sanoin että se sattuu vähän kun tehdään reikä korvaan niin ei halunnutkaan =) Annan laitattaa sitten ala-aste ikäisenä kun itse sitä pyytää.
Laitan heti kun tyttö pyytää on sitten 3 tai 5 v.
Olen itse ollut aikonani saman ikäinen, kun sain korvikset. ja todellakin, niitä ei tarvi mitenkään ihmeemmin nykyää hoitaa, eikä laittaminen satu hyttysen pistoa enempää.
Ei tulisi pieneen mieleenikään nimittäin antaa alle kouluikäisen rei' ityttää korviaan. Esikoinen on 11-vuotias, eikä koskaan ole edes pyytänyt korviksia. Toinen tyttömme on nyt 8-vuotias, ja olemme luvanneet hänelle korvikset 10-vuotislahjaksi, jos silloin ne vielä itse haluaa.
Miksei 5-vuotiaalle riittäisi, että saisi laittaa välillä ns. nappikset tai tarrakorvikset? Lävistys se on korvalehden lävistyskin.
Ensimmäiselle ja toiselle lapselle (poika, tyttö) laitettu korvis/korvikset 1-vuotiaana.
Kolmannelle (poika) kun sitä itse toivoi 5-vuotiaana.
Kuopus saa myös sitten kun itse toivoo.
Tosin äitin tekisi kovasti mieli pienelle prinsessalle jo nyt korvikset laittaa, mutta ei kuitenkaan raaskita.
Nyt kun ikää jo kohta 3v. tulisi varmasti itku, toisin kuin 1veenä laitettaessa.
tekniikka jotenkin erilainen kuin ennen? Meidän kohta 5v haluaisi synttärilahjaksi myös korvikset, olen vähän ollut kahden vaiheilla, kun olen luullut, että niitä pitää putsailla hurjasti, mutta jos ei pidäkään, niin ehkä sitten saa ne.
5 v. syntymäpäivä lahjaksi. Käytiin mummon kanssa ottamassa.