Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulla on hyvä työ ja työpaikka mutta

Vierailija
16.01.2014 |

Onko se oikein, että minun pitää pyytää lupa työpaikalta poistumiseen ruokatauon aikana? Työaikani on 8-16 ja ruokatauko puoli tuntia. Olen paljon yksin, mutta meillä käy aika vähän asiakkaita. Joudun ruokatunnin aikana vastaamaan puhelimeen, meillä on siis vielä lankapuhelin, puhelimeen vastaaminen on täysin "sivutoimi". Olisin yksi päivä käynyt läheisessä Hesburgerissa tutun kanssa, en saanut lupaa, koska jonkun pitää olla paikalla. (Hese on ainoa missä tuon puolen tunnin aikana ehtii). 

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap lisää, että kyseessä ei ole mikään myynipiste tai kauppapaikka. En halua sanoa tarkka alaa, mutta esim. pienessä tilitoimistossa tai vastaavassa voisi olla samanlainen tilanne. 

Vierailija
2/8 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ruokatauko ei ole työaikaa saat vapaasti poistua työpaikalta, jos ruokatauko on työaikaa sinun pitää syödä evääsi työpaikalla. Eli riippuu alasi TESistä.

Minun alallani on pakollinen ½-1½ tunnin lounastauko joka ei ole työaikaa. Eli saadaan halutessa poistua työpaikalta. Tosin täällä korvessa ei ole mitään paikkaa mihin poistua. Työpäivä on sitten ½-1½ tuntia pidempi riippuen kuinka pitkän lounastauon pidit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ruokatauko on palkallinen, et voi poistua ilman lupaa. Jos taas palkaton, sinun ei tarvitse vastata puhelimeen tauolla. Vaikka tauko olisi palkallinen, voit kysyä saisitko joskus pitää palkattoman tauon kesken päivää, mikä sitten pidentää työpäivääsi sinä päivänä. Tai sitten tapaat ystäviä vain iltaisin.

Vierailija
4/8 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkaton on, työaika on sopparissa 37,5 h/vko. Palkattomia taukoja olen saanut kyllä, jos on ollut joku pankki- tai virastoasia. Siinä mielessä työnantaja on joustava, mutta ei tosiaan antaisi noita erillisiä taukoja. Jos on itse ruokatauon aikana paikalla, silloin minun ei tarvitse vastata puhelimeen, mutta silloinkin pitää kysyä lupa poistumiseen. Kiitos, minustakin tuntui, että ei tämä voi näin olla. Toisaalta muuten hyvä paikka ja joustavuutta löytyy, joten en viitsi pikkuasioista nipottaa. 

Tuota kaveria on hankala tavata iltaisin, kun hän käy töissä kauempaa ja on pieniä lapsia. Itsellä taas ei ole autoa. Siksi ajattelimme tavata töiden lounastauolla. No ehkä joku viikonloppu. 

Vierailija
5/8 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis aamu...siis työnantaja ei antaisi poistua työpaikalta. Meillä ei ole mitään lounaspaikkaakaan joten eväät syödään. Mulla ei ole sitä autoa, eikä joka päivä viitsi hesessä käydä, joten tämä nyt ei yleensä ole ongelma, mutta joskus olisi kiva käydä siellä hesessä vaikka syömässä salaatti. 

Vierailija
6/8 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

soita liittoon ja sano asiasta pomollesti jos se ei ole työaikaa niin saat poistua

Vierailija
7/8 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kiitos vatsauksista. Sanon kyllä, että on lakiin kirjattu. Tämä käytäntö on kai jäänyt hänen päähänsä jostain 80-luvulta, jolloin tuollaisia sääntöjä on jotkut isotkin työnantajat sanelleet. On ollut vain yhdessä työpaikassa. Uskon, että saan luvan kun sanon, että lain mukaan pitää päästä poistumaan. Hän ei vain tiedä sitä, halusin vain vahvistuksen omille tiedoilleni. 

Vierailija
8/8 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et todellakaan tarvitse kysyä lupaa, vaan se on ilmoitusasia. Sanot vaan työnantajalle, että poistut työpaikalta koska sinulle ei makseta palkkaa siltä ajalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi