Montako kymmentä tuhatta teillä jää vuodessa säästöön?
Paljonko tuloistanne jää säästöön vuoden aikana? Miten sijoitatte? Onko lainaa?
Kommentit (31)
Meillä on mieheni kanssa osittain erilliset rahat, joten vastaan omasta puolestani:
Sijoitan kotiin (asuntolainan lyhennykset ilman korkoja) 10 500 €/v
Säästän ja sijoitan matkustamiseen 3 000 - 4 000 €/v
Säästän "autonvaihtotilille" 2 000 €/v.
Tosi moniahan niitä jää parin-kolmenkymmenentuhannen nettotuloista. En edes ihan tarkaan muista kuinka monta niitä "kymppejä" säästöön jää.
Tällä hetkellä n. 5-7t jää säästöön vuosittain. Asuntolainaakaan ei viitsi maksaa isompia määriä ja toistaiseksi raha "on" vaan. Ehkä ostan jossain vaiheessa huonekaluja tai lähdetään perheen voimin matkalle. :)
Minusta raha-asiat tulisi huolehtia niin et jää VÄHINTÄÄN Se 50-100e per kuukausi säästöön ja ylimääräistä rahaa vähintään 2000 per aikuinen.. Paitsi jos opiskelee tai on esim. Kodinhoidontuella tjms.
Tuon lisäksi laina lyhenee minun osaltani n.5000 per vuosi. Eli siis kokonaisvuoden säästöt on 10-12t.
25 kirjoittaja
Mä mitään säästä, nautin elämästä ja niin kauan kun lapset asuu kotona nautimme koko perhe sen minkä tulot sallivat, matkustelua yms.
Ei tarvitse vanhana katua, että eipä tullut mitään tehtyä, sitten ehtii säästämään kun lapset muuttaa pois kotoa ....
Av-mamma säästää helposti 20 000 €/v omista noin 23 000 € vuosittaisista nettotuloistaan! Lisäksi hänen lapsillaan on kymmeniä tuhansia euroja pankkitilileillään. Miehellä on yli sadan tonnin vuositulot ja etelänmatkoja tehdään ainakin kaksi.
n.30 000e jää säästöön vuodessa, mutta en koskaan sijoita sitä vaan tuhlaan sen.
Eli säästän ensin ja sitten remontoin, vaihdan autoa, rakennan mökin tmv.
Noin 10 000 säästyy vuodessa, mutta lyhennän sillä sitten asuntolainaa.
Yksin asuvana sinkkuna jäi n. 12 000 vuodessa säästöön. Nyt puoliso opiskelee ja itse olen kotihoidontuella kotona, ei pystytä säästämään mutta ihmeen vähän säästöt on kuluneetkaan.
Miten voi jäädä säästöön, jos kulutat sen????
Asuntolainan ja investointilainojen lyhennyksethän voi laskea säästöksi. (Korkoja tietenään ei voi.) Moni ketjussa taitaa laskeakin. Toiset sitten eivät laske. Se saattaa vääristää otantaa.