Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelijat,paljonko jää käteen kuukaudessa?

Vierailija
15.01.2014 |

Miten paljon teillä jää käteen vuokran ja laskujen yms menojen jälkeen? 

Kommentit (134)

Vierailija
101/134 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

218,10€ jää käteen vuokran ja puhelinlaskun jälkeen. Sähkö, vesi ja netti kuuluu vuokraan. Loput pitäis tolla summalla maksaa. En ole koskaan laskenut paljonko tuhlaan rahaa ruokaan, mutta jos en mitään ihmeellisempiä tee, niin ei tarvitse turvautua säästötiliin. Teen kesäisin töitä, niin sillon jää rahaa säästöön jota voin sit vuoden mittaan tuhlailla, jos tahdon tehdä jotain spesiaalia, kuten nyt pöytätietokoneen hankinta ja Lontoon matka.

Vierailija
102/134 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 14:40"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 11:57"]

Mihin yksi ihminen niin paljon rahaa tarvitsee? Ei opiskelijan kuulukaan leveästi elellä. Korkeakouluopiskelijalla opintoraha on tällä hetkellä noin 300 €, Tampereella soluasunto on reilu 200 € (80 % saa asumistukea, itselle maksettavaksi jää 40 €), kuukauden bussilippu 33 €, yo:n ruokalassa aterian hinta alle 3 € (kuussa ma-pe 60 €). Tästä kun vähentää puhelinlaskun, jää reilusti yli satanen kuussa. Kyllä siitä jo aamukahvit ja iltapuurot ja viikonloppusopat ostelee ja talvitakkiinkin säästää. Kun ostaa kerralla kunnon takin, ei sitä tarvitse joka vuosi vaihtaa. Lainaa ei tarvita, kun tekee kesätöitä ja niillä sitten paikkailee talven ajan hätämenoja, esim. lääkemaksuja. Ei tehnyt minulle mitään ongelmaa tulla toimeen 6 vuotta noin.

Ymmärrän kyllä, ettei välttämättä tule toimeen, jos täytyy ruveta tehtailemaan opiskeluaikana kakaroita ja sitten parkua yksinhuoltajuuttaan sossussa. Ehkä joskus kannattaisi ihan vakavissaan pohtia, miten tulee taloudellisesti toimeen missäkin elämänvaiheessa ja milloin kannattaa sitä jälkikasvua hankkia. Ja ainahan on sitten se valtion takaama laina mahdollisuutena, jos ei pelkkä opintotuki ja asumislisä riitä.

[/quote]

Onko sinun käsitys leveästä elämisestä se, että jää vuokran jälkeen 100 euroa käteen?

Opintoraha on bruttona n. 300 euroa, ennakonpidätyksen jälkeen n. 270 euroa. Se on iso summa noissa tuloluokissa. Itse, kun selailin toasin sivuja, en löytänyt yhtäkään soluhuonetta alle 210 euron käyttömaksuineen yms. Noinkin halpoja hyvin harva, sellainen perus halpa hintataso ehkä 250 euroa.

Juu opiskelijan ruoka on kyllä halpa, arviolta 2,50 euroa, mutta itse en kyllä elä päivän yli sillä. Herään aamulla klo 7-9 riippuen miten on koulua, joten jos syön klo 12 päivällä kouluruoan, niin en kyllä jaksa sillä koko päivän ylitse, rahaa menee muuhunkin ruokaan kuin vain tuohon kouluateriaan.

Jos tuo reilu 100 euroa riittää elämiseen, niin miksi sitä ei tarjota jokaiselle. Eikös yksinasuva työtönkin voisi siis tulla toimeen vaikka 200 eurolla kuussa vuokran jälkeen? Miksi tämä työtön saakin toimeentulotukena sen verran, että hänellä on käyttörahaa vuokran jälkeen 480 euroa, eikä 200 euroa, jos sellaisella summalla ei pitäisi olla mitään ongelmaa tulla toimeen.

Eikä kommentillani ole nyt tarkoitus sorsia työttömiä tai muita vähimmäisetuuksia saavia, kunhan nyt mielenkiinnosta kysyn.

[/quote]

Mun kaverin vuokra on alle 200e neljän hengen opiskelijasolusta Helsingissä. Sisältyy vesi, sähkö ja netti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/134 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla jää joka kuukausi 30-40 € yli huvitteluun... vuokra 310 €, kännykässä pelkkä perusliittymä, koska viestittelyn voi hoitaa ilmaiseksi netissä (n. 10€/kk), ruokana syön erilaisia keittoja ja halpoja ruokia joita teen usein isompia eriä, lihaa syön varsin harvoin koska on niin kallista. Linsseillä tai soijalla on hyvä jatkaa perinteisiä pataruokia, lihapullatkin tulee syötyä lindströmeinä. Kouluruokailuissa valitsen yleensä halvimman aterian, joka maksaa alle 2€ - sillä säästää kuukaudessa jo kympin. Asun sen verran lähellä keskustaa, ettei julkisia tarvitse.

Tietenkin, jos elää vain pihveillä, pitsalla ja pastalla, juhlii usein yms. raha voi olla tiukalla. Kuitenkin elintasosta tinkiminen (vaikkapa se, ettei syö joka päivä lihaa) tuo vähän vapautta elämiseen. On rahaa ostaa vaikkapa uusi vaate rikkoutuneen tilalle.

Vierailija
104/134 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 16:04"]

Mihin yksi ihminen niin paljon rahaa tarvitsee? Ei opiskelijan kuulukaan leveästi elellä. Korkeakouluopiskelijalla opintoraha on tällä hetkellä noin 300 €, Tampereella soluasunto on reilu 200 € (80 % saa asumistukea, itselle maksettavaksi jää 40 €), kuukauden bussilippu 33 €, yo:n ruokalassa aterian hinta alle 3 € (kuussa ma-pe 60 €). Tästä kun vähentää puhelinlaskun, jää reilusti yli satanen kuussa. Kyllä siitä jo aamukahvit ja iltapuurot ja viikonloppusopat ostelee ja talvitakkiinkin säästää. Kun ostaa kerralla kunnon takin, ei sitä tarvitse joka vuosi vaihtaa. Lainaa ei tarvita, kun tekee kesätöitä ja niillä sitten paikkailee talven ajan hätämenoja, esim. lääkemaksuja. Ei tehnyt minulle mitään ongelmaa tulla toimeen 6 vuotta noin.

Ymmärrän kyllä, ettei välttämättä tule toimeen, jos täytyy ruveta tehtailemaan opiskeluaikana kakaroita ja sitten parkua yksinhuoltajuuttaan sossussa. Ehkä joskus kannattaisi ihan vakavissaan pohtia, miten tulee taloudellisesti toimeen missäkin elämänvaiheessa ja milloin kannattaa sitä jälkikasvua hankkia. Ja ainahan on sitten se valtion takaama laina mahdollisuutena, jos ei pelkkä opintotuki ja asumislisä riitä.

[/quote]

Onko sinun käsitys leveästä elämisestä se, että jää vuokran jälkeen 100 euroa käteen?

Opintoraha on bruttona n. 300 euroa, ennakonpidätyksen jälkeen n. 270 euroa. Se on iso summa noissa tuloluokissa. Itse, kun selailin toasin sivuja, en löytänyt yhtäkään soluhuonetta alle 210 euron käyttömaksuineen yms. Noinkin halpoja hyvin harva, sellainen perus halpa hintataso ehkä 250 euroa.

Juu opiskelijan ruoka on kyllä halpa, arviolta 2,50 euroa, mutta itse en kyllä elä päivän yli sillä. Herään aamulla klo 7-9 riippuen miten on koulua, joten jos syön klo 12 päivällä kouluruoan, niin en kyllä jaksa sillä koko päivän ylitse, rahaa menee muuhunkin ruokaan kuin vain tuohon kouluateriaan.

Jos tuo reilu 100 euroa riittää elämiseen, niin miksi sitä ei tarjota jokaiselle. Eikös yksinasuva työtönkin voisi siis tulla toimeen vaikka 200 eurolla kuussa vuokran jälkeen? Miksi tämä työtön saakin toimeentulotukena sen verran, että hänellä on käyttörahaa vuokran jälkeen 480 euroa, eikä 200 euroa, jos sellaisella summalla ei pitäisi olla mitään ongelmaa tulla toimeen.

Eikä kommentillani ole nyt tarkoitus sorsia työttömiä tai muita vähimmäisetuuksia saavia, kunhan nyt mielenkiinnosta kysyn.

[/quote]

En tiedä vastausta kysymykseesi siitä, miksi työttömälle annetaan eri määrä rahaa kuin opiskelijalle. Tosin onhan työttömän veroprosenttikin sitten suurempi, eikä hän saa asua opiskelijasolussa eikä nauttia opiskelija-alennuksista. Minulle riitti ihan hyvin opintoraha ja asumislisä ja kesäansiot. Harrastaa voi ilmaiseksikin kaikenlaista, ja ainakin Tampereen yliopistolla oli minun aikanani opiskelijoille ilmaisia erilaisia jumppia ja kuntosaliaikoja. Jos jotakuta ahdistaa, kun ei pääse joka viikko vetämään perseitä olalle tai ostamaan meikkejä tai kuukauden välein uusia vaatteita tai ei saa edes asua omassa keskustakaksiossa, niin voi voi. Ei ole minulta pois. Rahankäytössä pitää tehdä valintoja.

[/quote]

No tuo, että työtön ei saa markkinahintoja halvempia opiskelija-asuntoja ei liity mitenkään siihen, mitä kysyin. Kysyin, että miksi sinusta opiskelijalla ei pitäisi olla ongelmaa tulla toimeen 100 eurolla vuokran jälkeen, mutta työtön saa vuokran jälkeen toimeentulotukena siten, että hänelle jää 480 euroa. Työttömälle jää tuo 480 euroa vuokran jälkeen asui hän 300 euron tai 500 euron vuokralla, silloin vuokra-asuntojen hintataso ei siihen vaikuta. Hauskan tavan valitsit myös sanoa tuon: "työtön ei saa asua opiskelijasolussa", ei saakkaan. Hän saa oman yksiön ja siihen päälle enemmän tukea kuin opiskelija. Vai haluisitko sinä asua kummassa mielummin, solussa vai yksiössä? Opiskelijalla ei ole samanlaista mahdollisuutta asua yksiössä kuin vaikka juuri esim. yksinasuvalla työttömällä.

Niin, opiskelijat saavat alennuksia mm. ruoasta. Siksi kysyinkin tasavertaisuuden vuoksi, että jos opiskelija tulee toimeen 100 eurolla, niin miksei työtön voisi tulla 200 eurolla tai jopa 300 eurolla?

Ja minähän en puhunut mistään perseiden vetämisestä, tuhlaamisesta meikkeihin, vaatteisiin etc. Puhuin tavallisesta elämisestä. Minä itse olen esimerkiksi ostanut viimeksi vuosi sitten vaatteita, koska minulla ei ole opiskelijana varaa. Eikö minulle voitaisi turvata samanlaista minimielintasoa kuin muillekin vähimmäisetuuksia saaville, että minäkin voisin, niin kuin muut tukien varassa elävät, ostaa vaikka edes joka toinen vuosi uuden talvitakin? Ei tarvitsisi käyttää 5 vuotta vanhaa H&M 30 euron takkia vuodesta toiseen.

Rahankäytössä pitää tehdä valintoja, mutta valtion viimesijaisin tukimuoto, toimeentulotuki, kuuluisi myös opiskelijalle.

Vierailija
105/134 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 16:42"]

[/quote]

[/quote]

Mun kaverin vuokra on alle 200e neljän hengen opiskelijasolusta Helsingissä. Sisältyy vesi, sähkö ja netti.

[/quote]

Edellinen kirjoittaja puhui Tampereesta, niin silloin katsoin luonnollisesti Tampereen opiskelija-asuntojen hintatasoa. Sen jo tiedän, että Hoasilla on halvimmat opiskelija-asunnot. Helsingissä ei myöskään taida olla samanlaisia "käyttömaksuja" vuokrassa kuten vaikka esim. juuri Tampereella.

No enpä kadehtisi tuota esim. 190 euron vuokraakaan. Asunnon joutuu jakamaan kolmen muun kanssa sekä opintoraha ja asumislisä ovat yhteensä 420 euroa (josta maksetaan siis myös vuokra) ja käteen 230 euroa, joka on tietysti enemmän kuin mitä keskiverto-opiskelijalla jää ilman lainaosuutta.

Vierailija
106/134 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 16:29"]Miksi ette mee töihin?? Mulla ei mitään hätää, tuet kuluu kyllä vuokraan ja sähköihin. Tosin ensi syksynä en voi ottaa enää tukia vastaan kun tulorajaa paukkuu rajusti. Ja teen töitä lauantaisin, eli kuussa tulee 4 vuoron palkka. Ja en koe että töissä käynti haittaisi opiskelua mitenkään..

[/quote]

Olen hakenut, mutta en pääse. Asun Oulussa.

Vierailija
107/134 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

0 €, miinukselle kyllä taidetaan mennä.. Onneksi saa koulussa ilmaiset ruoat arkisin <3 

Vierailija
108/134 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokran maksettua jää 20€, ja tämän yritän saada riittämään kuukauden ruokiin+muihin kuluihin. Laskuja ei onneksi paljoa tule, mutta joka kerta esim. sähkölasku tulee, pitää jostain yrittää vääntää siihenki rahat.

Töihinmeno ei oo tähän mennessä onnistunu (työnantajat ei ota), koska kuljen toisella paikkakunnalla koulussa bussilla, ja olen siis poissa kotoa klo 07-17. Liian vähän tunteja, sanovat.

Vierailija
109/134 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan puoliskoon vuokrasta menee joku 270€ vissiin eli opintotukea jää se pari sataa ja siihen päälle sitten palkaa 500-1000€, Tosin loppuvuodesta joutuu aina vetämään jonkun kuukauden pelkästään palkalla kun menee tulorajat niin helposti yli. 

Kaksin kun asuu ja tienaa edes 500€ kuukaudessa niin ihan mukavaa elämää voi viettää. Varsinkin kun itse en ryyppää, tupakoi enkä juuri osta valmis ruokia. Ruokaan menee noin 300€ henkeä kohden rahaa kuussa. Eli asumisen ja ruuan jälkeen käteen jää 400-900€ kuussa mikä on varmasti enemmän kuin monella työssä käyvällä yksin elävällä tai jos on paljon lapsia vastaavasti. 

Ihan hirvittää mihin sen kaiken rahan sitten saa käytettyä kun valmistuu ja pitäisi tienata useampi tuhat euroa vielä enemmän? Ehkä tulee matkusteltua vähän useammin ja ostettua laadukkaampia tavaroita kauttalinjan.

Vierailija
110/134 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari tonnia jää käteen, myyn toisinaan persettä varakkaille lehtoreille.

Vierailija
111/134 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 00:37"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 00:27"]

Opiskelijat te saatte koulutuksen! Ruuan! Halvat asunnot! Liikkumisesta alennusta sekä melkein kaikkialta alennusta!

[/quote]

Opiskelijat saavat:

- Koulutuksen: jolla ei Suomen mittakaavassa takaa työpaikkaa, saatikka hyvää palkkaa, toisin kuin ehkä muualla maailmassa.

- Halvat asunnot: no jos hyvä tuuri käy niin saa soluhuoneen 300 eurolla ja 400 eurolla yksiön. Voiko noita nyt sanoa halvaksi, kun ainoa tuki on opintoraha ja asumislisä yht. 470 euroa.

- Liikkumisesta alennusta: mistä liikkumisesta? No koulun kautta järjestyy liikunta, mutta kyllä kuntosalijäsenyys yms. maksavat ihan saman verran kuin muillakin.

- Melkein kaikkialta alennusta: aika laaja käsite. No, usein vedotaan että saadaan alennusta esim. VR:llä matkustettaessa. No, VR:n tarjoushinnat ovat nykyään halvempia kuin opiskelijahintainen matkustaminen, että ainakin opiskelijaystävällistä hinnoittelua matkustaminen ei ainakaan ole.

- Mistä luulette rahan tulevan: No minä luulen, että valtio rahoittaa opiskelijoita ja toivoisin, että takaisi edes minimi toimeentulon, kuten esimerkiksi muille yhteiskunnan vähimmäisetuuksia nauttiville. Samalla tapaa kun minä valmistun, ja teen töitä, niin maksan veroja siitä, että tulevien sukupolvien on mahdollista kouluttautua veronmaksajiksi.

[/quote]

Meidän kuntosali on on opiskelijoille ja eläkeläisille vähän edullisempi kuin muille. Ei kyllä kovin paljon, kun on kallis muutenkin. Ehkä joku kympin kuussa. Mutta - en tajua miten siellä on niin paljon opiskelijoita, kun se on niin kallis. Itse saan osan firman kortilla, en kyllä raskis kokonaan maksaa. 

Vierailija
112/134 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

90 euroa jää vuokran ja puhelinlaskun jälkeen. Kaduttaa todellakin, että menin ottamaan puhelimen kytkyllä, kun sille 20 eurolle olisi parempaakin käyttöä. Tuosta 90 eurosta ostan bussikortin, joka on 32 euroa. Loppu menee ruokaan.

Minulla on työpaikka myynninedistäjänä, mutta töiden määrä vaihtelee menekin mukaan ja siksi palkkani saattaa joinakin kuukausina olla 15 euroa ja parempina yltää juuri ja juuri 100 euroon.

Olen oppinut elämään kituuttamalla ja se sujuu jotenkuten niin kauan, kunnes tulee jotain yllättävää esim. hammassärky. Joululahjarahoista ostin itselleni uudet talvikengät,koska olen kolme talvea kulkenut vain halpistennareissa.

Ihmettelen, miten jotkut voivat käydä joka viikko opiskelijabileissä.

Vierailija
113/134 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotuki + asumislisä ~ 500e. Siitä 300e solukämpän vuokraan, eli 200e käyttörahaa ruokaan ja muihin kuluihin kuukaudessa. Ruokaanhan tuosta menee melkein kaikki, joten ei tarvitse miettiä mitä muuta ostaisi.

Vierailija
114/134 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miinuksellehhan se menee. Säästöjä käytän "turhuuksiin". Okei, ei se uusi ripsari tai puuteri pakollinen elämisen kannalta ole, mutta musta on ihan kohtuullista, että saa tarpeen tullen ostaa uuden. Vuokran+ruokarahan+nettilaskun jälkeen jää noin 30€. Ja jos tulee vielä sähkölasku ja vakuutuslasku niin eipä riitä tuet ei...

Vierailija
115/134 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan suomalaista opintotukea ja asumislisää tämän hetken kurssin mukaan £390.

Kämppä + kaasu + internet tekevät omalta osaltani kuukaudessa £340 + £25 + £10 = £375, eli huimat £15 jäisi elämiseen kaupungissa, jossa opiskelija-asunnot ovat kalliimpia kuin yksityisellä (siksi en sellaisessa asukaan), opiskelija ei saa julkisista alennettua hintaa ja ruokalassa ruoka on vähintään £3.50 perusannoksesta joka käytännössä vaatii lisukkeen ostamisen.

Ei auta silti valittaa koska saan käytännössä ilmaista rahaa enemmän kuin paikalliset kykenevät nostamaan opintotukea. Palkkaa saan osa-aikatyöstä kuukaudessa £200-300, sillä elellään ja paikoin tuppaa peräti jäämään säästöön. Lisäksi sukulaisten mielestä olen kuolemaisillani nälkään ja lähettävät rahaa vaikka en sitä varsinaisesti tarvitse, laitan säästöön pahan päivän varalle.

Vierailija
116/134 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

88 korjaa: Paikalliset eivät saa opintotukea (bursary) juuri lainkaan ellei sille ole erittäin hyvää perustetta, nostavat siis opintoLAINAA vähemmän kuin saan tukea.

Vierailija
117/134 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri sen verran että saa laskut maksettua. Saan 750€ käteen omaehtoisen opiskelun tukea, eli työttömyystukea. Lisäksi lapsilisä.

Maksan puhelinlaskun, opintolainan lyhennyksen, autolainan lyhennyksen, kuntosalin, bensat, vakuutukset ja kouluruuan.

Yleensä jää noin 150€ jolla ostan mitä milloinkin tarvitsee, tarvikkeita kouluun, ruokaa, vaatetta.

Mies maksaa vuokran ja ruuat.

Vierailija
118/134 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 18:42"]

Juuri sen verran että saa laskut maksettua. Saan 750€ käteen omaehtoisen opiskelun tukea, eli työttömyystukea. Lisäksi lapsilisä.

Maksan puhelinlaskun, opintolainan lyhennyksen, autolainan lyhennyksen, kuntosalin, bensat, vakuutukset ja kouluruuan.

Yleensä jää noin 150€ jolla ostan mitä milloinkin tarvitsee, tarvikkeita kouluun, ruokaa, vaatetta.

Mies maksaa vuokran ja ruuat.

[/quote]

Listasta jäi vielä tarhamaksu pois.

Vierailija
119/134 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskujen ;netti,puhelinlaskut,kotivakuutus,sairaalakulut joita on aika paljon, tietokoneen osamaksu ja autoon liittyvät kulut (autovero ja vakuutus vaikkei joka kk ookaan mut niihin täytyy säästää) Näiden kaiken jälkeen meille jää avopuolison kanssa rahaa kuukaudessa noin 400-600euroa. Käymme molemmat töissä opiskelun ohella ja saamme yhteensä 300e asumislisää joka tietenkin auttaa vuokranmaksussa.

Vierailija
120/134 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijoiden pitäisi saada enemmän rahaa mutta se olisi sidoksissa siihen kuinka nopeasti valmistuu yliopistotasolta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi