Lisäkilpirauhasen liikatoiminta, oireet?
Minulla on tuo, useampi suurentunut lisäkilpirauhanen.
Parathormoni, kalkki virtsassa ja ionisoitu kalkki veressä koholla. Leikkaus on vasta suunnitteilla.
Väsyttää ja janottaa ja iho kuivaa helposti, en tiedä johtuukohan tuosta. Mitä oireita teillä on ollut? Mulla ei särje jalkoja tai käsiä, mitä olen kuullut muiden valittavan..
Entä miten leikkauksen jälkeen oireet? Tuliko kilpirauhasen vajaatoimintaa sen jälkeen?
Kommentit (42)
Okei, mulla on vaan tuo väsymys ja jano vaikka tosiaan kalkit on aika koholla ja niitä adenoomia on kaikissa rauhasissa. Mulla sanottiin myös ensin että ei leikata, kun seuraillaan vaan. Nyt sitten kiirehtivätkin leikkausta ja on sanoneet että voisi olla jo osteoporoosia sen liian kalkin takia. Kuinkahan äkkiä tuo osteoporoosi sitten tulee? Kun käsitin että pitää olla tosi pitkään huono tilanne että se tulee.
Millä paikkakunnalla te olette päässeet tutkimuksiin jossa on todettu adenoomat ?
Täällä Etelä-Savossa syyllistetään vain potilasta ja viedään seisomaan vanhanaikaisen puntarin päälle joka näyttää ylipainoa , siis sisätautien erikoislääkärin hoito on tätä.- Minulla on nyt verikokokeet kahdesti vuodessa ja tk.lääkäri ei varmaankaan edes katso niitä , itse saan huolta pitää. Päänsärky ja munuaisoireet, hirveä väsymys, nivel ja luustokivut, PTH n. 125, kalkki viimeksi normaali.
Lääkärit Suomessa eivät tiedä juuri mitään tästä sairaudesta, kukahan heille opettaisi ? -Löysin netistä tammikuussa -14, siis vajaa kuukausi sitten israelilaisen lääkärin kirjoittaman pitkän jutun hyperparatyreoidista, suomennettu vähän hoono soomi, mutta asia selvisi hyvin. Lukekaa lääkärit, jos joku sattuu katsomaan tätä palstaa !!!!!
Kuinka monella on ollut palpitaatiota tai rytmihäiriöitä oireena? Itselläni ei ole oireillut muuten niin lääkäri teki tämän perusteella päätöksen.
Minulla on ollut joskus sydämen tykyttelyä oireena. Ei se leikkauspäätökseen kumminkaan varmaan vaikuttanut. En muista, kerroinko edes niistä. Ne kai ovat aika tavallisia. Leikkaukseen olen suosituksesta kumminkin menossa. PTH oli kohollaan, kalkit normaalin ylärajalla.
Tietääkö joku liittyykö lisäkilpirauhasen liikatoimintaan myös lihominen?
Itselläni alkoi kaikki oireiluit parisen vuotta sitten; kuukautiset jäivät kokonaan pois, lihoin lyhyessä ajassa 2-4 kiloa, ja vieläkin ovat tiukasti kiinni vaikka syömiseen kiinnitän huomiota ja liikuntaa olen lisännyt, vatsani vaivaa, siis jatkuva ummetus, huono olo ja oksentelut ajoittain aamuisin, todella kuiva iho, jatkuva jano ja yölliset vessakäynnit, väsynyt ja uupunut olo vaikka tulisi nukuttua miten paljon, jalat nykii tahattomasti välillä.
Parin vuoden aikana olen monella lääkärillä rampannut, kaikki labrakokeet ovat olleet hyvät, nyt vasta sain lääkärin joka älysi että kalsiumia ei ole koskaan katsottu. Ensi viikolla siis labratesteihin vielä
Nostelen, onko kokemuksia aiheesta? Itsellä leikkaus tulossa ja jännittää kovin.
Hei!
Mulla todettiin koholla oleva parathormoni n. kk sitten, Kalkki ja fosfori? olivat normaalit. Yksityisellä olen käynyt hoidattamassa väsymystä joka alkoi 2,5 v. sitten kun synnytin.
Diagnoosina on ollut synnytyksen jälkeinen masennus, fibro, kilpparin vajis johon syön thyroksiinia. Tosi huonosti olen netistä mitään asiasta löytänyt ja täältä olikin "kiva" lukea kohtalontoveresta.
Siirryin siis kk sitten uudelle lääkärille joka otti minut oikeasti tosissaan. A4 liuskan kirjoitin kaikkea oireistani ja sitten alkoi selvittely. Pahimmat ongelmat on ehkä väsymys ja muistamatttomuus. Lisäksi mainittakoon näköharhat, kuiva iho, hiusten lähtö, nivelkivut, lihassäryt, keskittymiskyvyn puute yms... tuntuu että lista on loputon.
Muistitestit on käyty, neurologilla käyty ja pään kuvaan olen menossa, verikokeita on otettu liuta, neuro psykologisiin testeihin olen menossa ja sisätautipolille on lähete kuvauksiin tuosta lisäkilpparista. Kyllähän tässä tapahtuu mutta niiiiin hitaasti!
Joten seuraan palstan kuulumisia. Ja jos joku tietää hyvän sivun mistä saa lisätietoa, kokemuksia tms. niin vinkatkaa
Minulla on myös leikkaus tulossa, mutta sitä ennen kuvantamiset. Jännittää tämä epävarmuus. Syövänkin mahdollisuus käy mielessä, kyllähän se jonkun kohdalle osuu. Lisäksi minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, joten oireita on vaikea tulkita. Kokemuksia kaivattaisiin täälläkin.
Nyt on neljäs pv leikkauksesta, jossa poistettiin 3 ja puoli lisäkilpirauhasta. Kuvauksissa ei löytynyt mitään, kävin jopa Suomen Turussa, jossa on tähän parhaiten soveltuvat laitteet, mutta kuten leikkaava lääkäri totesi, tutkimusmenetelmät eivät ole 100-prosenttisia. Kurjinta on ollut toipua karmeasta lääkearsenaalista: esilääke jännittäjälle kipulääkkeineen, nukutuslääke, heräämössä jotain opiaattia, jonka seurauksena en nukkunut n. vuorokauteen (ikävät harhanäyt mm. valvottivat). Heikko, epävakaa olo, suun ja sormien pistelyä joka päivä, siihen otan kalkkia, mutta ei tietoa, kuinka kauan tää kestää ja paljonko sitä kalkkia kannattaa ottaa. On nimittäin graavi osteoporoosi ja munuaiskivet jo valmiina eli vähän myöhässä koko leikkaus mun mielestä. Hankalien oireiden alusta on kulunut vuosi ja n. kolme kk, pitkältä on tuntunut. Nyt vain odottelen, että elimistö tasapainottuisi uuteen tilanteeseen. Kurjaa on ollut, mutta onneksi nyt ainakin aurinko paistaa!
Hei!
Itselläni hyperparatyreoosi adenooma leikattu 02/11 jonka jälkeen tehtiin eswl hoito munuaiskivien kanssa! Kylkiäisiksi sain RR-taudin kaksilla lääkkeillä mutta mikä parasta, hengissä ollaan!
Minun tautini todettiin siis munuaiskivien perusteella ja siitä paletti pyörähti käyntiin..
Lääkärit olivat ihmeissään tautini rajuudesta joka siis silloin kolmekymppiselle hyvin harvinaista..
Nimimerkki samassa veneessä ollaan
Muistatko mitkä sinun kalsium ja parathormoniarvot olivat ennen leikkausta? Mitä oireita hyperparatyeroosi sinulle aiheutti? Onko verenpaine laskenut leikkeuksen jälkeen vai onko edelleen koholla?
Väsynyt äiti
Mikä sinun tilanne lisäkilpirauhasen kanssa on? Saitko siihen hoitoa ja miten kuvaus meni? Millaiset arvot sinulla on olleet?
Hoidotta jäänyt
Olin juuri isotooppikuvauksessa jossa adenooma on paikannettu. Labroissa myös arvot olivat selvästi koholla. Kuitenkin jään ilman leikkaushoitoa koska lääkäri oli niin päättänyt etukäteen. Oireitani ei kyselty missään vaiheessa eikä vointiani eikä mielipidettäni. Käsitin hyvin selvästi että tässä on kyseessä syrjintä.
Hoidotta jäänyt kirjoitti:
Hoidotta jäänyt
Olin juuri isotooppikuvauksessa jossa adenooma on paikannettu. Labroissa myös arvot olivat selvästi koholla. Kuitenkin jään ilman leikkaushoitoa koska lääkäri oli niin päättänyt etukäteen. Oireitani ei kyselty missään vaiheessa eikä vointiani eikä mielipidettäni. Käsitin hyvin selvästi että tässä on kyseessä syrjintä.Mene yksityiselle sisätautilääkärille. Itse menen leikkaukseen 27.8.18. Kyseessä kuitenkin sen verran vakava tauti, joka aiheuttaa lisäsairauksia kuten osteoporoosi (itsellä todettu), sydämen sepelvaltimotauti, munuaisten vajaatoiminta ja jopa haimasyöpä. Ei kukaan lääkäri yksin voi päättää saako hoitoa vai ei. Vaikka on lääkäri, niin voisi käyttäytyä kuin fiksut ihmiset eikä esittää Jumalaa, joka päättää kuka saa elää ja kuka ei. Elämänlaatukin on ihmiselle tärkeä. Tässä taudissa on monia ikäviä sivuoireita. Tähän sairauteen ei ole muuta hoitoa kuin leikkaus ja pitäisi leikata kaikki suurentuneet lisäkilpirauhaset, joissa on adenooma. Onko hoidossasi tapahtunut mitään uutta?
Hei!
Onko kellään todella reilusti koholla tuo PTH arvo. Itselläni kalkki ja fosfori arvot Ok, niissä ei vikaa.
Muita oireita kyllä jalkasäryt, hiustenlähtö, järjetön väsymys, sydämentykytystä, elohiirituntemukset jne...
Miten tutkittu ja mihin päädytty?
Mulla on kilpparin vajis ollut jo yli 20 vuotta. Thyroxinia syön, enkä voi hyvin.
Oireita on: väsymys, hiustenlähtö, kivuliaat jalat, vatsaoireita. Nyt viimeisenä nopea pulssi ja rytmihäiriöt. Päänsärkyä.
Mitä labroja kannattaa ottaa, jos menen yksityiselle?
Mulla todettu lisäkilpirauhas liikaliikatoiminta toiminta,oireina jano,heikotus,pahoinvointi,lihasjäykkyys ,palelu,verenpaineet heittelehtii,kova väsymys , uupumus,ruokahaluttomuus,tässähän näitä ,leikkaukseen menossa
Minulla on ns. sekundaarinen lisäkilpirauhasen liikatoiminta. Nuo kuvailemanne oireet kuulostavat tutuilta. En tiedä tästä taudista mitään. Kilpirauhaseni on ultrattu ja lisäkilpirauhaseni ovat ihan normaalit. Koen jääneeni ihan pimentoon ja tästä ei juurikaan ollut puhetta sisätautien polilla käydessäni taustalla olevan sairauteni kanssa. En tajunnut kysyäkään mitään. Syön D--vitamiinia tähän. En tiedä, onko tähän mitään muuta lääkettä.
Mitä PTH-arvoja teillä on? Minulla oli viimeksi 183, mutta nuo kalsiumarvot olivat normaalit.
Mulla on parathormoni koholla. Kalkki vain lievästi koholla. Silti jotenkin ajauduin leikkausjonoon. Olen vähän empiväinen asian suhteen kumminkin. Ensin sanottiin, että ei leikata ja sitten sanoivat, että leikataan, kun oli kertaalleen vähän liikaa kalkkia vuorokausivirtsassa. Otatutin itsekseni kolmet vrk-virtsakokeet ja silloin normaalin puolella. Kuvissa näkyi yksi lisäkilpirauhasen adenooma.
Tämmöisiä oireita mulla on ollut, en tiedä, johtuvatko tästä: jano, kova väsymys, jalkojen leposärkyä, rajuja vatsakipukohtauksia, neurologisia oireita.