Vauvan lihaton ruokavalio, mitä proteiiniksi?
Siirrytään kohta kiinteisiin pikkuiseni kanssa ja olen tässä miettinyt voisiko vauvanikin syödä pääasiassa kasvisruokavalion mukaan, on kuulemma ihan mahdollista ja täysin sallittua. Mietin vaan kun juustot saa ilmeisesti aloittaa vasta kymmenen kuukauden iässä, samoin kaikki maitotuotteet, ja palkokasvit voinevat aiheuttaa vatsanpuruja vauvalle, että onko sitten kananmuna ainoa kiinteä ruoka mistä voi proteiineja saada vauvalle lihattomaan ruokavalioon? Kala voisi kyllä myös olla mahdollinen. Tuleeko tofusta helposti mahanpuruja vai ei? Pavustahan kai sekin on tehty...
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Maailma ei siihen tuhoudu, että vauvat ovat sekasyöjiä. Mene ravitsemussuositusten mukaan, ne on elintärkeitä vuosia koko lapsesi loppuelämän ajalle, että hän saa kehittyä mahdollisimman terveeksi aikuiseksi mahdollisimman monipuolisella ruokavaliolla. Eli älä ole liian tiukka.
Kananmuna ei ole ihan kamala vaihtoehto, kun vain katsot että ostat kotimaisia luomumunia. Niillä tiloilla kanoilla on ihan lajityypilliset olosuhteet.
Ja mitä kalaan tulee, niin jos haluat ajatella luontoarvoja, niin monen kalan pyynti tukee Suomessa ekosysteemin säilymistä mielekkäänä, ja kalastus on perinteinen ammatti, joka on vähän uhattunakin. Tässäkin tietysti on kyös terveysnäkökulmia.
Kaikkea hyvää sinulle ja vauvallesi. Muista aina, että kokonaisuus ratkaisee eniten!
Luomukanoilla on ainoastaan lajityypilliset olosuhteet, muilla ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on sekasuoja. Älä tee päätöstä vauvan puolesta. Näitä kasvispellejen kuolleita vauvoja on ihan riittävästi.
Lihan puutteeseen ei ole kuoltu. Kihti sillä on hankittu.
Mutta 100x enemmän on sekasyöjien kuolleita vauvoja, jotka näännytetty kuoliaaksi. Ymmärrät varmaan, että jos vanhemmat vakavasti mielenterveysongelmaisia, tulos on sama ja riippumaton syömisistä?
Ylilihavia, diabeetikkoja, syöpälapsia jne. löytyykin sitten reilusti enemmän sekasyöjistä, eikä vain siksi, että sekasyöjiä on määrällisesti enemmän. Moni sekasyöjä varsinkin syöttää lapsilleen uskomattoman ravinneköyhää ruokaa. Moni lapsi tuntuu nykyään elävän eineksillä ja herkuilla, vaikka vanha peruna-kastike-leipälinjakin olisi varmaan terveellisempi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vauvan pitäisi syödä vanhemman ideologian mukaan lihattomalla ruokavaliolla? Punaisen lihan syönti on vauvalle erityisen tärkeää siitä saatavan raudan takia, ei varsinaisesti proteiinin vuoksi, vaikka sitäkin toki kasvuun tarvitaan. 4-6kk iässä vauvan synnynnäiset rautavarastot ovat huvenneet, joten normaalin kehityksen ja kasvun kannalta on todella tärkeää että vanhemmat huolehtivat vauvan raudansaannista. Tehkää lapsillenne elinikäinen palvelus ja taatkaa heille heidän kasvuaikanaan monipuolinen sekaruokavalio josta he saavat kaiken tarvitsemansa.. Myöhemmin aikuisuuden kynnyksellä voivat sitten itse katsoa sopisiko kasvisruokavalio heille vai ei. Lasten vetäminen mukaan rajoitettuun kasvisruokavalioon (joka ei välttämättä takaa edes aikuisille aina kaikkia ravintoaineita ja niitä puutteita täydennetään sitten vitamiinilisillä) on vastuutonta.
Sivusta - lisään tähän vielä B12-vitamiinin.
Ja sekin kokee vain vegaaneja. Lakto- tai lakto-ovovegetaristin ei tarvitse ottaa B12:ta purkista.
Itse asiassa ihan kaikkien kannattaisi kiinnittää B12-vitamiinin saantiin huomiota. Sen puutosta esiintyy myös sekasyöjissä.
Todellakin. Monesti puutos johtuu ihan muusta kuin siitä, onko vegaani vai sekaani. Itse syön myös punaista lihaa ja siitä huolimatta aina aneeminen ja b12-puutteinen.
Imeytymishäiriö tai keliakin yms. usein syynä.Jep. Itse olen ollut kasvissyöjä ja enimmäkseen syön vegaanisesti, ei ole ikinä ollut b-12 ongelmaa vaikken syökään sitä purkista, käytän kyllä viikottain maitotuotteita ja soija/kauratuotteita päivittäin joihin sitä on lisätty. Sen sijaan d-vitamiinia joudun ottamaan reilusti suosituksia isompaa annosta, myös ferritiinit jostain syystä todella huonot vaikka olen testannut useamman rautavalmisteen. Todennäköisesti runsaat kuukautiset syynä... Jos olisin täysin vegaani ottaisin tietysti tuon b-12 myös purkista.
Mutta joka tapauksessa nämä arvot voi jokainen mittauttaa ihan itse ja meissä kaikissa on varmasti ihan geneettisiäkin eroavaisuuksia miten elimistö käsittelee ruokaa ja ravintoaineita.
Raudanpuute johtuu kasvissyöjillä siitä, ettei rauta imeydy kasvikunnan tuotteista yhtä hyvin kuin eläinperäisestä ravinnosta. Tämä on ravitsemustieteellinen tosiasia.
Osaatko selittää miksi kärsin anemiasta silloin lapsena ja teininä kun söin vielä lihaa? Nyt ei ole enää anemiaa, mutta ferritiinivaje on edelleen. Kasvissyöntiä nyt noin 20 vuotta takana. Rauta-arvot ei ole ikinä olleet täysin kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vauvan pitäisi syödä vanhemman ideologian mukaan lihattomalla ruokavaliolla? Punaisen lihan syönti on vauvalle erityisen tärkeää siitä saatavan raudan takia, ei varsinaisesti proteiinin vuoksi, vaikka sitäkin toki kasvuun tarvitaan. 4-6kk iässä vauvan synnynnäiset rautavarastot ovat huvenneet, joten normaalin kehityksen ja kasvun kannalta on todella tärkeää että vanhemmat huolehtivat vauvan raudansaannista. Tehkää lapsillenne elinikäinen palvelus ja taatkaa heille heidän kasvuaikanaan monipuolinen sekaruokavalio josta he saavat kaiken tarvitsemansa.. Myöhemmin aikuisuuden kynnyksellä voivat sitten itse katsoa sopisiko kasvisruokavalio heille vai ei. Lasten vetäminen mukaan rajoitettuun kasvisruokavalioon (joka ei välttämättä takaa edes aikuisille aina kaikkia ravintoaineita ja niitä puutteita täydennetään sitten vitamiinilisillä) on vastuutonta.
Ja sekin kokee vain vegaaneja. Lakto- tai lakto-ovovegetaristin ei tarvitse ottaa B12:ta purkista.
Itse asiassa ihan kaikkien kannattaisi kiinnittää B12-vitamiinin saantiin huomiota. Sen puutosta esiintyy myös sekasyöjissä.
Todellakin. Monesti puutos johtuu ihan muusta kuin siitä, onko vegaani vai sekaani. Itse syön myös punaista lihaa ja siitä huolimatta aina aneeminen ja b12-puutteinen.
Imeytymishäiriö tai keliakin yms. usein syynä.Jep. Itse olen ollut kasvissyöjä ja enimmäkseen syön vegaanisesti, ei ole ikinä ollut b-12 ongelmaa vaikken syökään sitä purkista, käytän kyllä viikottain maitotuotteita ja soija/kauratuotteita päivittäin joihin sitä on lisätty. Sen sijaan d-vitamiinia joudun ottamaan reilusti suosituksia isompaa annosta, myös ferritiinit jostain syystä todella huonot vaikka olen testannut useamman rautavalmisteen. Todennäköisesti runsaat kuukautiset syynä... Jos olisin täysin vegaani ottaisin tietysti tuon b-12 myös purkista.
Mutta joka tapauksessa nämä arvot voi jokainen mittauttaa ihan itse ja meissä kaikissa on varmasti ihan geneettisiäkin eroavaisuuksia miten elimistö käsittelee ruokaa ja ravintoaineita.
Raudanpuute johtuu kasvissyöjillä siitä, ettei rauta imeydy kasvikunnan tuotteista yhtä hyvin kuin eläinperäisestä ravinnosta. Tämä on ravitsemustieteellinen tosiasia.
Ei välttämättä, voi olla myös imeytymishäiriö henkilöllä. Yksilökohtaiset erot raudan imeytyvyydessä ovat isoja, kyse ei todellakaan ole aina ruokavaliosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaatko selittää miksi kärsin anemiasta silloin lapsena ja teininä kun söin vielä lihaa? Nyt ei ole enää anemiaa, mutta ferritiinivaje on edelleen. Kasvissyöntiä nyt noin 20 vuotta takana. Rauta-arvot ei ole ikinä olleet täysin kunnossa.
Mitäs minä tiedän sinun asioita? Kasvissyönti kuitenkin on riskitekijä, joten se ei raudanpuutteesta kärsivälle ole hyvä valinta.
Vierailija kirjoitti:
asdfsdf kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään tutkimustieto ei tue väitteitäsi. Raudan puutetta ei esiinny vegetaristilapsilla ja nuorilla muuta väestöä enempää. Eikä tarvita mitään vitamiinilisiiä sen enempää kuin sekasyöjätkään, jos ruokavalio ei ole täysin vegaaninen - ja sellainenhan ei ollut ap:lla suunnitteillakaan.
On todellinen fakta että sairaaloihin tuodaan viikottain vaarallisessa anemian asteessa olevia nuoria vegaaninaisia.
Laitappa kuule lähdettä tälle "todelliselle faktalle". Naisilla anemiaa aiheuttaa (yllätysyllätys) esim. kuukautiset.
Ihan turha kuukautisia syyttää, kun syy on huono ravinto.
Kai nyt säkin tajuat, että hyvin koostetusta vegaaniruokavaliosta voi saada hyvin rautaa ja usein jopa enemmän kuin sekaruuasta.
Isompana kuitekin se, että jos nyt vuoda siellä vaikka haavasta verta, niin johan hemoglobiini laskee.
No me nuoret naiset vuodetaan kuukausittain jopa neljä päivää mukavat määrät.
Mutta joo, ei OlE kuuKauTistEn sYy, nUoReT naIset VuoTaa MuTTa vasToin nOrmaAlia se ei nÄy rAuta-aRvoiSsa.
Vaikka miten koostat vegaaniruokasi, et saa siitä ihmisen tarvitsemaa ravintoa. Jo ihan siitä syystä, että ihmisen elimistö ei pysty hyödyntämään kasvisravintoa.
Miten niin ei pysty? Lajinomainen ravinto ihmiselle on kyllä nimenomaan kasviruokavalio. Hedelmiä, vihanneksia, marjoja, pähkinöitä... Lajina meidän kuuluisi syödä lihaa korkeentaa satunnaisina raatoina. Ei meillä ole metsästysominaisuuksia, mutta näkömme on hyvin kehittynyt löytämään värikkäitä kasveja. Hampaat ovat selkeästi kasvissyöjän samoin kun ruuansulatuselimet. Älä siis jaksa.
Onhan ihmisellä muutama liha-hammaskin, terävähköjä kulmahampaita jokunen. Lehmä taas on selvä kasvissyöjä, sillä on hampaat vain alaleuvvassa
Ei sitä itseään nyt kannata lehmään verratakaan vaan muihin kädellisiin. Monilla kädellisillä on terävät kulmahampaat, mutta ne ovat silti täysin tai lähes täysin kasvissyöjiä. Kannattaa myös tarkastella suunrakennetta enemmän. Lihansyöjät eivät voi jauhaa leuallaan samalla tavalla kuin esim ihminen pystyy.
Niin, kas siksi ihmiset ovat SEKAsyöjiä. Ei pelkkää lihaa (eikä susimaisia raateluhampaistoa paitsi muutamat kulmahampaat) eikä pelkkää kasvista (ei lehmämäisiä pelkkään jauhamiseen tarkoitettuja hampaita). Ihmisen suolisto ja ruuansulatuselimisstö on kehittynyut sekasyöjälle sopivaksi.
Ainoastaan huono äiti evää lapseltaan lihan.
Vierailija kirjoitti:
Koet onnistuneesi edes yhdessä asiassa vanhemmuudessa? Oho, siinäpä vasta saavutus, antaa lapselle lihaa. Arvaten lähinnä nakkien ja nugettien muodossa?
T. Sekasyöjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä, voi olla myös imeytymishäiriö henkilöllä. Yksilökohtaiset erot raudan imeytyvyydessä ovat isoja, kyse ei todellakaan ole aina ruokavaliosta.
Ruokavalio on raudan lähde, joten on naurettavaa väittää, ettei sillä ole merkitystä. Se, että ihmisellä on runsaat kuukautiset tai muu ongelma, ei tätä tosiasiaa muuta.
Jos kärsii runsaista kuukautisista (huomattavasti yleisempää kuin imeytymishäiriö), pitäisi miettiä, kannattaako vielä jättää se tärkein raudanlähde ruokavaliosta pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koet onnistuneesi edes yhdessä asiassa vanhemmuudessa? Oho, siinäpä vasta saavutus, antaa lapselle lihaa. Arvaten lähinnä nakkien ja nugettien muodossa?
T. Sekasyöjä
Nakit ja nugetit eivät ole lihaa.
Noudatamme mieheni kanssa pääosin lihatonta ruokavaliota, mutta olemme ajatelleet että lapsen ei tarvitse sitä silti noudattaa. Se lapsen lihansyönti on niin pientä ettei sen skippaamalla maailmaa pelasteta. Nyt taaperolle oon ostanut esim pakastelihapullia, ja syö jonkun 1-2 lihapullaa pari kertaa viikossa. Ja päikyssä syö mitä siellä tarjotaan. En oikein näe syytä olla tässä asiassa ehdoton. Ihmetyttää vähän aina, kun lukee että joku vegaani esim näkee ison vaivan kokatakseen lapselle omat eväät päikkyyn ettei vaan söisi siellä eläinkunnan tuotteita.
Älkää soijaa ainakaan poikalapselle syöttäkö. Sotkee elimistön oman hormonituotannon ja tasapainon.
Liha on terveellistä ja siitä saa tarvittavat aminohapot. Pelkällä kasvisruokavaliolla on isot riskit siitä, että lapselle tulee kehityshäiriöitä (esim matalampi älykkyys) ja koko loppuelämää haittaavia allergioita yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään tutkimustieto ei tue väitteitäsi. Raudan puutetta ei esiinny vegetaristilapsilla ja nuorilla muuta väestöä enempää. Eikä tarvita mitään vitamiinilisiiä sen enempää kuin sekasyöjätkään, jos ruokavalio ei ole täysin vegaaninen - ja sellainenhan ei ollut ap:lla suunnitteillakaan.
On todellinen fakta että sairaaloihin tuodaan viikottain vaarallisessa anemian asteessa olevia nuoria vegaaninaisia.
Laitappa kuule lähdettä tälle "todelliselle faktalle". Naisilla anemiaa aiheuttaa (yllätysyllätys) esim. kuukautiset.
Niin aiheuttaa. Ja helpoin ja luonnollisin tapa korvata vaje on syödä lihaa. Aivan varmasti tiedät, että kasvisten rauta ei imeydy yhtä hyvin.
wo kirjoitti:
Älkää soijaa ainakaan poikalapselle syöttäkö. Sotkee elimistön oman hormonituotannon ja tasapainon.
Liha on terveellistä ja siitä saa tarvittavat aminohapot. Pelkällä kasvisruokavaliolla on isot riskit siitä, että lapselle tulee kehityshäiriöitä (esim matalampi älykkyys) ja koko loppuelämää haittaavia allergioita yms.
Aasialaisilla miehillä hormonit sekaisin? Eipä ole tällaista tullut vastaan. Lisäksi sitä soijaa syötetään tuotantoeläimille, mutta niiden syöminen onkin sitten sinusta terveellistä. Todella johdonmukaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihminen ei saisi syödä lihaa? Metsästäähän eläimetkin syödäkseen..
Antaa kaikkien syödä miten haluaa, ei tartte nokkaansa toisen lautaselle tunkea, hittooko jonkun ruoka sulle kuuluu.
T. Syön pääosin kasviksia mutta syön myös lihaa viikottain.
Sun lausunnon huomioon ottaen on aika ironista, että ap on saanut tässä ketjussa muutaman neuvon ja 90 prosenttia on tuomitsijoita ja kauhistelijoita. Siis ap:n tuomitsijoita. Ap itsehän ei kommentoinut toisia ruokavalioita lainkaan...
Kommentoinkin näille kommentoijille
Vierailija kirjoitti:
wo kirjoitti:
Aasialaisilla miehillä hormonit sekaisin? Eipä ole tällaista tullut vastaan. Lisäksi sitä soijaa syötetään tuotantoeläimille, mutta niiden syöminen onkin sitten sinusta terveellistä. Todella johdonmukaista.
Aasialaiset miehet eivät kyllä ole mitenkään erityisen miehekkäitä...
Mikä kenenkin mielestä on miehekästä, ei kylläkään mitään tekoa hormoonien kanssa. Ja lisääntyvätkin kuin kanit väestömäärästä päätellen 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Sekasyöjä
Yksi ameba-äiti väitti että peltopinta-alaa pitäisi lisätä jos kaikki olisivat kasvissyöjiä. Siitä alasta menee nyt suurin osa karjan ruokintaan.
Jos annat vauvalle kananmunaa tai kalaa, se ruokavalio EI ole lihaton.
Maailma ei siihen tuhoudu, että vauvat ovat sekasyöjiä. Mene ravitsemussuositusten mukaan, ne on elintärkeitä vuosia koko lapsesi loppuelämän ajalle, että hän saa kehittyä mahdollisimman terveeksi aikuiseksi mahdollisimman monipuolisella ruokavaliolla. Eli älä ole liian tiukka.
Kananmuna ei ole ihan kamala vaihtoehto, kun vain katsot että ostat kotimaisia luomumunia. Niillä tiloilla kanoilla on ihan lajityypilliset olosuhteet.
Ja mitä kalaan tulee, niin jos haluat ajatella luontoarvoja, niin monen kalan pyynti tukee Suomessa ekosysteemin säilymistä mielekkäänä, ja kalastus on perinteinen ammatti, joka on vähän uhattunakin. Tässäkin tietysti on kyös terveysnäkökulmia.
Kaikkea hyvää sinulle ja vauvallesi. Muista aina, että kokonaisuus ratkaisee eniten!