En ymmärrä miksei kouluopetusta ala-ja yläasteella eritytetä kokonan lahjakkaisiin ja vähemmän lahjakkaisiin ja erikoisopetusta vaativiin oppilaisiin?
jos on esim kolme luokkaa samaa ikäryhmää ja jokaisessa on 4-5 eritysopetusta vaativaa lasta plus sen lisäksi 2 häirikköä, miksei näitä eritystukea tarvitsevia laiteta ihan omaan ryhmäänsä ja harvat ja valitut saisivat porhaltaa omaa tietään kohti menestystä , näin ei heitä turhauttaisi kun toiset häirilöi tai hitaammat ovat jäljessä opetuksessa ja tehtävissä tai osa tarvitsee jo maahanmuuttotaustan takia erityistä kielen opiskelua
jos olisi 1. eritysilahjakkaiden luoka-osasto ja näistä yhteiskujnhta voisi rakentaa johtajia ja menestyjiä eli 9-10 opilaat
2. keskivertoduunarit, joilla numerot on 6-.8, nämä olisivat muurahaispesän kehurtajia ja työläisiä eli duunareiksi tulevat ja sairaanhoitajat
3- alaluoka jossa on ertyistukea tarvitsevat ja häiriköt. Nämäkin voisivat vähitellen nousta toiselle tai kolmannellle tasolle kun perusasiat on opittu
näin yhteiskunta olisi tehokas
ainoa ongelma on se, että alin ryhmä saattaa ghettoutua ja niin tästä voi muodostua ns loosereiden ryhmä ja yhteiskuntaa hajoittava ala-kulttuuri, mutta näin pelastettaisiin ryhmä A ja B ja kaikki saisivat rauhassa opiskella harmoniassa
Kommentit (87)
No sehän on eriytetty aikaa sitten. Lahjakkaat opiskelee painotuksissa. Monin paikoin siellä lähiluokalla on reilusti alle puolet lapsista, joiden lähikoulu se on.
eiköhän tää yhteiskunta ole hajoamassa muutenkin niin ihan sama, antaa oppilaiden leikkiä ja tehdä mitä lystää
Siis häiriköt pistäisit samaan kuin ne joilla vaikeuksia jo? Ne parhaat oppilaat ei niistä mölyapinoista mitenkään kärsi.
minun luokalla ala-asteella on luokassa 5 erityistukea vaativaa lasta ja sen lisäksi 2 -3 häirikköä, jotka muuten selviävät hyvin kokeissa kyllä. Välillä näitä eritytytään kun on resursseja ottaa mukaan ohjaajia ja resurssiope silkloin kaikki on rauhallista kuin jehovan todistajien paratiisissa.
No 80-luvulla oli jonkinlainen kokeilu, jossa yläasteen kielet ja matematiikka eriytettiin kolmeksi eri tasoksi, suppea, keski ja laaja. Se oli mun mielestä ihan hyvä, en tiedä miksi ei jatkettu. Varmaan rahan takia.
Häiriköt ei ole aina tyhmiä ja lahjattomia, osa heistä toki on. Mutta siksi arveluttavaa laittaa heidät samankaltaisten kanssa.
Miten käytännössä tämä jako toteutettaisiin?
Mutta entä sitten kun ne häiriköt on niitä kympin oppilaita? Pistetäänkö heidät silti sinne erityistarpeellisten joukkoon turhautumaan vielä enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Siis häiriköt pistäisit samaan kuin ne joilla vaikeuksia jo? Ne parhaat oppilaat ei niistä mölyapinoista mitenkään kärsi.
Parhaat oppilaat eivät taas voi opiskella asioita eteenpäin, kun pitää odotella, että mölyapinatkin tajuavat ne.
Ennen tämä malli toteutettiin tasokursseilla, joita oli matematiikassa ja kielissä. Aoukoulu oli niitä varten, jotka ei pärjänneet ilman erityistä tukea. Ongelma nuorille oli tarkkailuluokka ja koulukoti. Vasemmistolaisten ideologiaan ei kuulu se, että toiset on fiksumpia kuin toiset. Kaikille pitää olla yhtä vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Häiriköt ei ole aina tyhmiä ja lahjattomia, osa heistä toki on. Mutta siksi arveluttavaa laittaa heidät samankaltaisten kanssa.
tuo on totta, osa häiriköistä on vain liian villejä ja liikaa energiaa. omalla luokallani yksi villeimmistä kakaroista osaa parhaiten englantia ja muutkin aineet menee kokeessa yleensä hyvin
Vierailija kirjoitti:
Miten käytännössä tämä jako toteutettaisiin?
no jos on esim 3 eri luokkaa tietylle vuositasolle, esim. 4-luokalle niin 1 ope opettaa "tarkkiksia" 2. opettaa duunariluokkaa ja 3. parasta a-ryhmä, eikä niijn että kaikki 3 opettajaa opettaa vain omaa luokkaansa, jossa kaikki hyvät ja huonot tapaukset on sekaisin
(:
Vierailija kirjoitti:
Mutta entä sitten kun ne häiriköt on niitä kympin oppilaita? Pistetäänkö heidät silti sinne erityistarpeellisten joukkoon turhautumaan vielä enemmän?
Kympin oppilaille pitää tarjota enemmän haasteita ettei jää aikaa turhautumiselle. Niin muualla maailmassa toimitaan. Suomessa turhautuu fiksut ja tyhmät. Eri syistä tosin.
Eriytetään sen verran kuin resurssit riittävät. Yksilöllinen opetus ja ohjaus olisi ihanne, mutta se vaatisi lisää erityisopettajia ja koulunkäyntiavustajia ja pienemmät opetusryhmät. Koulun aikuisten määrä kolminkertaistuisi. Onko meillä rahaa maksaa palkka näille aikuisille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis häiriköt pistäisit samaan kuin ne joilla vaikeuksia jo? Ne parhaat oppilaat ei niistä mölyapinoista mitenkään kärsi.
Parhaat oppilaat eivät taas voi opiskella asioita eteenpäin, kun pitää odotella, että mölyapinatkin tajuavat ne.
Ne apinat tai tukea saavat eivät välttämättä ole tyhmiä.
Tasokursseja on toivottu takaisin siitä asti kun ne lakkautettiin.
Ap:n visiossa ei ole kuin se vika, että johtajuuden oletetaan vaativan älyä. Tutkitusti johtajuus ei edellytä niinkään älykkyyttä, kuin sosiopaattisia taipumuksia. Yleneminen ja tuloksellinen johtaminen kun on helpompaa, kun ei näe muita ihmisinä vaan välineinä.
Eli johtaja- ainesta on ehkä erityisesti niissä öykkäreissä, jotka ei ota muita huomioon.
Ei numerot ala-asteella välttämättä korreloi tulevaisuuden potentiaalin kanssa ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta entä sitten kun ne häiriköt on niitä kympin oppilaita? Pistetäänkö heidät silti sinne erityistarpeellisten joukkoon turhautumaan vielä enemmän?
Kympin oppilaille pitää tarjota enemmän haasteita ettei jää aikaa turhautumiselle. Niin muualla maailmassa toimitaan. Suomessa turhautuu fiksut ja tyhmät. Eri syistä tosin.
kympin oppilaat, joita on muutama niitäkin luokalla saavat tehdä hieman eteenpäin tehtäviä ja sitten lisätehtäviä, mutta sitten ne tulee sanomaan että "ope mitä mä sitten teen?", "no mee auttamaan jotain toista", osa on vielä niin kilttejä että menee, toiset tekee muuta eli piirtelee lopputunnin, sitten ne lopulta kysyy saako mennä kännykälle se on kyllä se viimeinen koska kohta kaikki muutkin on siellä pelaamassa.
Ympäristöaktiivi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten käytännössä tämä jako toteutettaisiin?
no jos on esim 3 eri luokkaa tietylle vuositasolle, esim. 4-luokalle niin 1 ope opettaa "tarkkiksia" 2. opettaa duunariluokkaa ja 3. parasta a-ryhmä, eikä niijn että kaikki 3 opettajaa opettaa vain omaa luokkaansa, jossa kaikki hyvät ja huonot tapaukset on sekaisin
(:
Ei ä. Vaan millä perusteella jakaisit oppilaat luokkiin.
En jaksa lukea aloitusta, mutta otsikon kanssa olen samaa mieltä. Kunhan pienluokatkin jaetaan rauhallisiin oppimisvaikeuksisiin ja sitten eri luokat häiriköille ja väkivaltaisille.