Pienituloiset... Käyttekö koskaan etelänlomilla tms?
Surettaa oma pienituloisuus. Elämä olisi niin kovin erinäköistä, jos miehen kanssa olisimme edelleen yhdessä, mutta nyt kun yksinhuoltajana yritän tarjota lapselle kivaa lapsuutta, harmittaa kun ei rahat riitä ikinä mihinkään "kunnon" lomaan. Ei päästä Egyptiin tai Lagolandiin tms. paikkoihin. 200 euroa pitäisi pystyä laittamaan sivuun joka kuukausi, mutta milläs tuon nyt muka pystyisi. :(
Kommentit (88)
meidän 2-lapsisessa perheessä nettotulot on vuodessa 80000 eli kuukaudessa 6600-6700 euroa (siis sen jälkeen kun olen maksanut palkastani 48% veroja). Eipä ole varaa matkustella. Kerran kesässä käydään kotimaan matkalla johon liittyy 2 yötä hotellissa. Muuten esim. viime kesänä päiväretki Muumimaahan ja vastaavaa. Ulkomaille matkailusta haaveillaan, nyt suunnitellaan omalla autolla Ruotsin kautta Legolandiin matkustamista ensi kesänä... Reissu maksetaan luottokorteilla koska mitään rahaa ennen kesää ei jää säästöön.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 21:29"]
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 21:20"][quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 21:08"]
Kyllä lapset ehtivät matkustella omillakin rahoillaan. Olemme keskituloisia, mutta emme matkustelleet lasten kanssa ulkomailla, koska kaikkeen ei ollut varaa ja päätimme mieluummin satsata asumiseen ja ruokaan. Ei sillä lapsille ole mitään eroa, onko huvipuisto Suomessa vai Espanjassa. Nyt, kun lapset ovat omillaan, viikon talvilomamatka meille kahdelle maksaa kaikkine kuluineen 2 400 euroa.
[/quote]
Minne ja miten 2400€ kahdelle? Mekin menemme mieheni kanssa talvilomalla viikoksi lomalle. 4 tähden all inc. Matka + käyttöraha 1500€.
[/quote]
Matkoja nyt on aika erihintaisia, olen mäkin mieheni kanssa matkalla parasta aikaa, vajaa 3vkoa, huomenna suomeen ja matkoineen+käyttörahoineen on mennyt n.12 000e. Ja tarkoitus EI ole prassailla, jokainen matkustaa minne huvittaa oman budjettinsa mukaan.
[/quote]
Kyllä minä sen tiedän. Kunhan kysyin. Itse matkustan paljon. En maksele turhasta ja bongaan tarjoukset.
t. se sama 1500e jne
Käydään etelänlomilla itseasiassa 3-4 vuosittain: Seuraavat ovat tulleet traditioiksi:
Porin Yyteri ja telttaretki 1-2 yötä. Oma selkä ei kestä enempää. Samalla reissulla käydään monesti Pelle Hermannin leikkipuistossa Porissa. Omat eväät mukana tottakai.
Helsingin reissu, yöpyminen sukulaisissa. Samaan syssyyn yhdistetään monesti päivä Tukholmassa ja päivä Tallinnassa risteilyt. Omat eväät tietenkin ainakin osittain mukana.
Joka toinen vuosi on käyty Ahvenanmaalla. Yöpyminen leirintäalueella teltassa.
Ensi kesänä suunnittelemme Hankoon menoa. Yöpyminen leirintäalueella teltassa tottakai. (Voi selkäparkaa!)
Meitä ei edes kiinnosta matkustaa ulkomaille levottomien olojen vuoksi. Espanjassa on neljäsosa nuorista työttömänä ja sama tauti vaivaa montaa muutakin maata. Ennemmin tai myöhemmin tilanne kärjistyy väkivaltaisuuksiin.
Matkustamme mieluummin toiselle puolelle Suomea jossa kieli ja ruoka ovat erilaisia kuin kotona. Tavoitteenamme on bongata tämä maa mahdollisimman laajasti.
Ei mitään toivoa. Taloudesta ei meinaa irrota edes hätävararahastoon ylimääräistä, matkustelusta puhumattakaan.
No se 2 400 e jakaantui suunnilleen näin - itse asiassa olimme matkalla 10 päivää eikä viikon:
- lentoliput Malagaan 635 e (joulun ja uudenvuoden aikaan, ei ihan halvimmat)
- majoitus 530 e
- ruoat ja ostokset lentokentillä 210 e
- taksit ja bussit sekä bensa 230 e
- ruokakauppaan 200 e
- ravintoloihin 480 e
- muut ostokset, pääsymaksut ym. 100 e
t. 5
Olen pienituloinen (~1200e/kk) opiskelija ja osapäivätyöntekijä, matkustelen paljon. Suunnittelen matkani itse ja etsin halpoja lentoja, joiden mukaan kohteen valitsen. Matkustan nelisen kertaa vuodessa.
Olen pienituloisesta perheestä ja me ei juurikaan risteilyjä enemmän matkustettu, mutta se ei ole todellakaan jättänyt huonoja muistoja. Uskon että tässä iässä saan matkustamisesta enemmän irtikin :)
Jos matkustaa koulujen loma-aikojen ulkopuolella, voi löytää hyvinkin edullisia lentoja. Esim nelihenkinen perheemme bongasi Norwegianin lennot Pariisiin/Lontooseen 29,9 € per suunta per henkilö. Tällä hinnalla ei matkusta välttämättä edes kotimaassa -kiitos Vr:n hinnoittelun.
No ei kyllä käydä, naapurimaissa ollaan käyty, muualle ei rahat riitä. En silti koe, että ollaan jotenkin paitsiossa. Oikeastaan ei hyvitä edes nuo etelän reissut ainakaan. Tehdään silti kivoja juttuja esim kesälomalla, mutta vaan pienemmässä mittakaavassa.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 22:14"]
meidän 2-lapsisessa perheessä nettotulot on vuodessa 80000 eli kuukaudessa 6600-6700 euroa (siis sen jälkeen kun olen maksanut palkastani 48% veroja). Eipä ole varaa matkustella. Kerran kesässä käydään kotimaan matkalla johon liittyy 2 yötä hotellissa. Muuten esim. viime kesänä päiväretki Muumimaahan ja vastaavaa. Ulkomaille matkailusta haaveillaan, nyt suunnitellaan omalla autolla Ruotsin kautta Legolandiin matkustamista ensi kesänä... Reissu maksetaan luottokorteilla koska mitään rahaa ennen kesää ei jää säästöön.
[/quote]
Ota ihmeessä yhteyttä talousneuvojaan, taitaa olla talouden suunnittelu todella retuperällä, jos noilla tuloilla ei ole varaa matkustella enempää?
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 22:48"]
Jos matkustaa koulujen loma-aikojen ulkopuolella, voi löytää hyvinkin edullisia lentoja. Esim nelihenkinen perheemme bongasi Norwegianin lennot Pariisiin/Lontooseen 29,9 € per suunta per henkilö. Tällä hinnalla ei matkusta välttämättä edes kotimaassa -kiitos Vr:n hinnoittelun.
[/quote]
Kiitos, kun listasti kulut ja myös tarkensit matkan ajakohtaa. Selkeyttää kummasti.
Me matkustamme lähes kaikki matkat koulujen lomasesonkien ulkopuolella. Kesäaikaan "äkkilähtö" tai muuten bongattu tarjous. Hyödynnän tarjouksia ja etuja. En halua maksaa yhtään ylimääräistä :)
t. se 1500€
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 21:06"]
Minua vähän kummastuttaa yleinen käsitys, että loma on sitä parempi mitä kauempana ja kuumemmassa ollaan tai mitä suurempaan huvipuistoon pääsee touhottamaan. Egypti tulee kalliiksi lentolippujen puolesta, Tanska on muuten kallis. Valitkaa joku halvempi lähellä oleva kohde? Minä uskon, että etenkin lapsille mikä vain maa on varsin jännä kokemus. Legoland löytyy vain Tanskasta, mutta pieniä vähemmän tunnettuja huvi- ja seikkailupuistoja löytyy vaikka mistä. Usein ne voivat olla lopulta jopa parempia, koska ne ovat halvempia ja vähemmän ruuhkaisia (joka laitteeseen ei tarvitse jonottaa puoli tuntia).
Itse olen aina pienituloisenakin matkustellut. Se vaatii kompromisseja, mutta voin sanoa ettei yksikään loma ole ollut pettymys. Läheltäkin löytyy vallan upeita kohteita.
[/quote]
Vaasalandia-Vaasalandia!!!
eheeeei..... koin rankasti syyllisyyttä mm. siitä kun ostin 50e edestä kometiikkaa ja ihonhoitotuotteita, silläkin rahalla olisi saanut vaikka mitä muuta. mutta toisaalta kerrankos sitä on vuosipäivä. ja omia rahoja törsäsin. (olen pienipalkkaisella alalla)
Olen opiskeija ja käyn vähintään kerran vuodessa ulkomailla opintolainalla.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 23:55"]
Olen opiskeija ja käyn vähintään kerran vuodessa ulkomailla opintolainalla.
[/quote]
Tiedät kai, että opintolaina pitää maksaa takaisin.
Levottomuutta ei Espanjasta kyllä bongaa. Espanjalaiset ovat itse asiassa hyvin rauhallinen kansa, vaikkakin kovaääninen. Vastaavanlainen jumalattomuus, mitä Suomi on pullollaan, täällä on kantaväestön keskuudessa harvinaista. Humalaisia ei juuri näy, eikä kuulu. Jos kuuluu, niin puhuvat (huutavat) kyllä lähes poikeuksetta brittienglantia. Juna-asemat ovat siistejä, hisseistä ei haise pissa eikä kakka kuten Helsingin lähijunien asemilla. Avioerot ovat myös hyvin harvinaisia, vrt. tähänkin ketjuun kirjoittaneista moni on yh. Kyllä tänne kannattaa tulla sydäntään lämmittämään.
Mäkin oon tehnyt monta (kauko)matkaa opintolainalla. En nää siinä mitään pahaa, KOSKA opiskelen erittäin hyväpalkkaiselle alalle, jossa työttömyys on tosi vähäistä. Totta kai työttömyyttä silti on, kuten kaikilla aloilla.
Koen, että nyt on vielä mahdollisuus reissata vapaammin, kun ei osa-aikatyön lisäksi ole muita rajoitteita reissuille. Koulutyöt voi aina sumplia. Toista se on sitten kun on vakkariduuni ja muuta...
Ja ei se muutamien tonnien opintolaina tunnu enää juuri missään siinä vaiheessa kun valmistumisen jälkeen jossain vaiheessa ottaa asuntolainaa, varsinkin Helsingin asuntojen hintoja ajatellen.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 22:50"]
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 22:14"]
[/quote]
Ota ihmeessä yhteyttä talousneuvojaan, taitaa olla talouden suunnittelu todella retuperällä, jos noilla tuloilla ei ole varaa matkustella enempää?
[/quote]
niinpä. Kyllä noilla nettotuloilla voi matkustella jos vain haluaa. Sitten tietysti, jos priorisoi paljon muita asioita matkustelun edelle, niin voi olla ettei rahaa jää matkoihin. Muttei se tarkoita etteikö VOISI olla varaa.
Meillä nettotulot 3300-3400e, on varaa halutessa matkustella ainakin Euroopassa jos ei nyt mistään ökystä haaveile. En pidä meitä köyhänä, enkä meitä tuplasti tienaavia edes pienituloisina.
Ei lomamatkoja juurikaan. Mieheni kotimaahan matkaamme kerran vuodessa 1-2kk kerrallaan. Siellä lapset leikkii päivät pitkät serkkujen kans eikä huvipuistoista tietoakaan. Merellä käydään kyllä :) Ja lapset aina odottaa tätä reissua
Suomessa matkustan sitten omiin sukulaisiin ja lapset tykkää junamatkustamisesta, joskus kyllä mennään autollakin perheenä.
Kotimaassa ei juuri muuten matkustella, mutta asumme etelässä, joten etäisyydet pienet.
Kerran vuodessa Linnanmäellä ja pari kertaa Korkeasaaressa. Ja näihin kannattaa, jos mahdollista, mennä sesongin ulkopuolella. Ei ruuhkaa ja jonoa laitteisiin!
Tänään pulkkamäkeä kaakaon kera :) Lapset nauttii pienistä jutuista :)
Me ollaan keskituloisia eikä me ole käyty kuin miniristeilyllä ja päivä Virossa. Miehen harrastus vie rahaa eikä häntä kiinnosta, minua ei huvita yksin lasten kanssa lähteä. Lapset ei ole koskaan käyneet missään etelän lomilla. Enkä siis minä itse, vaikka olen pian viisikymppinen. Lähisuvussa ei ole lähtijöitä, en jaksa eritellä miksi, mutta vanhuus on yksi syy, terveys toinen ja jokaisella on omat piirinsä kolmas. Oma äitini kuoli lasten ollessa ihan pieni.