Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

viisaudenhampaan leikkaus...

Vierailija
14.01.2014 |

Ajattelin kýsyä,että kauankohan tihkuilee/vuotaa verta

eilen leikkaamalla otettu pois? kauan kipu ja turvotus kestää?

turpa on kipeä ja "hieman" turvoksissa...

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman päivän oli naama totaalisen turvoksissa kun leikattiin molemmat alaviisurit.

Vierailija
22/47 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

saako kunnallisella kans pyytämällä jotain tainnutusainetta?

Yritin saada nukutusta kunnalliselta (työkaveri oli saanut pelon takia)

ja mulle vaan todettiin että "vaan pikkulapset nukutetaan".

minkälaisia sairaslomia on tullut? pitää ajoittaa leikkaus niin että on mahdollisuus olla pois töistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 21:56"]

saako kunnallisella kans pyytämällä jotain tainnutusainetta?

Yritin saada nukutusta kunnalliselta (työkaveri oli saanut pelon takia)

ja mulle vaan todettiin että "vaan pikkulapset nukutetaan".

minkälaisia sairaslomia on tullut? pitää ajoittaa leikkaus niin että on mahdollisuus olla pois töistä.

[/quote] Yleensä annetaan vaan poistopäivä ja ehkä sitä seuraava päivä s-lomaa. Olen itse myös hoitoalalla, joten olen saanut sovittua työvuorot niin, että ollut useampi vapaa poiston jälkeen.

Vierailija
24/47 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä taas hyvä kokemus viisaudenhampaiden poistosta 90-luvulta. Vaikka kerralla poistetiin kaikki neljä viisaudenhammasta, niin taisi vain kahteen tulla tikit. poisto/leikaus oli kivuton. Eikä jälkeen päinkään ollut kipuja eikä turvotusta ja bonuksena kaksi päivää sairaslomaa. 

Vierailija
25/47 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain saikkua vain poistopäivän. Poisto osui keskelle viikkoa, joten palkatonta vapaata pyysin loppuviikoksi. Onneksi edes sitä tuli, joissakin työpaikoissa ei siihenkään suostuta. Hammas oli kuitenkin sen verran kipeä ja naamakin turvoksissa, että en olisi ollut töissä ollenkaan työkuntoinen.

Leikkaus itsessään ei ollut yhtä paha kuin pelkäsin. Puudutusta sai, ja sitä kokeiltiin etukäteen joka puolelta leikkausaluetta, että se oli varmasti alkanut vaikuttaa. Minulla oli vielä hampaassa tulehdusta, mutta puudutusta lisättiin ensimmäisen kokeilun jälkeen niin, että se vaikutti tulehtuneeseen kudokseenkin. Leikkaus ei sattunut, mutta hampaan pilkkominen kuulosti oksettavalta. (Kannattaa etukäteen sen varalle miettiä joku oma mantra tai vastaava, itse selitin siinä tilanteessa vaan pääni sisällä itselleni että ei se ole minun hammas, joka rusahtelee, vaan ääni lähtee vaan niistä laitteista:D) En tiedä, että saisiko leikkauksessa kuunnella musiikkia, ei varmaan?

Puudutus kesti jonkin tunnin ja lisäksi sain buranaa varten reseptin. Hammaslääkäri vannotti ottamaan särkylääkettä heti kun pääsen kotiin, eikä odottamaan sitä, että puudutus alkaa haihtua, sillä leikkauskohta tulee olemaan kipeä. Otin sitä ensimmäisen vuorokauden ajan säännöllisesti reseptin mukaan, sen jälkeen kuulostelin kipuja ja kun jomotus alkoi, otin särkylääkettä.

Verenvuotoa kesti myös suurinpiirtein tuon ensimmäisen vuorokauden ajan. Olin aika varovainen myös juomisen suhteen, en verenvuodon lakattuakaan meinannut uskaltaa juoda edes vettä.

Mutta siis, halusin lähinnä tuohon pelkoon sanoa, että minulle on tehty monenlaisia operaatioita hammaslääkärissä, ja vaikka tämä tuntui etukäteen maailmanlopulta, niin todellisuudessa se oli kesyimmästä päästä. Jälkikäteen en oikeastaan itse leikkausta edes miettinyt, toisin kuin joitain pahimpia hammaslääkärireissujani. Eniten pohditutti se, että eihän leikkauskohtaan vaan tule tulehdusta ja saahan sen pysymään puhtaana.

Vierailija
26/47 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se aivan normaalia,että syljen mukana tulee vielä parin päivän päästäkin verta? Tosin nenä tukossa joutuu aika useasti niistään(iski pikku flunssa..kusitulehduksen kera..)

Vierailija
27/47 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 20:43"]

Mä olen tosissani harkinnut meneväni leikkauttamaan ne nukutuksessa, niiin paljon pelottaa.

2

[/quote]

Nukutuksesta maksaminen on täysin turhaa, sillä itse toimenpide ei lopultakaan ole kovin kamala. Puudutus on sitä luokkaa, että samalla voisi suorittaa vaikka trepanaation tai lobotomian, eli toimenpiteessä et tunne kipua. "Hauskuus" alkaa vasta operaation jälkeen eli siinä vaiheessa, kun puudutteiden vaikutus lakkaa. Itse olin siinä vaiheessa todella kipeä. Mutta siis joo nukutus on ihan turha.

Vierailija
28/47 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukutuksessa poisto ei ole hammaslääkäripelkoiselle turha juttu. Se kammo on tosi suuri, ja siinä menettää monet monet yöunet. Itselläni kammo johtuu siitä että leukani eivät aukea tarpeeksi, että jokainen hammaslääkärikäynti on todella kivulias ja leukoja särkee.

Nimim viisurit poikittain leukaluussa ja nukutus osamaksulla tiedossa

Vierailija
29/47 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää pelätkö itse leikkausta. Sanotte reippaasti että jännittää eikä tarvitse kertoa mitä toimenpiteen aikana tapahtuu. Puudutuspiikki sattuu eniten, eikä sekään kuin vähän nipistä. Leikkaus on ohi nopeammin kuin luulisi. Rutinoita toki kuuluu, mutta tuntoa ei ole minkäänlaista. Itsekin pelkäsin niin että meinasin pyörtyä, oli positiivinen yllätys miten kivuton toinenpide oli. Tärkein on muistaa hengittää ja pitää hartiat rentoina! Kipu muutama tunti leikkauksen jälkeen on lähes sietämätön, pyydä siis kunnon lääkkeet ja pidä kylmää posken päällä pitkin päivää. Kukaan ei ole kuollut ja mieluummin parin päivän särky, kuin jatkuvat tulehdukset ja säryt vuosikausia.

Vierailija
30/47 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukausi sitten poistettiin kaikki neljä kerralla. Kaksi vetämällä, kaksi leikkaamalla. Pelkäsin ja panikoin ennen toimenpidettä ihan jumalattoman paljon, mietin nukutuksia ja esilääkityksiä etc. Ja aivan turhaan. Toimenpiteessä eniten tuntui puudutuspiikit, tosin niitäkään en kivuksi kuvailisi. Noin 45min kesti poisto alkulöpinöineen kaikkineen, puudutusten jälkeen en tuntenut mitään. Kaksi päivää sairaslomaa, verta vuosi ekan päivän aika runsaasti. Hyvän kylmäämisen takia ei tullut mustelmaa tai isompaa turvotusta. Ja se jälkikipu.. Noh, resepti särkylääkkeitä söin kaksi päivää ennaltaehkäisevästi, laittoivat vaan väsyttämään niin paljon että lopetin syömisen. Tämän jälkeen en särkylääkettä tarvinnutkaan. Ainut mikä hieman tuntui, oli tikit suussa. Nopea ja helppo operaatio oli, aivan turhaan jännitätte! Jos minä, maailman hammaslääkäri kammoisin pystyin siihen, niin pystyy kuka tahansa :D

Vierailija
31/47 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse harkin täällä itsemurhaa Dry socket - ilmiön takia, koska pelkään sen jäävän pysyväksi hermovaurioksi. Minulla on vielä puutumistunteita puolella päätä, joka viittaa enemmän hermovaurioon. Olen tosi peloissani. Älkää poistako hampaitanne. Hammassärkykin parempi kuin tämä. Siihen auttoi lääkkeet.

Vierailija
32/47 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta loppui verentihkuttelu parissa tunnissa mutta suu oli kipeä ja turvoksissa toista viikkoa. En saanut suuta auki kunnolla ja soseruokia söin, kylmät tuotteet pahensivat kipua minulla.

Vierailija
33/47 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vuotanut yhtään kun tikattiin. Poski turpos kyllä paljon kun alhaalta leikattiin, oli varmaan 3 päivää turvonnut ja kipeä 1,5 viikkoa. Ylhäältä leikattu parantui paljon nopeempaa eikä juuri vaivannut.

Vierailija
34/47 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

munkin pitäisi mennä leikkaamaan 3 viisaudenhammasta pois. yhdessä on juuret leikahermoissa kiinni. Olisi pitänyt leikata pois jo vuosi sitten mutten uskalla mennä! 

Tiedän yhden lääkärin, joka hoitaa viisaudenhampaitaan superhyvin, kun pelkää niiden poiston aiheuttamaa hermovaurio riskiä.

Mitä hammaslääkäri on sulle sanonut sun tilanteesta, kun on hermossa kiinni.

Vierailija
35/47 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija74 kirjoitti:

Itse harkin täällä itsemurhaa Dry socket - ilmiön takia, koska pelkään sen jäävän pysyväksi hermovaurioksi. Minulla on vielä puutumistunteita puolella päätä, joka viittaa enemmän hermovaurioon. Olen tosi peloissani. Älkää poistako hampaitanne. Hammassärkykin parempi kuin tämä. Siihen auttoi lääkkeet.

Kauanko sulla on ollut tuo kipu? Eikö puli vuottakin voi olla aikaa paranemiseen?

Mitä hammaslääkäri sanoo tilanteestasi?

Mikä on dry socket. Onko se, että verihyytymä irtosi. Eikö sitä voi siis korjata, jos se on syy kipuun.

Vierailija
36/47 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin jostain, että jos viisaudenhampaat täytyy poistaa, niin ne kannatta poistaa nuorena, kun lähtevät helpommin.

Vierailija
37/47 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetämällä otettiin pois, julmettu hermosärky jälkikäteen, ei mitään lääkkeitä, edes antibioottia vaikka mätää oli kuulemma paljon poistaessa.

Vierailija
38/47 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija74 kirjoitti:

Mutta jos juuri on mätä, niin eikö Hammas ole pakko poistaa, jos juurihoito ei onnistu tai se on jo tehty.

Meidän naapurilla levisi hammastulehdus luuhun ja sitä ei ole saatu parannettua. Se on ollut siellä vuosia. Tulehdus luussa siis.

Vierailija
39/47 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vetämällä otettiin pois, julmettu hermosärky jälkikäteen, ei mitään lääkkeitä, edes antibioottia vaikka mätää oli kuulemma paljon poistaessa.

Kauanko särky kesti?

Vierailija
40/47 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttären hammaslääkäri sanoi, että kuvan perusteella viisaudenhampaat ei mahdu kunnolla tulemaan ja pitää poistaa.

Voiko todella olla noin. Yksi on osittain jo esillä. Aiemmat hampaat ovat hyvin mahtuneet