Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä noissa ffp2 maskeissa on niin huonoa ettei kukaan niitä käytä?

Vierailija
15.10.2020 |

Onko ne epämukavia pitää? Vai onko se hinta liian kallis?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirurginmaski vähentää aerosoleja käyttäjältä muihin mutta ffp2 ja ffp3 on venttiilillä varustettuja eli päästävät hengitysilman ulos. Niillä siis suojellaan itseä ja muita ne eivät suojaa.

Juuri näin. Mutta kun suojaa itsensä virukselta, ei voi tartuttaa virusta muihinkaan. 

Vierailija
22/44 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirurginmaski vähentää aerosoleja käyttäjältä muihin mutta ffp2 ja ffp3 on venttiilillä varustettuja eli päästävät hengitysilman ulos. Niillä siis suojellaan itseä ja muita ne eivät suojaa.

Mulla on ffp2 ilman venttiiliä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

FFP3 on vielä parempi, suodattaa pienetkin hiukkaset. Minulla on sellaisia.

Vierailija
24/44 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän ffp2 maskeja. Kierrätän ne ja käytän monta kertaa samaa. Käyttöä on ehkä 45min kerrallaan 5 kertaa viikossa. Käytetty maski menee ulkovarastoon tuulettumaan pariksi viikoksi.

Eikö siellä ole kosteaa?

Itsellä ei postimerkin kokoisessa yksiössä ole oikein tilaa maskien "kuivatuspisteelle" missä ne saisi olla erillään viikkoja. Ja kertakäyttöisiksi nuo on liian kalliita jokapäiväiseen käyttöön. 

Tällä hetkellä ne on puolilämpimässä varastossa. Talvella pitänee löytää paikka autotallista..

Mulle nämä oli ilmaisia, sain 30kpl eräältä tutulta, joka oli ostanut ja totesi parin kerran jälkeen ettei pysty/osaa/halua käyttää.

Pitää olla aika nössö jos ei kehtaa pitää sen takia kun jotkut saattaa katsoa. Olen pitänyt maskia kaupassa siitä asti kun tämä koko paska alkoi. Ei voisi vähempää kiinnostaa mitä joku ajattelee. Pitää olla aika heikko luonne jos muiden katseet vaikuttaa siihen, että kehtaako pitää maskia. Mihinkään pystymiseen tai osaamisiin en usko. Tosiaan itsellä käytössä ollut ffp3 maski eli itseäni suojelen teiltä välinpitämättömiltä ja ei kehtaa tyypeiltä.

Vierailija
25/44 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän ffp2 maskeja. Kierrätän ne ja käytän monta kertaa samaa. Käyttöä on ehkä 45min kerrallaan 5 kertaa viikossa. Käytetty maski menee ulkovarastoon tuulettumaan pariksi viikoksi.

Mutta ei ne varmaan oikein enää kauan toimi vaikka kuinka tuulettuisi. Se sähköinen varaus ei säily ikuisesti ja se on juuri se joka pitää virukset ulkopuolella. Eli paljon käytettynä ei suojaakaan viruksilta.

Miten monta käyttökertaa sähköinen varaus kestää, jos on uudelleenkäytettävä maski?

Voiko sen varauksen tehdä itse uudelleen.

Vierailija
26/44 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei ne varmaan oikein enää kauan toimi vaikka kuinka tuulettuisi. Se sähköinen varaus ei säily ikuisesti ja se on juuri se joka pitää virukset ulkopuolella. Eli paljon käytettynä ei suojaakaan viruksilta.

Miten monta käyttökertaa sähköinen varaus kestää, jos on uudelleenkäytettävä maski?

Voiko sen varauksen tehdä itse uudelleen.

Älkää nyt viitsikö.

Vierailija
27/44 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla aika nössö jos ei kehtaa pitää sen takia kun jotkut saattaa katsoa. Olen pitänyt maskia kaupassa siitä asti kun tämä koko paska alkoi. Ei voisi vähempää kiinnostaa mitä joku ajattelee. Pitää olla aika heikko luonne jos muiden katseet vaikuttaa siihen, että kehtaako pitää maskia. Mihinkään pystymiseen tai osaamisiin en usko. Tosiaan itsellä käytössä ollut ffp3 maski eli itseäni suojelen teiltä välinpitämättömiltä ja ei kehtaa tyypeiltä.

Saattoihan syy olla että juuri ne maskit ei istuneet omaan naamaan? Terveyspomot jotka neuvoo lehdissä kehottaa aina kokeilemaan monia erilaisia maskeja koska kasvoja on niin erimuotoisia. 

Vierailija
28/44 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maskin voi pistää saunaan roikkumaan käyttöjen välissä. Lämpö hoitelee kyllä.

Jos saunoo lähes joka päivä niin voi lähes joka päivä lämpökäsitellä sitä.

Vierailija
29/44 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suojaa ne silti todennäköiseti paremmin kuin kangasmaskit.

Vierailija
30/44 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienet on suhteellista. Virukset on vielä pienempiä. Kokeile heitellä pikku kiviä kanaverkkoon. Osa törmää ja osa sujahtaa läpi kuin ei mitään olisi. Sama ffp3-maskin ja virusten kanssa.

Vierailija
31/44 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen läpi on tietenkin raskaampi hengittää, koska suodatin on tiheämpi.

Minulla on niitä varalla sitä ajatellen, jos tilanne menee pahaksi. Täällä se ei vielä sitä ole, joten menen halvemmilla maskeilla toistaiseksi.

Vierailija
32/44 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienet on suhteellista. Virukset on vielä pienempiä. Kokeile heitellä pikku kiviä kanaverkkoon. Osa törmää ja osa sujahtaa läpi kuin ei mitään olisi. Sama ffp3-maskin ja virusten kanssa.

Mutta katsos kun ne koronavirukset eivät lentele ilmassa yksinään, vaan joko pisaroihin tai ennen kaikkea aerosolihiukkasiin kiinnittyneinä.

Jo ffp2-maski suodattaa lähes kaiken aerosolin eli myös lähes kaikki koronavirukset.

Vierailija
33/44 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ffp3-maskit on kuitenkin niitä, joita käytetään sairaaloissa. 

Vierailija
34/44 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten maskit suojaavat virukselta. Eikö ole jo todennettu, että viruksen koko on niin pieni että se läpäisee maskin? Ja kyllähän se virus leviää muutakin kuin suun kautta (silmät, iho).

Toisekseen en ymmärrä miksi käsihygienia ja riittävä etäisyys muihin ei riitä? Jotenkin tämä kaikki tuntuu vain niin epätodelliselta. Meidän korkein johto tappelee siitä mitä kukakin on sanonut puolivuotta sitten samalla kun tämä maa ajetaan alas näiden rajoitusten takia.

Miksihän tätä maskisuositusta ei ole annettu muiden virusten kohdalla? Siksikö että influenssaan on hyvin ”tehokas” rokote, jonka voi vuosittain ottaa, mutta silti joka vuosi influenssa jyllää ja joku sen saa.

Vierailija
35/44 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Venttiili ja suodatusluokka ovat aivan erillisiä asioita. Meillä on ffp1-luokan remppamaskeja venttiilillä, ja ffp2-luokan koronamaskeja ilman venttiiliä.

Pitääkin hankkia jälkimmäisiä venttiilillä, jos ei porukka ala maskeja paremmin pitämään. Hittoako minäkään suojaan niitä, jotka eivät muista välitä vähääkään.

Vierailija
36/44 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten maskit suojaavat virukselta. Eikö ole jo todennettu, että viruksen koko on niin pieni että se läpäisee maskin? Ja kyllähän se virus leviää muutakin kuin suun kautta (silmät, iho).

Toisekseen en ymmärrä miksi käsihygienia ja riittävä etäisyys muihin ei riitä? Jotenkin tämä kaikki tuntuu vain niin epätodelliselta. Meidän korkein johto tappelee siitä mitä kukakin on sanonut puolivuotta sitten samalla kun tämä maa ajetaan alas näiden rajoitusten takia.

Miksihän tätä maskisuositusta ei ole annettu muiden virusten kohdalla? Siksikö että influenssaan on hyvin ”tehokas” rokote, jonka voi vuosittain ottaa, mutta silti joka vuosi influenssa jyllää ja joku sen saa.

Eihän rokotteet koskaan täydellisiä ole, ja influenssa tulee erilaisena joka vuosi, joten rokotteen kehittely siihen on aina vähän ennustamista. Joskus osuu hyvin kohdalleen, joskus ei niin hyvin. Mutta se pelastaa silti lukemattomia kurjalta pitkältä taudilta ja jopa kuolemalta.

Siihen sentään kuitenkin _on_ rokote.

Ei sinua kukaan kiellä maskia käyttämästä influenssaltakaan suojautuaksesi. Ihan vapaasti vaan.

Vierailija
37/44 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en mä lähde tollasta teoriaa itse kehittämään ja siksi ala heittelemään ffp2 maskia roskiin kun oon sitä kerran 30min käyttänyt.

Porukkahan käyttää perus KANGASmaskia vaikka 100 kertaa, pesee sen vaan välissä. Kyllä mä mieluummin käytän sitä ffp2 maskia, joka on lähtötilanteessa 10 kertaa parempi suoja minulle ja muille (ei oo venttiiliä) kuin kankainen. Ja käytettyäni sitä vaikka 10 kertaa, se suojaa edelleen yhtä hyvin tai paremmin kuin kankainen.

Vierailija
38/44 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupoissa myydään Nolla tuotteita jotka desinfioivat maskeja. 🦠😷

Vierailija
39/44 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa puhutaan jostain syystä vain maskeista, vaikka tarkoitetaan sekä suu-nenäsuojuksia että hengityssuojaimia. Suu-nenäsuojilla on tarkoitus suojata muita ihmisiä suojaimen käyttäjällä olevilta bakteereilta ja viruksilta. Hengityssuojaimilla taas suojataan suojaimen käyttäjää muiden ihmisten bakteereilta ja viruksilta. Hengityssuojaimia käytetään terveydenhuollossa silloin, kun ei haluta hoitohenkilökunnan saavan tartuntaa potilaalta. Ja suu-nenäsuojusta silloin, kun ei haluta potilaan saavan tartuntaa hoitohenkilökunnalta. Näissä suojaimissa on IIR-merkintä ja hengityssuojaimet taas joko ffp2 tai ffp3. Sitten on lisäksi suojalaseja, joilla suojataan silmät. 

Oma lukunsa on sitten kangasmaskit sekä nk kansanmaskit, jotka eivät ole hengityssuojaimia, mutta joilla ei myöskään ole IIR-merkintää. Eli ne eivät ole sairaalakäyttöön. Niiden ideana on, että käyttäjän hengitysteistä tulevat pisarat pysähtyvät maskiin. Pisaroissa on enemmän virusta kuin aerosolissa, joka menee maskin läpi. 

Käsihygienia ja riittävä etäisyys ovat paljon parempi vaihtoehto kuin mikään maski. Kuitenkin on monia tilanteita, joissa riittävää etäisyyttä ei ole mahdollista pitää. Näihin tilanteisiin sitten suositellaan maskia. 

Vierailija
40/44 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pelkästään koko merkitse, vaan muutkin seikat, kuten Brownin liike. 

Tämän 3M-yrityksen julkaiseman artikkelin mukaan FFP3 suodattaa 99 % pienistäkin  hiukkasista.

https://multimedia.3m.com/mws/media/409903O/respiratory-protection-agai…