Lapset 50-50, maksaako toinen vanhemmista elatusmaksuja?
Meillä ei kumpikaan maksa. Isommat kulut laitetaan puoliksi. Mites teillä muilla?
Kommentit (43)
Meillä kumpikaan ei maksa. Molemmat ostavat vaatteita yms. Isä maksaa harrastuksia ja esim lapsen vakuutukset, minä ulkovaatteita tms kalliimpia vaatteita enemmän. Varmaan aika tasan menee. Riidellä ei ole tarvinnut. Asiaa varmaan auttaa että molemmat hyvätuloisia, ei tarvitse kinastella rahasta eikä kumpikaan tarvitsisi mitään elatusmaksuja.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 19:22"]
No ei me mitään elareita makseta, mutta kaikki kalliimmat ostot tekee exä, esim. harrastukset ja harrastusvälineet. Muuten ne jäisi hankkimatta.
[/quote] Maksatko sinä siis kaiken muun mm.ruuan+vaatteet ja sitten esim. polkupyörän ostaa exä?
Minä maksan lähes kaiken muun paitsi ruuan exän luona olon ajalta. Ex saa lapsilisät ja 150e/kk. Reilu peli. Isot tuloerot. Kellään ei valittamista.
Harvoin onnistuu jakaminen. Yleensä parempi että yksi (äiti useimmiten) saa elarit ja hoitaa suurimman osan kuluista. Silti tulee isompia kuluja johon mielestäni isä kuuluu osallistumaan (esim pyörä, mopo, reissut, harrastukset), meillä se ei ikinä toiminut.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 18:38"]
Harvoin onnistuu jakaminen. Yleensä parempi että yksi (äiti useimmiten) saa elarit ja hoitaa suurimman osan kuluista. Silti tulee isompia kuluja johon mielestäni isä kuuluu osallistumaan (esim pyörä, mopo, reissut, harrastukset), meillä se ei ikinä toiminut.
[/quote] Harmi ettei teillä onnistunut. Meillä taas tämä ratkaisu on helpompi kun ei enää raha vaihda omistajaa. Lapset oli aiemmin isällä jokatoinen viikonloppu ja keskiviikkoisin. Minimielarit sain ja itse maksoin kaiken sukista suksiin, exä ei osallistunut "ylimääräisiin" kuluihin. Nyt kun kaikki menee puoliksi niin ei tarvi kenenkään olla nyreissään :) Lähinnä mua tässä kiinnostaa että onnistuuko muilla sama järjestely?
Eikö se riipu vanhempien tuloista? Enemmän tienaava maksaa isomman osan?
Joo, maksetaan elarit sisältäen jopa asumiskulut! Lisäksi harrastuksista puolet.
Molemmilla vanhemmilla uudet puolisot ja molempien luona samanlaiset olosuhteet (oma huone).
Voi tätä hulluutta ja oikeudenkäynnin hurmaa...
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 19:11"]
Joo, maksetaan elarit sisältäen jopa asumiskulut! Lisäksi harrastuksista puolet.
Molemmilla vanhemmilla uudet puolisot ja molempien luona samanlaiset olosuhteet (oma huone).
[/quote] Jos tämä oli sarkasmia niin huonosti onnistui?
Ei kai viisikymppisistä enää makseta elatusmaksuja?
Eikö se riipu vanhempien tuloista? Enemmän tienaava maksaa isomman osan?
[/quote] Se riippuu ihan siitä miten vanhemmat keskenään sopii. Tai sitten ei sovi ja soppa on valmis. Onneksi meillä ei ole niin. AP
No ei me mitään elareita makseta, mutta kaikki kalliimmat ostot tekee exä, esim. harrastukset ja harrastusvälineet. Muuten ne jäisi hankkimatta.
[/quote] Miksi jäisi hankkimatta? Tosi reilu kuvio exän kannalta.... AP
Jos lapset ovat 50-50 ja lähihuoltaja vaatii sosiaalitoimistossa elatusta ns. etävanhemmalta, lasketaan samalla laskentakaaviolla, kuin laskettaisiin, että lapsi on etävanhemman luona joka toinen viikonloppu. Sanoisin, että ei reilu systeemi.
Miehelläni siis tällainen tilanne...lapset tulevat isälleen päällä olevissa vaatteissa eli meille hankitaan kaikki varusteet kuten äidin luokse. Ainoa ero on, että äiti saa lapsilisät, kelan vammastuen, elatusmaksut... ja maksaa yhden lapsen iltapäiväkerhopaikasta. Oli taannoin vielä vailla harrastusmaksuja, mutta niihin ei lasten isä suostunut, totesi vain, että asianajajasi perusteli, että on helpompaa, kun yksi hankkii kaiken tarvittavan lapsille.
Esim. lapsen vammasta johtuvia kuluja tulee molemmissa paikoissa, mutta vain toiseen osoitteeseen tulee tukea jne.
Onneksi suurimmassa osassa tietämistäni 50-50 systeemillä toimivissa kuvioissa mitään rahoja ei liikutella virallisesti. Vanhemmat sopivat keskenään reilusta kulujen jaosta.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 19:30"]
[/quote]
Koska noin kalliisiin harrastuksiin, matkoihin tms. ei olisi varaa. Exä on minua ehkä 10 x varakkaampi.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 19:48"]
Jos lapset ovat 50-50 ja lähihuoltaja vaatii sosiaalitoimistossa elatusta ns. etävanhemmalta, lasketaan samalla laskentakaaviolla, kuin laskettaisiin, että lapsi on etävanhemman luona joka toinen viikonloppu. Sanoisin, että ei reilu systeemi.
Miehelläni siis tällainen tilanne...lapset tulevat isälleen päällä olevissa vaatteissa eli meille hankitaan kaikki varusteet kuten äidin luokse. Ainoa ero on, että äiti saa lapsilisät, kelan vammastuen, elatusmaksut... ja maksaa yhden lapsen iltapäiväkerhopaikasta. Oli taannoin vielä vailla harrastusmaksuja, mutta niihin ei lasten isä suostunut, totesi vain, että asianajajasi perusteli, että on helpompaa, kun yksi hankkii kaiken tarvittavan lapsille.
Esim. lapsen vammasta johtuvia kuluja tulee molemmissa paikoissa, mutta vain toiseen osoitteeseen tulee tukea jne.
Onneksi suurimmassa osassa tietämistäni 50-50 systeemillä toimivissa kuvioissa mitään rahoja ei liikutella virallisesti. Vanhemmat sopivat keskenään reilusta kulujen jaosta.
[/quote] No tuo ei todellakaan ole reilua. Kyllä saisi tuossakin käyttää ihan sitä kunnon vanhanaikaista maalaisjärkeä eikä maksattaa isällä kaikkea! AP
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 20:01"]
[/quote]
Koska noin kalliisiin harrastuksiin, matkoihin tms. ei olisi varaa. Exä on minua ehkä 10 x varakkaampi.
[/quote] No mikäs siinä jos exälle passaa! AP
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 20:09"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 20:01"]
[/quote]
[/quote] No mikäs siinä jos exälle passaa! AP
[/quote]
Kai passaa, minähän tässä häviöllä olen :)
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 19:18"]
[/quote] Jos tämä oli sarkasmia niin huonosti onnistui?
[/quote]
Juu, en sinuakaan ymmärtänyt.
Elarit siis on laskettu lähivanhemman ollessa sinkku. Nyt kun hän asuu samanlaisessa parisuhteessa kuin etäkin ja molempien luona lapsella on identtiset (materiaaliset) olosuhteet, ei lähi suostu lasketuttamaan summia uusiksi ilman oikeudenkäyntiä. Summat tullaan oikeudessa laskemaan OM:n laskurilla, mikä siis jo muidenkin kommentoijien mukaan on sulaa sulluutta. Onneksi asumiskulut ainakin laskevat ja sen myötä lapsen menot eli näin myös etän maksama elari. Ja yhteiskunnalle tulee kuluja.
Miksi vanhemman oma katkeruus pitää näkyä exän rahastuksena? Itse tein erotessani selkeät sopimukset exäni kanssa, jotka vain kirjallisesti toimitettiin sosiaalitoimistoon. Tähän asti kuvio on toiminut ihan ok ja lapsi on kulkenut kunnollisissa tamineissa, minä maksan harrastukset jne. Isälleen mennessä minä pakkaan kassiin kaiken tarvittavan exän toiveiden mukaan esim. onko juhlat isällä ollessa jne. Exä maksaa minimielarit ja lisäksi kustantaa lapsen kulkemiset tapaamisiin.
Exä on tyytyväinen tilanteeseen, samoin minä. Koen, että hankin oman kukkaroni mukaan lapselle tamineet...harrastukset ovat kalliimman puoleiset, mutta minä maksan omasta talouteni kokonaisuudesta. Esim. lapsi ratsastaa, käy tanssitunneilla jne.
Rahasta ei tarvitse tapella ja exä tietää, että hänen maksamansa elarit menevät oikeasti lapsen tarpeisiin, eivät lihottamaan minun kukkaroani.