Missä tasa-arvo? 2005 syntyneet saavat ilmaiset 2. asteen koulukirjat ja koulumatkat. 2004 syntyneet maksavat kaikein itse (tai no vanhemmat maksavat)
Tämähän on törkeää? Tuhansien eurojen hyöty toisille kun taas toiset maksavat kaiken itse + muutoksen takia kasvavat verot!
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että jollain hankerahalla pikapikaa tuotetaan kaikille lukiolaisille yhteiset avoimet digimateriaalit. Niitähän onkin jo jonkin verran olemassa.
Se tulee kunnille ja valtiolle todella paljon edullisemmaksi.
Kirjakustantamoille toki harmi homma.
Tämä ei liene mahdollista EU lainsäädännön vuoksi. Jos valtio ryhtyy kilpailemaan kirjakustantajien kanssa, se on elinkeinotoimintaa ja siinä on huomioitava kilpailulainsäädäntö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että jollain hankerahalla pikapikaa tuotetaan kaikille lukiolaisille yhteiset avoimet digimateriaalit. Niitähän onkin jo jonkin verran olemassa.
Se tulee kunnille ja valtiolle todella paljon edullisemmaksi.
Kirjakustantamoille toki harmi homma.
Tämä ei liene mahdollista EU lainsäädännön vuoksi. Jos valtio ryhtyy kilpailemaan kirjakustantajien kanssa, se on elinkeinotoimintaa ja siinä on huomioitava kilpailulainsäädäntö.
Ei oppimateriaalien tuottamisessa työsuhteessa olevien opettajien toimesta ole mitään laitonta. Niitä on jo tehtykin.
No mutta, tähän on helppo ratkaisu. Vedetään päätös takaisin,, eikä kukaan saa mitään ilmaista, niin ap on tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
No mutta, tähän on helppo ratkaisu. Vedetään päätös takaisin,, eikä kukaan saa mitään ilmaista, niin ap on tyytyväinen.
Sopii mullekin. Verotus tässä maassa on järkyttävän korkea jo valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kuka tai missä on sanottu koulutuksen tai elämän olevan tasa-arvoista?
Ei ole, sillä jo syntymä hetkellä jokainen saa erilaiset pelikortit elämään ja koulutukseen.
Yhtä törkeänä voitaisiin pitää, kun edelliset sukupolvet maksoivat oppikoulussa kaiken ja oli lukukausimaksut ja vain pienellä osaa perheitä oli varaa laittaa lapset kouluun.
Kovasti se hallitus haluaa/yrittää tehdä kaikesta niin tasa-arvoista. Joten ole hiljaa.
Ap
Täällä kiljutaan riemusta, jos maksuttomuus toteutuu niin kuin täällä on kerrottu. Olen ikionnellinen kaikkien vanhempien puolesta ja erityisesti yh-vanhempien.
Olen pienipalkkainen (2450€/kk brutto) miinus verot, kahden 21v ja 19v äiti ja toinen kirjoitti pari vuotta sitten ja kuopus ensi keväänä, lukioaika on ollut todella rahallisesti tiukalla, kun mitään tukia en saanut, ainoa oli 90€ opintoraha ja palkalla piti maksaa asunnon, ruuan lisäksi lukion kustannukset. Onneksi lapset saivat muutaman tunnin viikossa tehdä töitä.
Tähän saakka lukion käyminen on tyssänyt vanhempien varallisuuteen ja tuloihin, menestyi lapsi miten hyvin tahansa opinnoissaan.
Kaiken kaikkiaan hyvä juttu, monessa perheessä.
Vierailija kirjoitti:
Ainahan se raja on johonkin ikäluokkaan laitettu. Itsekään en saanut kunnalliselta hammashoidolta maksutonta oikomishoitoa lapsena, mutta seuraava vuosiluokka sai.
Johonkin kyllä, mutta ei tämä yksi vuosiluokka tässä yhtälössä paljon lisää maksaisi. 2004 syntyneitä ei edes ole kauhean paljon. Ovat juuri aloittaneet lukion tai amiksen. Luontevampaa olisi, jos kaikille kustannetaan opiskelu sinä vuonna kun se tulee pakolliseksi. Ilmeisesti sitten ei myöskään ole pakollista vielä 2004 syntyneille tämä pidennetty oppivelvollisuus?
Jo nyt osassa lukioita saa ilmaiset kirjat. Savitaipaleen lukio tarjoaa ilmaiset kirjat, tietokoneen ja koulukyydit. Laittakaa teininne sinne nauttimaan eduista. Ei ole muuten koronaakaan kunnassa.
Mitäs ne -04 jotka 10.luokalla 😃?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan se raja on johonkin ikäluokkaan laitettu. Itsekään en saanut kunnalliselta hammashoidolta maksutonta oikomishoitoa lapsena, mutta seuraava vuosiluokka sai.
Johonkin kyllä, mutta ei tämä yksi vuosiluokka tässä yhtälössä paljon lisää maksaisi. 2004 syntyneitä ei edes ole kauhean paljon. Ovat juuri aloittaneet lukion tai amiksen. Luontevampaa olisi, jos kaikille kustannetaan opiskelu sinä vuonna kun se tulee pakolliseksi. Ilmeisesti sitten ei myöskään ole pakollista vielä 2004 syntyneille tämä pidennetty oppivelvollisuus?
Mutta jos raja siirrettäisiin 2004 syntyneisiin, olisi se epäreilua 2003 syntyneille, hekin ovat vielä ensi syksynä lukiossa. Get the point? Aina joku on se eka joka jää ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis saako mun vuonna 2004 syntynyt nyt ysillä oleva lapseni sen ilmaisen lukion vai ei? En pysy enää kärryillä.
Ei saa. 2005 syntyneistä alkaen alkaa uusi oppivelvollisuuslaki.
Mutta jos se on ysillä, niin sehän on 2005 syntyneiden kanssa samassa ryhmässä.
Elämä on valintoja.
Jos joku haluaa jo nyt ilmaisen lukion lapselleen tai itselleen, monet kunnat ovat jo vuosia tarjonneet sen.
Esim. Lieksa, varmaan jo 10v. Lukio on kaikille täysin ilmainen - läppäri, kirjat, ruoka, matkat jne. saa jokainen oppilas veloituksetta käyttöönsä.
Ei tarvitse raivota, kun tekee oikeita valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan ikuntaorganisaatio kykenee tarjoamaan kaikille lukiolaisille läppärit? Kuka hankkii, kuka asentaa, kuka huoltaa, kuka seuraa niiden kuntoa ym? Kuka vastaa kun kone vikaantuu? Mitä ohjelmistoja kunnan koneelle saa asentaa ja kenellä on asennusoikeudet? Etähallitaanko koneita samalla tavalla kuin työpaikoilla? Kaikkea tätä varten tulisi olla aika iso IT-osasto, olisi aika kohtuutonta lykätä tätä jonkun opettajan harteille OTOna hoidettavaksi.
Tietysti sellainen IT-osasto on olemassa. Yläkoulussa jo käyttivät koulun läppäreitä. Nyt tosin oma lapsi kuuluu juuri tähän väliinputoajien joukkoon. Eikä ole ensimmäinen kerta. Mm. leirikoulu jäi heiltä väliin, samoin itsenäisyysjuhlat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos raja siirrettäisiin 2004 syntyneisiin, olisi se epäreilua 2003 syntyneille, hekin ovat vielä ensi syksynä lukiossa. Get the point? Aina joku on se eka joka jää ulkopuolelle.
No varmaankin tarkoitin, että koskisi tietysti myös heitä. Sorry.
Aikoinaan itsellä oli lukion alussa ilmaiset kirjat. Viimeisenä vuonna piti maksaa itse. Eli noin päin uudistus koski koko koulua kerralla, yllätys yllätys !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nih, esikoisella päättyi juuri kirjoitukset ja lalitus edessä joulukuussa, lukio-kulut 3v ajalta rapiat 3500€.
Kuopuksella 2.vuosi menossa ja kulut tähän mennessä n.1800€.Ei oo samoja kirjoja käytetty?
Meillä oli 2 lasta nykyisellä opsilla eli lähes 2 yhden hinnalla.
Nii'in itse olen ops16 kirjoilla ja esim käyttäny sitäkin vanhempaa materiaalia (ops14 -kirjoja) Niin että ei sillä ole väliä onko oikeita vai miten. Samaa asiaa kaikki sisältää, mutta eri kansissa.
parka lapset kun joutuu käymään koulussa pidempään :(
Lukioille ja lukio-opiskelijoille tämä tarjoaa vain kurjuutta. Aiemmin opetukseen käytetty rahoitus menee jatkossa bussilippuihin, läppäreihin ja kirjoihin. Syrjäytymisvaara ei koske lukio-opiskeiljoita eivätkä syrjäytymisvaarassa olevat nuoret yleensä hyödy lukiotasoisesta opiskelusta, koska heidän lähtötasonsa on huonosti menneen peruskoulun takia liian heikko. Aniharva jos kukaan jättää menemättä lukioon rahan takia, koska vähävaraisille on jo nyt tarjolla erilaisia sosiaalitukia.