Missä tasa-arvo? 2005 syntyneet saavat ilmaiset 2. asteen koulukirjat ja koulumatkat. 2004 syntyneet maksavat kaikein itse (tai no vanhemmat maksavat)
Tämähän on törkeää? Tuhansien eurojen hyöty toisille kun taas toiset maksavat kaiken itse + muutoksen takia kasvavat verot!
Kommentit (97)
M52 kirjoitti:
Turha ja hölmö hanke: Turhaan kasvattaa julkista sektoria. Keskiluokalla on kyllä varaa maksaa lastensa toinen aste, ja vähempivaraisten opiskelua voidaan tukea.
Opiskelumotivaatio ei "ilmaisuudella" parane.
Itse asiassa olisi parempi kohdistaa (pienempi) rahasumma opiskelumotivaation parantamiseen/seuraamiseen heille, joille asia on ongelma, kuin paisuttaa julkisia kustannuksia.
Mielestäni oikein hyvä hanke pitkällä tähtäimellä. Ja olen itse keskiluokkaisena juuri maksanut lasteni lukion. Ei kirpaissut yhtään enkä muistele kuinka paljon maksoin. En liikaa kuitenkaan.
Silti kannatan uudistusta. En mieti kaikkea vain itseni näkökulmasta.
N52
Vierailija kirjoitti:
M52 kirjoitti:
Turha ja hölmö hanke: Turhaan kasvattaa julkista sektoria. Keskiluokalla on kyllä varaa maksaa lastensa toinen aste, ja vähempivaraisten opiskelua voidaan tukea.
Itse asiassa olisi parempi kohdistaa (pienempi) rahasumma opiskelumotivaation parantamiseen/seuraamiseen heille, joille asia on ongelma, kuin paisuttaa julkisia kustannuksia.Mielestäni oikein hyvä hanke pitkällä tähtäimellä. Ja olen itse keskiluokkaisena juuri maksanut lasteni lukion. Ei kirpaissut yhtään enkä muistele kuinka paljon maksoin. En liikaa kuitenkaan.
N52
Ajatuksena hieno ja kaunis. Tosin oman lapseni lukion rehtori ilmaisi ihan suoraan epäilevänsä sitä, että oppimateriaalit saattavat tulla olemaan säästösyistä käytettyjä tai puutteellisia (ei välttämättä kirjaa ollenkaan tms), riippuen siis kunnan taloustilanteesta.
Miten voitte tästäkin katkeroitua? Olisiko pitänyt pitää maksullisena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M52 kirjoitti:
Itse asiassa olisi parempi kohdistaa (pienempi) rahasumma opiskelumotivaation parantamiseen/seuraamiseen heille, joille asia on ongelma, kuin paisuttaa julkisia kustannuksia.Mielestäni oikein hyvä hanke pitkällä tähtäimellä. Ja olen itse keskiluokkaisena juuri maksanut lasteni lukion. Ei kirpaissut yhtään enkä muistele kuinka paljon maksoin. En liikaa kuitenkaan.
N52
Ajatuksena hieno ja kaunis. Tosin oman lapseni lukion rehtori ilmaisi ihan suoraan epäilevänsä sitä, että oppimateriaalit saattavat tulla olemaan säästösyistä käytettyjä tai puutteellisia (ei välttämättä kirjaa ollenkaan tms), riippuen siis kunnan taloustilanteesta.
Ja se lukiolaisen tms. tietokonekin lienee sitten käytetty. Saako käyttä omaansa ja korvataanko se jotenkin?
Edelleen mietityttää miten tämä parantaa ja edistää opiskelumotivaatiota....
Vierailija kirjoitti:
Miten voitte tästäkin katkeroitua? Olisiko pitänyt pitää maksullisena?
Kyllä.
Ja miten se käytännössä sitten esim viimeisenä vuonna hoidetaan? Tyypit täyttää 18 ptikin vuotta. Viedäänkö heiltä sitten kesken jakson kirjat, koneet, laskimet jne pois?
Vierailija kirjoitti:
Li on söpö maskin kanssa tai ilman maskia. 😷
Soma Li
No voi kyynel. Meidänkin kohdalla kävi niin, että lapsilisiä nostettiin juuri kun nuorempikin oli täyttänyt 17v. Voi kamalaa, elämä on.
Vierailija kirjoitti:
No voi kyynel. Meidänkin kohdalla kävi niin, että lapsilisiä nostettiin juuri kun nuorempikin oli täyttänyt 17v. Voi kamalaa, elämä on.
90 penniä kuussa tai jotain?
Sellaista se on. Meillä on 2003 syntynyt lukiolainen ja joo, olisin suonut, että olisi koskenut heitäkin. Mutta ei mahda mitään, uudistuksissa on aina hyötyjiä ja niitä, jotka maksavat. Lopulta yhteiskunnan kannalta tämä voi olla pitkällä aikavälillä hyvä asia, ja siten esim kun itse olen vanha, hyödyttää minuakin.
Eli kannatan tätä lämpimästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä se noin kympin nousi ensimmäisestä lapsesta silloin. Tämä tapahtui vuonna 2004.
Oma lapseni on 2004 syntynyt ja saa näin ilmaisen lukion.
Tämä uudistus vain ei ole hyvä. Se että vastentahtoiset oppimiskyvyttömät teinit pakotetaan jonnekin tietää vain häiriköintiä ja heikentyneitä olosuhteita muille. Samaten oppimateriaalit tulee heikkenemään huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä se noin kympin nousi ensimmäisestä lapsesta silloin. Tämä tapahtui vuonna 2004.
Vähän eri asia kuin tämä jossa on kyse monesta tonnista.
Kunnilla ei ole varaa maksaa lukiolaisille yhtä laadukkaita materiaaleja kuin mitä nyt on käytössä. Läppärit kilpailutetaan ja ostetaan halvimmat ajattelematta lainkaan käytettävyyttä (mm. akun kesto, paino). Oppikirjan saa käyttöön vain yhden jakson ajaksi, ylppäreihin luetaan vain omien muistiinpanojen avulla, siirrytään kokonaan ilman kirjoja tapahtuvaan opiskeluun tai käytetään halvimpia digimateriaaleja (huonosti toteutettuja, bugisia ja lagaa koko ajan).
Olkaa onnellisia te, jotka ehditte käydä lukion ennen muutosta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärräthän, että kymppi kuussa on useampi tonni lapsen elämän aikana? (2040 e tarkalleen ottaen)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Moni toisen/kolmannen vuoden opiskelija tekee iltatöitä maksaakseen nämä oppimateriaalit ym. Toisilla on tämäkin aika mahdollisuus opiskella ja harrastaa.
Mitenköhän meillä on tähänkin varaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Moni toisen/kolmannen vuoden opiskelija tekee iltatöitä maksaakseen nämä oppimateriaalit ym. Toisilla on tämäkin aika mahdollisuus opiskella ja harrastaa.
Jaa, meidän lapsi (2003 syntynyt) tekee kaupassa kaksi iltaa viikossa ihan omasta halustaan. Ja ehtii harrastaa ja opiskella. Voi kamalaa.
kyllä alkaa.