Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä tasa-arvo? 2005 syntyneet saavat ilmaiset 2. asteen koulukirjat ja koulumatkat. 2004 syntyneet maksavat kaikein itse (tai no vanhemmat maksavat)

Vierailija
15.10.2020 |

Tämähän on törkeää? Tuhansien eurojen hyöty toisille kun taas toiset maksavat kaiken itse + muutoksen takia kasvavat verot!

Kommentit (97)

Vierailija
21/97 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla perusteella mitään ei voi koskaan uudistaa, koska aina joku jää uudistuksen ulkopuolelle. Ja mitä sanot siitä, että siellä toisen asteen koulussa on nytkin kahden tason ihmisiä. Toiset menevät sen koulun jälkeen mihin heitä huvittaa ja toiset passitetaan valtion pakkotyöhön ksyntyperäisen ominaisuuden takia, johon he eivät voi vaikuttaa. Tuossa on monen kymmentuhannen euron eriarvoisuus, paria kertaluokkaa suurempi kuin jotkut koulukirjat.

Vierailija
22/97 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka tai missä on sanottu koulutuksen tai elämän olevan tasa-arvoista?

Ei ole, sillä jo syntymä hetkellä jokainen saa erilaiset pelikortit elämään ja koulutukseen.

Yhtä törkeänä voitaisiin pitää, kun edelliset sukupolvet maksoivat oppikoulussa kaiken ja oli lukukausimaksut ja vain pienellä osaa perheitä oli varaa laittaa lapset kouluun.

Eli epätasa-arvo ei haittaa kun ennenkin on ollut näin? Tässä puhutaan monen tuhannen euron erosta!

Tasa-arvo on hankala käsite. Miten valtio minulle korvaa, että oma lukioni ei ollut maksuton (kirjat jne.) kun kävin lukiota 2001-2004? Jossain asioissa vain jotkut ovat väliinputoajia...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/97 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä unohda että saavat myös ilmaiset läppärit kaikkine oheistarvikkeineen. Eikä 2004 syntyneet voi myydä edes kirjojaan lainkaan eteenpäin.

Joku porrastus olisi ollut järkevämpi, vaikka ensin kirjat, sitten parin vuoden päästä matkat, myöhemmin läppärit. Nyt ero on valtava kahden peräkkäisen ikävuoden välillä. Nämä ovat kuitenkiin osin samoilla tunneilla ja samoissa kirjoituksissakin.

Osin varmaan tosiaan pystyvät olemaan samoilla tunneilla, osin ehkä eivät. Kun opetussuunnitelma vaihtuu myös ensi syksynä, joten 2004 syntyneillä saattaa olla eri kurssisisältöjä kuin 2005 syntyneillä. Esim. oma lapseni jättää joitain 1- ja 2-kursseja toiselle vuodelle, kun käy lukiota 3,5 vuoden suunnitelman mukaan. Esim. historiaa tai yhteiskuntaoppia ei taida opiskella ykkösvuoden aikana ollenkaan.

Vierailija
24/97 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis saako mun vuonna 2004 syntynyt nyt ysillä oleva lapseni sen ilmaisen lukion vai ei? En pysy enää kärryillä.

Ei ole päätetty vielä meneekö miten. Nythän 2004 syntyneiden kannattaisi keskeyttää lukio ja aloittaa uusiksi ensi vuonna.

Mutta ehdotushan on että nyt peruskoulussa olevia koskisi.

Niin, mutta ei ensi syksynä lukiossa aloittavia voi käytännössä kohdella eri tavoin syntymävuoden mukaan. Oppimateriaalitkin vaihtuu.

Vierailija
25/97 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis saako mun vuonna 2004 syntynyt nyt ysillä oleva lapseni sen ilmaisen lukion vai ei? En pysy enää kärryillä.

Ei ole päätetty vielä meneekö miten. Nythän 2004 syntyneiden kannattaisi keskeyttää lukio ja aloittaa uusiksi ensi vuonna.

Se menee ikäluokittain! 2005 syntyneistä alkaen on oppivelvollisuus 18 v asti. 2004 syntyneellä taas vanhaan malliin vaan peruskoulu.

Vierailija
26/97 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainahan se raja on johonkin ikäluokkaan laitettu. Itsekään en saanut kunnalliselta hammashoidolta maksutonta oikomishoitoa lapsena, mutta seuraava vuosiluokka sai.

Kyllä, mutta reilumpi raja olisi ollut sellainen, että ensi syksystä alkaen kaikki toisen asteen oppimateriaalit ovat ilmaisia kaikille toisen asteen opiskelijoille. Toisen / kolmannen vuoden opiskelijat häviävät jonkin verran, mutta eivät joudu olemaan samaan aikaan koulussa epätasa-arvoisessa asemessa. Ajattele nyt. Osa käy illat töissä maksaakseen oppikirjat. Toiset saavat ne ilmaiseksi.

Itseasiassa luulin, että näin tapahtuu. On ihan järjetöntä, että 2-3. luokkalaiset maksavat ja 1. luokkalaiset eivät. Vielä luokaton lukio, nytkin jollain ensimmäisen vuoden kursseilla on vuonna 2003 syntyneitä.

Vierailija
27/97 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta ei ensi syksynä lukiossa aloittavia voi käytännössä kohdella eri tavoin syntymävuoden mukaan. Oppimateriaalitkin vaihtuu.

Kyllä voi. Muutkin 2004 ja vanhemmat joutuvat maksamaan kaiken itse. Typerästi tehty uudistus.

Vierailija
28/97 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa, ei ole ikäluokkaan sidottu, vaan aloittamisvuoteen.

Vierailija
29/97 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitä just. Että jos nyt on 2004 syntynyt nyt ysillä, niin koskeeko uudistus häntä vai ei? 

Vierailija
30/97 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa, ei ole ikäluokkaan sidottu, vaan aloittamisvuoteen.

No änin olen käsittänyt aiemmin mutta nyt esim media jauhaa vain ikäluokasta 2005.

Vierailija
31/97 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei se ala kaikille uusille oppilaille vuoden 2021 syksyllä eikä synt. vuoden mukaan. Osa kun käynyt starttiluokan jne. Kaiken ne osaa pilata ja aiheuttaa epätasa-arvoa.

Vierailija
32/97 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nih, esikoisella päättyi juuri kirjoitukset ja lalitus edessä joulukuussa, lukio-kulut 3v ajalta rapiat 3500€.

Kuopuksella 2.vuosi menossa ja kulut tähän mennessä n.1800€.

Ei oo samoja kirjoja käytetty?

Meillä oli 2 lasta nykyisellä opsilla eli lähes 2 yhden hinnalla.

Vierailija
33/97 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla perusteella mitään ei voi koskaan uudistaa, koska aina joku jää uudistuksen ulkopuolelle. Ja mitä sanot siitä, että siellä toisen asteen koulussa on nytkin kahden tason ihmisiä. Toiset menevät sen koulun jälkeen mihin heitä huvittaa ja toiset passitetaan valtion pakkotyöhön ksyntyperäisen ominaisuuden takia, johon he eivät voi vaikuttaa. Tuossa on monen kymmentuhannen euron eriarvoisuus, paria kertaluokkaa suurempi kuin jotkut koulukirjat.

Tätähän on myös vaadittu, että ilmaisen ehkäisyn ulkopuolelle jääville nuorille korvattaisiin se ehkäisyn hinta rahana. Minusta oikeudenmukainen vaatimus, koska ei kukaan pakota harrastamaan seksiä alaikäisenä.

Vierailija
34/97 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi. Muutkin 2004 ja vanhemmat joutuvat maksamaan kaiken itse. Typerästi tehty uudistus.

Mutta käytännössä menee tosi hankalaksi. Muilla on samat lukion läppärit ja materiaalit. Mistä se yksi eri vuonna syntynyt samanlaiset hankkii?

Vierailija
35/97 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on todella törkeää niitä kohtaan, jotka käyvät samaa 2. asteen koulua näiden 2005 syntyneiden kanssa. Asettaa nuoret todella eriarvoiseen asemaan!

Saadaankohan kirjaimellisesti luokkasota..

Vierailija
36/97 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha ja hölmö hanke: Turhaan kasvattaa julkista sektoria. Keskiluokalla on kyllä varaa maksaa lastensa toinen aste, ja vähempivaraisten opiskelua voidaan tukea. 

Opiskelumotivaatio ei "ilmaisuudella" parane.

Itse asiassa olisi parempi kohdistaa (pienempi) rahasumma opiskelumotivaation parantamiseen/seuraamiseen heille, joille asia on ongelma, kuin paisuttaa julkisia kustannuksia.

Vierailija
37/97 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se menee ikäluokittain! 2005 syntyneistä alkaen on oppivelvollisuus 18 v asti. 2004 syntyneellä taas vanhaan malliin vaan peruskoulu.

EI MENE! (sori kun huusin) Lähtökohtaisesti koskee 2005-syntyneitä, mutta voi koskea 2004-syntyneitä tai jopa 2006-syntyneitä, jos joku onkin aloittanut koulun vuotta aiemmin tai hypännyt jonkun luokan yli:

https://minedu.fi/-/oppivelvollisuuden-laajentaminen-edennyt-ehdotuksii…

"Oikeus kokonaan maksuttomaan toisen asteen koulutukseen on tarkoitus toteuttaa ensimmäisen kerran syksyllä 2021 toisen asteen opinnot aloittavien oppivelvollisten osalta. Maksuton toisen asteen koulutus koskisi ensimmäisen kerran niitä nuoria, jotka saavat perusopetuksen päättötodistuksen tai joiden oppivelvollisuuteen kuuluvan perusopetuksen suorittaminen muutoin päättyy keväällä 2021. Lähtökohtaisesti ensimmäinen ikäluokka olisivat vuonna 2005 syntyneet."

Vierailija
38/97 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät kai sitten omaksi saa niitä kirjoja, vaan menee kiertoon ja muuttukohan se opintotukikin heidän osaltaan. Tosin sitä nytkin saa vain pienituloisesta perheestä olevat. Maksimissaan kai vähän alle sata euroa kuukaudessa.

Vierailija
39/97 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitä just. Että jos nyt on 2004 syntynyt nyt ysillä, niin koskeeko uudistus häntä vai ei? 

Koskee

Vierailija
40/97 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten köyhillä kunnilla tulee olemaan varaa tuohon?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi