Missä tasa-arvo? 2005 syntyneet saavat ilmaiset 2. asteen koulukirjat ja koulumatkat. 2004 syntyneet maksavat kaikein itse (tai no vanhemmat maksavat)
Tämähän on törkeää? Tuhansien eurojen hyöty toisille kun taas toiset maksavat kaiken itse + muutoksen takia kasvavat verot!
Kommentit (97)
Kyllä tämä olisi pitänyt samantien laittaa kaikille 2. asteen opiskelijoille tai sitten ei kenellekään.
Kuka tai missä on sanottu koulutuksen tai elämän olevan tasa-arvoista?
Ei ole, sillä jo syntymä hetkellä jokainen saa erilaiset pelikortit elämään ja koulutukseen.
Yhtä törkeänä voitaisiin pitää, kun edelliset sukupolvet maksoivat oppikoulussa kaiken ja oli lukukausimaksut ja vain pienellä osaa perheitä oli varaa laittaa lapset kouluun.
Li on söpö maskin kanssa tai ilman maskia. 😷
Vierailija kirjoitti:
Kuka tai missä on sanottu koulutuksen tai elämän olevan tasa-arvoista?
Ei ole, sillä jo syntymä hetkellä jokainen saa erilaiset pelikortit elämään ja koulutukseen.
Yhtä törkeänä voitaisiin pitää, kun edelliset sukupolvet maksoivat oppikoulussa kaiken ja oli lukukausimaksut ja vain pienellä osaa perheitä oli varaa laittaa lapset kouluun.
Eli epätasa-arvo ei haittaa kun ennenkin on ollut näin? Tässä puhutaan monen tuhannen euron erosta!
Sitä ihmettelen, että jos nyt on oppivelvollisuus sinne 18 asti niin miksi lapsilisä loppuu 17 ikävuoteen. Sehän on jäänne ajalta milloin armeijaankin vielä pääsi 17 vuotiaana, mutta kansainvälinen lapsisotilassopimushan on kieltänyt alle 18V osallistumisen on pitkän aikaa. Silti lapsilisiin ei ole tullut ikäkorotusta. Nyt viimein olisi sen aika tämän uudistuksen myötä.
Ainahan se raja on johonkin ikäluokkaan laitettu. Itsekään en saanut kunnalliselta hammashoidolta maksutonta oikomishoitoa lapsena, mutta seuraava vuosiluokka sai.
Sama kun etätyö, kaikille tai ei kellekkään.
Sun ajatuksen mukaan mikään ei saisi uudistua.
Nytkin vähävaraiset saavat kirjarahan Kelasta, oletko heille kateellinen?
Vierailija kirjoitti:
Ainahan se raja on johonkin ikäluokkaan laitettu. Itsekään en saanut kunnalliselta hammashoidolta maksutonta oikomishoitoa lapsena, mutta seuraava vuosiluokka sai.
Kyllä, mutta reilumpi raja olisi ollut sellainen, että ensi syksystä alkaen kaikki toisen asteen oppimateriaalit ovat ilmaisia kaikille toisen asteen opiskelijoille. Toisen / kolmannen vuoden opiskelijat häviävät jonkin verran, mutta eivät joudu olemaan samaan aikaan koulussa epätasa-arvoisessa asemessa. Ajattele nyt. Osa käy illat töissä maksaakseen oppikirjat. Toiset saavat ne ilmaiseksi.
Itse muutin toiselle paikkakunnalle lukioon 16-vuotiaana. Iltaisin tein puhelinmyyntiä ja siivousta, opintolainaa jouduin silti nostamaan lukion aikana noin 7000e. Hyvä vaan jos ei nykyajan lukiolaisten tarvitse tehdä noin.
Nih, esikoisella päättyi juuri kirjoitukset ja lalitus edessä joulukuussa, lukio-kulut 3v ajalta rapiat 3500€.
Kuopuksella 2.vuosi menossa ja kulut tähän mennessä n.1800€.
Siis saako mun vuonna 2004 syntynyt nyt ysillä oleva lapseni sen ilmaisen lukion vai ei? En pysy enää kärryillä.
Eikä kukaan enää osta näitä nyt ostettuja lukion kirjoja.
Älä unohda että saavat myös ilmaiset läppärit kaikkine oheistarvikkeineen. Eikä 2004 syntyneet voi myydä edes kirjojaan lainkaan eteenpäin.
Joku porrastus olisi ollut järkevämpi, vaikka ensin kirjat, sitten parin vuoden päästä matkat, myöhemmin läppärit. Nyt ero on valtava kahden peräkkäisen ikävuoden välillä. Nämä ovat kuitenkiin osin samoilla tunneilla ja samoissa kirjoituksissakin.
Vierailija kirjoitti:
Siis saako mun vuonna 2004 syntynyt nyt ysillä oleva lapseni sen ilmaisen lukion vai ei? En pysy enää kärryillä.
Ei saa. 2005 syntyneistä alkaen alkaa uusi oppivelvollisuuslaki.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole päätetty vielä meneekö miten. Nythän 2004 syntyneiden kannattaisi keskeyttää lukio ja aloittaa uusiksi ensi vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos menee ensi syksynä lukioon?
Kiva, jos näin on. Hän on sitten kolme päivää liian vanha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole päätetty vielä meneekö miten. Nythän 2004 syntyneiden kannattaisi keskeyttää lukio ja aloittaa uusiksi ensi vuonna.
Mutta ehdotushan on että nyt peruskoulussa olevia koskisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurssitkin kyllä muuttuu, mistä edes saa maksettuja materiaaleja kun koulu tarjoaa muille ilmaiset...?
Tämä on todella törkeää niitä kohtaan, jotka käyvät samaa 2. asteen koulua näiden 2005 syntyneiden kanssa. Asettaa nuoret todella eriarvoiseen asemaan!