Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi 4v ei voisi olla omakotitalon pihalla isosiskonsa kanssa

Vierailija
13.01.2014 |

Sillä aikaa kun äiti nukuttaa sisällä vauvaa? 4v on jo iso. Omassa lapsuudessani leikin pienempänäkin siskon kanssa ulkona.

Kommentit (153)

Vierailija
1/153 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku vois vastata kysymykseen MIKSI noin nuoren pitäisi olla itsekseen tai isosiskon kanssa kaksin ulkona?

Vierailija
2/153 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 15:34"]

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 15:31"]

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 15:29"]

"Sitä ei sanottu ei, mutta yksi sun toinen mamma alkoi paasaamaan että nelivuotiasta ei voi laittaa yksin pihalle. No meillä voi vaikka se ei tähän tapaukseen kuulukaan. Pointti oli että nämä on tapauskohtaisia."

No kun kyseessä on kaksi lasta, on se nelivuotias aika vahvasti itsekseen. 

Kouluikäiseenkään ei voi luottaa että vahtii sitä lasta jos löytää muuta mielenkiintoista tekemistä. 

Millainen piha teillä sitten on? Näin esimerkkinä, voit olla varma ettei mitään vahinkoa tapahdu?

[/quote]

Mä en tajua miten mä olen aina voinut luottaa omiin lapsiini, niitä on sentään neljä.

No enivei, meillä on iso piha, ei naapureita eikä autoja. En näe mitään vaaran paikkoja joita ei pystyisi sisältäkin käsin vahtimaan.

[/quote]

Mitä kotinne lähellä on, metsää tms? Se on yksi potentiaalinen vaaranpaikka.

Mä luotan omaan muksuuni, mutta en mä vaan itse huoltajana ota sitä riskiä että jotain sattuu. 

Mun vastuulla se on ja alle kouluikäisen eikä pienen koululaisenkaan tulisi joutua pärjäämään aivan omillaan ulkona.

[/quote]

Mitäpä jos ne haluaakin olla yksin? Meillä ei ole metsää, sellaisena kuin metsä ymmärretään. En mäkään huoltajana ole joutunut riskejä ottamaan vaikka lapset on olleet pihalla itsekseen jo pienestä. Olen ylpeä heistä. 9 veekin kun joutuu jo bussilla ja kävellen kulkemaan jotta pääsee treeneihin. Enemmän mä siitä olen huolissani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/153 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 15:39"]

Joku vois vastata kysymykseen MIKSI noin nuoren pitäisi olla itsekseen tai isosiskon kanssa kaksin ulkona?

[/quote]

Meillä lapset on ainakin halunneet. Ei se ole kivaa, että se mutsi siinä on korvan takana.

Vierailija
4/153 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitäpä jos ne haluaakin olla yksin? Meillä ei ole metsää, sellaisena kuin metsä ymmärretään. En mäkään huoltajana ole joutunut riskejä ottamaan vaikka lapset on olleet pihalla itsekseen jo pienestä. Olen ylpeä heistä. 9 veekin kun joutuu jo bussilla ja kävellen kulkemaan jotta pääsee treeneihin. Enemmän mä siitä olen huolissani."

Voihan ne pienet lapset haluta ihan mitä vaan. Mutta eihän kaikkea voi toteuttaa?

En ymmärrä mikä kiire lapsilla olisi itsenäistyä ja olla yksin. 

Vierailija
5/153 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisittekö olemaan suuttumatta isommalle lapselle, jos pienemmälle käy jotain? Pikkulapsi ei voi olla vastuussa toisesta. Miettikää millaiset traumat ja syyllisyys isommalle lapselle jää mahdollisesta kuolemaan johtaneesta tapaturmasta. Uskoisin, että aina löytyy joku ainuinen (vaikka isovanhempi), joka tulee syyllistämään isompaa lasta.

"Miksi et vahtinut"

Vierailija
6/153 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 15:19"]

Aina sitä vesistöä ei edes tarvita. Kolmevuotias sukulaispoika hukkui vesiämpäriin omassa kotipihassa. Silloin ei ollut tapana erikseen vahtia kävelemään oppineita lapsia.

Nykyinen lasten ja teinien tapaturmakuolleisuus on vain vähän päälle 27% seitsemänkymmentäluvun alun tasosta. Jos verrattaisiin 40-50 -lukuun olisi nykypäivän tapaturmakuolleisuus vain murto osa sen aikaisesta.

[/quote]

Myös minun kaverini serkun lapsi hukkui pihalla vesisankkoon tai vesitynnyriin. Oli myös turvallisella pihalla kesällä yksin leikkimässä.

Tästä ei ole edes montaa vuotta aikaa. 

Aina kun näitä sattuu, tulee mieleen, että katuukohan vanhemmat, etteivät katsoneet perään, vai ajattelevatko vain, että näitä sattuu ja tapahtuu ja Herra antaa lisää.

Itse en varmaan antaisi itselleni ikinä anteeksi, jos lapseni olisi kuollut pihalla yksin pienenä, samaan aikaan, kun itse olisin ollut katselemassa telkkaria tms.

Mutta ehkä ihmisen mieli on armollinen ja ei mieti syyllisyyttä tai sitä, olisiko sittenkin kannattanut tehdä toisin. Siksi tuntuu niin hassulta, kun onnettomuuksien jälkeen toivotetaan voimaa ja muuta. Se on oma valinta, miten lapsiaan hoitaa. Jos haluaa riskin, niin sitten sen kanssa elää, jos jotain käy.

Ei kukaan ole toisia tuomitsemassa, jos lapsensa panevat yksin ulos. Mutta ei riitä empatiakaan, jos lapsi kuolee. Sillä lapsella olisi ollut elämä edessä, rakastuminen, häät, omat lapset ja kaikki. Ja se kaikki loppuu siksi, että äiti ei jaksa seisoa pihalla vahtimassa pientä ihmisentainta.

Vierailija
7/153 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä noissa kylpykeskusteluissakin jotka jättää jo 2 vuotiaansa yksin vauvan vannaan koska eihän siellä oo paljoa vettä.. Ja turvallinen kylpyhuone.. :)

Vierailija
8/153 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 15:19"]

Aina sitä vesistöä ei edes tarvita. Kolmevuotias sukulaispoika hukkui vesiämpäriin omassa kotipihassa. Silloin ei ollut tapana erikseen vahtia kävelemään oppineita lapsia.

Nykyinen lasten ja teinien tapaturmakuolleisuus on vain vähän päälle 27% seitsemänkymmentäluvun alun tasosta. Jos verrattaisiin 40-50 -lukuun olisi nykypäivän tapaturmakuolleisuus vain murto osa sen aikaisesta.

[/quote]

Tosiasia on, että kaikki ei välitä, jos lapsi kuolee. Muuten niitä vahdittaisiin siellä pihalla.

Vierailija
9/153 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaatumiseen kuolee vuosittain yli 1000 ihmistä Suomessa. Lapsenne voi minä hetkenä hyvänsä liukastua tai muuten vain horjahtaa, lyödä päänsä lattiaan tai kovaan esineeseen ja kuolla. Te itse myös. Miksette ole valvomassa vaan istutte perseellänne koneella? Kuka teitä valvoo?

Vierailija
10/153 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa.

Aina hehkutetaan sitä äitiyden onnea, rakastumisen tunnetta ja vastuuntunnon heräämistä. Miksi lasten kanssa työn puolesta tekemisissä olevat näkevät jatkuvasti lapsia, joista ei oikeasti välitä kukaan... Kaikki ei välitä.

Vierailija
11/153 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 15:59"]

Kaatumiseen kuolee vuosittain yli 1000 ihmistä Suomessa. Lapsenne voi minä hetkenä hyvänsä liukastua tai muuten vain horjahtaa, lyödä päänsä lattiaan tai kovaan esineeseen ja kuolla. Te itse myös. Miksette ole valvomassa vaan istutte perseellänne koneella? Kuka teitä valvoo?

[/quote]

Joista 70% vanhuksia. Istun koneella koska lapsella on isäkin joka on kotona. 

Tosi on että tapahtua voi koska vaan, mutta sen takiako että koska vain voi kuolla voit olla vahtimatta lastasi?

Vierailija
12/153 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 13:38"]

Sen takia ne suositukset on, koska ennen aikaan kuoli lapsia huomattavasti enemmän kuin tänäpäivänä.

[/quote]

joo, mutta kun suositusten mukaan 4 v saa olla yksin pihalla. Tällaisen MLL vihkosen antoi neuvolan täti minulle 4 v neuvolassa. Ja asumme Helsingin keskustassa. Ihan pokkana kysyi, että "Ulkoileeko teidän "Tiina" jo yksin"?

Vierailija
13/153 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin huvikseni kuolemansyy-tilastoja. 

2012 vuonna kolme neljästä kaatumisessa kuollut oli yli 70v. 

0-9 vuotiaita ei kyseiseen syyhyn kuollut yhtään.

Vierailija
14/153 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska 4-6v. lapset on eniten vaarassa, kun yksin ulkoilevat. Osa katsos ihan kuolee, kun äiskä on laiska ja ei jaksa vahtia. Kertoohan siitä jo Iltapäivälehtien otsikot.

Vierailija
15/153 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 16:07"]

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 13:38"]

Sen takia ne suositukset on, koska ennen aikaan kuoli lapsia huomattavasti enemmän kuin tänäpäivänä.

[/quote]

joo, mutta kun suositusten mukaan 4 v saa olla yksin pihalla. Tällaisen MLL vihkosen antoi neuvolan täti minulle 4 v neuvolassa. Ja asumme Helsingin keskustassa. Ihan pokkana kysyi, että "Ulkoileeko teidän "Tiina" jo yksin"?

[/quote]

Ihan ohiksena, mitä neuvolassa teitte ja kauanko se kesti? Meillä 4 v neuvola huomenna. :)

Vierailija
16/153 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 13:12"]

Minä olisin lapsuudessani varmaan joutunut huostaanotetuksi, jos meno olisi ollut samanlaista kuin nykyään.

Riekuttiin saman ikäisten serkkujen (kaikki silloin 3v. -5v) pitkin metsiä ja ryteikköjä, käytiin järven rannalla ja pyöriltiin paikalliseen kyläkauppaan. Kiipeiltiin puissa, rakennettiin majaa ja kiivettiin heinäladossa paalien päälle (ihan hirveän korkealle!)

Koko päivä me siellä pihalla yksin oltiin, ei puhettakaan että vanhemmat olisivat viitsineet tulla valvomaan, niillä oli omat jutut menossa.

[/quote]

Sama täällä. 5-vuotiaana katsoin 3-v serkkuni perään sillä aikana, kun äiti kävi kaupassa, serkku oli meillä hoidossa. Kävin myös itsenäisesti siellä kaupassa. Meillä päin oli tapana, että kun täytti 5, päästettiin yksi kauppaan. Kyseessä maalaiskirkonkylä. Yksi tien ylitys oli kauppaan mennessä, matkaa n. 300 metriä. Naapurin lasten kanssa juoksenneltiin pitkin pihoja. Uimarannalle meiltä oli n. 400 metriä. Yksin tai kavereiden kanssa sai mennä kouluikäisenä uimaan, jos osasi uida. Se oli vain sellainen kirjoittamaton sääntö naapurustossa. Paitsi, uimataitoinen alle kouluikäinen pääsi uimataitoisen kouluikäisen kaverina myös. 

Vierailija
17/153 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 15:44"]

"Mitäpä jos ne haluaakin olla yksin? Meillä ei ole metsää, sellaisena kuin metsä ymmärretään. En mäkään huoltajana ole joutunut riskejä ottamaan vaikka lapset on olleet pihalla itsekseen jo pienestä. Olen ylpeä heistä. 9 veekin kun joutuu jo bussilla ja kävellen kulkemaan jotta pääsee treeneihin. Enemmän mä siitä olen huolissani."

Voihan ne pienet lapset haluta ihan mitä vaan. Mutta eihän kaikkea voi toteuttaa?

[/quote]

Uskon, että et ymmärrä. Sen huomaa sitten myöhemmässä vaiheessa lasten kehitystä.

Vierailija
18/153 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu pihasta ja lapsesta. Mutta älä koskaan sano sille vanhemmalle lapselle, että hän on vastuussa pienemmästä! Koska vastuu on SINUN, AIKUISEN, ja jos olet lykännyt sen isommalle ja jotain sattuu niin se syyllisyys pilaa hänen elämänsä.

Vierailija
19/153 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 18:16"]

[/quote]

Uskon, että et ymmärrä. Sen huomaa sitten myöhemmässä vaiheessa lasten kehitystä.

[/quote]

Kuten miten? Koska hän ei saa ilman valvontaa olla pihalla alle kouluiässä, hänelle tulee muka jostain hirveitä ongelmia vanhetessa.. Selvä. Jatkan tällä tyylillä mieluummin. 

Otan riskin mieluummin "ongelmista" myöhemmin kuin mahdollisesta kuolemanriskistä.

Vierailija
20/153 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 18:26"]

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 18:16"]

[/quote]

[/quote]

Kuten miten? Koska hän ei saa ilman valvontaa olla pihalla alle kouluiässä, hänelle tulee muka jostain hirveitä ongelmia vanhetessa.. Selvä. Jatkan tällä tyylillä mieluummin. 

Otan riskin mieluummin "ongelmista" myöhemmin kuin mahdollisesta kuolemanriskistä.

[/quote]

Mitkä ihmeen kuolemanriskit? Täh?

Aina paranee...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi