Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi 4v ei voisi olla omakotitalon pihalla isosiskonsa kanssa

Vierailija
13.01.2014 |

Sillä aikaa kun äiti nukuttaa sisällä vauvaa? 4v on jo iso. Omassa lapsuudessani leikin pienempänäkin siskon kanssa ulkona.

Kommentit (153)

Vierailija
81/153 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän rivitaloyhtiössä jätetään jo kolme vuotiaat yksin pihalle, ilman isosisaruksia ja pidemmiksi ajoiksi. Ikkunoista ja omilta pihoilta ei näe leikkipaikoille. Itse en jättäisi, mutta kyllä puen 4-vuotiaan valmiiksi ja päästän pihalle odottamaan, että saan puettua vauvan ja itseni. Jos omakotitalon piha on turvallinen niin miksei voisi jättää isosiskon kanssa? Eli jos ei ole mitään korkeita kallioita, rotkoja tai lammikoita, eikä ole vieressä isoa tietä jonne voi juosta auton alle.

Vierailija
82/153 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, vaikka siksi että vahinkoja sattuu.

Pienille lapsille niitä vahinkoja sattuu enemmän silloin kun heitä ei kukaan ole valvomassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/153 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidan 4 v. ja 6 v. leikkii välillä keskenääkin pihalla ja ihan hyvin menee. Siinähän sitä oppii myös samalla vastuuta itsestään, kun ei ole koko ajan vanhempi neuvomassa että mitä saa tehdä ja mitä ei. 

Vierailija
84/153 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska vastuu kuuluu vanhemmalle, ei lapselle. Ei pidö tehtailla muotimäärää lapsia, jos ei kykene hoitamaan.

Vierailija
85/153 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan pihapiiristä, lapsen persoonasta ja siitä, onko lähellä vilkasliikenteisiä teitä, jokia tai muita vaaranpaikkoja.

Vierailija
86/153 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin lapsuudessani varmaan joutunut huostaanotetuksi, jos meno olisi ollut samanlaista kuin nykyään.

Riekuttiin saman ikäisten serkkujen (kaikki silloin 3v. -5v) pitkin metsiä ja ryteikköjä, käytiin järven rannalla ja pyöriltiin paikalliseen kyläkauppaan. Kiipeiltiin puissa, rakennettiin majaa ja kiivettiin heinäladossa paalien päälle (ihan hirveän korkealle!)

Koko päivä me siellä pihalla yksin oltiin, ei puhettakaan että vanhemmat olisivat viitsineet tulla valvomaan, niillä oli omat jutut menossa.

Vierailija
87/153 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 13:05"]

Koska vastuu kuuluu vanhemmalle, ei lapselle. Ei pidö tehtailla muotimäärää lapsia, jos ei kykene hoitamaan.

[/quote]

Tätä mantraa hokemalla kasvatetaan juuri sitä tietokoneella päivätpitkät istuvaa pullamössö sukupolvea jolle mikä tahansa peukalonliikutusta isompi suoritus on ihan ylitsepääsemätön tehtävä. Haloo, kyllä lapsellekin pitää iän myötä alkaa antamaan vastuuta ja luottaa siihen että osaavat itsekin jo jotain. En tarkoita, että lapset pitäisi koko päiväksi jättää pihalle keskenään mutta vähän aikaa turvallisella pihalla on ihan ok.  

Vierailija
88/153 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on hyvin aidattu omakotitalon piha, isot ikkunat pihalle sekä olkkarista että keittiöstä. Lapset on kesäisin saaneet käydä pihalla heti, kun ovat liikkumaan pysyneet. Ovi auki, tarvittaessa ikkunakin. Yhtä hyvin saa vahdittua kuin sisällä olijoita.

Vierailija
89/153 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 12:49"]

Sillä aikaa kun äiti nukuttaa sisällä vauvaa? 4v on jo iso. Omassa lapsuudessani leikin pienempänäkin siskon kanssa ulkona.

[/quote]

Saahan se olla, mutta ei kannata sitten kerjätä voimahaliviestejä, kun lapsi sattuu hukkumaan, jäämään lumipenkan alle, kaatumaan jonnekin ja tukehtumaan yms.

Ihan liikaa taas tulee tänä keväänä hukkumaan näitä nelivuotiaita, jotka on pihalla yksin, kun ei sitä nyt voi olla äiti 24/7

Joten anna olla pihalla, mutta älä sitten itke ja vingu, jos lapsi sattuu kuolemaan

Vierailija
90/153 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 13:12"]

Minä olisin lapsuudessani varmaan joutunut huostaanotetuksi, jos meno olisi ollut samanlaista kuin nykyään.

Riekuttiin saman ikäisten serkkujen (kaikki silloin 3v. -5v) pitkin metsiä ja ryteikköjä, käytiin järven rannalla ja pyöriltiin paikalliseen kyläkauppaan. Kiipeiltiin puissa, rakennettiin majaa ja kiivettiin heinäladossa paalien päälle (ihan hirveän korkealle!)

Koko päivä me siellä pihalla yksin oltiin, ei puhettakaan että vanhemmat olisivat viitsineet tulla valvomaan, niillä oli omat jutut menossa.

[/quote]

Turpa kiinni!!! KETÄÄN EI KIINNOSTA NÄÄ "MINUN NUORUUDESSANI KAIKKI OLI TOISIN" VÄTJÄYKSET!!!

Vierailija
91/153 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan seiskaa. Meillä on sellainen piha ja sellainen nelivuotias, että pystyy aivan hyvin päästämään yksin ulos isosiskon kanssa.

Toisaalta tunnen 10-vuotiaita, joita en uskaltaisi jättää hetkeksikään ilman valvontaa. Ja tiedän pihoja, jotka jo pikasilmäyksellä tuovat mieleen kauhuotsikot hukkumis-, kuristumis-, myrkytys-, ruhjoutumis- ja yliajokuolemista.

Vierailija
92/153 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 13:13"]

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 13:05"]

[/quote]

Tätä mantraa hokemalla kasvatetaan juuri sitä tietokoneella päivätpitkät istuvaa pullamössö sukupolvea jolle mikä tahansa peukalonliikutusta isompi suoritus on ihan ylitsepääsemätön tehtävä. Haloo, kyllä lapsellekin pitää iän myötä alkaa antamaan vastuuta ja luottaa siihen että osaavat itsekin jo jotain. En tarkoita, että lapset pitäisi koko päiväksi jättää pihalle keskenään mutta vähän aikaa turvallisella pihalla on ihan ok.  

[/quote]

Turvallisellakin pihalla voi olla lunta, lätäkköjä.. ties mitä mihin voi itsensä tapattaa. 

Minä en ikinä ottaisi riskiä että jättäisin edes hetkeksi 4 vn yksin pihalle, vaikka asummekin maalla. 

On tässä vielä vuosia aikaa ennenkuin lapsi alkaa ulkoilla itsekseen. 

Vierailija
93/153 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tässä perheessä olleet pikkusiskonsakin kanssa.

Kumma kun suurimmat vaaratilanteet ovat sattuneet juuri hyvin valvoittuna.

Vierailija
94/153 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsi opi koskaan arvioimaan itse riskejä ja vaaroja, jos vanhempi on koko ajan vahtimassa. Meillä leikkivät ulkona lyhyitä aikoja kahdestaan, mutta itse istun ikkunan ääressä katsomassa mitä siellä puuhaavat. Näin ei tunnu että vanhempi tarkkailee vaikka tarkkailee kuitenkin.

Vierailija
95/153 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 13:16"]

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 13:12"]

[/quote]

Turpa kiinni!!! KETÄÄN EI KIINNOSTA NÄÄ "MINUN NUORUUDESSANI KAIKKI OLI TOISIN" VÄTJÄYKSET!!!

[/quote]

Mitä ihmettä sä oikein raivoat? :D Lääkkeet.

Vierailija
96/153 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 13:20"]

Turvallisellakin pihalla voi olla lunta, lätäkköjä.. ties mitä mihin voi itsensä tapattaa. 

Minä en ikinä ottaisi riskiä että jättäisin edes hetkeksi 4 vn yksin pihalle, vaikka asummekin maalla. 

[/quote]

Kyllä, mutta suurimmassa vaarassa ovat esimerkiksi kouluun kulkiessaan ne lapset, jotka eivät ole koskaan saaneet harjoitella tuota ulkona olemista ilman vanhempia ja arvioimaan itse mitä kannattaa tehdä ja mitä ei kannata tehdä.  

Vierailija
97/153 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4- ja 6-vuotiaat on pärjänneet hyvin rivarin takapihalla keskenäänkin, samoin talon muut samanikäiset tenavat. Tietävät pelisäännöt, ja tulevat kysymään lupaa jos menevät naapuritalon pihalle leikkimään. Riippuu tietenkin paljon siitä minkälaisia lapset ovat luonteeltaan ja onko siellä pihalla jotain vaarallisia paikkoja vai ei.

Vierailija
98/153 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 13:25"]

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 13:20"]

[/quote]

Kyllä, mutta suurimmassa vaarassa ovat esimerkiksi kouluun kulkiessaan ne lapset, jotka eivät ole koskaan saaneet harjoitella tuota ulkona olemista ilman vanhempia ja arvioimaan itse mitä kannattaa tehdä ja mitä ei kannata tehdä.  

[/quote]

Minkä lähteen mukaan?

Aiomme harjoitella lapsen kanssa koulumatkaa etukäteen, ei kai kukaan lasta aio jättää yksin sitä kävelemään..

Meillä kyläkoulu on naapurissa, joten sinällään turvallista. 

Meinaatko todella, että lapsi ei opi vaaranpaikkoja ja mitä kannattaa tehdä ja mitä ei silloin kuin vanhempi valvoo häntä? 

Vierailija
99/153 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy järjestää asiat niin että yhdessä lähdetään ovesta ulos. 4 v on vielä pieni. 54

Vierailija
100/153 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis minkä ikäinen tämä isosisko on?

Mun kotona ainakin pikkusisko oli ulkona jo 1-vuotiaana isosiskonsa eli minun kanssa. Olin silloin 11-vuotias.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän