HS: herttaisten ihmisten avioliitot kestävät
Mikä on herttaista? Miten määrittelet herttaisen?
Oletko samaa mieltä?
Kommentit (17)
Valtaosa palstalaisten liitoista tulee päätymään eroon käyttäytymisestä päätellen.
Täällä ei herttaisuus todellakaan kukoista.
Voin uskoa, että herttaisten ihmisten liitot kestävät muita paremmin :)
Ilmankos en ole naimisiin asti päässyt... herttaisuus on kaukana minusta :(
Kyllä kujn ajattelen lähipiirissä eronneita, ne ovat vahvoja persoonia, kulmikkaita ja jopa hankalia ihmisiä. USein kaksi sellaista yhdessä eikä vain toinen. Ihan kivoja ihmisiä, mutta heitä ei voi sanoa herttaisiksi tai helpoiksi ihmisiksi.
Mitenköhän meille käy kun mies on tosi herttainen ja minä kamala akka?
Mä en kyllä oikeasti tunne yhtään herttaista ihmistä. Tunnen ihmisiä, jotka ovat ystävällisiä, empaattisia, mukavia, pieniä, nättejä, hauskoja, mutta samalla myös ihan samanlailla kulmikkaita kuin kaikki muutkin.
Herttainen minulle tarkoittaa lähinnä sitä, että ko. ihmisen päältä voi kävellä juuri niinkuin itse haluaa. Ja vielä useampaan kertaan.
Oh no, kuinkakohan mun avioliiton käy... :D
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 15:31"]Valtaosa palstalaisten liitoista tulee päätymään eroon käyttäytymisestä päätellen.
[/quote]
Komppaan. Herttaisuus on nykyisin muutenkin yhtä out kuin nöyryys.
Ongelmia herttaisten suhteessa tulee, kun toinen ei enää jaksa/ halua olla herttainen. Entä jos suhde on perustunut yksipuoliselle herttaisuudelle? Ei-herttainen osapuoli voi alkaa dissaamaan tuota piirrettä, nähty on.
Kannattaako teeskennellä herttaista?
Tuli mieleen, että Love Connectionin Hannele on " herttaisen" ruumiillistuma. :D
(se blondi pyöreä ope)
"Tutkimuksessa todettiin, että ne vastavihityt parit, jotka käyttäytyivät herttaisesti ja huolehtivaisesti toisiaan kohtaan, olivat myöhemmin onnellisimpia avioliitoissaan."
"Seurantatutkimuksessa haastatelluista pareista ne, jotka erosivat noin parin avioliittovuoden jälkeen, olivat tutkijoiden mukaan jo vastanaineina merkittävästi vähemmän rakastuneita ja useasti jopa vihamielisiä toisiaan kohtaan. “Lutuiset” avioliitot siis kestivät pidempään, vaikka nekin toki arkipäiväistyivät."
Tuo on lähes nollatutkimus tai sitten suurta viisautta. Jos pari huolehtii toisistaan ja on hellyyttä toisiaan kohtaan niin liitto kestää pitempään. Jos parisuhde on kuin sotatantereelta, niin ne liitot eivät kestä niin hyvin.
Varmasti kestävätkin, jos nimittäin kaksi ns. herttaista ihmistä rakastuu toisiinsa! Miksipä ei kestäisi, kun molemmilla käytöstä ja ajatusmaailmaa ohjaa hyväntahtoisuus ja toisen ihmisen kunnioitus. Jos nimittäin herttaisuudella käsitetään sellainen.
Että oli siitäkin oikein tutkimus tehty. Että ihmiset, jotka ovat sovinnollisia ja huolehtivaisen rakastavia luonteeltaan eroavat toisistaan harvemmin ja ovat suhteissaan onnellisempia. Hieno juttu että nyt tiedämme senkin.
Btw, luullakseni on harvinaista, että kaksi sellaista sattuu yksiin. Mutta onnea niille herttaisille, jotka ovat löytäneet herttaisen elämänkumppanin!
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 15:27"]
Herttainen on sellainen sympaattinen ihminen, joka kunnioittaa ja arvostaa muita. Ei päästä itseään katkeroitumaan, vaikka elämä tarjoilee välillä paskaa ihan niinkuin kaikille, vaan löytää positiivisen otteen elämään. Suhtautuu asioihin positiivisesti, eikä valita turhasta vaan osaa olla kiitollinen niistä asioista, mitä hänellä jo on. Arvostaa myös itseään ja näin ollen on helpompi rakastettava, kuin itseään vihaava ja soimaava ihminen.
Sellainen on herttainen minun mielestä. Semmosten ihmisten liitoilla on varmasti suurempi mahdollisuus kestää kuin kiukkuisilla tyypeillä.
[/quote]
Osittain totta, mutta tässä analyysissäsi et ota huomioon sitä, että avioliitossa on KAKSI osapuolta, joten jos toinen on herttainen ja toinen vähemmän, niin mitä syntyy? No juu, ehkä herttainen jaksaa nöyränä toisen kettuilua ja vähemmän herttaista, jopa ikävää käytöstä koko ikänsä, koska antaa kaikkensa rakkaudelle ja parisuhteelle. Mutta herttainenkin särkyy sisältä ja ajan kanssa muuttuu vähintään sisältä kyyniseksi ja turraksi.
Eli kahden kauppa ja sen toimiminen tai toimimattomuus.
Ja tuo toinen eronneita kulmikkaiksi analysoiva myös: taidat sinäkin unohtaa, että avioliitossa on kaksi osapuolta. En minä ole sama henkilö kuin mieheni etkä sinäkään, joten on yhtä turhaa arvioida eronneita kulmikkaiksi, kuin rumiksi tai ilkeiksi, rutiköyhiksi tai miksikään. Erossa kaksi erillistä ihmistä eroaa parisuhteestaan, se ei ole sama asia, kuin "yksi paha ja vaikea ihminen muuttuu aviopuolisosta eronneeksi".
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 15:51"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 15:31"]Valtaosa palstalaisten liitoista tulee päätymään eroon käyttäytymisestä päätellen.
[/quote]
Komppaan. Herttaisuus on nykyisin muutenkin yhtä out kuin nöyryys.
Ongelmia herttaisten suhteessa tulee, kun toinen ei enää jaksa/ halua olla herttainen. Entä jos suhde on perustunut yksipuoliselle herttaisuudelle? Ei-herttainen osapuoli voi alkaa dissaamaan tuota piirrettä, nähty on.
Kannattaako teeskennellä herttaista?
[/quote]
Herttaisia ihmisiä on ihan aidosti olemassa. Se ei tarkoita että antaa toisten kävellä yli. 2 kuvasi asiaa aika hyvin.
Mun mies on herttaisnen, minä en. Riittää, että toinen on, se auttaa sitä ei-herttaistakin. Eikä yksin ole helppoa riidellä. Jos mulla olisi kaltaiseni puoliso (ja on ollutkin seurustellessa) niin olisimme kuin Matti ja Mervi. Nyt ei olla.
Meitä on tässä avioliitossa kaksi hyvin epäherttaista ihmistä. Minua saattavat hyvänpäivän tutut kuvitella herttaiseksi. Etenkin ulkoinen olemus herättää kuvan herttaisuudesta. Mutta jos yhtään enemmän joutuu olemaan tekemisissä, niin tietävät, että olen itsepäinen, omaehtoinen, rasittava. Pahimmillaan todella v:mainen. Ihan niinkuin miehenikin. Naimisissa ollaan oltu kohta 11 vuotta. Se nyt ei tietenkään ole kovin pitkä aika ihmiselämässä.
Mun yhden kaverin vanhemmat ovat malliesimerkki tällaisista herttaisista ihmisistä! AINA ovat valmiina auttamaan, jos joku tarvitsee jotakin. Eipä ihme, että herttaisesti liitossa jo 45 vuotta.
Herttainen vaimo ja huolehtiva mies
Tiedän ja tunsin herttaisimmasta herttaisen henkilön, jonka elämä ja parisuhde päättyi eilen.
Tätä mieltä hänestä ovat kaikki, jotka hänet tunsivat. Ei hän ollut sinisilmäinen. Hänellä oli valoisa ja ystävällinen luonne ja asenne elämään ja ihmisiin. Hän rakasti koko sydämestään ja kertoi sen myös miehelleen.
Siksi suru onkin sitä suurempi, kun hän on nyt jättänyt tämän elämän vaikean sairauden murtamana, senkin hän kantoi valittamatta ja urheasti. Häntä suree nyt suuri joukko ihmisiä lähellä ja kaukana. Rukoillaan vpomaa hänen perheelleen kestää tämä suuri menetys. 🙏❤🌹
Herttainen on sellainen sympaattinen ihminen, joka kunnioittaa ja arvostaa muita. Ei päästä itseään katkeroitumaan, vaikka elämä tarjoilee välillä paskaa ihan niinkuin kaikille, vaan löytää positiivisen otteen elämään. Suhtautuu asioihin positiivisesti, eikä valita turhasta vaan osaa olla kiitollinen niistä asioista, mitä hänellä jo on. Arvostaa myös itseään ja näin ollen on helpompi rakastettava, kuin itseään vihaava ja soimaava ihminen.
Sellainen on herttainen minun mielestä. Semmosten ihmisten liitoilla on varmasti suurempi mahdollisuus kestää kuin kiukkuisilla tyypeillä.