Äitini painostaa pitämään lapsia hoidossa yms.
Äitini on kasvatusalan ammattilainen. Hän painostaa minua kovasti pitämään isompia lapsia hoidossa. Olen toki valmis pitämään heitä pk:ssa jonkin verran, mutta tämä ei ole äidistäni kylliksi. Hän saattaa kommentoida omia ratkaisujani tyyliin "sitten lasten olisi parempi olla päiväkodissa". Esim.tämän kommentin sain kun kerroin, että 4-6v lapset saavat olla yksin omakotitalon pihalla. Lapset saavat lisäksi katsoa yhden 1-2h kestoisen elokuvan keskipäivällä pienimmän unien aikana. Tätä äitini kuvaa halveksuvasti "töllötykseksi". Olisiko pakkomakuutus pimeässä parempi vaihtoehto? Aamupäivät usein leikimme tai askartelemme sisällä, iltapäivät ulkoilemme, jonkun päivän viikossa isommat lapset ovat "virikehoidossa".
Nyt viimeksi käydessään äitini otti esille, että tarvitsisimme hänestä au-pairin tai osa-aikaisen kodinhoitajan.
Onko äitini siis vain huolehtiva ja koettaa keventää taakkani vai alkaisiko minulla olla syytä loukkaantua? Kerran kysyinkin häneltä, että pitääkö hän minua todella niin huonona kasvattajana, etten osaisi lapsiani hoitaa siinä kuin pk:kin (yhdessä pk:n kanssa). Palkkatyössäni ohjain muita perheitä heidän kasvatushaasteissaan.
Kommentit (27)
Sun pitää vaan jämäkästi sanoa, että meillä näin ja antaa viestilläsi ymmärtää, että et ota tässä asiassa neuvoja vastsaan. Jos äitisi opn pakko sanoa mielipiteensä, niin saa sanoa, se voi mennä sulla toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Jos äitisi sanoo, että lasten olisi parempi olla päiväkodissa, sanot ystävällisen jämäkästi, että sinusta teidän perheen nykykäytäntö on parempi.
Meillä se pienimmän päiväuniaika oli aina isompien kirjahetki. Yhdessä löhöiltiin ja lueskeltiin. Ja 4-vuotias ei tod ollut valvomatta ulkona! Eikä olleet tietenkään yhtään hoidossa kun kerran vanhempi kotona.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 12:19"]
No kyllä hän on oikeassa, että yksin ei pidä tuonikäisten ulkoilla ja että pitkä leffa keskellä päivää ei le hyvä. Lepo on todellakin parempi ja päivässä pitäisi olla kaksi valvottua ulkoilua.
[/quote]
Tietysti tiedän kuinka pk toimii. Eli juuri näin.
Olen valmis tarjoamaan lapsille yhden valvotun ulkoilun päivässä. Virikepäivinä tietty saavat ehkä kaksi (eivät ne meidän pk:sakaan joka päivä ulkoile). Mutta onko mielestäsi todella se, että lapset ulkoilevat arkena vain kerran päivässä syy pitää heidät hoidossa päivittäin? Aamupäivät teemme hyvinkin yhdessä asioita vaikka sisällä olemmekin. Myös vauvan rytmit vaikuttavat valintoihin. Ap
Ei tietenkään. Se on syy hoitaa heidät kotona. Ja ulkoilla kahdesti päivässä ja hoitaa heitä, eikä tuupata yksin pihalle tai töllön eteen!
Jokainen tekee, kuten itse näkee parhaaksi, turha siinä on isovanhempien ruveta puuttumaan ja arvostelemaan.
Mulla pisti silmään tuo leffan katsominen, kun pienin nukkuu. Mulla lapset samanikäiset kuin sinun isommat. Pidän usein vapaapäivinäni lapset kotona. Yleensä aamupäivällä käydään puistoilemassa, syödään, jonka jälkeen muksut rauhoittuvat ja lepäilevät jonkun hetken, lukevat ja lepäävät, sen verran, että saan itse hengähdystauon siitä "äiti.. äitii..." ja juon kupillisen kahvia ihan omassa rauhassa (se on myös se aika, jolloin on laitan sähköpostit, soitan asiapuhelut tms. jos on tarvis). Lepäilevät puolesta tunnista tuntiin, harvemmin nukahtavat. Sitten saavat tulla pelailemaan, piirtämään leikkimään... Viimeistään iltaruuan jälkeen sitten vielä vähän ulkoilemaan. Joo, en jaksa askarrella ja olla leikkitätinä, mutta pelailen lasten kanssa ja toisinaan innostun piirrustelemaan, mutta vapaalla hoidan sitten kotihommia. Näin meillä, telkkaria katsovat pikkukakkosen verran.
:) Kuinka moni tuon ikäisten lasten kanssa kotona oleva voi rehellisesti myöntää käyvänsä joka päivä 2 kertaa ulkoilemassa niiden kanssa (varsinkin kun on vauva vielä kuvioissa) Jestas yleensä täällä paasataan siitä että miksi lapsia viedään virikehoitoon ja nyt sitten paasataan siitä kun lapsia pidetään kotona. Koittakaa nyt mammat päättää mikä muka on parasta lapsille :)
se on katsos nykyaikaa että on telkkarit ja pelit ja vehkeet, ei niiden kimpussa olla joka päivä eikä tuntitolkulla mutta ne on osa elämää. Meidän vanhemmilla ei vaan ollut vaihtoehtoja sillon 70-80 luvulla kun telkkarissa oli 2 kanavaa ja niissäkin lähetykset alkoivat vasta illalla (eikä vhs:iä ollut vielä). Luuletteko että ne ei olis ikinä käyttäneet niitä muuten hyväkseen. olisivat vaan olleet koristeena kotona mutta katsoa ei saa...
Ja kyllä 4-vuotias voi olla omalla aidatulla pihalla mihin on näkyvyys ikkunasta ihan hyvin yksin ulkoilemassa.
Komppaan kasia! Täällä nämä täydelliset äidit AV:lla roikkuu, missähän lie lapset ovat...
Olen kyllä kade teille, joilla isot lapset lepäilevät. Meillä eivät kyllä lepäilisi, jollei aikuinen istuisi vieressä. Ja sittenkin luulen, että tilanne olisi lähinnä ahdistava kaikille osapuolille. Iltaunille nukutamme myös yhä siten, että aikuinen on läsnä huoneessa kunnes nukahtavat (ja tuolloin ovat väsyneitä). Haasteena on paljolti se, että liki samanikäiset velikullat villitsevät nopeasti toisensa.
Tietysti luen mielelläni lapsille, oikeastaan aina kun pyytävät. Ap
Ei tarvitaekaan lepäillä, vaan nimenomaan tuo hetki kannattaa käyttää siihen, että saavat ihan omaa aikaa ilman vauvaa. Lukea, leikkiä, askarrella,tehdä käsitöitä ja leipoa, kokkailla tai ihan vaan jutella.
Ja meillä ap-ulkoilu oli puistoilua, ip-ulkoilu omalla isolla pihalla leikkiä. Usein joku muu kaveri tuli käyämääbn tai sitten meidän lapset meni naapurin pihaan. Vuorotellen.
Tai sitten lähdettiin kaupungille retkelle, museoon, ostoksille tai vaikka ihan vaan johonkin toisen alueen leikkipuistoon.
Ei minusta ollut ylivoimaista soveltaa suunnilleen pk-eytmiä kotona...
Meillä lapset saa mennä ulos ilman äitiä, ikää lapsilla 4v ja 6v.Heillä on tiedossa tarkat rajat, joita ei saa ylittää (ja kun vähän matkaa jatkaa, päätyy aitaan eli ei edes pääse pois pihasta). Meillä ei ole mitään tuokioita vaan enemmänkin Montessorin opit: hyllystä löytyy pelejä ja pulmatehtäviä, joita voi tehdä, kun siltä tuntuu. Enimmäkseen leikkivät keskenään, nytkin toimittavat lehteä tieokoneella, legojen rakentaminen on kesken tv-huoneessa ja eteisessä on maja.
Ulkoillaan yhdessä jos ulkoillaan, koskaan ei iltaruuan jälkeen mennä ulos (äiti on niiiiin laiska ja ulkona pilkkopimeää). Ihan terveitä lapsia nuo silti tuntuvat olevan.
Lapsesi ulkoilevat liian vähän ja elokuvan katselu ei todellakaan vastaa lepoa mitä lapsesi aivot tarvitsisivat kehittyääkseen. Miks ne ei voi vaikka lukea kirjaa? Tai edes kuunnella datua/satucd:tä?
En silti sano että niiden olisi parempi päiväkodissa.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 12:58"]
Lapsesi ulkoilevat liian vähän ja elokuvan katselu ei todellakaan vastaa lepoa mitä lapsesi aivot tarvitsisivat kehittyääkseen. Miks ne ei voi vaikka lukea kirjaa? Tai edes kuunnella datua/satucd:tä?
En silti sano että niiden olisi parempi päiväkodissa.
[/quote]
Niinpä, mutta äitini sanoo. Ja minä pohdin, että onko syytä loukkaantua :-). Ap
Ilmeisesti kasvatusväellä on kova tarve pitää oma väkensä mahdollisimman työllistettynä. Ei ole kuitenkaan mitään järkeä pitää kotona olevien ihmisten lapsia hoidossa. Tällaisessa taloudellisessa tilanteessa se on erityisen hullua, kun otetaan koko ajan syömävelkaa ja menoja pitäisi vähintää 10 miljardin verran joka vuosi.
Ei ole kauaa siitä, kun lukemista pidettiin ajanhukkana ja hullun touhuna. Ja nyt lukeminen on parasta mitä lapselle voi tehdä ja pelien pelaaminen ja telkkarin katsominen saatanasta. Varmaan tulee sekin aika, että näitä ei enää niin demonisoida, kun hoksataan ettei ne lapset pilalle menneet, aivan kuten paljon lukevat lapsetkaan eivät aikanaan menneet vaan kehittyivät ihan normaalisti.
Minun lapseni olivat pitkään kotihoidossa enkä oikein vieläkään ymmärrä päiväkodin ylivertaisuutta kasvattajana. Oppiihan siellä paljon, mikä on hyvä, mut ei lapsi saa mitään siitä että odottaa toppavaatteissa eteisessä, odottaa ruokaa ja vessaan pääsyä ja odottaa että saa nousta sängystä. Päivästä on vapaata leikkiä aika vähän. Enemmän oma lapseni sai minusta kotihoidossa oikeasti nauttia lapsuudestaan, kun sai juosta omien, hyvien ystäviensä kanssa pihalla aamusta iltaan, tai sitten lapset olivat vuoronperään jonkun luona kylässä (jaettiin siis muiden kotiäitien kanssa valvontavastuuta pitkin päivää, mut aika vapaasti saivat olla suojaisella pihalla).
4v. Ei kuulu ulkoilla yksin.6v. Voi sen jo tehdä.
Menee jo hysterian puolelle, jos ei 6-vuotiaskaan saisi olla valvomatta ulkona.
Anna sen äitisi olla mitä mieltä huvittaa ja tee niin kuin itse parhaaksi näet.
No jos äitisi on ammattilainen ja hommasi ovat pielessä niin kyllähän hän sitten oikeassa on arviossaan.
Eihän tuo hyvältä kuulosta.
6-vuotias voi olla yksin omalla pihalla ja esimerkiksi koulun alkua edeltävänä kesänä minun 6-vuotiaani liikkui jo kadullakin - harjoitteli yksin kulkemista. Täytti sitten syyskuussa 7.
4-vuotias ei kuulu valvomatta pihalle. Eikä 6-vuotiasta voi panna vastuuseen pienemmästä. Se on ls-ilmoituksen paikka.
Ja videoiden katseleminen sen takia, että äiti ei viitsi, ei myöskään ole asiallista.
Eli mieluummin sitten reilusti sinne virikehoitoon kuin huonolla hoidolla kotona.
Täältä ruudun takaa on vaikea antaa oikeaa vastausta. Pitäisi nähdä teidän koti ja piha. Nähdä millaista se arki siellä on. Ennenkuin voisi sanoa olisiko päiväkoti hyväksi. Äitisi näkee teidät livenä ja osaa varmasti neuvoa paremmin, kuin me tuntemattomat täältä ruudun takaa. Mielestäni on hyvä, että lapsesi ovat kuitenkin osan viikkoa hoidossa. Mielestäni voisivat olla hoidossa max 4 pv viikossa ja olisi ainakin 1 arkivapaa viikossa. Olisi hyvä olla levollisiakin päiviä, koska koulussa ehtii sitten väsyä ja käydä joka päivä. En usko että äitisi tarkoittaa pahaa, hänellä on vain tarkoitus auttaa.
No kyllä hän on oikeassa, että yksin ei pidä tuonikäisten ulkoilla ja että pitkä leffa keskellä päivää ei le hyvä. Lepo on todellakin parempi ja päivässä pitäisi olla kaksi valvottua ulkoilua.