Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epidemiakorvaus 75€ tulee huomenna, kelan päätös tuli juuri, aion ostaa koko rahalla kuohuviiniä ja herkkuja

Vierailija
15.10.2020 |

Kerrankin saan hemmotella itseäni kunnolla eikä tarvitse kituuttaa ja laskea joka senttiä.

Kommentit (216)

Vierailija
141/216 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tietää, että joukossa on paljon ihmisiä, jotka ei tee peetäkään noiden rahojen eteen. Silti kuvittelevat olevansa sen rahan arvoisia. Mihin se perustuu? No enpä tiedä. Valtava valtiotason tulonsiirtojärjestelmä tekee sen mahdolliseksi, että voi kupata täysin tuntematonta joutumatta koskaan siitä vastuuseen. Mutta entä jos saisit sen rahan ja kerrottaisiin samalla, että naapurin Eija ja Kauko tekevät hitosti duunia koko ajan saadakseen kasaan ei vain oman toimeentulon eikä omien lasten eikä omien läheisten vaan vielä sinun laiskapierun joka et kunnioita mitään? Auttaisiko se?

Hyväntekeväisyyttä pitäisi tehdä vain jos kaikilla osapuolilla on kasvot.

Etkö sinä ymmärrä, että sosiaaliturva ei ole hyväntekeväisyyttä? Jokaisessa länsimaisessa sivistysvaltiossa on sosiaaliturva, joka taataan lainsäädännöllä tietyin edellytyksin.

Hyväntekeväisyys sen sijaan on täysin vapaaehtoista toimintaa, ja on selvää, että sen avulla autettaisiin vain pientä osaa tarvitsevista.

Vierailija
142/216 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tietää, että joukossa on paljon ihmisiä, jotka ei tee peetäkään noiden rahojen eteen. Silti kuvittelevat olevansa sen rahan arvoisia. Mihin se perustuu? No enpä tiedä. Valtava valtiotason tulonsiirtojärjestelmä tekee sen mahdolliseksi, että voi kupata täysin tuntematonta joutumatta koskaan siitä vastuuseen. Mutta entä jos saisit sen rahan ja kerrottaisiin samalla, että naapurin Eija ja Kauko tekevät hitosti duunia koko ajan saadakseen kasaan ei vain oman toimeentulon eikä omien lasten eikä omien läheisten vaan vielä sinun laiskapierun joka et kunnioita mitään? Auttaisiko se?

Niin, mitä sitten? Mikset itse jää tukien varaan, kun se täysin mahdollista on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/216 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksettaa tällaiset keskustelut. Joidenkin ihmisten empatiakyky näyttää olevan ihan olematon.

Työskentelen paikassa jossa kohtaan ihmisiä jotka monet ovat oikeutettuja tuohon epidemiakorvaukseen. Enpä kadehti hetkeäkään ihmisiä jotka iloitsevat siitä että pystyvät mahdollisesti maksamaan jonkin rästissä olevan laskun pois / ostamaan kaapin täyteen ruokaa / lapsille talvivaatteet tms. epidemiakorvauksella jota saavat muutaman kuukauden.

Vierailija
144/216 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö sinä ymmärrä, että sosiaaliturva ei ole hyväntekeväisyyttä? Jokaisessa länsimaisessa sivistysvaltiossa on sosiaaliturva, joka taataan lainsäädännöllä tietyin edellytyksin.

Hyväntekeväisyys sen sijaan on täysin vapaaehtoista toimintaa, ja on selvää, että sen avulla autettaisiin vain pientä osaa tarvitsevista.

Huoh. How about pakotettu hyväntekeväisyys? Ja on ihan tutkittu asia, että ihmiset antavat enemmän rahaa toisten tarpeeseen kun heitä ei pakoteta siihen.

Sanna are you listening?

Vierailija
145/216 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siitä mitään päätöstä tule, se vain maksetaan suoraan ehdot täyttäville.

t. joku joka oikeasti elää tt-tuella

Mutta siitä maksusta tullut osalle etukäteen tieto sivuille, kaikille ei. Siitä kai tässä oli kyse. Ja siitä myös kirje tulossa.

Vierailija
146/216 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saavatko yrittäjät myös tämän korvauksen? Siis sellaiset joiden yritystoimintaan korona-aika on vaikuttanut todella negatiivisesti. Vastaus: eivät saa.

Jos ovat saaneet toimeentulotukea keväällä ja nyt syksyllä aina edeltävänä kuukautena, niin totta kai saavat.

Vierailija
147/216 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt mä sanoisin että olet asian ytimessä. Mieti sitä. Miksi joku haluaa olla aikuinen ja itseään vastuuttava ihminen sen sijaan että on toisia syyttelevä pummi? Jaa-a. Vaikea, vaikea kysymys. Varmaan jokin valtion rahoittama tutkimus voitaisiin tälle perustaa ja silti ei tule vastausta koska kukaan juma-auta ei pysty sanomaan sitä ääneen.

Vierailija
148/216 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule, mikään voima maailmassa ei pakota sinua pysymään nykyisessä tilanteessasi. Jää työttömäksi ja elämään tukien varaan, niin katsotaan, miten leveästi elät ja mahtavasti pärjäät. :)

Tuilla elää kyllä oikeasti leveästi. Siksihän monille tulee yllätyksenä, kun työnteko ei kannatakaan. Kannattaa kuitenkin huomioida, että osa meistä haluaa kehittyä, opiskella ja tehdä merkityksellistä (tai muunlaistakin) työtä. Lisäksi toimeentulotuella ei asuntoja ostella ja joutuu olemaan Kelan armoilla. Mutta jos ajatellaan puhdasta rahaa niin minunkin kannattaisi heittäytyä yhteiskunnan armoille. 

Jos asumiskulujen ja mahdollisten julkisen terveydenhuollon maksujen jälkeen jää käteen yksinasuvalla se n. 500 euroa, niin millä ilveen logiikalla sillä eletään leveästi? Sillä ei oikeasti elettäisi leveästi edes alemman hintatason maassa, saatikka täällä.

Ja jos sinulle esim. merkityksellinen työ ja asunnon osto ovat tärkeitä juttuja ja sinulla on niihin mahdollisuus, miksi et ole iloinen ja kiitollinen siitä? Ja miksi kadehdit ja olet katkera niille, joilla ei noita mahdollisuuksia ole?

Kenenkään elämä ei ole täydellistä (vaikka siltä voi joskus ulospäin näyttää) ja jokaisen pitää elämässään luopua jostain.

Tuohon päälle saa terveydenhuoltokulut, sähkön, veden jne. Puhun tosiaan enemmän lapsiperheen näkökulmasta. Kuten sanoin, olen elänyt tuilla jotka olivat todella hyvät ja ilman säästöjä olisin saanut vielä enemmän. Kun "joutui" tuollaiseen tilanteeseen työläisenä, olin todella hämmästynyt siitä tukien määrästä. Mistä sait päähäsi, etten olisi kiitollinen tai iloinen? Tai miksi kuvittelet, että olen kateellinen ja katkera? Useissa ihmisissä on se "vika", etteivät he kertakaikkiaan kykene ajattelemaan oman kuplansa ulkopuolelle. Minä puhun yhteiskunnallisesta näkemystä ja kokonaiskuvasta, en siitä mitä sinulla tai minulla on. Enkä ole myöskään ketjun ainoa kirjoittaja. 

No jos ajatellaan asiaa oikeasti laajemmasta näkökulmasta, niin eikö ole hyvä, että tässä taloudellisessa kriisissä nostetaan edes muutamaksi hulluksi kuukaudeksi niiden kaikkein köyhimpien ostovoimaa? Tosiaan kulutukseen menee taatusti joka sentti, jos ei heti, niin jonkin ajan kuluttua.

Ja jos olisit oikeasti tilanteestasi iloinen ja kiitollinen, et varmaankaan viitsisi marmattaa, että kaikkein heikoimassa asemassa olevat saavat joitain hiluja. Oikeasti onnellinen ja kiitollinen haluaa jakaa sitä onnea kaikille muillekin. :)

Ongelmana on se, että nykypäivänä toimeentulotuella elävät eivät ole niistä kaikista köyhimpiä välttämättä. Ero pienipalkkaisen tai jopa keskituloisen ja täysiä tukia saavien perheellisten välillä on minimaalinen. Ja usko pois, olen myös kokenut noista molempia. Marmatusta tästä asiasta lopetan tuskin koskaan, koska olen kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista ja etenkin talouspuolen asioista. Siihen ei minun mielentilani vaikuta. Kukaan ei puolusta nykyään enää pieni- tai keskituloisia työssäkäyviä. 

Jos olet kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista, sinun pitäisi tietää, että toimeentulotukea saavat kaikkein köyhimmät. Ero pienipalkkaiseen saattaa joissain tapauksissa olla minimaalinen, mutta se on silti olemassa. Muuten se pienipalkkainen olisi myös tt-tukiasiakkaana. Ja ongelma ei ole todellakaan liian suuret tuet, vaan liian pienet palkat.

Ammattiliitot puolustavat keski- ja pienituloisia, kannattaa järjestäytyä. Lapsiperheiden asioista (joista surin osa on pieni- ja keskituloisia perheitä) ovat kiinnostuneita käytännössä kaikki puolueet. Muistan jo vuosikymmenien ajoilta esim. vaalikeskustelut ja ne loputtomat lapsiperhejutut. Miten moni sen sijaan ajaa työkyvyttömän köyhän sinkun asiaa (eduskuntapuolueista ainoastaan Vasemmistoliitto käsittääkseni)? Ja jopa se pieni epidemiakorvaus on tietysti tällaiselle ihmiselle liikaa.... :(

Ohis kommentoi, että ei ole näin yksinkertaista. Tiedän toimeentulotukea nostamattomia ihmisiä, jotka on hirveän ahkeria mutta työtunteja ei ole tällä hetkellä kovin paljon. Eivät jotenkin tiedä, että voisivat ihan hyvin nostaa toimeentulotukea siihen kylkeen. Mutta kun heillä on omatunto ja haluavat itse järjestää omat asiansa. Eikö olekin ihan hullua että tällaisiakin ihmisiä on ja samaan aikaan jotkut laiskapotut lojuu kotona kirjoittamassa uhrikirjeitä palstalle? Ihan hullua!

Ovatko he siis tietämättömiä oikeuksistaan ("eivät jotenkin tiedä, että...") vai ylpeitä (haluavat itse järjestää...")? Miten omatunto liittyy asiaan? Toimeentulotuki on laillinen oikeus, ei tarvitse tehdä mitään eettisesti kyseenalaista.

Jos nämä ihmiset oikeasti järjestävät itselleen vaikeuksia tuolla toiminnalla (esim. velkaantuvat tai uhraavat terveytensä), niin todellakin hullua on!

Vierailija
149/216 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt mä sanoisin että olet asian ytimessä. Mieti sitä. Miksi joku haluaa olla aikuinen ja itseään vastuuttava ihminen sen sijaan että on toisia syyttelevä pummi? Jaa-a. Vaikea, vaikea kysymys. Varmaan jokin valtion rahoittama tutkimus voitaisiin tälle perustaa ja silti ei tule vastausta koska kukaan juma-auta ei pysty sanomaan sitä ääneen.

Toisia syyttelevä pummi? :D:D:D

Kyllä ne on ne työssäkäyvät, jotka syyttelevät, ja syyttelyn kohteena nimenomaan ne "pummit".  Lähes poikkeuksetta. Kuten tämäkin ketju osoittaa.

Ja niistä "pummeista" ani harva on valinnut osansa.

Vierailija
150/216 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis voitu jakaa kaikille työmarkkinatuen summaa pelkästään saaville myös..tuo ruhtinaallinen 500E/kk valuu joka kuukausi pelkkään vuokraan nimittäin. Olisi tosiaan saanut köyhäkin kerrankin edes parempaa ruokaa jne.hetkeksi.

Vierailija
151/216 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määpä ostan ihan omalla rahalla herkkuja.. Aina kun tahdon.

Vierailija
152/216 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateellisia empatiavammaisia jaksaa riittää tässäkin ketjussa. Useimmilla ovat kaikki realiteetit täysin hukassa. Muiden esiintulleiden pointtien ohella haluaisin tuoda ilmi, että kaikki tt- tukea saavat eivät ole työttömiä.

Itse kävin pitkään huonopalkkaisessa työssä alalla, jossa oli jatkuva työvoimapula. Vaikka tein työtä 30- 50 tuntia viikossa, rahat eivät yksinhuoltajana riittäneet joka kuukausi pakollisiin menoihin, joten jouduin välillä hakemaan tt- tukea. Siinä katsotaan sitten todella se motivaatio, kun ei ole varaa ostaa esim, uusia työvaatteita, vaikka alalla ne ovat välttämättömät. Irtisanoutua en voinut, koska olisi voinut tulla karenssi ja muita taloudellisia ongelmia, ja samasta syystä oli vaikeaa opiskella esim. uutta ammattia. Lopulta tuli burn out, masennus, sekä liuta muita terveysongelmia, ja nyt odotellaan työkyvyttömyyseläkettä.

Kumma, että noin hajosin, enkä kyennyt juhlimaan sosiaalietuuksillani. Ja kyllä, voitte uskoa, että skumppaa lähtee munkin mukaani huomenna handelista.

Vierailija
153/216 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä on tämä parempi ruoka, jota ihmiset ostaisivat, jos olisi rahaa? Verrattuna siihen, mitä muuten syövät?

Vierailija
154/216 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan 150. Raha menee ruokaan.

Vierailija
155/216 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikein! Kyllä näinä synkkinä aikoina saakin välillä nauttia.

Itse ostan tuolla extrarahalla subua. (Hedo)nisteille täytyy löytyä esivallan toimesta subventaatiota meidän "fixin" likvideettiin. Eilen muuten oli Hesarissa artikkeli, jossa kerrottiin jätevesimittauksien perusteella huumeiden käytön kasvaneen reilusti koronan aikana. Itsekin siirryin vahvempiin aineisiin jäätyäni työttömäksi maaliskuussa.

Hieno kommentti! Arvostan.

Vierailija
156/216 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule, mikään voima maailmassa ei pakota sinua pysymään nykyisessä tilanteessasi. Jää työttömäksi ja elämään tukien varaan, niin katsotaan, miten leveästi elät ja mahtavasti pärjäät. :)

Tuilla elää kyllä oikeasti leveästi. Siksihän monille tulee yllätyksenä, kun työnteko ei kannatakaan. Kannattaa kuitenkin huomioida, että osa meistä haluaa kehittyä, opiskella ja tehdä merkityksellistä (tai muunlaistakin) työtä. Lisäksi toimeentulotuella ei asuntoja ostella ja joutuu olemaan Kelan armoilla. Mutta jos ajatellaan puhdasta rahaa niin minunkin kannattaisi heittäytyä yhteiskunnan armoille. 

Jos asumiskulujen ja mahdollisten julkisen terveydenhuollon maksujen jälkeen jää käteen yksinasuvalla se n. 500 euroa, niin millä ilveen logiikalla sillä eletään leveästi? Sillä ei oikeasti elettäisi leveästi edes alemman hintatason maassa, saatikka täällä.

Ja jos sinulle esim. merkityksellinen työ ja asunnon osto ovat tärkeitä juttuja ja sinulla on niihin mahdollisuus, miksi et ole iloinen ja kiitollinen siitä? Ja miksi kadehdit ja olet katkera niille, joilla ei noita mahdollisuuksia ole?

Kenenkään elämä ei ole täydellistä (vaikka siltä voi joskus ulospäin näyttää) ja jokaisen pitää elämässään luopua jostain.

Tuohon päälle saa terveydenhuoltokulut, sähkön, veden jne. Puhun tosiaan enemmän lapsiperheen näkökulmasta. Kuten sanoin, olen elänyt tuilla jotka olivat todella hyvät ja ilman säästöjä olisin saanut vielä enemmän. Kun "joutui" tuollaiseen tilanteeseen työläisenä, olin todella hämmästynyt siitä tukien määrästä. Mistä sait päähäsi, etten olisi kiitollinen tai iloinen? Tai miksi kuvittelet, että olen kateellinen ja katkera? Useissa ihmisissä on se "vika", etteivät he kertakaikkiaan kykene ajattelemaan oman kuplansa ulkopuolelle. Minä puhun yhteiskunnallisesta näkemystä ja kokonaiskuvasta, en siitä mitä sinulla tai minulla on. Enkä ole myöskään ketjun ainoa kirjoittaja. 

No jos ajatellaan asiaa oikeasti laajemmasta näkökulmasta, niin eikö ole hyvä, että tässä taloudellisessa kriisissä nostetaan edes muutamaksi hulluksi kuukaudeksi niiden kaikkein köyhimpien ostovoimaa? Tosiaan kulutukseen menee taatusti joka sentti, jos ei heti, niin jonkin ajan kuluttua.

Ja jos olisit oikeasti tilanteestasi iloinen ja kiitollinen, et varmaankaan viitsisi marmattaa, että kaikkein heikoimassa asemassa olevat saavat joitain hiluja. Oikeasti onnellinen ja kiitollinen haluaa jakaa sitä onnea kaikille muillekin. :)

Ongelmana on se, että nykypäivänä toimeentulotuella elävät eivät ole niistä kaikista köyhimpiä välttämättä. Ero pienipalkkaisen tai jopa keskituloisen ja täysiä tukia saavien perheellisten välillä on minimaalinen. Ja usko pois, olen myös kokenut noista molempia. Marmatusta tästä asiasta lopetan tuskin koskaan, koska olen kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista ja etenkin talouspuolen asioista. Siihen ei minun mielentilani vaikuta. Kukaan ei puolusta nykyään enää pieni- tai keskituloisia työssäkäyviä. 

Jos olet kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista, sinun pitäisi tietää, että toimeentulotukea saavat kaikkein köyhimmät. Ero pienipalkkaiseen saattaa joissain tapauksissa olla minimaalinen, mutta se on silti olemassa. Muuten se pienipalkkainen olisi myös tt-tukiasiakkaana. Ja ongelma ei ole todellakaan liian suuret tuet, vaan liian pienet palkat.

Ammattiliitot puolustavat keski- ja pienituloisia, kannattaa järjestäytyä. Lapsiperheiden asioista (joista surin osa on pieni- ja keskituloisia perheitä) ovat kiinnostuneita käytännössä kaikki puolueet. Muistan jo vuosikymmenien ajoilta esim. vaalikeskustelut ja ne loputtomat lapsiperhejutut. Miten moni sen sijaan ajaa työkyvyttömän köyhän sinkun asiaa (eduskuntapuolueista ainoastaan Vasemmistoliitto käsittääkseni)? Ja jopa se pieni epidemiakorvaus on tietysti tällaiselle ihmiselle liikaa.... :(

Ohis kommentoi, että ei ole näin yksinkertaista. Tiedän toimeentulotukea nostamattomia ihmisiä, jotka on hirveän ahkeria mutta työtunteja ei ole tällä hetkellä kovin paljon. Eivät jotenkin tiedä, että voisivat ihan hyvin nostaa toimeentulotukea siihen kylkeen. Mutta kun heillä on omatunto ja haluavat itse järjestää omat asiansa. Eikö olekin ihan hullua että tällaisiakin ihmisiä on ja samaan aikaan jotkut laiskapotut lojuu kotona kirjoittamassa uhrikirjeitä palstalle? Ihan hullua!

Ovatko he siis tietämättömiä oikeuksistaan ("eivät jotenkin tiedä, että...") vai ylpeitä (haluavat itse järjestää...")? Miten omatunto liittyy asiaan? Toimeentulotuki on laillinen oikeus, ei tarvitse tehdä mitään eettisesti kyseenalaista.

Jos nämä ihmiset oikeasti järjestävät itselleen vaikeuksia tuolla toiminnalla (esim. velkaantuvat tai uhraavat terveytensä), niin todellakin hullua on!

Puhumattakaan siitä jos näillä on vielä lapsia, jotka joutuvat kärsimään äärimmäisestä köyhyydestä koska vanhemmilla on "omatunto"!

Vierailija
157/216 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä on tämä parempi ruoka, jota ihmiset ostaisivat, jos olisi rahaa? Verrattuna siihen, mitä muuten syövät?

Esim. ikuisen jauhelihan sijaan syödä joskus pihvin.

Vierailija
158/216 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole maininnut asiasta ketjussa, mutta minulle se olisi ainakin enemmän kalaa, esim. lohta ja siikaa. Samoin haluaisin ostaa kaikki lihat luomuna. Mulla on kaksi perussairautta, joihin sopii parhaiten paleo-tyyppinen ruokavalio ja poden jatkuvaa huonoa omatuntoa siitä, että syön tehotuotettua broileria. Mutta kun ei sitä pakasteseitiäkään jaksaa viikosta ja kuukaudesta toiseen mussuttaa, ja siihen luomuun rahat ei oikeasti riitä (muuta kuin tosi harvoin).

Vierailija
159/216 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erilaisia vihreitä salaatteja, tuoretta kalaa, eksoottisia maustekastikkeita, oliiviöljyä, vuohenjuustoa, pähkinöitä, katkarapuja, tuoreita tai edes pakastemarjoja, karambolaa, mätiä, sushitarvikkeita, luomua, reilua, jne.

Muuten syön pakastekasviksia, säilykekalaa, ketsuppia, rapsiöljyä, halvinta edamia, puuroa, jauhelihaa, juureksia ja edullisia omenia, tai syksyllä itse keräämiäni luonnonantimia (jotka ovat toki hyviä). 

Miten niin?

Vierailija
160/216 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oksettaa tällaiset keskustelut. Joidenkin ihmisten empatiakyky näyttää olevan ihan olematon.

Työskentelen paikassa jossa kohtaan ihmisiä jotka monet ovat oikeutettuja tuohon epidemiakorvaukseen. Enpä kadehti hetkeäkään ihmisiä jotka iloitsevat siitä että pystyvät mahdollisesti maksamaan jonkin rästissä olevan laskun pois / ostamaan kaapin täyteen ruokaa / lapsille talvivaatteet tms. epidemiakorvauksella jota saavat muutaman kuukauden.

Persuenemmistöinen palsta, niin ei ole ihme, että köyhiin suhtaudutaan nuivasti. Persuthan vastustivat eduskunnassakin tätä epidemiakorvausta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan