Toimeentulotuki ja opintolaina
Olen nostanut opintolainan 'puolenvuoden' (5kk = 1500€) erässä, saan täydet opintotuet jne. Mutta pystynkö saamaan toimeentulotukea ennen kuin olen kaiken lainan käyttänyt, vai lasketaanko 'kuukausittaisiksi tuiksi' se 300€ joka minulle on lainasta varattuna kuukautta kohden.
Eli: tililläni makaa 1500€ opintolainaa joka pitäisi riittää lukukauden loppuun, voinko saada toimeentulotukea?
Ja vaikuttaako toimeentulotuen saamiseen se että olen ennen joulua käynyt viikon ulkomaanmatkalla (äitini kustantama), ja tietenkin korttimaksut näkyvät tiliotteessa, kävin myös päiväreissulla tallinnassa ja opiskelijaristeilyllä Tukholmassa.
Olen siis ollut opiskelija viimeiset puolivuotta, jos se jotenkin asiaan vaikuttaa.
Kommentit (23)
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 12:35"]
Riippuu ihan siitä minkä verran katsovat sinun paikkakunnalla opiskelijalle kohtuulliseksi vuokraksi (=soluhuoneen vuokra). Tuloksi katsotaan lainasta se 300e/kk.
[/quote]
Itselleni on kyllä opiskelijana hyväksytty kokonaan yli 500e vuokra, enkä edes asu isossa kaupungissa. Tosin tähän on tietääkseni tulossa muutos lähiaikoina ja asetetaan joku raja (400 eurosta on ainakin alustavasti puhuttu).
Ainakin kun itse aikoinaan hain tt-tukea, perusosa oli 600 euroa. Ja sun tulot on enemmän kuin sen verran. Eli et saa todennäköisesti tukea koska sinulla on mahdollisuus opintotukeen ja lainaan. Jos ei olisi, eli jos olisit täysin tuloton, saattaisit saada toimeentulotukea jopa tonnin verran. Niin se vaan menee. Opiskelija ei saa tt-tukea, jouten oleva saa.
Kyllä opintolainan saa nostaa kerralla könttäsummana, kunhan se vain näkyy selvästi tiliotteessa ja sosiaalitoimisto sen näkee. Mutta se 300e otetaan huomioon tulona jokaisena viitenä kuukautena, joten parempi myös säästellä niitä rahoja, tai loppukeväästä on aika köyhää.