Kumpi teinille, Macbook air vai pro?
Lähinnä siis koulujuttujen tekemiseen ja yleiseen "dataukseen". Kumpaa suosittelette, mitä suuria eroja noissa on? Lapseni monilla kavereilla on pro, hän taas haluaisi itse airin koska on kevyempi jne. mutta en halua mitään huonoakaan ostaa. Kiitos vinkeistä.
Kommentit (66)
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 17:02"]
(Mun teinillä on Air, ipad4 ja iphone5...)
[/quote]
Mikä on ipad4?
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 17:02"]
Niin mutta kun ei teineille saa mitään kallista ostaa, koska ne menee siitä piloille. Taaperolle 200€ haalari, kyllä, silmää räpäyttämättä, mutta auta armias kun teini jotain tahtoo, EI missään tapauksessa. Teini ei opi rahan käyttöä, ylpistyy ja muuttuu muutenkin kusipäiseksi. Teinit pitää laittaa 13-vuoriaina töihin oppimaan elämää ja maksamaan omat tarpeensa. Viis siitä että se on 13-vuotiaalle laitonta, olkoot ilman rahaa ja kamaa niin kauan että löytää työtä.
nimim. Ei sitä ennenkään ja kouluunkin hiihdettiin vastatuuleen ja ylämäkeen kesät talvet. (Mun teinillä on Air, ipad4 ja iphone5...)
[/quote]
Jep, kohtuus toki kaikessa, mutta läppäri on ihan normaali käyttöesine nykyään. Miksi sen välttämättä pitäisi olla huono ja muovinen "koska teini"? Ne viidensadan markettiläppärit on joka tapauksessa ihan kuraa, ei tonni monta vuotta kestävästä ja arvonsa edes kohtalaisesti säilyttävästä koneesta ole tuhlailua vaan pikemminkin järkevää.
53, asia nyt ei ole ihan noinkaan. Se että teini saa tonnin läppärin ei muuta häntä ylpeäksi ja kusipäiseksi. Se on ihan täysin kasvatuksesta kiinni, ei yhdestä läppäristä. Ap
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 17:17"]
53, asia nyt ei ole ihan noinkaan. Se että teini saa tonnin läppärin ei muuta häntä ylpeäksi ja kusipäiseksi. Se on ihan täysin kasvatuksesta kiinni, ei yhdestä läppäristä. Ap
[/quote]
ilmeisesti olisi sittenkin pitänyt laittaa se sarkasmi-varoitus, kuten ensin ajattelin... Purkaukseni oli siis täysin turhautunut avautuminen siitä kuinka teinien rahan ja tavaran tarpeeseen suhtaudutaan aaveella. Teinit ei saa haluta mitään, joten sinua moititaan ja kummastellaan kun aiot ostaa niiiin kalliin laitteen teinille.
t. 53
ps. Ipad4 = 4. Sukupolven iPad
Niillä, jotka haukkuu Maceja, eivät ole joko koskaan käyttäneet sellaista tai heillä ei ole varaa sellaista hankkia, ja se harmittaa.
Itselläni on MacBook Air ja sama kone hankittiin perheen 14-vuotiaalle. PC:tä ei edes mietitty, Macit ovat niin varmatoimisia ja helppoja koneita, ja tietokoneen kanssa tappeleminen on vaan niin turhaa puuhaa. Ollaan molemmat tyytyväisiä. Miehellä tujumpi Pro.
Mä en muuta kuin Maccia enää huolisi! Menee päälle yhtä nopeasti kuin valokatkaisija, äänetön, luotettava, nopea, yhteensopiva iPadin ja iPhonen kanssa. Kaikille lapsille ostettu MacBook prot. Ei ikinä mitään hikistä Ja hidasta PC:tä tähän taloon! (Huomaa, että nää Macin kritisoijat ei ole koskaan Maccia edes käyttäneet... No, kaikilla vaan ei ole varaa)
Ittellänikin kone kestänyt jo about 7 vuotta, ei mitään ongelmia ollut koskaan. Sama kiintis edelleen eikä muistiakaan lisätty. Ollut mukana reissuilla ja käytetty kaikenlaisessa työskentelyssä. Itellä ei ole muutenkaan yksikään kone hajonnut käytön tai teknisistä syistä, ukkosen takia kylläkin. :D
Nykyiset Macit on samanlaisia teknisesti kuin Windowsit. Vanhan Macit oli ne ainoot hyvät, ennenkuin rupesivat käyttämään samoja osia kuin muutkin. Jos Macit tehtäisiin kuten ennen, valinta olisi ehdottomasti Mac.
Kannattaa miettiä mihin konetta käyttää, mitä ohjelmia käyttää, missä käyttää....ja miettiä niiden pohjalta hankintaa.....eikä sen mukaan mitä muut käyttää.
13: Mulla ei ole ollut mitään noista ongelmista Windows-koneessani. Yhden kerran asennettu ohjelmat ja virusturva ja kaikki kunnossa.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 17:42"]
Niillä, jotka haukkuu Maceja, eivät ole joko koskaan käyttäneet sellaista tai heillä ei ole varaa sellaista hankkia, ja se harmittaa.
[/quote]
Ei harmita :). Varaa on, mutta miksi hankkisin täysin käyttökeloisen koneen tilalle uuden? Mitään ongelmia tässä ei ole ollut. Ei kiinnosta ostaa ostamisen ilosta.
62
Naurattaa lähinnä, kun Mac-puoulustajat ei keksi loppujen lopuksi mitään muuta syytä kuin "teillä ei ole varaa". No, kun ei todellisia syitä ole...
[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 23:35"][quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 23:26"]Air on mulla, en vaihtaisi mihinkään. Miestäni harmittaa siinä vain levykeasemat puute ;)
[/quote]
Uudessa Pro:ssakaan ei nykyään oo enää dvd/cd-asemaa.
[/quote]
Sellaisen voi ostaa noin 20-30 eurolla.
Vanha ketju, mutta kaikille asian kanssa arpoville tiedoksi, että Macin rauta on parempi, kone itsessään kestää vuosia kauemmin. Te saatte turvallisesti molemmat, kun ostatte Macin ja asennatte siihen myös Windowsin käyttiksen. Moni ei tiedä, että Mac jaksaa pyörittää myös Windowsia. Eli samassa Mac-koneessa on teillä sekä Mac-puoli ohjelmineen että Windows-puoli, jonka valitessanne ruutunäkymä on Windowsin ja Windows-ohjelmat, esim. monet teinien suosimat pelit ;) toimii. Mun v. 2006 ostamani MacBook Pro ei ole hajonnut vielä kertaakaan. Yksi tärkeä juttu on sekin, että kun Windowsin ohjelma kaatuu, koko Windows kaatuu, mutta kun Macilla yksittäinen ohjelma kaatuu, muut jatkavat normaalisti. Macit myös "keskustevat" keskenään, eli jos teinin kavereilla on Mac, hänenkin kannattaa saada, voivat sitten helposti siirrellä juttuja toisilleen välivaiheitta. Mammat tarkkana koneita teineille ostellessa!
Tänne olikin tullut paljon vastauksia, kiitos! Luen kaikki vielä ajatuksella läpi mutta tod näk päädytään Airiin. Ap
Minun Air kuumenee kamalasti, on kaksi kk vanha :(
MacBook Prohonhan pystyy helposti laittamaan lisämuistia jos se hidastelee, akku pois ja sieltä akun kautta luukku auki ja siellä oli lisämuistin paikkoja eli tarvitsi vain painaa ne kiinni niihin, muistit mieheni osti jostain liikkeestä tosi edullisesti.
Jos haluaa Airin, niin sitten Air. Pitää melkeinpä olla jokin erityinen syy, että hankkii Pron (esim. mulla IPS-näyttö), muuten pärjää Airilla, pl. pelaajat. Kokemusta molemmista.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 01:47"]
Missä Pc:ssä on paremmat osat?
[/quote]
Käytännössä joka ikisessä saman hintaluokan laitteessa.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 01:10"]
Mä en tajuu miten teidän koneet hajoaa puolessa vuodessa, mun kone on kohta 10v vanha ja vielä netteily onnistuu hyvin ja nopeasti.
[/quote]
Minullakin yli 5 vuotta vanha tietokone ja toimii ihan hyvin. Taitaa olla enemmänkin käyttäjässä kuin koneessa vikaa jos toistuvasti samalla ihmisellä tietokone hajoaa hetken kuluttua ostamisesta.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 13:16"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 01:10"]
Mä en tajuu miten teidän koneet hajoaa puolessa vuodessa, mun kone on kohta 10v vanha ja vielä netteily onnistuu hyvin ja nopeasti.
[/quote]
Minullakin yli 5 vuotta vanha tietokone ja toimii ihan hyvin. Taitaa olla enemmänkin käyttäjässä kuin koneessa vikaa jos toistuvasti samalla ihmisellä tietokone hajoaa hetken kuluttua ostamisesta.
[/quote]
Kuten todettua, minulla oli 4 kpl windows/pc-koneita kevyehköllä käytöllä (word, surffaus, kuvat), pidin niitä hyvin ja kaikki virustuturvat ja päivitykset ajan tasalla, muisti hyvinkin tyhjä, en warettanut enkä tehnyt muutakaan epämääräistä. En myöskään raijanut koneita mukana, ihan kotona käytin. En myöskään tiputtanut lattialle tms. Silti nuo hajosivat yksitellen 0.5-3 vuotta oston jälkeen, takkuilu ja kaatuilu alkoi jo siinä 1 vuoden kohdalla.
Macini on ollut samanlaisessa käytössä, samoin pidettynä ja yhä edelleen lähes 3-vuotiaana mitään ongelmia ei ole koskaan ollut.
Jos kerta käyttäjässä on vika, miksi sitten Macini käy ja kukkuu edelleen, täysin ongelmitta, kun windows/pc-koneeni ovat olleet kaatopaikkakamaa viimeistään tuossa 3 vuoden iässä?
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 16:42"]
En ymmärrä miksi tämä aloitus on saanut niin paljon alapeukutuksia... Täälläkin suurin osa on todennut että ehdottomasti mielummin mac kuin pc, mutta on silti kauhuissaan kun olen ostamassa lapselleni (joka on muuten tyttö) macia. Ajattelin että ostan hyvän koneen, joka menee useamman vuoden ja vielä lukion jälkeen jatko-opinnoissa joissa varmasti tulee konetta tarvitsemaan. Ap
[/quote]
Niin mutta kun ei teineille saa mitään kallista ostaa, koska ne menee siitä piloille. Taaperolle 200€ haalari, kyllä, silmää räpäyttämättä, mutta auta armias kun teini jotain tahtoo, EI missään tapauksessa. Teini ei opi rahan käyttöä, ylpistyy ja muuttuu muutenkin kusipäiseksi. Teinit pitää laittaa 13-vuoriaina töihin oppimaan elämää ja maksamaan omat tarpeensa. Viis siitä että se on 13-vuotiaalle laitonta, olkoot ilman rahaa ja kamaa niin kauan että löytää työtä.
nimim. Ei sitä ennenkään ja kouluunkin hiihdettiin vastatuuleen ja ylämäkeen kesät talvet. (Mun teinillä on Air, ipad4 ja iphone5...)