Kumpi teinille, Macbook air vai pro?
Lähinnä siis koulujuttujen tekemiseen ja yleiseen "dataukseen". Kumpaa suosittelette, mitä suuria eroja noissa on? Lapseni monilla kavereilla on pro, hän taas haluaisi itse airin koska on kevyempi jne. mutta en halua mitään huonoakaan ostaa. Kiitos vinkeistä.
Kommentit (66)
[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 21:06"]
Teini saa ohuen Airin kovalevyn rikki alta aikayksikön laukkua kolauttamalla joten suosittelen Prota ettei käy kuten meillä eli opittiin kantapään kautta ja monen viikon vääntö ja huoltokierre tuon Airin kanssa ennenkuin ostettiin suosiolla Pro hänelle.
[/quote]
Mikä väittämä vai menikö nyt air ja pro sekaisin? Airissa kiintolevy on ssd, prossa ainakin ostaessani oli vakiona perinteinen. Itsellä kannettavassa on juuri ssd, koska se on paljon kestävämpi. Ssd ei hajoa kolauksesta, koska siinä ei ole liikkuvia osia, mutta perinteisessä mekaniikka voi vaurioitua helposti.
Nyt yli 4 vuotta menty samalla Macilla, toistaiseksi ei vielä mitään ongelmia...
Mä en tajuu miten teidän koneet hajoaa puolessa vuodessa, mun kone on kohta 10v vanha ja vielä netteily onnistuu hyvin ja nopeasti.
Mulla ainakin menee Windowsin kanssa hermot. Jatkuvasti jumissa ja todella hitaita. Arvostan tietokoneessa nopeutta. Ostin omani (Pro) vuonna 2009, ja edelleen toimii hyvin. Pieniä merkkejä hidastumisesta on ollut havaittavissa, ja vähän kuumenee. Luultavasti johtuu siitä, että en ole päivittänyt käyttöjärjestelmää. Ongelmaa voi olla kovalevyssä, joten en ole uutta käyttöjärjestelmää nyt ostanut ennen kovalevyn vaihtoa. Uskon tän kestävän vielä kauan. On jo nyt maksanut itsensä takaisin, koska Windowsit rupeavat bugittamaan parissa vuodessa..
Ehdottomasti air, jos itse haluaa sitä. Air on oikeasti helpompi liikutella ja ominaisuudet huipputasolla. Minä hankin aikanaan pron, vaikka airin olisi saanut edullisemmin. Nyt jälkikäteen olen miettinyt mitähän lisäarvoa sillä vähän suuremmalla painolla on. Laukussakin se vie vähän enemmän tilaa.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 23:49"]
Toki PC:ssä on monasti paremmat osat, mutta applen etu on luotettavuus ja helppokäyttöisyys. Mun PCt meni vaihtoon n. Vuoden välein, apple on kestänyt nyt 2v ilman mitään vikoja. En vaihtais enää pcseen. Eikä tarvi viruksiakaan pelätä.
[/quote]
Missä Pc:ssä on paremmat osat? Minä olen töiden puolesta joutunut vaihtelemaan kannettavia, eikä ne ole halvimmasta päästä, kun Cad pitää toimia niissä. Macissa on vakiona jo parhaat komponentit ja metallikuoret. Etenkin pienessä neukkarissa huomaa muovikuorten lämpenemisen metelinä.
Macin Retina näytön vahvuus on myös, että piirustukset näkee selvästi ja viivat on tarkkoja. Siinä katselukulma on monia "huippunäyttöjä" suurempi ja 3d pyöritys joutuisampaa kuin tehokkaammilla näytönohjaimilla varustetuissa pc-laitteissa. Prosessorit niissä on huippupäästä, ehkei aivan pyöri korkeimmilla taajuuksilla, muttei sen tarvikaan.
Ainoa käytännön ero saattaa olla tuo näytönohjain, joka sekin on jo lähtökohtaisesti parempi kuin minkään liikkeen hyllyltä saatavan koneen näytönohjain. Jos vertaa paremmalla näyttiksellä varustettuihin pc-laitteisiin, macin prokin on aito kannettava, koska sitä voi käyttää useamman tunnin akulla. Pc:t joissa on parempi näyttis pitää yleensä jo vartin päästä kytkeä johtoon.
Windows on käyttöjärjestelmä, voihan siinä PC:ssä olla vaikka Fedora ja silti on sama hardware(?)
tottakai se sanoo että kavereilla on pro ... tuskin kellään oikeasti edes on.. turhaa ostaa pelkään tavan surffailuun semmosta tonnin konetta kun se ei sillä mitään oikeasti tee..
Itsella MBA toimii loistavasti uusi päivityskin on nopeennuttanut konetta entisestään. päivityksen myötä. olen tällä koneella editoinut videota. Editoidessa lämpenee vain jos makaan sängyssä samalla eli pöydällä työskennellessä ei mitään ongelmaa tähän saa myös Office-paketin jos on tarvetta. Erillisen levyaseman ostin jo silloin kun koneen hankin, ihan hyvä joskaan ei niin tarpeellinen kuin aluksi ajattelin. Toimii ihanasti yhteen iPhonen ja iPadin kanssa! auttaa tosi paljon opiskelussa, kun esim kirjoitan muistiinpanoja koneella ja ne siirtyvät iCloudin kautta muihinkin laitteisiini. MacBookit ja ylippänsä Applen tuotteet vain ovat parasta minulle niin ulkonäöltään kuin muiltakin ominaisuuksiltaan:)
(Ostin koneen n.vuosi sitten, kun kyllästyin PC:n ainaiseen tökkimiseen, sen tuulettimen huutamiseen ja "muovisuuteen"
Ensin ostellaan alle viiden huntin winukkakoneita ja ihmetellään kun ne ei toimi. Tottakai tonnin mac pesee rimpulaläppärin, mutta ei enää saman hintaluokan PC:tä.
Mac siksi koska maailman paras työpöytäkäyttöjärjestelmä. Myös ainoa vaihtoehto ajaa samalla kertaa OS X-natiivia softaa, GNU-softaa ja vielä virtuaalikoneessa mitä tahansa Windowsia, VMW Fusionilla lähes huomaamatta.
Kannettavissa Mac myös koska kestävyys, hyvä akkukesto, ylivoimainen trackpad ja kohtalaisen hyvät näytöt.
IPhonea en kyllä ottaisi, se ei tarjoa kilpailijoihinsa verrattuna mitään ylivoimaista. Kalliskin on.
Perusdatailuun en ottaisi kumpaakaan vaan sen perusläppärin (sellainenkin Applella on...). aika outoa, että poikasi haluaisi jommankumman noista...mutta jos on pakko valita, niin air, koska se on halvempi. Pro on nimensä mukaisesti enemmän ammattikäyttöön soveltuva, eli soveltuu vaativaan kuvankäsittelyyn, videoeditointiin yms. juttuihin. Jollei poikasi tähtää vaikka media-alalle, en siis suosittele Prota.
T: graafikko
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 16:11"]
IPhonea en kyllä ottaisi, se ei tarjoa kilpailijoihinsa verrattuna mitään ylivoimaista. Kalliskin on.
[/quote]
Mulle iPhone tarjosi parhaan (lue: nopeimman) käyttökokemuksen kaikista puhelimista mitä testailin, joten päädyin siihen. Mutta iOS 7:ssä ovat ilmeisesti sössineet homman ja ruutu ei näytä päivittyvän yhtä ajatuksennopeasti kaikissa tilanteissa kuin ennen, akkuakin syö oudosti. Onneksi jätin päivittämättä 6:sta, saa nähdä kuinka pitkään pystyy olemaan ilman...
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 16:18"]
Perusdatailuun en ottaisi kumpaakaan vaan sen perusläppärin (sellainenkin Applella on...).
[/quote]
Applella ei kyllä ole muita läppäreitä valikoimassaan kuin Air ja Pro...
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 14:07"]
Mäkkejä ei kannata missään tapauksessa ostaa. Olen vanha mäkkikäyttäjä, ja laatu oli aivan toista ennen kuin hipsterit näistä innostuivat. Nykyisin ovat pelkkää ylihinnoiteltua roskaa, jota ihmiset ostavat siksi, että ne ovat kivan näköisiä ja muillakin on. Helppokäyttöisyys on samanlaista nykyään PC-puolellakin, eivätkä mäkit ole enää turvassa viruksilta. Eikä voi luottaa enää siihenkään, että mäkki ei kaatuisi, meilläkin on kaatunut kumpikin usein. Seuraaviksi koneiksi ei enää hankita, säälihän se on, mutta imagosta en maksa kun ei sille enää nykyisin vastinetta saa.
[/quote]
Minusta käytettävyys on edelleenkin huippuluokkaa PC:ihin verrattuna, vaikka niitäkin ilmeisesti yritetään kehittää. Macin ilmiselvä etu on se, että ne vain toimivat yksinkertaisesti ja tehokkaasti. Itse olen nauttinut iMacistani todella paljon, vaikka aiemmin vihasin tietokoneita. Se on myös kohta viisi vuotta vanha ja toimii yhtä hyvin kuin uutena. En tiedä myöskään, mistä käytettävyysongelmista puhut, koska käytän päivittäin kolmea erityyppistä Macia (joista kaksi omaani nuorempia) ja kaikki toimivat täydellisen sujuvasti. Omasta mielestäni taso on vuosien mittaan vain noussut. Ilmeisesti olet niitä ihmisiä, jotka lakkaavat käyttämstä tuotetta vain, koska sen hifistelyarvo on muodistumisen myötä laskenut.
En ymmärrä miksi tämä aloitus on saanut niin paljon alapeukutuksia... Täälläkin suurin osa on todennut että ehdottomasti mielummin mac kuin pc, mutta on silti kauhuissaan kun olen ostamassa lapselleni (joka on muuten tyttö) macia. Ajattelin että ostan hyvän koneen, joka menee useamman vuoden ja vielä lukion jälkeen jatko-opinnoissa joissa varmasti tulee konetta tarvitsemaan. Ap
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 16:42"]
En ymmärrä miksi tämä aloitus on saanut niin paljon alapeukutuksia... Täälläkin suurin osa on todennut että ehdottomasti mielummin mac kuin pc, mutta on silti kauhuissaan kun olen ostamassa lapselleni (joka on muuten tyttö) macia. Ajattelin että ostan hyvän koneen, joka menee useamman vuoden ja vielä lukion jälkeen jatko-opinnoissa joissa varmasti tulee konetta tarvitsemaan. Ap
[/quote]
Alapeukuttelu johtuu ihmisten lähtökohtaisen negatiivisuuden aiheuttamasta vinoutumasta palstalla, jossa kielteisiä tunteitaan pääsee ilmaisemaan kasvottomasti ja vieläpä ilman asiaperusteluiden kirjoittamista... Eli ei kannata sellaisista välittää.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 16:18"]
Perusdatailuun en ottaisi kumpaakaan vaan sen perusläppärin (sellainenkin Applella on...). aika outoa, että poikasi haluaisi jommankumman noista...mutta jos on pakko valita, niin air, koska se on halvempi. Pro on nimensä mukaisesti enemmän ammattikäyttöön soveltuva, eli soveltuu vaativaan kuvankäsittelyyn, videoeditointiin yms. juttuihin. Jollei poikasi tähtää vaikka media-alalle, en siis suosittele Prota.
T: graafikko
[/quote]
Mistä Applen "perus"läppäristä oikein puhut? Applen valikoimassa ei ole muuta läppäriä, kuin Air ja Pro. Jos tarkoitat sellaista valkoista muovikuorista, niin niitä ei ole ollut myynnissä enää vuosiin.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 16:03"]
Ensin ostellaan alle viiden huntin winukkakoneita ja ihmetellään kun ne ei toimi. Tottakai tonnin mac pesee rimpulaläppärin, mutta ei enää saman hintaluokan PC:tä.
[/quote]
Yksikään windows-koneeni ei ollut alle 500 euron, yksi ostamani windows-koneeni oli jopa kalliimpi kuin Macini. Silti sekin kallis windows-kone oli ihan paska ja hajosi kolmessa vuodessa, kun taas tämä Macini on lähes 3 vuotta käytössä ollut ja toimii edelleen kuin unelma.
Onko konetta tarkoitus kantaa mukana vaikkapa koulussa? Mulla on Pro 13", aivan loistava kone, mutta kuitenkin yllättävän painava. Kannan usein konetta mukaan kouluun, ja näinä päivinä yleensä on mukana myös evästä ja jonkin verran muuta paperia/kirjaa/nuottia, joskus lisäksi myös viulukotelo selässä. Näinä päivinä sitä kyllä kieltämättä kaipais Air 11". Mulla alkaa kohta opparin kirjoitus, ja silloin konetta luultavasti tulee kannettua mukana entistä enemmän. Voipi olla, että tsempparina päivitän pron tuohon airiin.
Mut joka tapauksessa molemmat taatusti loistavia koneita. Nykyään tosiaan puuttuu tuo levyasema myös Prosta, eli sekään ei ole valintaa vaikeuttamassa