Oletteko ns. "VANHAN RAHAN" rikkaita?
Oletteko ns. vanhan rikkaita eli ihmisiä, jotka ovat lähtöisin esimerkiksi vanhasta varakkaasta yrittäjäsuvusta, maata tai kiinteistöjä omistavaa luokkaa tai rikkaasta hienostosuvusta?
Miltä tuntuu istua sen kaiken omaisuuden päällä? Käyttekö töissä ollenkaan? Häpeättekö koskaan varakkuuttanne? Elättekö säästeliäästi vai törsäten?
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 11:15"]Miehellä keskisuuri maatila josta saisi kalustoineen myytäessä vähän vajaa miljoona euroa. Arviot tehty viime vuonna.
Ihan tavallisia ihmisiä ollaan. Minä käyn tilan ulkopuolella ansiotyössä. Eläkepäiviä odotellessa :)
[/quote]
Tiedoksi tää ei ole hirveesti. Ja pitäähän se maatila myydäkin ennen kuin rahaa tulee.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 08:00"]Mua on aina huvittanut se, kuinka vanha raha on jotenkin hienompaa ja sivistyneempää kuin "tuore raha". Aivan älytön ajatus. Todellisuudessa nämä "tuoreen rahan" tyypit ovat paljon älykkäämpiä ja tarmokkaampia, koska ovat itse pystyneet luomaan omaisuuden. Ei musta se mikään erityinen ansio ole, että istuu perittyjen rahojen päällä. Sitten vielä jotkut pitää niitä parempina...
[/quote]
Vanhan rahan jälkeläisissä eron huomaa. Vanhemmat tekevät tai vain toinen uraa ja sitten rahaa tulee. Eri asia niillä joilla on sitä aina ollut.
Liike-elämässä huomaa hyvin eron ja todella hyvin työmatkoilla, tai lomamatkoilla.
Aika harva nuori nykyisin opiskelee ilman vanhempien tukea. Nuorille ostetaan asunnot tai ainakin maksetaan vuokrat, annetaan rahaa elämiseen oipiskeluaikana jne. Nykynuorten vanhemmilla on asunnot maksettuna ja edellinen sukupolvi antanut heille isot perinnöt, ei ole rahasta pulaa näillä 50-ja 60-lukujen kasvateilla. Miksi ne ei laittaisi sitä lapsiinsa?
Onpa typerä aihe. Ketä voi kiinnostaa toisten rahat ja milloin ja millä ne on ansaittu? Ja onko tällainen porukka jotain eliittiä, aatelia tai muuta... who cares?
Varmaan kiinnostaa punikkeja kuten Urpilaista.
Lukematta muita vastauksia sanon, että kyllä aito av-mamma on ihan itse omalla työnteollaan rikastunut heti aikuiseksi tultuaan (siinä sivussa 2 tutkintoa tehtynä).
Sossupummejen jälkeläisistä saattaa helposti tulla samanlaisia kuin vanhemmistaankin: Kotoa opitaan malli. Myöskin koulutuksen ja työnteon arvostaminen on ihan eri luokkaa kuin ns. hyvintoimeentulevilla. Kannustus opiskelemaan ja lapsen/nuoren tsemppaamiseen ei kiinnitetä huomiota.
Olen itse perheestä, jossa toinen vanhemmista akateemisesti koulutettu ja toinen duunari. Varsinkin tämä duunari jaksoi aina kannustaa ja tsempata meitä lapsia opiskelemaan, ettei sitten jämähdetä duunareiksi. Sanoi aina, että "Huomaatteko, kuinka tämäkin asia on paremminjne." Täytyy vielä kuitenkin mainita, että tämä duunari ei koskaan esittänyt em. asioita katkerana tai negatiivisena omaan tilanteeseensa nähden.
Puolisoni tulee duunariperheestä ja ilman minun kannustusta hänkin olisi tänä päivänä duunari. Heillä tosiaan lapsia ei juuri kannustettu tavoittelemaan mitään parempaa. Yksi lapsista ei juuri tiennyt, mitä opiskelisi. Lopulta päätyi opiskelemaan ammatin, jossa ei töitä ole. Nyt työttömänä ollut lähes koko aikuisikänsä. Meillä ei tyyliin olisi annettu edes lähteä opiskelemaan tuollaista alaa. Tai siis oltaisiin vielä keskenkasvuista nuorta infottu paremmin ja kehoitettu miettimään muita parempia vaihtoehtoja.
Tutkimuksetkin osoittavat, että korkeasti koulutettujen lapsistakin tulee korkeasti koulutettuja. Ja ihan turha marista, että heillä muka olisi varaa kouluttautua: Suomessa kuka vaan ilman varallisuutta pystyy kouluttautumaan vaikka tohtoriksi. Arvot ja tavoitteellisuus ratkaisevat. Oma tahto ja sinnikäs yrittelijäisyys.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 10:19"]
Miksi pitäisi hävetä taustaansa? Rahaa on helppo ansaita, mutta hankala saada pysymään, joten vanha vauras suku kertoo erityistaidoista, jotka periytyvät samalla tavalla kuin tuhlailu ja köyhyys.
Oletko koskaan miettinyt, miksi köyhyys periytyy?
[/quote]
Oletko sinä?
http://www.hs.fi/tiede/a1379382081489
Siitä olen samaa mieltä että täällä Suomessa hävetään milloin mitäkin turhaa ihan liikaa.
Mies on opintolainalla aloittanut mutta nyt yrityksensä kuusi vuotta sitten myytyään toimii pelkästään sijoittajana ja elämme käytännössä pääomatuloilla. Minä en ole ollut töissä viiteentoista vuoteen ja tuskin koskaan enää menenkään. Lapsemme saavat kyllä hieman helpotusta opiskeluihinsa mutta emme osta heille esim. asuntoja, autoja tai maksa palkkaa.
Emme koe olevamme eritysen superrikkaita vaikka koskaan ei ole tarvinnut miettiä koska autoa vaihtaa, millaisen auton vaihtaa, koska ja kuinka pitkään lomailee miten haluaa asua.
Säälittäviä vastauksia tässä ketjussa... Se nyt ei vielä tee kenestäkään mitään vanhan, rahakkaan hienostosuvun perijää (tyyliin jotkut Ehrnroothtit, Paasikivet, Ahlströmit jne.), jos mummu omistaa muutaman yksiön Punavuoressa tai isältä on tulossa perinnöksi maatila kalusteineen. :D
Epäilen, että tällä palstalla ei todelliset rahasukujen jälkeläiset pyöri.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 15:17"]
On sellaisia sukuja muitakin. Ei toki noin rikkaita, mutta selvästi tavallista kansaa varakkaampia. Ja varakkuutta ja asemia ollut useamman sukupolven ajan, jolloin kulttuuri, käytöstavat ja henkinen perimä erilaista kuin matti meikäläisellä ja rahaa niin, että ei tarvitse olla huolissaan, kuinka pärjää. Eikä sitä ole tarvinnut omalla työllä hankkia.
[/quote]
No TIETENKIN on muitakin kuin nuo kahdeksan luettelemaani DORKA. Mutta nekin suvut ovat yhtä tunnettuja ja niitä on todella vähän ja olen satavarma, ettette SINÄ TAI MIEHESI kuulu niiden edustajiin.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 16:38"]
On sellaisia sukuja muitakin. Ei toki noin rikkaita, mutta selvästi tavallista kansaa varakkaampia. Ja varakkuutta ja asemia ollut useamman sukupolven ajan, jolloin kulttuuri, käytöstavat ja henkinen perimä erilaista kuin matti meikäläisellä ja rahaa niin, että ei tarvitse olla huolissaan, kuinka pärjää. Eikä sitä ole tarvinnut omalla työllä hankkia.
[/quote]
No TIETENKIN on muitakin kuin nuo kahdeksan luettelemaani DORKA. Mutta nekin suvut ovat yhtä tunnettuja ja niitä on todella vähän ja olen satavarma, ettette SINÄ TAI MIEHESI kuulu niiden edustajiin.
[/quote]
No kyllä kuulun. Mutta ei meidän sukuamme kukaan "tunne." Mutta emme me nyt uusrikkaitakaan ole, kun varallisuutta on ollut jo 1800-luvulta lähtien. En tiedä, miksen saisi sanoa, että kuulun vanhan rahan sukuun sinun mielestäsi?
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 14:04"]
Itse ymmärrän kanssa näillä vanhan rahan rikkailla sellaisia harvalukuisia sukuja/perheitä kuten just yllä mainitut Ahlströmit, Ehrnroothtit, Herlinit, Fazerit, Paasikivet, Bernerit, Walldenit, Pentit ym. mitä näitä nyt onkaan tunnettuja yrittäjäperheitä ja teollisuussukuja. Ja tosiaan en myöskään usko että heitä tällä palstalla pyörii, kumminkin sen verran pienestä joukosta on kyse.
[/quote]
Jep, samaa mieltä. Unohdit listasta Aminoffit, Hartwallit, Thermanit, von Rettigit, Puolimatkat, Wihurit, Pauligit ym. Ja tämän tason suvuista puhutaan, kun puhutaan ns. rahasuvuista!!!!
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 16:51"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 16:38"]
[/quote]
[/quote]
No kyllä kuulun. Mutta ei meidän sukuamme kukaan "tunne." Mutta emme me nyt uusrikkaitakaan ole, kun varallisuutta on ollut jo 1800-luvulta lähtien. En tiedä, miksen saisi sanoa, että kuulun vanhan rahan sukuun sinun mielestäsi?
[/quote]
No, täällä av:lla nyt saa kuka vaan sanoa olevansa vaikka Kiinan keisari. :D
Kukaan ei tunne sinua tai sukuasi, koska mitään merkittävää varallisuutta teillä ei ole...
Minä. Vanhempani ovat valtavan varakkaita. Äitini peri melkoisen omaisuuden "parempaa väkeä" olevalta suvultaan ja ovat moninkertaistaneet sen...
Luojan kiitos kukaan ei tiedä tästä mitään, asun kaupungin vuokraluukussa ja haen sossusta rahaa, olen kouluttamaton yh.
Olen pyytänyt että vanhempani testamenttaa omaisuutensa hyväntekeväisyyteen tai sitten lapsilleni. Onneksi lapset ei tiedä mitään siitä että he ovat mahdollisesti tulevia miljonäärejä, yritämme elää mahdollisimman normaalisti.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 07:54"]
Miten te, joiden lapset saavat aikanaan ison perinnön, valmistelette lapsianne siihen?
[/quote]
Kiristämällä perinnöttömäksi jättämisellä ja pelaamalla lapsia toisiaan vastaan.
Mitä? Noin minä tekisin ;)
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 16:57"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 14:04"]
Itse ymmärrän kanssa näillä vanhan rahan rikkailla sellaisia harvalukuisia sukuja/perheitä kuten just yllä mainitut Ahlströmit, Ehrnroothtit, Herlinit, Fazerit, Paasikivet, Bernerit, Walldenit, Pentit ym. mitä näitä nyt onkaan tunnettuja yrittäjäperheitä ja teollisuussukuja. Ja tosiaan en myöskään usko että heitä tällä palstalla pyörii, kumminkin sen verran pienestä joukosta on kyse.
[/quote]
Jep, samaa mieltä. Unohdit listasta Aminoffit, Hartwallit, Thermanit, von Rettigit, Puolimatkat, Wihurit, Pauligit ym. Ja tämän tason suvuista puhutaan, kun puhutaan ns. rahasuvuista!!!!
[/quote]
Juuri näin...
Aika harva nuori nykyisin opiskelee ilman vanhempien tukea. Nuorille ostetaan asunnot tai ainakin maksetaan vuokrat, annetaan rahaa elämiseen oipiskeluaikana jne. Nykynuorten vanhemmilla on asunnot maksettuna ja edellinen sukupolvi antanut heille isot perinnöt, ei ole rahasta pulaa näillä 50-ja 60-lukujen kasvateilla. Miksi ne ei laittaisi sitä lapsiinsa?
Äärimmäisen yksinkertaistettu kommentti. Sekä isojen perintöjen että erityisesti sen suhteen, että "aika harva opiskelee ilman vanhempiensa tukea". Olen valmistunut yliopistosta muutama vuosi sitten, opintotuen lisäksi rahoittanut kaiken omalla työnteolla, enkä missään kohtaa saanut/pyytänyt vanhemmilta rahaa, vaikka vanhempani ovatkin perustuloisia tavallisia ihmisiä. Ajatus vain oli se, että aikuiset ihmiset elättävät itsensä. Ja meitä samanlaisia oli kuulkaas paljon. Oli toki paljon heitäkin, joita rahoitettiin, mutta tuo väite siitä, että vain harva opiskelee ilman vanhempien tukia, on puppua.
Ja jatkaen edelliseen: elin siis vuokra-asunnossa, maksoin itse vuokrani, joka ikisen laskuni ja elämiseni. Ja olen äärimmäisen tyytyväinen, että näin oli.
Mua on aina huvittanut se, kuinka vanha raha on jotenkin hienompaa ja sivistyneempää kuin "tuore raha". Aivan älytön ajatus. Todellisuudessa nämä "tuoreen rahan" tyypit ovat paljon älykkäämpiä ja tarmokkaampia, koska ovat itse pystyneet luomaan omaisuuden. Ei musta se mikään erityinen ansio ole, että istuu perittyjen rahojen päällä. Sitten vielä jotkut pitää niitä parempina...