Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi briteillä on pyykinpesukone keittiössä?

Vierailija
11.01.2014 |

Ja kun tiskaavat käsin, eivät huuhtele asitioita,vaan ne kuivataan suoraan pyyhkeeseen?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole kuivausrumpua niin useimmilla on jaloilla seisova teline plus naru takapihalla. Sitä telinettä sitten nostellaan sateen mukaan sisään ja ulos, tulee liikuntaakin  :)

Talvisin ja jatkuvalla sateella se teline on tasan siellä minne mahtuu. Meillä on alakerta epäbrittiläisesti avointa tilaa, eli teline seilaa jossain keittiön ja sohvan välillä ja käväisee ulkoilemassa takapihalla jos on kuivaa. 

Enkkumamma

Vierailija
22/44 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksettava ajatus minulle on se etta pesukone olisi vessassa. Keittio on paljon luonnollisempi vaihtoehto. Omani ei tosin ole keittiossa vaan pyykkihuoneessa, mutta en oudoksu ajatusta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 19:06"]

Oksettava ajatus minulle on se etta pesukone olisi vessassa. Keittio on paljon luonnollisempi vaihtoehto. Omani ei tosin ole keittiossa vaan pyykkihuoneessa, mutta en oudoksu ajatusta

[/quote]

Miksi se on oksettava ajatus?

Vierailija
24/44 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh.

Meillä oli aina lapsuudenkodissa pyykinpesukone keittiössä ja kuivasimme astiat (huuhtelun jälkeen) pyyhkeellä. Brittejä on suvussa tasan 0.

Vierailija
25/44 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 18:55"]

[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 18:42"]

Missä britit kuivattavat pyykkinsä, vai onko heillä jatkuva liputus asunnossa? Jos kylpyhuone on niin pieni, ettei sinne mahdu pesukone, niin vaikea sinne on ripustaa pyykkiäkään kuivumaan.

Onneksi tiskikoneet Briteissäkin huuhtelevat astiat pesun jälkeen, sillä konepesuaineet ovat tosi voimakkaita ja vaarallisia. Käsitiskin jälkeen Keski-Euroopassakaan ei huuhdella astioita ja ne saatetaan jättää valumaan telineeseen. Me pohjoismaalaiset taidetaan olla vain niitä huuhtelijoita ja vain meillä täällä Suomessa on kuivauskaappi astioille. Ruotsalaiset olivat aikanaan sitä mieltä, että ko. kaappi on muka epähygieeninen! Voi se ollakin, jos pitää sitä myös astioiden säilytyskaappina, mutta jos poimii kuivuneet astiat omaan kaappiinsa, niin eivät ne pölyynny eivätkä kerää rasvaa pintaansa.

[/quote]

Meillä on kattoon hinattava lautarivistö keittiössä pyykkien kuivaamista varten. Maailman epäkäytännöllisin ratkaisu joten syömiset pitää suunnitella siten että mitään ei tulisi paistaneeksi jos on pyykit kuivumassa. Siksi pyykkään usein sellaisina päivinä kun on ruokaa edelliseltä päivältä valmiina.

Eikä meillä mitään tiskikonetta ole, haettiin Ikeasta kuivaustaso ja lykättiin se keittiön työtasolle. Siinä kuivuvat kuin missä tahansa muuallakin. Ja mun italialainen kämppis kyllä huuhtelee astiat, riippuu varmaan ihan perheestä että jaksetaanko sen kanssa vai ei :).

12

[/quote]

Ei hitsi. Tästä mä tahtosin nähdä kuvan. Siis siitä pyykinkuivaushässäkästä. :o

Vierailija
26/44 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 19:08"]

[/quote]

[/quote] koska vessassa kaydaan pontolla. Kun vedan itse pesukoneesta marat vaatteet kuivuriin niin minulla ainakin joskus joku paita tippuu lattialle....en haluaisi puhtaita vaatteita vessan lattialle....

Vierailija
27/44 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä suomalaisilla pyykkikone kodinhoitohuoneessa tai kylppärissä, harvemmin keittiössä. Koko lattiamatot sanonko mistä.

Vierailija
28/44 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 19:24"]

[/quote]

[/quote] koska vessassa kaydaan pontolla. Kun vedan itse pesukoneesta marat vaatteet kuivuriin niin minulla ainakin joskus joku paita tippuu lattialle....en haluaisi puhtaita vaatteita vessan lattialle....

[/quote]

No, kertoo varmaan jotain sun vessan siisteydestä se...

Vierailija
29/44 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 19:27"]

[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 19:24"]

[/quote]

[/quote]

No, kertoo varmaan jotain sun vessan siisteydestä se...

[/quote] Aha. Pesen sen paivittain, ja kuuden hengen perheessa se onkin valttamatonta. Mutta en pese joka kerta aineilla kun joku pikkupojista ampuu ohi....oks. On vain todella epahygieeninen ajatus minulle. Kodinhoitohuone toimii hyvin minulle. Kaikkilla omat mielipiteensa kai.....

Vierailija
30/44 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin Suomessa on pesukone kodinhoitohuoneessa ja siellä on myös pyykkikaappi ja kuivausrumpu sekä kuivausteline, silityslauta ja rauta ja kaapistot ja tasot. Käytännöllistä, siistiä ja puhdasta. Kodinhoitohuoneen toisesta päästä löytyy myös vessanpönttö, mikä ei mielestäni silti tee tilasta epähygienistä vaan erittäin käytännöllisen. Vaatteet eivät loju koskaan lattioilla meillä, jos lojuu menee suoraan pesuun. Pyykinpesukone keittiössä mielestäni todella hankala ja epäkäytännöllinen.. Missä likapyykit säilytetään??? Missä pyykit kuivataan, viikataan, silitetään jne??? Missä vaatehulto oikein tapahtuu?? En ainakaan haluaisi likavaatteita lähelle ruuanvalmistus ja ruuansäilytys pisteitä... mielummin vaikka sinne pikkuvessaankin!

Vierailija
31/44 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] Suomalainen rakennussuunnittelu on minulle mysteeri. Kylpyhuoneet/vessat ovat pienia kopperoita ja sitten sinne kakanhajuun viela tungetaan pesukone jumpsuttamaan tuntikausia.  Ja se tila on niin pieni etta sinne ei mahdu rumpukuivaaja vaan pyykit kuivatetaan pitkin huushollia. Kylpyhuoneisiin ei osata rakentaa suihkukoppeja vaan vesi roiskuu pitkin seinia ja lattioita ja sita pitaa sitten kuivata hiki hatussa ja ihmetellaan suu pyoreana miksi ulkomailla voi olla jopa matto pesutilassa.

Asun USAssa ja taalla on joka talossa erillinen laundry room ja kaksikerroksissa taloissa se on ylakerrassa missa on makuuhuoneet ja missa sita likaista pyykkia tulee.

Vierailija
32/44 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiöissä on siellä useimmiten laattalattia, kun taas kylpyhuoneessa saattaa olla kokolattiamatto. Ja yksi syy voisi olla ihan sekin (tietysti liittimien yms. vesi- ja sähköturvallisuuden lisäksi), että yläkertaan on usein tosi kapeat ja jyrkät portaat, kanna sinne sitten joku pesukone... 

Mutta se minua todella etoo, kun tiskit jätetään huuhtelematta... Nostetaan likaisesta saippuavedestä ja annetaan kuivua... Kun lasket lasiin vettä, niin se vaahtoaa... YÖK!

Vierailija
33/44 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 19:40"]

Meillä ainakin Suomessa on pesukone kodinhoitohuoneessa ja siellä on myös pyykkikaappi ja kuivausrumpu sekä kuivausteline, silityslauta ja rauta ja kaapistot ja tasot. Käytännöllistä, siistiä ja puhdasta. Kodinhoitohuoneen toisesta päästä löytyy myös vessanpönttö, mikä ei mielestäni silti tee tilasta epähygienistä vaan erittäin käytännöllisen. Vaatteet eivät loju koskaan lattioilla meillä, jos lojuu menee suoraan pesuun. Pyykinpesukone keittiössä mielestäni todella hankala ja epäkäytännöllinen.. Missä likapyykit säilytetään??? Missä pyykit kuivataan, viikataan, silitetään jne??? Missä vaatehulto oikein tapahtuu?? En ainakaan haluaisi likavaatteita lähelle ruuanvalmistus ja ruuansäilytys pisteitä... mielummin vaikka sinne pikkuvessaankin!

[/quote] Eiko pyorilla kulkeva pyykkikori voi olla vaikka vessassa, jos ei ole kodinhoitohuonetta. Miksi hankalaa tuoda pyykit vessasta keittioon jos siella se pesukone on? Ehka tama on sitten mielipidekysymys, josta ei paasta puusta pitkalle. Turha mielipide asioista on riidella

Vierailija
34/44 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 19:41"]

[/quote] Suomalainen rakennussuunnittelu on minulle mysteeri. Kylpyhuoneet/vessat ovat pienia kopperoita ja sitten sinne kakanhajuun viela tungetaan pesukone jumpsuttamaan tuntikausia.  Ja se tila on niin pieni etta sinne ei mahdu rumpukuivaaja vaan pyykit kuivatetaan pitkin huushollia. Kylpyhuoneisiin ei osata rakentaa suihkukoppeja vaan vesi roiskuu pitkin seinia ja lattioita ja sita pitaa sitten kuivata hiki hatussa ja ihmetellaan suu pyoreana miksi ulkomailla voi olla jopa matto pesutilassa.

Asun USAssa ja taalla on joka talossa erillinen laundry room ja kaksikerroksissa taloissa se on ylakerrassa missa on makuuhuoneet ja missa sita likaista pyykkia tulee.

[/quote] Et olisi voinut paremmin sanoa! Nauratti vessan kuvauksesi. :) Terv. Myos usassa asuva

Vierailija
35/44 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Hollannissa kyllä huuhdellaan käsitiski pesun jälkeen, ainakin mitä on tullut todistettua. Sitten jotkut myös kuivaa pyyhkeellä huuhtelun jälkeen, jos ei käytä kuivaustelinettä.

Vierailija
36/44 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 19:41"]

[/quote]

En oikein saanut ajatuksestasi kiinni. Ehkä yksiössä tai kaksiossa pyykkikone on kylpyhuoneessa (vessassa en ole nähnyt sellaista ikinä, vaikka 39 vuotta olen täällä Suomessa asunut) täällä Suomessakin, kun pesulat eivät ole samanlaisessa huudossa kuin siellä rapakon takana.

Mutta perheelle tarkoitetuissa asunnoissa, rivitaloissa, paritaloissa ja omakotitaloissa on aina kodinhoitohuoneet, joissa se pesukone, kuivausrumpu, silityslauta, kaapistot yms. sijaitsevat. Meidänkin 20 vuotta vanhassa talossamme on kodinhoitohuone, jota kai voisi kutsua laundry roomiksi. Siellä on kaapisto likapyykille, silityslaudalle, mankelille ja ihana taso, jossa voi pyykkiä viikata ja lajitella. Tämän lisäksi siellä on mm. ompelukoneeni ja pieni tv. Meillä on kyllä ihan tilava suihkuhuonekin, mutta ei sinne ole mitään pesukoneita ämpätty.

Helsingissä vanhemmissa asunnoissa olen nähnyt pyykinpesukoneen keittiössäkin (kolmiossa) ja vanhempani hankkivat juuri ihkauuden kolmion, jossa on kodinhoitohuone, joten ajatus kylppärissä sijaitsevasta pesukoneesta jokaisessa suomalaisessa kodissa on tosi kaukaa haettu. Siskoni kaksiossa se pesukone on kylppärissä mutta isommissa on lähes aina kodinhoitohuone.

Uskon, että monenlaisia outoja ratkaisuja löytyy amerikkalaisten kaupunkien pikkuasunnoista mutta en koe tarvetta päivitellä niiden outouksia

, kun ymmärrän oikein hyvin, että se ei koska ihan jokaista perhettä eikä varmaan edes suurinta osaa.

Se, mitä ihailen amerikkaisissa kodeissa, on makuuhuoneiden tilavuus ja niiden yhteydessä olevat kylpyhuoneet. Suomalaiset rakentavat liian ahtaasti, oikein ärsyttää nykyaikaiset kerrostalomakuuhuoneet. Ihan kamalia. Meillä tietysti on useimmiten ongelmana se lämmitys, mutta ihania makuuhuoneita olen nähnyt siellä Kanadan rajan tuntumassakin, joten taitaa olla tekosyy tuo lämmityshöpinä ja kompaktit tilaratkaisut niistä johtuen. Jos jotain haluatte arvostella suomalaisessa rakentamisessa, niin arvostelkaa ihmeessä tätä ahtautta. Tosiaan eletään kuin pienissä kopeissa!

Vierailija
37/44 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 20:08"]

Ainakin Hollannissa kyllä huuhdellaan käsitiski pesun jälkeen, ainakin mitä on tullut todistettua. Sitten jotkut myös kuivaa pyyhkeellä huuhtelun jälkeen, jos ei käytä kuivaustelinettä.

[/quote]

Suomalais-hollantilaisen parin toisena osapuolena ja taalla pidempaan asuneena olen eri mielta! En ole viela tormannyt perheeseen, joka huuhtelisi astiat kasinpesun jalkeen - yleensa astiat esipestaan pelkalla vedella ja sen jalkeen saippuavedessa, jonka jalkeen kuivaus astiapyyhkeella (theedoek).

Joskus olen huuhdellut todella saippuaisia astiota jalkikateen ja saanut osakseni kummia katseita :) Avomieheni, hanen vanhempansa ja muu perhe pesevat tiskinsa ihan yllamainitulla tavalla, kuten muutkin perheet jotka olen tavannut. En ole huomannut kenenkaan jattavan astioita vain kuivamaan, silla silloin ne alkavat haista tiskivedelta (vanhalta ruoalta)... Huuhtelijoitakaan en ole tavannut.

Vierailija
38/44 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täällä Suomessakin on paljon vanhempia omakotialoja, joissa ei ole erillistä kodinhoitohuonetta. Meilläkin on 60-luvun talo, johon sellainen olisi melko hankalaa (ja todella kallista!) rakentaa. Saunan pesuhuone on oikein tilava, joten siellä on pyykinpesukone. Kuivausrumpua ei ole, mutta kuivauskappi kyllä mahtuu.

Myös monissa ns. rintamamiestaloissa pesukone on sijoitettu keittiöön tai pesuhuoneeseen.

Vierailija
39/44 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sattuneesta syystä katsellut lähiaikoina paljon asuntojen pohjapiirroksia Oikotieltä ja muista vastaavista. Kyllä vaan on paljon perheasuntoja, joissa ei ole erillistä kodinhoitohuonetta. On omakotitaloja ja varsinkin rivitaloja, joissa pesukone on saunan pesuhuoneen nurkassa. Ehkä se olisikin käytännöllisempää olla siellä keittiössä!

Vierailija
40/44 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ekassa asunnossa briteissä pyykinpesukone oli eteisen komerossa ja muissa on kyllä ollut kylppärissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä