Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiesitkö, että vain 10 prosenttia maksamastasi kirkollisverosta menee oikeasti hyväntekeväisyyteen?

Vierailija
30.06.2023 |

Loput menevät pappien palkkoihin ja lähetystyöhön ynnä muuhun joutavaan.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän viimeisimmän KD:n tempauksen takia olen päättänyt erota kirkosta. Hail Satan!

Vierailija
2/36 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mene noin paljon, vaan alle kymmenen prosenttia, mutta tarkkaa lukua en muista. Se oli lopullinen niitti erota, kun sain tuon tietää (tieto oli kirkon omilla sivuilla).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei haittaa. maksan kirkollisveroa 0 euroa vuodessa. Jakakoot miten lystää sen.

Vierailija
4/36 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä maksa kirkollisveroja hyväntekeväisyydestä. Kirkko työllistää, ja itse olen vaikeissa paikoissa saanut sieltä sitä mitä tarvitsen.

Vierailija
5/36 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tajuan, että kirkon kiinteistöjä ei ylläpidetä ilman rahaa. Haluan mennä kauniiseen ja siistiin kirkkoon. Tajuan myös, että kaikkien työntekijöiden on saatava palkkaa työstään. En eroa kirkosta.

Vierailija
6/36 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä kristilliset liity mitenkään kirkkoon noin niin kuin suorasukaisesti.

Vierailija
7/36 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei haittaa. maksan kirkollisveroa 0 euroa vuodessa. Jakakoot miten lystää sen.

Tiesitkö, että maksat välillisesti yhteisöveron yhteydessä kirkkorakennusten ylläpidosta?

Vierailija
8/36 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina ajattelut että menee palkkoihin ja ylläpitoon.

Vierailija
9/36 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kai nyt jokainen täysijärkinen on aina tiennyt, että kirkollisverolla maksetaan papit, muut työntekijät, kirkkojen ym ylläpito ja esim hautausmaat. Diakoniatyöhön ym menee toki osa.

KD ja kirkko eivät liity toisiinsa mitenkään.

Vierailija
10/36 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks muka tarttiskaan? Missä sulle sellaista on muka luvattu, en minä ainakaan ole kuullut.

Missähän ne vassareiden suuret hyväntekeväisyys jutut ja rahat on?

Niin, ei missään.

Niutä mitkään hyväntekeväisyydet kiinnosta, pelkkä muiden haukkuminen.

Vierailija
11/36 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa rahoista menee lasten ja nuorten kerhoihin. Oma lapseni on oppinut soittamaan sekä pianoa että kitaraa srk:n soitonopetuksessa ja käynyt monta vuotta kokkikerhossa.

Vierailija
12/36 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kai nyt jokainen täysijärkinen on aina tiennyt, että kirkollisverolla maksetaan papit, muut työntekijät, kirkkojen ym ylläpito ja esim hautausmaat. Diakoniatyöhön ym menee toki osa.

Sitähän tässä ei kysytty.

Vierailija
13/36 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi mennä? Kirkko ei ole hyväntekeväisyysjärjestö eikä sen ole tarkoituskaan olla sellainen. Kirkko on uskonyhteisö.

Vierailija
14/36 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ajatellut. että kirkollisvero menisi hyväntekeväisyyteen vaan kirkon kuluihin. Jos siitä riittää 10% hyväntekeväisyyteen, niin sehän on hyvä uutinen.

Vierailija
15/36 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskin muutama vuosi sitten, että olen maksanut kirkollisveroja 6000-7000 e elämäni aikana. Erosin kirkosta, sillä en ole koskaan tarvinnut kirkon palveluksia.

Vierailija
16/36 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskin muutama vuosi sitten, että olen maksanut kirkollisveroja 6000-7000 e elämäni aikana. Erosin kirkosta, sillä en ole koskaan tarvinnut kirkon palveluksia.

Minä en uskalla edes laskea... Eroamisvuonna maksoin veroa lähes 700 euroa. Että harmittaa, että tulikin tuettua ihmisoikeuksia polkevaa firmaa niin kauan.

Vierailija
17/36 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen käynyt lapsena seurakunnan kerhossa (kerran viikossa 3 tuntia), serkkuni kävi myös seurakunnan vetämää esikoulua. Kouluikäisenä kävin kerran viikossa seurakunnan tyttökerhossa ja pari kertaa seurakunnan kesäleirillä ja tietenkin kahden viikon rippileirin (josta meni nimellinen maksu, olikohan 50 mk per viikko). Nuo leirit, niillä tarjotut aktiviteetit ja ruokailut olivat ihan suoraa tukea perheellemme.

Kaikki sukuni vainajat on haudattu seurakunnan ylläpitämälle hautausmaalle. Myös kirkkoon kuulumattomat. Leskeksi jäätyään isoäitini osallistui palvelutalossa  lut. seurakunnan järjestämiin toimintaryhmiin, vaikka olikin ortodoksi. Lapsieni kuoltua seurakunnan kirkkoherra lohdutti minua, ateistia, ja auttoi käytännön asioissa, kun sairaala, sossu tai lähes mitkään muut tahot eivät auttaneet. Toinen taho, joka auttoi, oli pankki. Hän mm. opasti hautajaisten järjestelyissä ja hankinnoissa.

Omat lapseni eivät ole seurakunnan kerhoissa tai rippukoulussa käyneet, ja ovat eronneet kirkosta omasta tahdostaan. Minä taas olen omasta tahdostani seurakunnan jäsen, vaikka olen ateisti. Nimenomaan seurakunnan yhteiskunnallisen merkittävyyden vuoksi, tällaisessa pienessä maalaiskunnassa se on edelleen erittäin tärkeä tekijä ja työllistäjä. Varmaan Helsingin kokoisessa seurakunnassa en olisikaan.

En ole itseasiassa tiennyt, että maksamastani kirkollisverosta menisi yhtään rahaa hyväntekeväisyyteen, olen kuvitellut, että lahjoitukset (kolehti, testamenttivarat ja muut) olisivat tällaista. Tosin en oikein tiedä, mitä hyväntekeväisyydellä tarkoitetaan, diakonian jakamia ruokalahjakortteja?

Vierailija
18/36 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä seurakunnan kerhossa iso osa lapsista ei ole seurakunnan jäseniä, joten he saavat maksutta osa-aikaisen päivähoitopaikan. Vanhempansa vielä esittävät vaatimuksia, että ei saa puhua Jeesuksesta ja Jumalasta, ei saa opettaa rukoilemaan jne.

Me seurakuntaan kuuluvat annamme vuosittain melkoisen kädenojennuksen niille, jotka eivät halua kirkollisveroa maksaa, mutta joille maksuton perheterapia on ihmisoikeus.

Vierailija
19/36 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkö että eroamalla kirkosta sinun ei tarvitse maksaa kirkollisveroa eikä siis pohtia sitä kenelle ne verorahat menevät. Voit aina kuitenkin maksaa "aneita" jos joskus tulee syntinen olo ja pitäisi vähän katua jotain. Tai tietenkin voit uskoa mihin haluat ilman kirkkoakin.

Vierailija
20/36 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitähän tässä ei kysytty.

Ai täysjärkisyyttä? Juu sen uupuminen on helppo havaita palstalla.