Syökö jenkit oikeasti niin että pilkkovat ensin
kaiken normaalisti veitsi oikeassa kädessä ja sitten veitsi pois ja haarukka oikeaan ja ääntä kohti?
Äärimmäisen typerän näköistä? Johtuuko se roskaruuan syönnistä sormin niin, että normaalit ruokatavat ovat unohtuneet.
Ravintolassa oli kaksi aikuista ämerikkalaista ja söivät näin. Oli vaikeaa olla tuijottamatta.
Kommentit (81)
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 19:51"]
Onko sitten se "alkuruokasalaatti" pakko syödä erikseen? Siis saako salaatteja syödä ruoan kanssa sekaisin?
t. juntti vaan kyselee
[/quote] Alkuruokana voi yleensa valita salaatin, keiton tai jonkun alkupala-annoksen. Nama ovat erillisia ruokalajeja, salaattia ei koskaan tarjoilla paaruoan kanssa eika keitto ole koskaan ainoa ruokalaji. Alkuruokalautaset korjataan pois poydasta ennen paaruokaa.
USAssa tarjoilija kysyy aina " soup or salad?". Monet suomalaiset kuulevat kysymyksen muodossa "supersalad?" ja hakellyttavat tarjoilijan vastaamalla "yes!", ei edes yes, please.
Vasenta kättä on pidetty saastaisena vanhojen aikojen hygienian puutteellisuudesta lähtien, niin että johtuneeko haarukan siirtely oikeaan käteen ihan jostakin selkäytimeen pinttyneestä tavasta. Vaikka ei suoraan kädestä suuhun ruokaa tungetakaan. Minulle vasenkätisenä sopii eurooppalainen tyyli hyvin.
Onpa sinulla iso otanta tutkimuspäätelmässäsi.
Vain idiootti tulee pätemään av:lle siitä, että käyttää ruokaillessa sekä veitseä että haarukkaa.
Suomalaiset on just tuollaisia tapojensa orjia. Etiketti on erilainen ympäri maailmaa! Minäkään en aina syö veitsen kanssa.
Minäkin pilkon perunan valmiiksi ja vielä muussaan sen kastikkeen kanssa, koska maistuu niin paremmalta. Siinäpä tuijotatte.
Kiinassa röyhtäily ja ruokapöydän sotkeminen koetaan hyvänä tapana osoittaa tyytyväisyys ruokaa kohtaan.
Nii-inh: ajatelkaapa, mitä kiittämättömiä moukkia olemmekaan siellä, kun emme röyhtäile emmekä missään nimessä sotke ruokapöytää! ;)
Syön itse noin. Olen suomalainen. :D
Usassa ruokailuetiketin kanssa ei minun kokemukseni mukaan ole niin tarkkaa kuin täällä euroopassa. Jopa sormin voi syödä ravintolassa, jos siltä tuntuu.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 17:27"]
Olin Jenkeissä vaihdossa joskus vuonna kivi ja kirves, ja meillä oli hienot illalliset koululla. Ihmettelin kovasti, miksi kaikki lakkasivat syömästä ja tuijottivat minun syömistäni, mutta selittivät sitten, että se johtui siitä, kun söin niin 'eurooppalaisittain'. :D
[/quote]
mikä siinä eurooppalaisessa tyylissä on erikoista? Sekö, että käyttää haarukkaa ja veistä?
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 23:56"]
Usassa ruokailuetiketin kanssa ei minun kokemukseni mukaan ole niin tarkkaa kuin täällä euroopassa. Jopa sormin voi syödä ravintolassa, jos siltä tuntuu.
[/quote] On ravintoloita ja "ravintoloita". Jossain pizza paikassa syodaan vahan eri etketilla kuin Gordon Bleu ravintolassa. Yritahan itse syoda vaikka chicken wings veitsella ja haarukalla!
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 23:59"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 17:27"]
Olin Jenkeissä vaihdossa joskus vuonna kivi ja kirves, ja meillä oli hienot illalliset koululla. Ihmettelin kovasti, miksi kaikki lakkasivat syömästä ja tuijottivat minun syömistäni, mutta selittivät sitten, että se johtui siitä, kun söin niin 'eurooppalaisittain'. :D
[/quote]
mikä siinä eurooppalaisessa tyylissä on erikoista? Sekö, että käyttää haarukkaa ja veistä?
[/quote]
Se että käyttää niitä yhtä aikaa eri käsissä, eli ei ensin pilko ruokaa veitsellä, sitten vaihda oikeaan käteen haarukkaa ja sillä syö ruokaa.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 16:44"]
Äärimmäisen typerän näköistä? Johtuuko se roskaruuan syönnistä sormin niin, että normaalit ruokatavat ovat unohtuneet.
[/quote]
Siitähän se. Alkuihminen söi veitsellä ja haarukalla eurooppalaisittain, mutta sittemin tapa on unohtunut muualla maailmassa, ja on alettu käyttää mm. syömäpuikkoja.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 20:02"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 19:58"]Gordon Bleu :) [/quote] Täällä on yksi jenkkimamma, joka sättii suomalaisia, kehuu amerikkalaisia, eikä vaivaudu käyttämään ääkkösiä. Hän inhoaa sanaa jenkki, mutta ehkä Gordon Bleu -mamma sopisi paremmin?:DDD
[/quote] Sacré Bleu!
Siis eihän Yhdysvalloissakaan pilkota KOKO annosta valmiiksi! Vaan pilkotaan suupala kerrallaan. Leikkaat pihvistä palan, laitat veitsen syrjään, siirrät haarukan oikeaan käteen ja syöt. Tai no, alle kouluikäisille lapsille voidaan pilkkoa koko annos valmiiksi. Ja ehkä myös jotkut ei-niin-sivistyneet voivat tehdä samoin. Mutta ei todellakaan muussata kaikkea valmiiksi ja sitten pistellä sapuskaa poskeen.
Minä syön veitsi vasemmassa ja haarukka oikeassa kädessä, en yhtään tajua miksi se olisi jotenkin "kiellettyä" kunhan syön muuten siististi.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 17:59"]
Mieheni on tuollainen sotien kaikki yhteen ja tekee sen kylässä ja ravintoloissa. Eipä tee mieli mennä hienoimpiin ravintoloihin tuon kanssa.
Kylässä kerran perheen poika 7v kysyi miksi sä syöt lastenmössöä. Isäntäväki ja minä häpesimme, mutta mies vaan nauroi.
[/quote]
Äijällä on itsetunto kohdillaan syödessään niinkuin haluaa ja on mukavaa.
Etiketti lähti aikoinaan Ranskan hovista, jota mm. Ruotsin aateli apinoi.
Ruotsista "tapakulttuuri" rantautui Suomeen ja sitä alkoi knaapiaateli ja ylempi porvaristo ja papisto myöskin apinoimaan, (tietenkin tuo kansakunnan selkärusto)!
Täytyy toimia "etiketin" mukaan, mikä on naurettavaa. Kaarina Suonio opetti kaiken tästä...
Itselleni riittää, kun ei röyhtäile ja piereskele, kun on muita paikalla "seuraamassa". Muu on naurettavaa jäykistelyä ja keekoilua.
Minä käytän itse aterimia eurooppalaisittain, mutta asun Yhdysvalloissa. Enpä ole kauheasti kiinnittänyt ravintoloissa huomiota siihen, miten muut syö. Johtuu ehkä siitä, että minä keskitän huomioni pöytäseurueen kanssa keskusteluun. Tai siitä, että, kuten toinen kirjoittaja jo totesi, olen niin vanha, että jaksan paheksua enää vain todellista porsastelua.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 20:19"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 17:59"]
Mieheni on tuollainen sotien kaikki yhteen ja tekee sen kylässä ja ravintoloissa. Eipä tee mieli mennä hienoimpiin ravintoloihin tuon kanssa.
Kylässä kerran perheen poika 7v kysyi miksi sä syöt lastenmössöä. Isäntäväki ja minä häpesimme, mutta mies vaan nauroi.
[/quote]
Äijällä on itsetunto kohdillaan syödessään niinkuin haluaa ja on mukavaa.
Etiketti lähti aikoinaan Ranskan hovista, jota mm. Ruotsin aateli apinoi.
Ruotsista "tapakulttuuri" rantautui Suomeen ja sitä alkoi knaapiaateli ja ylempi porvaristo ja papisto myöskin apinoimaan, (tietenkin tuo kansakunnan selkärusto)!
Täytyy toimia "etiketin" mukaan, mikä on naurettavaa. Kaarina Suonio opetti kaiken tästä...
Itselleni riittää, kun ei röyhtäile ja piereskele, kun on muita paikalla "seuraamassa". Muu on naurettavaa jäykistelyä ja keekoilua.
[/quote]
Siis Suonperä. lat. huom.
Yleensä salaatti on jätetty niin isoksi, ettei sitä voi syödä sivistyneesti ilman pilkkomista. Ellei sitten lävistä jotain kokonaista tomaattia ja tunge sitä suuhun yhdellä kerralla, vai voisiko siitä ehkä haukata palasen? Lisäksi haluaisin kysyä, mihin sitä veistä alkusalaatin kanssa sitten käytetään? Isompi menee pääruokaan, mutta pienempi? Mä en ole syönyt kuin suurlähettilään kanssa iltapukujuhlassa, sorry kun en tiedä.